Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2015, 09:51   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard De prof decaan neemt ontslag als decaan

Ze hebben het hem duidelijk gemaakt.

Nog onvoldoende volgens mij, want hij blijft actief in dezelfde faculteit ..., maar kom.

Het vriendenrijk van de sossen is niet oneindig groot meer.

titel: VUB-professor Willem Elias neemt ontslag als decaan na omstreden uitspraak
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150417_01634615

Citaat:
VUB-professor Willem Elias neemt ontslag als decaan nadat hij een omstreden boodschap op zijn Facebook-account had geplaatst. Op de dood van Steve Stevaert, die in een verkrachtingszaak betrokken was, reageerde de decaan met een erg vrouwonvriendelijke uitspraak.

‘Professor Elias vindt dat hij door de commotie rondom zijn persoon niet meer de onbesprokenheid heeft om deze functie te vervullen’, zo meldt de VUB op zijn website. ‘Ook de heftige reacties op sociale media, die hem emotioneel hard raakten, spelen mee in zijn beslissing.’

In een Facebookbericht had de decaan de schuld van de zelfdoding van SP.A-politicus Steve Stevaert, een vriend van hem, in de schoenen geschoven van de vrouw die de klacht voor verkrachting had ingediend. Daarop ontstond een storm van kritiek.

‘Elias betreurt zijn uitlatingen op Facebook en hij verontschuldigt zich nogmaals tegenover alle slachtoffers van seksueel geweld, alsook ten opzichte van de universitaire gemeenschap en de studenten in het bijzonder. Het laatste wat hij wou doen is verkrachting banaliseren. Hij blijft geweldpleging, in welke vorm dan ook, de grootste misdaad vinden’, klinkt het.

‘Zulke uitspraken passen niet bij functie’

Ashley Vandekerckhove, die in een blog het ontslag van de decaan eiste, reageert tevreden. ‘Respect voor het feit dat Willem Elias zelf ontslag heeft genomen. Dank om in te zien dat zulke uitspraken niet passen bij de functie’, zegt ze op Twitter. De jonge vrouw, zelf een slachtoffer van verkrachting, vond de uitspraken onaanvaardbaar.
.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 april 2015 om 09:52.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:01   #2
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Als ze nu ook nog de vrijmetselaars hun ledenlijst doen vrijgeven, zou het mooi zijn.

Maar dat zal wel niet zo ver komen, denk ik.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:01   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Mja ontslag.

Hij is en blijft prof en het zal hem volgens mij geen cent kosten. Nu kan hij leuk zich terug focussen op zijn onderzoek en onderwijs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:03   #4
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Hij had wel gelijk.
Als je verkracht bent ga je onmiddellijk naar de gerechtelijke overheid en niet na 3 jaar (voor de bewijslast).
Zijn bewering dat een kut nooit kan versleten worden door 1 man , is waarschijnlijk ook waar.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:04   #5
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mja ontslag.

Hij is en blijft prof en het zal hem volgens mij geen cent kosten. Nu kan hij leuk zich terug focussen op zijn onderzoek en onderwijs.
Zo is het! Het blijft een puur symbolische geste. Zoals een politicus die luid schreeuwt "Ik neem de politieke verantwoordelijkheid" voor deze of gene kwakkel, en daarna terug overgaat naar de orde van de dag...

De VUB zou hem moeten ontslaan. Met C4, zoals het hoort. Punt.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:04   #6
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Die kerel lijkt mij niet snuggerder dan de gemiddelde forummer hier. Iedereen kan blijkbaar professor worden.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:05   #7
Drosamadaris
Minister

Standaard

Publieke steekvlam-justitie...

En zeggen dat de VUB ooit voorvechter was om meningen te kunnen hebben en te kunnen uiten. Poor Belgium.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:07   #8
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Zo is het! Het blijft een puur symbolische geste. Zoals een politicus die luid schreeuwt "Ik neem de politieke verantwoordelijkheid" voor deze of gene kwakkel, en daarna terug overgaat naar de orde van de dag...

Op basis waarvan dan ?
Oud 17 april 2015, 10:07   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Dat is volgens mij de goeie zaak.
Aangezien hij zelf geen psycholoog is (had ik vroeger niet begrepen), is zijn activiteit als prof zelf niet in het gedrang gekomen door zijn uitspraak die enkel maar zijn grote onkunde in de psychologie illustreert, maar waar hij geen prof van is.

Wat wel genant was, was dat hij decaan was van de faculteit waar psychologie werd onderwezen. Je kan onmogelijk decaan zijn, en de grootste stommiteiten verkondigen in een vakgebied dat in je faculteit onderwezen wordt he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:08   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat kan niet. Dan zou dat de VUB miljoenen gaan kosten als die dat aanvecht. De vaste benoeming voor proffesoren is er net gekomen om de vrijheid van meningsuiting voor de klas maar ook daarbuiten van de proffen te garanderen. Hoe kan je vrij onderzoek doen als je geen vrijheid van mening hebt ?

Hoe klote deze uitspraken ook zijn, als ze niet tegen de wet zijn, kan je er niks tegen doen. Ik heb proffen geweten die het nog veel bonter hebben gemaakt, en die hebben ze met loonsbehoud gewoon op een soort non-actief gezet.
Oud 17 april 2015, 10:09   #11
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Op basis waarvan dan ?
Op basis van seksistisch en beledigend gedrag, een prof onwaardig.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:09   #12
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja ontslag.

Een 'decaansbonus' is om en bij de 300 Euro netto per maand (bovenop de prof-wedde uiteraard), die schiet hij er toch al bij in, toch bijna 4000 euro per jaar.

En er is wel degelijk imagoschade, wat ook wel zijn gevolgen heeft ivm bepaalde onderzoeksopdrachten en fondsen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 17 april 2015 om 10:10.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:10   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Een decaansvergoeding is om en bij de 300 Euro netto per maand (bovenop de prof-wedde uiteraard)

En er is wel degelijk imagoschade, wat ook wel zijn gevolgen heeft ivm bepaalde onderzoeksopdrachten en fondsen.
300 euro netto.

Boven op zijn salaris als gewoon hoogleraar (8-9k bruto).
Oud 17 april 2015, 10:11   #14
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
300 euro netto.

Boven op zijn salaris als gewoon hoogleraar (8-9k bruto).
Natuurlijk, maar het kost hem dus wel een paar cent.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:13   #15
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is volgens mij de goeie zaak.
Aangezien hij zelf geen psycholoog is (had ik vroeger niet begrepen), is zijn activiteit als prof zelf niet in het gedrang gekomen door zijn uitspraak die enkel maar zijn grote onkunde in de psychologie illustreert, maar waar hij geen prof van is.

Wat wel genant was, was dat hij decaan was van de faculteit waar psychologie werd onderwezen. Je kan onmogelijk decaan zijn, en de grootste stommiteiten verkondigen in een vakgebied dat in je faculteit onderwezen wordt he.
Ten persoonlijke titel en op de koop toe in een emotionele bui? Tuurlijk wel.

Stommiteiten verkondigen is niet het alleenrecht van Jan met de pet.
Oud 17 april 2015, 10:15   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Als ze nu ook nog de vrijmetselaars hun ledenlijst doen vrijgeven, zou het mooi zijn.

Maar dat zal wel niet zo ver komen, denk ik.
Wie lid is van een voetbalploeg of van de vrije bakkers dan wel metselaars, behoort enigszins tot de privacy.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 april 2015, 10:16   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Ten persoonlijke titel en op de koop toe in een emotionele bui? Tuurlijk wel.

Stommiteiten verkondigen is niet het alleenrecht van Jan met de pet.
Het is zijn recht, maar hij draagt er wel de verdiende gevolgen van he.

Jij mag op een solicitatiegesprek bijvoorbeeld ook de idioot uithangen. Dat is niet verboden. Maar je draagt er wel het gevolg van dat je niet aangeworven wordt he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:16   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op basis van seksistisch en beledigend gedrag, een prof onwaardig.
Wat heeft dat met seksisme te maken ?
Als je 3 jaar na de feiten naar het gerecht trekt op een moment waarop geen enkel bewijs meer ingezameld kan worden is dat zonder meer dom.
En meer dan dat heeft hij in feite niet gezegd.
Wat had hij dan volgens jou moeten zeggen ?
Dat het bijzonder verstandig was misschien ?
Oud 17 april 2015, 10:18   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Hij had wel gelijk.
Als je verkracht bent ga je onmiddellijk naar de gerechtelijke overheid en niet na 3 jaar (voor de bewijslast).
Zijn bewering dat een kut nooit kan versleten worden door 1 man , is waarschijnlijk ook waar.
Een slachtoffer heeft nooit verplichtingen. En behoudt altijd zijn of haar rechten. (dat bewijslast onmogelijk zou worden, is een consequentie, die een apart verhaal is)

Een kut mag versleten worden, maar moet niet. Baas in eigen slip.

Ik vind jouw reactie dus eigenlijk maar pover. Om niet iets ergers te zeggen.

.

Oud 17 april 2015, 10:20   #20
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is zijn recht, maar hij draagt er wel de verdiende gevolgen van he.
Als je stelt dat je in een samenleving leeft waar vrijheids van mening beperkt is tot bepaalde personen en bepaalde meningen, dan is dat een verdiend gevolg.

Ik verkies een samenleving met meer vrijheid en minder hypocrisie. Maar goed, that's me.

Citaat:
Jij mag op een solicitatiegesprek bijvoorbeeld ook de idioot uithangen. Dat is niet verboden. Maar je draagt er wel het gevolg van dat je niet aangeworven wordt he.
Sollicitatie versus bericht op je eigen fb; absoluut, dat is hetzelfde.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be