Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2015, 19:48   #21
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Weet je eigenlijk nog wat je allemaal uitkraamt?
Jij bent hier nieuw zeker?

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 19:49   #22
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is geen bocht, hij zegt eigenlijk hetzelfde dan Jambon, maar op een veel juistere manier. Hij maakt immers een onderscheid tussen collaboratie als "beweging" ( die hij terecht onaanvaardbaar acht) en de individuele collaboratie (die hij als veel "grijzer" bestempelt).

De beste houding volgens mij.
De collaboratie als beweging ... een nieuw idee of zo? Iets wat boven de hoofden zweeft, lijkt me dat. Wist niet dat dit een beweging was.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 19:49   #23
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
De Wever heeft het lef dat in het openbaar in aanwezigheid van vele joden te zeggen en niet ergens verdoken op een eigen website.
Lijkt me meer getuigen van makkelijke kruiperigheid.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 19:50   #24
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
In ieder geval is De Wever veel explicieter in het veroordelen van de collaboratie dan Laurette. Die praat haar grootvader goed op haar website: ze weet er niks van en zij is toch een goede Belgische.
De Wever heeft het lef dat in het openbaar in aanwezigheid van vele joden te zeggen en niet ergens verdoken op een eigen website.
Ikzelf zou nooit in het openbaar mijn grootouders of ouders afvallen. Persoonlijke argumenten in de politiek hou je er beter buiten. Het is net hetzelfde als met je kinderen campagne voeren.
Oud 6 mei 2015, 19:54   #25
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Gaan het voetvolk nu ook de grote leider blindelings volgen ?

http://www.demorgen.be/binnenland/de...fout-a2311524/
De Wever erkent hier eerlijk dat de collaboratie fout was en de Vlaamse zaak meer kwaad dan goed gedaan heeft.
Dat is één .

Maar wanneer gaan de Belgicisten nu eens even eerlijk toegeven dat zij veel Vlamingen de collaboratie ingedreven hebben door de Vlamingen en hun taal steeds stiefmoederlijk te behandelen sinds 1830.

Hadden de Vlaamse soldaten aan het IJzerfront dezelfde behandeling gekregen als hun Franstalige collega's en dan had de collaboratie aan Vlaamse kant heel wat minder geweest gedurende WOII.

De Belgische staat oogstte in WOII als het ware wat hij gezaaid had achter de IJzer gedurende WOI
maar dat zie ik de Belgicisten nog niet zo gauw erkennen op TV.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 19:59   #26
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Wanneer was er dan sprake van actief collaboreren en wanneer van passief collaboreren?
Actief collaboreren is misdaden van gemeen recht begaan met hulp van de vijand. Onder deze groep vallen mensen met met zowel een politieke visie, als zij die zich economisch verrijkten, als pure criminelen...
Passief collaboreren zijn zij die de andere kant opkeken en zich niets van anderen aantrokken zolang de Duitsers er waren en de held gingen uithangen van zodra de Duitsers weg waren. Onder deze groep waren mensen van vele politieke gezindten die hun passiviteit en schuldgevoel na de bevrijding wilden compenseren door anderen terecht (groep 1 hierboven) en vaak onterecht (groep 3 hieronder) met de vinger gingen wijzen en daarbij misdrijven van gemeen recht niet schuwden omdat door het machtsvacuüm dat er was hen daartoe de kans geboden werd.
Dan had je nog mensen zowel onder de Duitsers als daarna hun leven trachten op de rails te houden zonder anderen te schaden. Ook onder deze laatste groep waren mensen van alle politieke visies.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:00   #27
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is geen bocht, hij zegt eigenlijk hetzelfde dan Jambon, maar op een veel juistere manier. Hij maakt immers een onderscheid tussen collaboratie als "beweging" ( die hij terecht onaanvaardbaar acht) en de individuele collaboratie (die hij als veel "grijzer" bestempelt).

De beste houding volgens mij.
Ik ken geen kloten van politiek maar wel van strategie. Dit is op voorhand afgewogen tot op de milligram. De Wever weet dat dit terug kiezers naar het VB stuurt maar anderzijds mikt hij op een cleaner imago bij een breder publiek. Gevaarlijke gok of eerder hij is besmet door de politieke macht.

Het is zoals eten. Ik heb liever een gerecht waar geen toegevingen worden gedaan aan het grootst mogelijk publiek dat het op den duur smakeloos wordt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:01   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er bestaan ook post-collaborateurs.

Wellicht was J.M. LP ook fan van de Nazi's.
Je beseft toch dat in die optiek de "fans" van LeopoldII collaborateurs van een massamoordenaar zijn, en de fans van Leopold III collaborateurs van Hitler?
Oud 6 mei 2015, 20:02   #29
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ikzelf zou nooit in het openbaar mijn grootouders of ouders afvallen. Persoonlijke argumenten in de politiek hou je er beter buiten. Het is net hetzelfde als met je kinderen campagne voeren.
Ik weet dat belgicisten van hun geheimen houden. Laurette was er het typisch voorbeeld van.
Oud 6 mei 2015, 20:03   #30
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Je zou bijna hopen dat er eens een nieuwe oorlog komt, gewoon om het eeuwige gezeik over die laatste oorlog te doen ophouden.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:03   #31
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
De collaboratie als beweging ... een nieuw idee of zo? Iets wat boven de hoofden zweeft, lijkt me dat. Wist niet dat dit een beweging was.
Nu val je zelfs je eigen 'beweging.net' af?
Oud 6 mei 2015, 20:03   #32
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet dat belgicisten van hun geheimen houden. Laurette was er het typisch voorbeeld van.
Het enige wat u kan is blijkbaar andere beschuldigen. Mij voor belgicist uitmaken, mja, als je geen argumenten hebt zeker.
Oud 6 mei 2015, 20:05   #33
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige wat u kan is blijkbaar andere beschuldigen. Mij voor belgicist uitmaken, mja, als je geen argumenten hebt zeker.
Jij bent er precies niet fier op?
Oud 6 mei 2015, 20:05   #34
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Actief collaboreren is misdaden van gemeen recht begaan met hulp van de vijand. Onder deze groep vallen mensen met met zowel een politieke visie, als zij die zich economisch verrijkten, als pure criminelen...
Passief collaboreren zijn zij die de andere kant opkeken en zich niets van anderen aantrokken zolang de Duitsers er waren en de held gingen uithangen van zodra de Duitsers weg waren. Onder deze groep waren mensen van vele politieke gezindten die hun passiviteit en schuldgevoel na de bevrijding wilden compenseren door anderen terecht (groep 1 hierboven) en vaak onterecht (groep 3 hieronder) met de vinger gingen wijzen en daarbij misdrijven van gemeen recht niet schuwden omdat door het machtsvacuüm dat er was hen daartoe de kans geboden werd.
Dan had je nog mensen zowel onder de Duitsers als daarna hun leven trachten op de rails te houden zonder anderen te schaden. Ook onder deze laatste groep waren mensen van alle politieke visies.
Dan spreekt u toch uzelf tegen? U zei dat hij het niet had over gewone VNV-leden maar over zij die actief collaboreerden. Dus gewone VNV-leden keken de andere kant op en waren helden toen de Duitsers weg waren?
Oud 6 mei 2015, 20:06   #35
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent er precies niet fier op?
Ik weet dat ik geen belgicist ben.
Oud 6 mei 2015, 20:07   #36
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu val je zelfs je eigen 'beweging.net' af?
Ik weet dat ik geen lid ben van Beweging.net.

In plaats van anderen van alles en nog wat toe te dichten, zou je beter eens nadenken voor je dingen schrijft.
Oud 6 mei 2015, 20:07   #37
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ken geen kloten van politiek maar wel van strategie. Dit is op voorhand afgewogen tot op de milligram. De Wever weet dat dit terug kiezers naar het VB stuurt maar anderzijds mikt hij op een cleaner imago bij een breder publiek. Gevaarlijke gok of eerder hij is besmet door de politieke macht.

Het is zoals eten. Ik heb liever een gerecht waar geen toegevingen worden gedaan aan het grootst mogelijk publiek dat het op den duur smakeloos wordt.
Jij kan in De Wever zijn gedachte lezen?
Trouwens, soms is de beste strategie, gewoon zeggen wat je denkt. Wie weet is dit in casu het geval.

Wie zal het zeggen?
Oud 6 mei 2015, 20:07   #38
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:

Bedoel je zoiets?
Oud 6 mei 2015, 20:08   #39
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:

Bedoel je zoiets?
Ik zou dat nooit doen. En wees gerust: nooit voor bewust persoon gestemd. Wel o.a. voor een aantal NVA'ers.
Oud 6 mei 2015, 20:09   #40
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet dat ik geen lid ben van Beweging.net.

In plaats van anderen van alles en nog wat toe te dichten, zou je beter eens nadenken voor je dingen schrijft.
Ik was ervan overtuigd dat je bij de kaloten hoorde. Waar mag ik je dan onderbrengen?

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 6 mei 2015 om 20:11.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be