Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2015, 13:31   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nochtans, op de processen die ik heb meegemaakt, dan zei de uitslag van het DNA-onderzoek, 1 op 50.000 mensen hebben dat DNA.
Wat wou zeggen dat alleen in Antwerpen al zo'n negen mensen dat DNA hadden.
De vraag werd dus gesteld, die andere acht met dat DNA, zijn die gecontroleerd? Neen dus, want men weet niet wie dat is.

Typisch Belgische kromspraak, hij zal het wel gedaan hebben want we vinden die anderen niet.
Dat lijkt me zever te zijn. Ttz enkel een gevolg van de kwaliteit van het onderzoek of de te onderzoeken DNA staal.
Bij genealogisch y-dna onderzoek is dat idd. Als ge 37 merkers onderzoekt gaat ge veel mogelijk verre familieleden vinden. Test ge op 111 merkers zijt ge al veel zekerder van nauwe verwantschap via vaders lijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 13:41   #22
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Er zijn bijzonder weinig zaken die het waard zijn om voor te vechten, dit is er eentje van.
Waarom? Ik lees hier alleen maar halfslachtige tegenargumenten die net zo goed opgaan voor alle andere identificatietechnieken die vandaag al bestaan.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 14:01   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat lijkt me zever te zijn. Ttz enkel een gevolg van de kwaliteit van het onderzoek of de te onderzoeken DNA staal.
Bij genealogisch y-dna onderzoek is dat idd. Als ge 37 merkers onderzoekt gaat ge veel mogelijk verre familieleden vinden. Test ge op 111 merkers zijt ge al veel zekerder van nauwe verwantschap via vaders lijn.
Jaja, natuurlijk, zo heeft een ieder zijn opinie.
Oud 11 februari 2015, 14:13   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans, op de processen die ik heb meegemaakt, dan zei de uitslag van het DNA-onderzoek, 1 op 50.000 mensen hebben dat DNA.
Wat wou zeggen dat alleen in Antwerpen al zo'n negen mensen dat DNA hadden.
De vraag werd dus gesteld, die andere acht met dat DNA, zijn die gecontroleerd? Neen dus, want men weet niet wie dat is.

Typisch Belgische kromspraak, hij zal het wel gedaan hebben want we vinden die anderen niet.
heb je hier recente lectuur van ? lijkt me achterhaald of zelfs niet correct.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 14:14   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Over mijn lijk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
idem. Er zijn bijzonder weinig zaken die het waard zijn om voor te vechten, dit is er eentje van.
Zelfs in Noord-Korea moeten de burgers dat niet doen.
gullie zou nen eerlijke ethische mens nog doen twijfelen !
Oud 11 februari 2015, 14:17   #26
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom? Ik lees hier alleen maar halfslachtige tegenargumenten die net zo goed opgaan voor alle andere identificatietechnieken die vandaag al bestaan.
Uit vingerafdrukken kunnen geen verdere persoonlijke eigenschappen worden gelezen, uit DNA wel. De overheid heeft geen zak te maken met mijn eventuele medische aandoeningen, aanleg voor zwaarlijvigheid of weet ik veel wat. Niet als justitie, niet als werkgever.

Laatst gewijzigd door Zeus : 11 februari 2015 om 14:19.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 14:24   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Uit vingerafdrukken kunnen geen verdere persoonlijke eigenschappen worden gelezen, uit DNA wel. De overheid heeft geen zak te maken met mijn eventuele medische aandoeningen, aanleg voor zwaarlijvigheid of weet ik veel wat. Niet als justitie, niet als werkgever.
geef je nu een argument pro of contra ?

immers, je zou perfect in een wet kunnen gieten dat de overheid alleen maar id mag matchen en verder niks van het DNA mag gebruiken/bestuderen/lezen.

zo hebben Duitsland en Japan wel een regel, maar is dit leger door wetten zeer beperkt in de mogelijkheden van gebruik.
Oud 11 februari 2015, 14:31   #28
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
geef je nu een argument pro of contra ?

immers, je zou perfect in een wet kunnen gieten dat de overheid alleen maar id mag matchen en verder niks van het DNA mag gebruiken/bestuderen/lezen.

zo hebben Duitsland en Japan wel een regel, maar is dit leger door wetten zeer beperkt in de mogelijkheden van gebruik.
Jammer genoeg beperkt de overheid zich in de praktijk vaak niet tot wat ze wettelijk mag. Dus radicaal contra.

En zoals hierboven al gezegd, DNA-profielen kunnen ook door derden gestolen worden.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 14:34   #29
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

elke burger is dus per definitie dus een verdachte
Oud 11 februari 2015, 14:36   #30
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb je hier recente lectuur van ? lijkt me achterhaald of zelfs niet correct.
Ik vertel gewoon wat ik heb meegemaakt, toen sprak men van 1/50K en 1/25K, dat lijkt me verre van uniek zoals bijvoorbeeld vingerafdrukken.

Als de wetenschap nu met stelligheid verklaard dat elk mens een uniek DNA heeft, wat vroeger niet was, ok, mij goed.
Oud 11 februari 2015, 15:20   #31
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Error 141; dubbel post

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 11 februari 2015 om 15:23.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 15:21   #32
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie geen enkel nadeel op vlak van privacy.
Ik wel.

DNA is een geweldig middel, maar is net als vingerafdrukken niet geschikt voor gebruik met grote databases. Op een gemiddelde crimescene kan nogal veel DNA gevonden worden. Mensen die op bezoek geweest zijn, mensen die een pakketje afgeleverd hebben, mensen die de hond geaaid hebben, mensen die kortom niet de dader zijn. Als je iemand op andere gronden verdenkt en dan blijkt het DNA een match, dan heb je bijna zeker je dader. Als je iets gevonden hebt van iemand heb je helemaal niks.

Helaas blijkt dat rechters (en juryleden voor de landen die dat hebben zijn daar nog veel erger in) dit niet begrijpen, DNA wordt gezien als keihard bewijs.

Verder vertrouw ik simpelweg onze overheid niet onvoorwaardelijk van nu tot in het eind der tijden. Wat als over dertien regeringstermijnen een of andere lage ambtenaar nu eens wat profielen doorspeelt aan een corrupte politieanalist, of tegen de tijd dat DNA synthese nog een beetje toegankelijker is aan een willekeurige gangster die graag niet zelf de bak in wil gaan?

Hetzelfde probleem heb ik met het biometrisch paspoort, waarop vingerafdrukken staan opgeslagen. Stel een oorlogsjournalist reist af naar Syrië, dan moet hij de douane daar met dat paspoort laten spelen, en hop, een week daarna dienen ze opeens een verzoek bij Interpol in om een vingerafdruk gevonden bij een aanslag na te trekken.

Ik verwacht niet dat het morgen een epidemie wordt, maar het zijn wel gegevens waar je een beetje voorzichtig mee om mag gaan. De Nederlandse overheid doet dat alvast niet, die laat al die gegevens bewaren door een of ander Frans defensiebedrijf, wat dus nog niet eens onder hun eigen jurisdictie valt. Dan vind ik dat je niet genoeg doet om mij gerust te stellen dat ik morgen niet op eens een verkrachter ben ofzo, zonder ooit iets gedaan te hebben.
Oud 11 februari 2015, 15:42   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik wel.

DNA is een geweldig middel, maar is net als vingerafdrukken niet geschikt voor gebruik met grote databases. Op een gemiddelde crimescene kan nogal veel DNA gevonden worden. Mensen die op bezoek geweest zijn, mensen die een pakketje afgeleverd hebben, mensen die de hond geaaid hebben, mensen die kortom niet de dader zijn. Als je iemand op andere gronden verdenkt en dan blijkt het DNA een match, dan heb je bijna zeker je dader. Als je iets gevonden hebt van iemand heb je helemaal niks.

Helaas blijkt dat rechters (en juryleden voor de landen die dat hebben zijn daar nog veel erger in) dit niet begrijpen, DNA wordt gezien als keihard bewijs.

Verder vertrouw ik simpelweg onze overheid niet onvoorwaardelijk van nu tot in het eind der tijden. Wat als over dertien regeringstermijnen een of andere lage ambtenaar nu eens wat profielen doorspeelt aan een corrupte politieanalist, of tegen de tijd dat DNA synthese nog een beetje toegankelijker is aan een willekeurige gangster die graag niet zelf de bak in wil gaan?

Hetzelfde probleem heb ik met het biometrisch paspoort, waarop vingerafdrukken staan opgeslagen. Stel een oorlogsjournalist reist af naar Syrië, dan moet hij de douane daar met dat paspoort laten spelen, en hop, een week daarna dienen ze opeens een verzoek bij Interpol in om een vingerafdruk gevonden bij een aanslag na te trekken.

Ik verwacht niet dat het morgen een epidemie wordt, maar het zijn wel gegevens waar je een beetje voorzichtig mee om mag gaan. De Nederlandse overheid doet dat alvast niet, die laat al die gegevens bewaren door een of ander Frans defensiebedrijf, wat dus nog niet eens onder hun eigen jurisdictie valt. Dan vind ik dat je niet genoeg doet om mij gerust te stellen dat ik morgen niet op eens een verkrachter ben ofzo, zonder ooit iets gedaan te hebben.
je houdt haast een pleidooi tegen gebruik DNA in rechtszaken tout court...

dat er voorzichtig moet omgegaan worden met gegevens, is een dooddoener, dat moet nu ook, en justitie gebruikt DNA.

maar k zal u mss een meer pragmatische benadering geven, ik vrees echter een tamelijk realisische.

als de Staat dit niet zeer snel en onder strikte voorwaarden doet ... dan denk ik dat Google of Apple dit binnen zeer afzienbare tijd doet ... zonder voorwaarden.
Oud 11 februari 2015, 15:54   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat denk ik niet, ik denk niet dat er bijvoorbeeld in Antwerpen 9 mensen rondlopen met dezelfde vingerafdrukken.
Maar als de flikken op de plaats van een misdrijf maar een kwart van een vingerafdruk vinden, dan ....
probeer eens logisch na te denken omtrent statistische kansen ... zelfs in Antwerpen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 16:00   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
elke burger is dus per definitie dus een verdachte
En elk slachtoffer is ook een burger.
Met familieleden en wat weet ik allemaal.
Voor sommige misdrijven, getekend voor het leven.

Een verdachte die evenwel niet de dader is, moet zelfs niet verontrust worden als op voorhand al blijkt dat zijn dna in geen jaren klopt met wat ze gevonden hebben op het verkrachte meisje.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 11 februari 2015, 16:02   #36
hagel
Banneling

Standaard

Een mens zou nog beginnen geloven dat de NVA werkelijk voor een poltiestaat ijvert.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 16:03   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik wel.

Nog zo'n paranoïde verhaaltje.

Volgens hetgeen jij gelooft, en zo graag gelooft (want dat is het probleem), wordt iedere Vlaming die zijn identiteitskaart gestolen wordt door een moslim, enkele maanden nadien een aanslag van al quaida in zijn of haar schoenen geschoven.

.

Oud 11 februari 2015, 16:05   #38
Anna List
Banneling

Standaard

ik vraag me in alle eerlijkheid en zonder het willen stigmatiseren toch af hoe het zou gaan met al die oprecht principiële meningen van iedereen

... op het moment dat bij wijzen van gruwelijk voorbeeld ... je kleindochtertje van 6 verkracht wordt of zo ...

yep, privacy, vermoeden van onschuld, doel en middelen enzo cultuur en geciviliseerdheid , recht in eigen hand en al die schoon principes ... allemaal goed en wel. maar geeft mij toch maar nen hamer dat ik zijne kop inslaag.
Oud 11 februari 2015, 16:07   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Een mens zou nog beginnen geloven dat de NVA werkelijk voor een poltiestaat ijvert.
Heb jij enig idee wat de nva daarover in haar programma heeft staan ?
En heb jij enig idee over hoeveel lidkaarten ik op mijn naam bij de nva geboekstaafd heb staan ?

En voor al die anderen:

iemand al een conclusie getrokken uit het belangrijkste van de openingspost?
Namelijk:

Citaat:
titel: Uitwisseling DNA met Frankrijk kan doorbraak in tientallen moordzaken forceren
.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 februari 2015 om 16:08.
Oud 11 februari 2015, 16:13   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb jij enig idee wat de nva daarover in haar programma heeft staan ?
En heb jij enig idee over hoeveel lidkaarten ik op mijn naam bij de nva geboekstaafd heb staan ?

En voor al die anderen:

iemand al een conclusie getrokken uit het belangrijkste van de openingspost?
Namelijk:

.
als ik er 30.000 koop, heb ik dan een meerderheid om zelf de voorzitter te bepalen ?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be