Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2015, 10:56   #101
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Even opmerken dat de Ford fabriek in Antwerpen 30 jaar vroeger sloot dan wat jij beweert.
Verder zijn er de laatste 12 jaar in België noch W-Vlaanderen nieuwe jobs bijgekomen in de privésector. De 680.000 jobs die er in deze periode bijkwamen zijn allemaal overheidsjobs of zwaar gesubsidieerde jobs zoals dienstencheques of activa-kaarten en ibo. In deze periode verdubbelde de staatsschuld.
De CEO van Ford Nederland zei 1 maand geleden dat de grootste deïndustrialisatie ter wereld zich afspeeld in België!
Je geeft hier dus aan, dat Ford Antwerpen is gesloten om de productie in Genk te laten verhuizen.
Want 30 jaar terug tellen vanaf 1993 brengt ons naar 1963, het jaar dat de productie in Genk startte.
Antwerpen heeft dus arbeidsplaatsen moeten afgeven om Limburg werkgelegenheid te verschaffen.
Gek dat we de Limburgers nooit horen zeggen dat ze die werkgelegenheid van Antwerpen hebben ontnomen.


Beweren dat er in België geen jobs in de privé zijn bijgekomen zonder subsidies, is een grove leugen.
want ondanks de grote verliezen van arbeidsplaatsen in Antwerpen, Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, is de werkgelegenheid in die gebieden naast de gesubsidieerde jobs ook in de privé gegroeid. In veel gemeentes zijn er zelfs grote industrieterreinen bij gekomen en is het aantal jobs die de kmo's bieden niet enkele verdubbeld, maar vertienvoudigd.
Laten we daarvoor even kijken naar de terreinen van verdwenen bedrijven.
Op de terreinen van Beckers in Essen werkte 150 mensen, vandaag werken er daar voor de kmo's die er zijn gekomen meer dan 300 mensen.
Op de terreinen van Piccolo in Stabroek werkte er 30 mensen tijdens het seizoen, vandaag werken er meer dan 100 mensen het hele jaar door.

Dit is een normaal verschijnsel.
België is het meest geïndustrialiseerde land van de wereld, bij een afbouw van industrie in Europa, is het dus normaal dat België de zwaarste klappen krijgt. Iets dat niet aanwezig is kan immers niet afgebouwd worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 11:04   #102
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je
België is het meest geïndustrialiseerde land van de wereld, bij een afbouw van industrie in Europa, is het dus normaal dat België de zwaarste klappen krijgt. Iets dat niet aanwezig is kan immers niet afgebouwd worden.
België is het land vd ambtenarij!
42% vd aktieve bevolking in België krijgt een staatsinkomen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 11:14   #103
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar laten we even kijken naar het aantal arbeidsplaatsen dat verdween in Antwerpen in dezelfde periode vanaf de sluiting van de mijnen tot vandaag.
Eind de jaren 80 van vorige eeuw, vlagde de hele Belgische koopvaardij vloot uit en verdwenen er in Antwerpen daardoor zo'n 10000 arbeidsplaatsen.
Eind jaren 90 ging de Ford fabriek in Antwerpen dicht, 8000 arbeidsplaatsen.
In 2010 ging Opel Antwerpen dicht, 6000 arbeidsplaatsen.
De haven van Antwerpen verloor de invoer, opslag en overslag van steenkool en ijzererts, door de sluitingen van de staalfabrieken in België en opslag en de overslag van voertuigen door de sluitingen van de autofabrieken, 5000 arbeidsplaatsen.
Door de globalisering van de wereldhandel, daalde in Antwerpen de opslag en overslag van suiker van 2.500.000 ton per jaar naar 200.000 ton per jaar.
Verlies van zo'n 150 arbeidsplaatsen.
Uitvlaggen van de baantransportbedrijven naar Oostbloklanden, verlies van zo'n 3000 arbeidsplaatsen.
Verlies van de opslag en overslag van graan, verlies van 500 arbeidsplaatsen.
Sluiting van het vilbeluik, verlies van 250 arbeidsplaatsen.
Sluiting van vetsmelterij verlies van 150 arbeidsplaatsen.
Afbouw van de productie bij Agfa-Gevaert, verlies van 800 arbeidsplaatsen.
Sluiting van Nutella, verlies 250 arbeidsplaatsen.
Sluiting van Beckers, verlies van 150 arbeidsplaatsen.
Sluiting van Levi's, verlies 100 arbeidsplaatsen.

En dit zijn nog niet 1/4 van de arbeidsplaatsen die in Antwerpen verdwenen in dezelfde periode dat de mijnen en Ford Genk sloten.
Maar het aantal ligt al wel een pak hoger dan de jobs die in Limburg verdwenen.
Maar men ging niet ergens in een hoekje zitten janken over dit verlies, men stak de handen uit de koppen bij elkaar en zorgde voor nieuwe arbeidsplaatsen.
Je gaat er wel even aan voorbij dat er in Antwerpen toevallig een haven ligt die bedrijven aantrekt met duizenden arbeidsplaatsen. Zie bijv. BASF, Bayer, Exxon, Monsonto, ... met allemaal honderden of duizenden arbeidsplaatsen. Die zijn daar heus niet gevestigd omwille van de sympathieke (kuch kuch) aard van de gemiddelde Antwerpenaar of omdat ze daar de handen eens uit de mouwen hebben gestoken. Dat heeft puur met die geografische ligging te maken. Dat alleen al zorgt voor een enorm verschil in werkgelegenheid.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 11:30   #104
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
België is het land vd ambtenarij!
42% vd aktieve bevolking in België krijgt een staatsinkomen!
En gelijk hebben ze ...dat zijn goede banen.Niks gaat boven een vaste job met een goede verloning.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 11:37   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Je gaat er wel even aan voorbij dat er in Antwerpen toevallig een haven ligt die bedrijven aantrekt met duizenden arbeidsplaatsen. Zie bijv. BASF, Bayer, Exxon, Monsonto, ... met allemaal honderden of duizenden arbeidsplaatsen. Die zijn daar heus niet gevestigd omwille van de sympathieke (kuch kuch) aard van de gemiddelde Antwerpenaar of omdat ze daar de handen eens uit de mouwen hebben gestoken. Dat heeft puur met die geografische ligging te maken. Dat alleen al zorgt voor een enorm verschil in werkgelegenheid.
Wat doen we dan met Geel, Turnhout, Mol, Mechelen, Lier, Brasschaat, Brecht, Mortsel, Burcht, Hoogstraten, Deurne, Boom, Wilrijk, enz...
Allemaal gemeentes waar de werkgelegenheid gegroeid is en die niet beschikken over waterwegen of deftige uitvalswegen voor wegtransport.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 12:01   #106
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat doen we dan met Geel, Turnhout, Mol, Mechelen, Lier, Brasschaat, Brecht, Mortsel, Burcht, Hoogstraten, Deurne, Boom, Wilrijk, enz...
Het gros van de werkgelegenheid komt wel van die grote multinationals en allerlei bedrijven die activiteiten daarond aanbieden. In Burcht, Hoogstraten, Geel of Mol stikt het nu niet direct van de grote bedrijven die daar zijn opgestart door locals die nu duizenden jobs aanbieden.

Citaat:
Allemaal gemeentes waar de werkgelegenheid gegroeid is en die niet beschikken over waterwegen of deftige uitvalswegen voor wegtransport.
Ja, Mechelen ligt echt compleet afgezonderd
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 12:03   #107
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat doen we dan met Geel, Turnhout, Mol, Mechelen, Lier, Brasschaat, Brecht, Mortsel, Burcht, Hoogstraten, Deurne, Boom, Wilrijk, enz...
Allemaal gemeentes waar de werkgelegenheid gegroeid is en die niet beschikken over waterwegen of deftige uitvalswegen voor wegtransport.
Gegroeid?
Vanhool is zijn bedrijf in Lier aan het opdoeken gvd!
Van elke 100 busbestellingen worden er 93 in Moldavië gemaakt!
Daf in Westerlo heeft de produktie teruggeschroefd en 100den mensen de dop opgejaagd. Heeft U de laatste 15 jaar geslapen?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 12:26   #108
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat simplistisch "alles is de fout van de sossen" verhaal begint stilaan te vervelen...
Het is puur intellectuele luiheid, het is het containerantwoord geworden voor alle problemen.
Meer diepgang, wat meer kritische vaardigheden zijn hier niet aan iedereen gegeven.

Sint-Truiden heeft weinig KMO's (al is er wel nog veel ruimte), de fruitteelt teert er vooral op ongeschoolde arbeid.
Slecht bereikbaar bovendien.
Overschot van gelijk. Gezien het meest populistische zondebok is en het zo diep doorgerot is in de publieke opinie vrees ik dat het niet snel zal veranderen. Ondertussen draait de molen verder en lachen de politiekers, de bankiers en de superrijken zich een breuk als ze zien hoe men onderling kibbelt en elkaar op de brandstapel gooit terwijl ze in de hand van de elite spelen.

Maar da's niks, op einde van het jaar gaan we naar Geert Hoste zien en maken we ons op voor de volgende ronde gat omhoog liggen en afgeven op onze medemens en de problemen zonder er een meter te veranderen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 14:33   #109
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Dan hoop ik dat u voldoende toiletpapier heeft.
Had je geen beter argument dan dat ? Nu ook dat verwondert mij niet van een West -of Oostvlaming.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 14:50   #110
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Had je geen beter argument dan dat ? Nu ook dat verwondert mij niet van een West -of Oostvlaming.
Nu al ruzie en afgunst onder de provincies.Dat belooft voor een onafhankelijk Vlaanderen.....Na de Brusselaars en de Walen de West en Oost Vlamingen.....Dus binnenkort maar gaan voor een onafhankelijk Antwerpen.....maar dan wel zonder de Kempen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 14:58   #111
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Overschot van gelijk. Gezien het meest populistische zondebok is en het zo diep doorgerot is in de publieke opinie vrees ik dat het niet snel zal veranderen. Ondertussen draait de molen verder en lachen de politiekers, de bankiers en de superrijken zich een breuk als ze zien hoe men onderling kibbelt en elkaar op de brandstapel gooit terwijl ze in de hand van de elite spelen.

Maar da's niks, op einde van het jaar gaan we naar Geert Hoste zien en maken we ons op voor de volgende ronde gat omhoog liggen en afgeven op onze medemens en de problemen zonder er een meter te veranderen.
Inderdaad de kliklijn politiek begint zijn vruchten af te werpen....de kleine garnalen beginnen elkaar te bevechten......Het is allemaal de schuld van die kleine invalide die 980 euro per maand krijgt die de schuld is dat onze bedrijven en economie en sociale zekerheid ten onder gaan.....dat diezelfde bedrijven 270.000 euro per week kunnen betalen aan een in het rond spugende kwiet in korte broek die met een bal speelt deert hen niet......Die kaste lacht zich inderdaad een bult en twee korte armen als ze dat allemaal horen.....en de anderen ...die lachen er ook mee als Hoste het hun vertelt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 februari 2015 om 14:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 19:45   #112
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nu al ruzie en afgunst onder de provincies.Dat belooft voor een onafhankelijk Vlaanderen.....Na de Brusselaars en de Walen de West en Oost Vlamingen.....Dus binnenkort maar gaan voor een onafhankelijk Antwerpen.....maar dan wel zonder de Kempen
Dat onafhankelijk Vlaanderen is een illusie, zoals een fata morgana een illusie is.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 08:11   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Gegroeid?
Vanhool is zijn bedrijf in Lier aan het opdoeken gvd!
Van elke 100 busbestellingen worden er 93 in Moldavië gemaakt!
Daf in Westerlo heeft de produktie teruggeschroefd en 100den mensen de dop opgejaagd. Heeft U de laatste 15 jaar geslapen?
Nee, ik heb eerder de indruk dat jij vindt dat enkel grote bedrijven jobs kunnen aanbieden.

Trouwens Vanhool laat enkel de eenvoudige bussen in Moldavië bouwen, terwijl deze voertuigenconstructeur niet enkel bussen bouwt, maar ook aanhangers voor vrachtwagens van het type ADR en koelwagens. En daarvan gaat er geen enkel contract naar Moldavië.
De bestellingen die naar Moldavië gaan, zijn trouwens allemaal nieuwe klanten die vroeger met niet Europese bussen reden.
Lier word dus helemaal niet opgedoekt, Vanhool is enkele aan het groeien naar een wereldspeler.
Zo heeft Vanhool in samenwerken met Mercedes het contract voor schoolbussen in de VS afgesnoept van GMC.
Maar hebben ze ook een contract voor VIP-bussen vanuit China binnen gehaald.

Daf schroeft zijn productie terug omdat ze klanten verliezen aan andere Europese vrachtwagenbouwers.
Terwijl deze hun vrachtwagens wel duurder zijn in aankoop.
Daf is nu eenmaal geen goede vrachtwagen en had enkel succes omdat hij goedkoop was in aankoop.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 08:23   #114
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Sint-Truiden pakt kinderarmoede aan

SINT-TRUIDEN - Drie op tien kinderen in Sint-Truiden leeft in armoede. De stad wilt het probleem aanpakken. Elke kleuterschool krijgt 500 euro. Daarnaast is er nog eens 50 euro per kansarm kind voorzien. Het geld komt van het OCMW dat zo een voet tussen de deur wilt bij gezinnen die het moeilijk hebben.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150212_0...mpaign=seeding

Hoe in godsnaam kunnen er in Sint-Truiden 3 op 10 kinderen in armoede leven?

"Dit is toch werkelijk niet te geloven" - Jan Boskamp
Tuurlijk de invaliden gaan nu helpen betalen volgens Madam Maggi de ene miserie gebruiken om de ander miserie te helpen.... wat een kutlandje België
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 08:26   #115
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Gegroeid?
Vanhool is zijn bedrijf in Lier aan het opdoeken gvd!
Van elke 100 busbestellingen worden er 93 in Moldavië gemaakt!
Daf in Westerlo heeft de produktie teruggeschroefd en 100den mensen de dop opgejaagd. Heeft U de laatste 15 jaar geslapen?
Kan dat stom volk dat in armoe leeft met hun kindjes dan niet meegaan naar Moldavië? om daar te gaan werken?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 08:37   #116
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het gros van de werkgelegenheid komt wel van die grote multinationals en allerlei bedrijven die activiteiten daarond aanbieden. In Burcht, Hoogstraten, Geel of Mol stikt het nu niet direct van de grote bedrijven die daar zijn opgestart door locals die nu duizenden jobs aanbieden.
Het is inderdaad de plaatselijke bevolking zelf die voor werkgelegenheid zorgt.
En dat is nu net wat ontbreekt in Limburg.

Citaat:

Ja, Mechelen ligt echt compleet afgezonderd
Mechelen heeft geen waterwegen en zit ingesloten door 2 steden waar het verkeer meer stil staat dan rijd. De spoorwegen zitten dicht met personenvervoer tussen Antwerpen en Brussel.
Als je Mechelen vergelijkt met Hasselt en Genk, dan zie je direct dat Hasselt en Genk eigenlijk veel meer mogelijkheden hebben, maar ze onbenut laten.
Vaak heb ik de indruk, dat men in Limburg wel bereid is om te werken, maar niet om zelf te ondernemen.
En dat ze nog steeds heimwee hebben naar de periode van de steenkoolmijnen.

Terwijl Limburg de grootste leverancier van bio-energie kan zijn van Vlaanderen, is het juist de kleinste producent van die energie.
Limburg zou de grootste producent van kunstmest moeten zijn, maar produceert er geen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 09:39   #117
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.868
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is inderdaad de plaatselijke bevolking zelf die voor werkgelegenheid zorgt.
En dat is nu net wat ontbreekt in Limburg.
Dat kan ik enkel beamen. En dat is vooral het gevolg van een gebrek aan kerktorenmentaliteit in Limburg. Dat zorgt er voor dat hier een braindrain is. En het zijn net die hoogopgeleiden die voor werk in eigen streek zouden kunnen zorgen.
Om die reden heeft de politiek in Limburg zo veel moeite gedaan om de universiteit in Hasselt uit te breiden. Maar wie probeert dat met alle middelen tegen te houden?
Wie de moeite genomen heeft om de studie te bekijken waarnaar ik verwees om te bewijzen dat DPG maar wat provoceert in plaats van met concrete cijfers zijn beweringen te staven.
Deze studie toont aan dat Limburgers bv veel minder in eigen provincie werken dan bv West-Vlamingen (de andere provincie die langs 3 zijden omgeven is door buitenland. DIe toont ook aan dat het aantal West-Vlamingen die in het buitenland werken maar een fractie is van het aantal Limburgers.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 10:45   #118
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
DWie de moeite genomen heeft om de studie te bekijken waarnaar ik verwees om te bewijzen dat DPG maar wat provoceert in plaats van met concrete cijfers zijn beweringen te staven..
Wie de moeite heeft gedaan om deze verouderde studie te lezen leest ook dat de overgrote meerderheid van deze bewegingen bestaat uit werknemers van de openbare diensten, ambtenaren dus en van financiele instellingen en maar bitter weinig uit de prive sector.

Haal de personen die bij de NMBS, Politie en Openbare diensten zitten eruit en er blijft niks meer over van al uw opschepperij.

Net zoals deze verouderde studie aangeeft dat het meestal om hogeropgeleiden gaat, terwijl de overgrote meerderheid van werklozen geen hogeropgeleiden zijn.

Want het is immers goed vertoeven in het dorpscafeetje naast de kerktoren.

Laatst gewijzigd door dpg : 16 februari 2015 om 10:46.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 10:59   #119
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat kan ik enkel beamen. En dat is vooral het gevolg van een gebrek aan kerktorenmentaliteit in Limburg. Dat zorgt er voor dat hier een braindrain is. En het zijn net die hoogopgeleiden die voor werk in eigen streek zouden kunnen zorgen.
Om die reden heeft de politiek in Limburg zo veel moeite gedaan om de universiteit in Hasselt uit te breiden. Maar wie probeert dat met alle middelen tegen te houden?
Wie de moeite genomen heeft om de studie te bekijken waarnaar ik verwees om te bewijzen dat DPG maar wat provoceert in plaats van met concrete cijfers zijn beweringen te staven.
Deze studie toont aan dat Limburgers bv veel minder in eigen provincie werken dan bv West-Vlamingen (de andere provincie die langs 3 zijden omgeven is door buitenland. DIe toont ook aan dat het aantal West-Vlamingen die in het buitenland werken maar een fractie is van het aantal Limburgers.
Niet alleen hoog opgeleiden hebben die mentaliteit.
Laatst moest ik voor het werk in de haven van Luik zijn.
Daar ging men een nieuwe kaaide aanleggen voor binnenvaartcontainerschepen.
Ik werd er door de nieuwe eigenaars in het Limburgs ontvangen.
Toen ik aan de heren vroeg waarom zij de nieuwe kaaide niet in Limburg zelf aanlegde, daar het ging over containers die voor Duitsland, Frankrijk en Nederlands Limburg bestemd zijn, antwoordde de heren eenvoudig dat er in Limburg geen mogelijkheden zijn om een dergelijke activiteit uit te bouwen.
Toen ik de heren er op wees, dat het Albertkanaal ook door de gemeenten; Genk, Hasselt, Kwaadmechelen en Diepenbeek loopt en dat de kleinere binnenschepen via de kanalen daar sneller naar Duitsland en Nederland geraken en dat de spoorverbindingen voor vrachtvervoer er beter zijn dan vanuit Luik, keken ze mij verbaast aan.
Hun uitleg was dat ze dan nog een volledige nieuwe binnenhaven moeten aanleggen en dat het voor de werkgelegenheid in Limburg geen verschil maakt, want een deel van hun werknemers komen uit Limburg. Andere zijn werknemers die vanuit Limburg naar Luik zijn verhuist om dichter bij hun werk te gaan wonen.
Dit terwijl ze in Luik ook een nieuwe binnenhaven moeten aanleggen en hun werknemers dan niet zouden moeten verhuizen om dicht bij hun werk te wonen.

Een andere Limburgse klant was bezig met een nieuwe werkplaats te zoeken en uit te bouwen in de Antwerpse Voorkempen om een houtzagerij uit te breiden, terwijl zijn hout via de binnenvaart door Limburg moet om langst het Albertkanaal vanuit de Frankrijk en Duitsland naar Antwerpen te geraken.
Zijn personeel bestaat vooral uit Limburgers, die via de Boudewijnsnelweg naar de Voorkempen rijden en dagelijks in de file staan om te kunnen gaan werken.

En zo kan ik je nog 1001 voorbeelden geven van kapitaalkrachtige Limburgers, die hun bedrijven niet in Limburg bouwen, maar in de buurprovincies en daar voor werkgelegenheid zorgen, in plaats van in Limburg.
Dit terwijl voor de mensen uit de andere provincies, de provinciegrens vaak juist de reden is om hun bedrijf niet in een buurgemeente vestigen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 13:48   #120
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.868
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Wie de moeite heeft gedaan om deze verouderde studie te lezen leest ook dat de overgrote meerderheid van deze bewegingen bestaat uit werknemers van de openbare diensten, ambtenaren dus en van financiele instellingen en maar bitter weinig uit de prive sector.

Haal de personen die bij de NMBS, Politie en Openbare diensten zitten eruit en er blijft niks meer over van al uw opschepperij.

Net zoals deze verouderde studie aangeeft dat het meestal om hogeropgeleiden gaat, terwijl de overgrote meerderheid van werklozen geen hogeropgeleiden zijn.

Want het is immers goed vertoeven in het dorpscafeetje naast de kerktoren.
Ge zijt ene dikke zeveraar. Als gij beweert dat deze cijfers niet correct zijn kom dan met nieuwe cijfers af. Maar zit hier niks uit uwen duim te zuigen. Bewijs dat uw beweringen correct zijn.
Hier ik geef u recentere cijfers: http://www.steunpuntwse.be/system/fi..._2012_4_10.pdf

Genk en Grensgebied (mijn woonstreek) met Nederland: gemiddelde afstand woon-werkverkeer: 28 en 29km. Dat wordt enkel overtroffen door Ieper(31), Brugge(35) en Oostende(37).

En dan moet ge weten dat zowel Ieper, Brugge en Oostende een treinstation hebben. Waar je in het slechtste geval (Ieper) op 2uur in Brussel staat met één keer overstappen.
Wie vanuit Maaseik vertrekt doet 3 uren tot Brussel, en moet 2 bussen nemen en dan overstappen op de trein. Hoe dikwijls zal die op 3 uren tijd ter plaatse geraken denkt gij???

Wat je in dat kaartje niet ziet zijn de Limburgers die naar elders dicht bij hun werkplek verhuisd zijn. Waarom denkt ge dat de huizen in Leuven en omgeving zo duur zijn? Tel het aantal Leuvenaars, Brusselaars en Antwerpenaars van Limburgse origine eens op. Ge gaat grote ogen optrekken.

@jantje: waarom denkt gij dat ik dat eerder in dit topic een kaartje met spoorlijnen geplaatst heb? In Luik kan je met de trein alle kanten op. In Genk stopt het. En kan je niet meer verder naar het oosten, meer bepaald Duitsland (Ruhrgebied).
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be