![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"God is dood" is een contradictie in terminis. |
|
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De verwondering is iets dat me soms 'overvalt'. Ze is momentaan. Ze laat het ego oplossen. Ze is als de dood en het leven tegelijk. Probeer je ze te vatten dan verdwijnt ze. Telkens besef ik hoe primitief en onvolledig dat vatten is. Hoe irrelevant de vraag naar een God is in vergelijking met het bestaan zelf. En ja, hoe pretentieus het is antwoorden de pretenderen daar waar de vraag het antwoord bijna per definitie onmogelijk maakt. Ik schat dat ik nu wel in enigma's zal speken voor sommigen? |
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Europees Commissaris
|
Momenteel heb ik de indruk dat gelovigen zeer sterk zijn in het omkeren van de logica.
Zo heb ik gisteren Léonard horen vertellen dat het voor een atheïst veel gemakkelijker is een aardbeving te verklaren en te aanvaarden dan voor een gelovige. In zekere zin kan ik hem volgen want hetgeen gebeurt past niet altijd in de logica van de gelovige terwijl het voor een atheïst altijd een logisch gegeven is. Misschien kennen wij atheïsten de oorzaak niet van alle fenomen die we waarnemen maar als we lang genoeg zoeken zullen we deze ooit wel vinden. De gelovigen kennen echter op deze manier een soort simplisme toe aan de atheïsten, terwijl het nu net de kerk zelf is die vanuit een simplistisch dogma vertrekt. Uiteraard raken ze dan verstrikt in hun logica maar dit is enkel zo voor de mensen die goed nadenken en geconfronteerd worden met de logica van de atheïsten. Voor de meeste blijft gewoon een simplistisch gegeven met een simplistische verklaren: een straf van god. Het is niet de eerste keer dat me de dergelijke zaken opvallen. Ook in deze draad zie ik dergelijke commentaren. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zo probeert men te stellen dat atheïsme ook een religie is of dat het aannemen van de evolutietheorie ook een geloof is. Alle middelen zijn goed om het geloof toch niet te moeten afvallen. |
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Wat die gelovigen ( om het even welk geloof ) zeer goed kunnen is Blablabla gillen terwijl ze hun ogen sluiten en een banaan in beider oren stoppen.
|
|
|
|
|
|
#127 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het wordt pas problematisch als de clubleiders van een bepaalde religieuze vereniging hun eigen banaan in kleine kinders beginnen te stoppen.
|
|
|
|
|
#128 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
het is een niet-invulling en een tegenspreken van debiele invullingen. Citaat:
We contrrariëren ongerijmdheden en uitspraken over iets wat niet kan bestaan. Citaat:
"God is dood" is een boutade, die een tijdsgeest samenvat.
|
|
|
|
|
#129 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ja dat kan en dan hebben de ouders die hun kinderen over God als schepper van de natuur vertellen ook gelijk, natuurlijk. De vraag is dan: hoe is dit geloof ooit begonnen? Zijn de kinderen begonnen met deze verhalen te vertellen of de ouders?
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De mens wordt gekenmerkt door nieuwsgierigheid. Het is de nieuwsgierigheid die de verwondering slechts momentaan doet zijn. En dat is op zich niet slecht te noemen. Het doet ons leven. Het maakt ons mens. Tijdelijk. Klein. Angstig zelfs. Maar ook met een drang om te blijven leven, bereid te leren, te streven, te vatten, te controleren. Daar waar eeuwige verwondering geen streven meer inhoudt, geen wil. Het is onze drang tot controle over ons bestaan die ons antwoorden doet geven. God is zo'n antwoord. Maar evenzeer is de ontkenning van God zo'n antwoord. Waarom 'evenzeer'? Omwille van de afwezigheid van definitie en probabiliteit. Er is daar nog meer over te zeggen, maar ik zit eigenlijk met iets anders in mijn hoofd nu. Een andere draad roept. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 december 2014 om 22:58. |
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Atheïsme is een invulling die zich afzet tegen een andere levensverklaring. Een niet-invulling zou geen uitspraken doen over God. Dus ook niet God dood verklaren of zijn/haar bestaan ontkennen. Typisch gaat het atheïsme ook uit van God als een entiteit. Men heeft een specifiek Godsbeeld dat men ontkent. Omwille van de onmogelijkheid uitspraken te doen over het ondefinieerbare en onkenbare dient men atheïstische uitspraken over God als een geloof te bestempelen. Het geloof in de 'niet God' of de 'dode God' als het ware.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 december 2014 om 23:08. |
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#135 | |
|
|
Citaat:
Hoe hebben wijze mensen, de filosofen dus, dat aangepakt? Dat zien we heel mooi bij achtereenvolgens Socrates, Plato en Aristoteles. De laatste was de zoon van een geneesheer en en dat drukte een stempel op hem. Hij verwierp de speculaties van Plato en diens methodes. Aristoteles ging uit van wat hij kon waarnemen. Hij was bioloog, zoöloog en astronoom. God kon hij niet waarnemen en die gebruikte hij ook niet om de gaten te vullen in zijn kennis. |
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Atheïsten beweren gewoon dat jullie geclaimde goden simpelweg niet kunnen bestaan. Dat is geen geloof. Dat is een zekerheid.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 december 2014 om 23:53. |
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
Parlementsvoorzitter
|
welke god?