Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2015, 19:51   #21
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat over een klassieke automaat, dus geen tiptronic of geautomatiseerde manuele versnellingsbak.

De meeste merken claimen een levenslange houdbaarheid van deze olie.
Andere propageren dan weer een olieverversing na 100.000 Km.

Bij vele merken staat een olieverversing gelijk met het vervangen van 50% van de totale hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als je dus maximum resultaat wilt zal je 5.000 Km naar de eerste wissel de procedure nog eens over moeten doen om tot een aanvaardbaar percentage nieuwe olie te komen.
Vraag eens aan je garagist?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 20:22   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Doe niet zo stom als ik ooit en gooi geen olie bij een warme motor.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 22:57   #23
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vraag eens aan je garagist?
Die zal antwoorden in functie van zijn portemonnee.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 23:05   #24
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Doe niet zo stom als ik ooit en gooi geen olie bij een warme motor.
Wat gebeurde er toen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 23:06   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Die zal antwoorden in functie van zijn portemonnee.
Een garagist met eer voor zijn job zal een gulden middenweg bewandelen.

Ook zal een oneerlijke garagist minder garen spinnen bij iemand met kennis ter zake.

Oftewel, onwetendheid is hier een serieus gat in uw portefeuille.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 1 februari 2015 om 23:09.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 23:08   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat gebeurde er toen?
Ik zie verschillende scenario's.

1) het was een type motor waarbij een hoop olie een tijdje nodig heeft om terug in de carterpan te geraken.

2) Ge doet de radiatordop open met een oververhitte motor.

In geval 1 krijg je een overvulde motor, waarbij later andere problemen optreden, zoals doorgeblazen oliekeerringen.

In geval 2 is het resultaat snel duidelijk. Auw.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 00:42   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zie verschillende scenario's.

1) het was een type motor waarbij een hoop olie een tijdje nodig heeft om terug in de carterpan te geraken.

2) Ge doet de radiatordop open met een oververhitte motor.

In geval 1 krijg je een overvulde motor, waarbij later andere problemen optreden, zoals doorgeblazen oliekeerringen.

In geval 2 is het resultaat snel duidelijk. Auw.
Olie giet je niet in de radiator natuurlijk.
Maar een over hitte dop haal je langzaam los met een vod rond en stopt als hij sist.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 07:09   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Olie giet je niet in de radiator natuurlijk.
En koelwater niet in het carter. Toch wil ik de kwispels die dat doen niet de kost geven.
Citaat:
Maar een over hitte dop haal je langzaam los met een vod rond en stopt als hij sist.
Ik weet dat, U weet dat, velen weten het, maar toch zijn er steeds modellekes die er in slagen het niet te weten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 11:54   #29
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een garagist met eer voor zijn job zal een gulden middenweg bewandelen.
En dat is begrijpelijk, niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ook zal een oneerlijke garagist minder garen spinnen bij iemand met kennis ter zake.
Technische kennis helpt, maar garagisten zonder scrupules omzeilen dit vaak door elders hun winsten te halen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oftewel, onwetendheid is hier een serieus gat in uw portefeuille.
Dat is zo... voor een deel. Bij defecten aan een auto weet ik bijna altijd zelf wat het is, maar met de prijzen van wisselstukken, en vooral manuren wordt vaak erg gegoocheld. En de technische uitrusting om het zelf te doen heb ik niet, en wordt vaak onmogelijk gemaakt door de boordcomputer. 20 jaar geleden, deed ik alle onderhouden en kleine reparaties zelf.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 2 februari 2015 om 11:55.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 14:55   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat over een klassieke automaat, dus geen tiptronic of geautomatiseerde manuele versnellingsbak.

De meeste merken claimen een levenslange houdbaarheid van deze olie.
Andere propageren dan weer een olieverversing na 100.000 Km.

Bij vele merken staat een olieverversing gelijk met het vervangen van 50% van de totale hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als je dus maximum resultaat wilt zal je 5.000 Km naar de eerste wissel de procedure nog eens over moeten doen om tot een aanvaardbaar percentage nieuwe olie te komen.
Inderdaad. Levenslang.
Maar als je dan gaat kijken hoe lang zo'n fabrikant het leven van de automatische bak inschat is dat vaak maar rond de 200.000km.
Volgens mij ververs je die af en toe toch best eens.
Bij een wissel van de distributieriem bv?

Geloven dat eender welke olie nooit ververst hoeft te worden is overigens waanzin.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 15:59   #31
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat gebeurde er toen?
Koppakking!
In dat in Montreux!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 12:06   #32
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Koppakking!
In dat in Montreux!
Gelukkig stikt het daar van de montreurs!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 13:10   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat over een klassieke automaat, dus geen tiptronic of geautomatiseerde manuele versnellingsbak.

De meeste merken claimen een levenslange houdbaarheid van deze olie.
Andere propageren dan weer een olieverversing na 100.000 Km.

Bij vele merken staat een olieverversing gelijk met het vervangen van 50% van de totale hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als je dus maximum resultaat wilt zal je 5.000 Km naar de eerste wissel de procedure nog eens over moeten doen om tot een aanvaardbaar percentage nieuwe olie te komen.
hier spelen 2 zaken :

-1 moderne olie is zondermeer onverslijtbaar tijdens de duur van dat autoleven. al zullen de olieproducenten de laatste zijn die dit zouden willen benadrukken
-2 de kans dat er iets mis loopt tijdens of na t vervangen (foute olie, niet genoeg, niet goed terug afgesloten etc etc, gelijk welke stommiteit die gij of uwe garagist kan bedenken dus) is altijd een groter risico dan eraf blijven.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 14:01   #34
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.839
Standaard

die van ons madam : 16 jaar en 190.000 km, nog nooit vervangen en ook niet van plan, niveau check elke twee afwasbeurten....
Ook de distributieriem niet, veel te veel werk (V6...)en hij ziet er nog perfect uit, geen pilling, edge cord sepparation of kraken, laten zoals het is.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 14:06   #35
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
die van ons madam : 16 jaar en 190.000 km, nog nooit vervangen en ook niet van plan, niveau check elke twee afwasbeurten....
Ook de distributieriem niet, veel te veel werk (V6...)en hij ziet er nog perfect uit, geen pilling, edge cord sepparation of kraken, laten zoals het is.
heb de olie van ons madam ook nog nooit vervangen.
ze ziet er ook nog geweldig goed uit!
geen peelings en niet kraken ook.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 14:23   #36
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb de olie van ons madam ook nog nooit vervangen.
ze ziet er ook nog geweldig goed uit!
geen peelings en niet kraken ook.
een goei smeerbeurt daarentegen doet haar wel goed, ze loopt veel zachter achteraf.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 3 februari 2015 om 14:23.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 14:25   #37
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
een goei smeerbeurt daarentegen doet haar wel goed, ze loopt veel zachter achteraf.
ik zal ze eens sturen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 14:41   #38
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zal ze eens sturen.
laat maar komen, eens een degelijk onderhoud en je herkent ze niet meer.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 14:44   #39
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
laat maar komen, eens een degelijk onderhoud en je herkent ze niet meer.
naar de garagist hé !

al heb ik daar geen goei ervaringen mee, ooit één automaatje in de familie gehad, een vw'ke ... nooit problemen mee, tot de garagist de olie v d automaat dacht te moeten vervangen ... ik vermoed dat t m ofwel de nieuwe er vergat in te doen, ofwel niet terug dicht gevezen heeft ... geen 200 km later was m finaal om zeep ... wel een nief gekregen op kosten v vw DE
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 16:11   #40
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
naar de garagist hé !

al heb ik daar geen goei ervaringen mee, ooit één automaatje in de familie gehad, een vw'ke ... nooit problemen mee, tot de garagist de olie v d automaat dacht te moeten vervangen ... ik vermoed dat t m ofwel de nieuwe er vergat in te doen, ofwel niet terug dicht gevezen heeft ... geen 200 km later was m finaal om zeep ... wel een nief gekregen op kosten v vw DE
Daar zal wel iets verkeerd gegaan zijn. Hoeveel automaten zouden ze 20 jaar geleden in een garage van een Europees merk onder ogen hebben gekregen? Bij een Amerikaans daarentegen....
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be