Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2015, 13:39   #181
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De mening (of is het een 1 april-grap?) van prof. cognitieve psychologie Wouter Duyck :
Er staat 1 April dus het is geen late 1 April grap. Eerder één die op tijd is

Als programmeur zijnde snap ik waarom hij dat zou zeggen maar ga ik er desondanks niet mee akkoord.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 14:05   #182
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge steken wilt zetten, moet ge ze wel tegoei zetten, want dit is toch een dikke fail. Of was het de bedoeling om de franse term te gebruiken ?
Uiteraard. Ik ben het Latijns woord vergeten, anders zou ik ze gebruikt hebben.
Oud 13 april 2015, 14:09   #183
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

De discussie is m.i. trouwens aan het afglijden naar het zandbakniveau van "enkel wetenschappelijke richtingen zijn waardevol, alles is immers wetenschap". Hetzelfde als wat men bekritiseert zodus, zij het in de omgekeerde richting.
Oud 13 april 2015, 15:03   #184
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Latijn in het secundair: nuttig of oubollig ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spirito Bekijk bericht
Hoi

N.a.v. een tweet van Lieven Scheire en de daarop volgende reactie van schrijfster De Craemer is het vak Latijn ter discussie.

http://www.demorgen.be/opinie/de-stu...enkt-a2279839/

Iemand enige ideeën ?
Wie zes jaar Latijn op school heeft geslikt zal moeilijk verkondigen dat het Latijn zinloos was.

Latijn is oubollig en zinloos.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 15:19   #185
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie zes jaar Latijn op school heeft geslikt zal moeilijk verkondigen dat het Latijn zinloos was.

Ik heb 6 jaar Latijn gehad en vind dat het tijd is dit achter ons te laten. Of toch om zeker niet meer te doen alsof dat nu de basis bij uitstek is.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 15:59   #186
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:

Neen hoor, ik geef graag toe dat de laatste 2 jaar eigenlijk zinloos waren voor mij itt de eerste 4 waar er wel een duidelijke leercurve was. Inhoud was weinig inspirerend. De leerkracht had daar zeker ook mee te maken. Zowel mijn vakken Frans als Latijn hebben daaronder geleden en ik heb zodoende niet het idee dat ik daar veel mee was.

Achteraf gezien had ik beter moderne talen wiskunde gedaan de laatste 2 jaren. Was moeilijker geweest (duits inhalen bvb). Wetenschappen heb ik op unief genoeg van gezien en was niet zozeer een probleem omwille van oa de 8 uur wiskunde. Maarja, in die tijd dacht ik daar nog niet zo veel over na. Eerder: wie gaat er in mijn klas zitten edm.
Oud 13 april 2015, 17:05   #187
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb 6 jaar Latijn gehad en vind dat het tijd is dit achter ons te laten. Of toch om zeker niet meer te doen alsof dat nu de basis bij uitstek is.
Latijn heeft steeds iets elitairs gehad. Fijn voor jou. Je moet wel 6 jaar als nerd kunnen overleven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 17:29   #188
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Latijn heeft steeds iets elitairs gehad. Fijn voor jou. Je moet wel 6 jaar als nerd kunnen overleven.
Ik begrijp je bezwaren niet goed, behalve dat jij het oubollig vindt.
Blijkbaar delen vele ouders (en kinderen van 11 a 12 jaar) uw opinie niet.

Uw verwijzing naar 'nerd' bewijst trouwens dat je geen idee hebt, sinds wanneer zijn kinderen die zich ernstig inzetten bij hun studies nerds?
Misschien het woord eens opzoeken?

Trouwens die investering op jongere leeftijd in studies betaalt zich later terug.
Van de latijnse richtingen op onze school slaagde +85% in het eerste jaar universiteit of hogeschool. (gemiddeld ligt dat rond de 40 a 50%)
Van mijn klas in het 6de middelbaar zijn er nu 4 medestudenten die prof zijn aan een vlaamse universiteit. 4 op 21, dat is vast meer dan gemiddeld zou je niet denken?
En dat waren trouwens helemaal niet de besten van de klas, eerder goede middenmoot.

Laatst gewijzigd door parcifal : 13 april 2015 om 17:30.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 18:22   #189
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Misschien heb je het nog niet gemerkt, maar de tijden dat nerd gebruikt werd als pejoratieve term zijn voorbij. We zitten in een kennismaatschappij en nerdy/geeky hobbies worden meer en meer mainstream. Het wordt zelfs zo absurd dat niet-geeky mensen zich voordoen als geeky/nerdy.
Oud 13 april 2015, 18:33   #190
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Het wordt zelfs zo absurd dat niet-geeky mensen zich voordoen als geeky/nerdy.
Inderdaad, het verwatert. Vroeger moest je in assembler kunnen programmeren om het statuut van "geek" te bekomen, nu volstaat het om in de rij te staan voor een Apple shop als de nieuwe i-phone uit komt.
Oud 13 april 2015, 18:34   #191
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, het verwatert. Vroeger moest je in assembler kunnen programmeren om het statuut van "geek" te bekomen, nu volstaat het om in de rij te staan voor een Apple shop als de nieuwe i-phone uit komt.
Dat zijn hipsters
Oud 13 april 2015, 20:39   #192
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:46   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent fout. De Steiners hebben maar een zeer partiële overwinning gehaald. In plaats van de eindtermen mogen ze gelijkwaardige eindtermen voorleggen, die echter door de overheid moeten worden goedgekeurd.
Hun eigen eindtermen. Daarnaast betwijfel ik sterk dat "de" overheid een oordeel kan vellen over deze eindtermen die immers gebaseerd zijn op de Steinerfilosofie. Of betreedt de overheid nu al het levensbeschouwelijk terrein?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:48   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien u dat wil, kan ik u de regelgeving voorleggen. Onder meer de joodse scholen hebben al meermaals alternatieve eindtermen uitgewerkt, maar kregen de gelijkwaardigheid niet.
Bij mijn weten zijn de joodse scholen in Antwerpen allemaal private onderwijsinstellingen.
Oud 13 april 2015, 21:52   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een leerling uit het ASO, studierichting Latijn, is na het behalen van zijn A2, een ongeschoolde arbeider die vaak niet eens in staat is om achter de vuilkar te lopen. Terwijl een leerling uit de andere ASO en TSO studierichtingen na het behalen van zijn A2 direct inzetbaar is op de arbeidsmarkt, maar even goed kan verder studeren in het hoger onderwijs. Voor de BSO leerlingen is er dan weer een gebrek aan studieaanbod in wiskunde om zonder extra lessen met succes hogere studies aan te kunnen.
Denkt u nu echt dat een leerling met een middelbaar diploma in een richting als Humane Wetenschappen of Economie 4 onmiddellijk inzetbaar is? Als wat dan eigenlijk?
Oud 14 april 2015, 04:47   #196
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt u nu echt dat een leerling met een middelbaar diploma in een richting als Humane Wetenschappen of Economie 4 onmiddellijk inzetbaar is? Als wat dan eigenlijk?
Je hebt gelijk, maar dat is iets eigenaardigs. Er zijn veel jobs waar, behalve wat heel specifieke kennis die je snel kan opdoen, er eigenlijk geen speciale vorming nodig is: het volstaat van wat algemene kennis en cultuur te hebben. Bijvoorbeeld gewoon secretaresse werk. Of vele administratieve jobs. Natuurlijk moet je de specifieke kennis opdoen voor die specifieke administratieve taak: men moet U de papierwinkel uitleggen, en de specifieke dingen die je moet doen. Maar dat is heel sterk gebonden aan de specifieke werkplek, dat is niet algemeen vormend. Je moet daar geen 'basiskennis' voor opdoen waarop dat allemaal gesteund is. Je zou verwachten dat iemand die een humaniora gedaan heeft, die basiskennis al heeft.

Zelfs niet-technisch project management is zo een job, als je een specifieke cursus voor het management systeem dat gehanteerd moet worden, volgt (dat is 1 of 2 weken, meer niet he).

Kunnen excel tabellen invullen voor budgettering, facturen natrekken, bestelbons en dergelijke, gant grafieken opstellen en zo: ik beschouw dat je dat met normale humaniora kennis, en een heel korte specifieke inleiding in het tool, en de specifieke regels, normaal gezien kan.

Het is voor mij totaal zinloos, hoewel dat dus wel bestaat, om daar een "bachelor" of zoiets over te doen. 2 of 3 jaar studeren om 2 of 3 software handleidingen te begrijpen, en wat gezond verstand, dat is er voor mij over.

Want de specifieke toepassing kan je toch maar leren op de job zelf, omdat de regels van administratie allemaal anders zijn. En het "conceptuele" zoals ik al zegde, dat is wat geformaliseerd "gezond verstand" dat je op 1 of 2 weken leert, met de bijhorende woordenschat.
Oud 14 april 2015, 06:55   #197
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
...
Blijkbaar delen vele ouders (en kinderen van 11 a 12 jaar) uw opinie niet.
...
We moeten oppassen met wat vele ouders van kinderen van 11 en 12 jaar vinden.
Er zijn er namelijk nogal veel die tegen alle logica in, hun kinderen naar het aso willen sturen, terwijl alles er op wijst dat die kinderen veel beter af zouden zijn in een andere richting.

Net zoals het aso in dat kader zwemt in een elitair bad,
zo zwemt Latijn in een elitair bad temidden de andere aso-afdelingen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2015, 08:14   #198
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten zijn de joodse scholen in Antwerpen allemaal private onderwijsinstellingen.
Nee. Ongeveer de helft is privé onderwijs, en de andere helft is erkend en gesubsidieerd.
Oud 14 april 2015, 08:16   #199
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Hij moet verstaan dat het net het Latijn is en het daarmee samenhangend vermogen tot analyse die je net beter maakt in het verstaan van wetenschap en technologie.
Sorry, maar daar lach ik mij toch een breuk mee.
Wat onze latinisten voor hebben op onze technische mensen is het vermogen om te denken dat hun ideeën beter zijn dan de rest.
Kijk rond in de wereld en oordeel, om je dan nog te vergissen is het moeilijk.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2015, 08:19   #200
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hun eigen eindtermen. Daarnaast betwijfel ik sterk dat "de" overheid een oordeel kan vellen over deze eindtermen die immers gebaseerd zijn op de Steinerfilosofie. Of betreedt de overheid nu al het levensbeschouwelijk terrein?
Toch wel. U weet één en ander over onderwijs, maar laat essentiële zaken weg, die niet in uw denkkader passen maar die er niettemin wel zijn. Lees artikel 147 van de codex secundair onderwijs en stel vast dat de regering een oordeel velt en finaal beslist over de gelijkwaardigheid van alternatieve eindtermen.

"De Codex Secundair Onderwijs (i.c. artikel 147) legt een afwijkingsprocedure vast voor schoolbesturen die van oordeel zijn dat de door de overheid vastgestelde eindtermen onvoldoende ruimte laten voor de realisatie van hun eigen pedagogische en onderwijskundige
opvattingen of ermee onverzoenbaar zijn. In voorkomend geval moeten zij alternatieve gelijkwaardige eindtermen ter goedkeuring formuleren. Over de ontvankelijkheid van de afwijkingsaanvraag en de gelijkwaardigheid van de zelf geconcipieerde eindtermen dient enerzijds een commissie van deskundigen en anderzijds de onderwijsinspectie van de Vlaamse Gemeenschap een gemotiveerd advies uit te brengen. Vervolgens beslist de VlaamseRegering en komt het aan de decreetgever toe om dit besluit te bekrachtigen."
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be