![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
|
![]() Citaat:
![]() Als programmeur zijnde snap ik waarom hij dat zou zeggen maar ga ik er desondanks niet mee akkoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Uiteraard. Ik ben het Latijns woord vergeten, anders zou ik ze gebruikt hebben.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() De discussie is m.i. trouwens aan het afglijden naar het zandbakniveau van "enkel wetenschappelijke richtingen zijn waardevol, alles is immers wetenschap". Hetzelfde als wat men bekritiseert zodus, zij het in de omgekeerde richting.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
Latijn is oubollig en zinloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.792
|
![]() Ik heb 6 jaar Latijn gehad en vind dat het tijd is dit achter ons te laten. Of toch om zeker niet meer te doen alsof dat nu de basis bij uitstek is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
|
![]() Citaat:
Achteraf gezien had ik beter moderne talen wiskunde gedaan de laatste 2 jaren. Was moeilijker geweest (duits inhalen bvb). Wetenschappen heb ik op unief genoeg van gezien en was niet zozeer een probleem omwille van oa de 8 uur wiskunde. Maarja, in die tijd dacht ik daar nog niet zo veel over na. Eerder: wie gaat er in mijn klas zitten edm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
|
![]() Citaat:
Blijkbaar delen vele ouders (en kinderen van 11 a 12 jaar) uw opinie niet. Uw verwijzing naar 'nerd' bewijst trouwens dat je geen idee hebt, sinds wanneer zijn kinderen die zich ernstig inzetten bij hun studies nerds? Misschien het woord eens opzoeken? Trouwens die investering op jongere leeftijd in studies betaalt zich later terug. Van de latijnse richtingen op onze school slaagde +85% in het eerste jaar universiteit of hogeschool. (gemiddeld ligt dat rond de 40 a 50%) Van mijn klas in het 6de middelbaar zijn er nu 4 medestudenten die prof zijn aan een vlaamse universiteit. 4 op 21, dat is vast meer dan gemiddeld zou je niet denken? En dat waren trouwens helemaal niet de besten van de klas, eerder goede middenmoot. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 13 april 2015 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
|
![]() Misschien heb je het nog niet gemerkt, maar de tijden dat nerd gebruikt werd als pejoratieve term zijn voorbij. We zitten in een kennismaatschappij en nerdy/geeky hobbies worden meer en meer mainstream. Het wordt zelfs zo absurd dat niet-geeky mensen zich voordoen als geeky/nerdy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.424
|
![]() Inderdaad, het verwatert. Vroeger moest je in assembler kunnen programmeren om het statuut van "geek" te bekomen, nu volstaat het om in de rij te staan voor een Apple shop als de nieuwe i-phone uit komt.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.345
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Hun eigen eindtermen. Daarnaast betwijfel ik sterk dat "de" overheid een oordeel kan vellen over deze eindtermen die immers gebaseerd zijn op de Steinerfilosofie. Of betreedt de overheid nu al het levensbeschouwelijk terrein?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Bij mijn weten zijn de joodse scholen in Antwerpen allemaal private onderwijsinstellingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.424
|
![]() Citaat:
Zelfs niet-technisch project management is zo een job, als je een specifieke cursus voor het management systeem dat gehanteerd moet worden, volgt (dat is 1 of 2 weken, meer niet he). Kunnen excel tabellen invullen voor budgettering, facturen natrekken, bestelbons en dergelijke, gant grafieken opstellen en zo: ik beschouw dat je dat met normale humaniora kennis, en een heel korte specifieke inleiding in het tool, en de specifieke regels, normaal gezien kan. Het is voor mij totaal zinloos, hoewel dat dus wel bestaat, om daar een "bachelor" of zoiets over te doen. 2 of 3 jaar studeren om 2 of 3 software handleidingen te begrijpen, en wat gezond verstand, dat is er voor mij over. Want de specifieke toepassing kan je toch maar leren op de job zelf, omdat de regels van administratie allemaal anders zijn. En het "conceptuele" zoals ik al zegde, dat is wat geformaliseerd "gezond verstand" dat je op 1 of 2 weken leert, met de bijhorende woordenschat.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Er zijn er namelijk nogal veel die tegen alle logica in, hun kinderen naar het aso willen sturen, terwijl alles er op wijst dat die kinderen veel beter af zouden zijn in een andere richting. Net zoals het aso in dat kader zwemt in een elitair bad, zo zwemt Latijn in een elitair bad temidden de andere aso-afdelingen. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.792
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
|
![]() Citaat:
Wat onze latinisten voor hebben op onze technische mensen is het vermogen om te denken dat hun ideeën beter zijn dan de rest. Kijk rond in de wereld en oordeel, om je dan nog te vergissen is het moeilijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.792
|
![]() Citaat:
"De Codex Secundair Onderwijs (i.c. artikel 147) legt een afwijkingsprocedure vast voor schoolbesturen die van oordeel zijn dat de door de overheid vastgestelde eindtermen onvoldoende ruimte laten voor de realisatie van hun eigen pedagogische en onderwijskundige opvattingen of ermee onverzoenbaar zijn. In voorkomend geval moeten zij alternatieve gelijkwaardige eindtermen ter goedkeuring formuleren. Over de ontvankelijkheid van de afwijkingsaanvraag en de gelijkwaardigheid van de zelf geconcipieerde eindtermen dient enerzijds een commissie van deskundigen en anderzijds de onderwijsinspectie van de Vlaamse Gemeenschap een gemotiveerd advies uit te brengen. Vervolgens beslist de VlaamseRegering en komt het aan de decreetgever toe om dit besluit te bekrachtigen." |
|
![]() |
![]() |