Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2015, 20:59   #481
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
in feite zijn we volledig van de topic aan het weg gaan. De Vlaamse collaboratie was de normale reactie op de evolutie van de Belgische politiek.
Lees hiervoor: J. Hannes. Met de fiscale bril bekeken. Vlaanderen in België, 1830-1914

Prof. dr. Juul Hannes publiceerde dit artikel in het Huldeboek Marcel Bots. U vindt hier de integrale tekst. J. Hannes, "Met de fiscale bril bekeken. Vlaanderen in België, 1830-1914" in : A. Verhulst & L. Pareyn (red.), Huldeboek Prof. dr. Marcel Bots. Een bundel historische en wijsgerige opstellen, Gent, Liberaal Archief, 1995, pp. 167-194. http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Een volk dat cultureel en sociaal verknecht wordt, dat een eeuw lang financieel werd uitgezogen en gekoloniseerd... heeft het recht zich te verdedigen en te verenigen met andere volkeren om daar een einde aan te stellen. Dat zo'n clown als Bart de wever zich daarmee komt moeien is duidelijk op bevel van zijn zionistische bazen.Collaboratie is niet hetzelfde als schuldig zijn aan de holocaust. Wij zeggen toch ook niet dat alle joden schuldig zijn aan de uitroeiingskampen van Saabra, Shatila, Jenin, Gaza,...
Neen, "we" zijn niet volledig van de topic aan het weg gaan...

Jij komt hier met je lulverhaal van uit de oertijd een discussie naar de filistijnen helpen die gaat over collaboratie, een fenomeen van WO II waar misdadigers van over heel belgië zowel frans als vlaamstalig zich schuldig aan maakten.
Een hedendaags politicus heeft zonet een belangrijke mededeling daarover gedaan, tegenover een publiek dat weet wat de gevolgen zijn van die misdadigers.
Zwarten van inborst voelen zich nu in het kruis getast en halen al hun munitie boven om toch maar bompapa zijn misdaden goed te praten.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 20:59   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat zijn die elementen, en waarom brengen we die onder die noemer?
Dat zult u moeten vragen aan mensen die zich bezighouden met cultuurwetenschappen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 20:59   #483
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De culturele tegenstelling in Belgie is toch wel alles behalve eenheidsworst.
Ik ervaar die niet misschien omdat ik latijnse roots heb. Maar wat ik wel ervaar is dat de laatste decennia de culturele verschillen in de wereld vervagen. Het internet tijdperk heeft dat proces nog meer versterkt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:00   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Jemen is ongeveer het enigste land van het Midden Oosten dat ik nooit bezocht heb. Maar ik pas me overal aan.

Cultuur stelt trouwens minder en minder voor, er is een soort eenheidsworst opgetreden.
Als we echter HO mogen geloven, bestaan er dan toch weer enorme cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen/België.
Oud 7 mei 2015, 21:01   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Kunst is een individuele belevenis voor elk individu. Net zoals kunstenaars hun kunst als een individuele belevenis beschouwen.
Hoe past volksmuziek in deze definitie?
Oud 7 mei 2015, 21:03   #486
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Deze draad gaat over de belangrijke woorden die het Weverke uitgesproken heeft ivm de collaboratie. Geen enkele Antwerpse burgemeester - en ik zeg dat specifiek in die functie want ...- heeft hem dat voorgedaan.

Dat gezever over wat dat nu precies is, cultuur, en wat dan wel specifiek is voor de Vlaamse cultuur is uitermate interessant, maar dan meer in een filosofische forum.
In diverse andere draden op dit forum is daarover al oeverloos gedebatteerd.
En gezaagd.
Man, gezaagd .... afgezaagd.

En gevolgen dat zo'n discussies hebben !
Ongeveer iedereen geraakt er van gedacht veranderd: de strafste flaminganten geraken overtuigd van de belgicistische ideeën, en de strafste fdf-lovers storten dezelfde avond nog hun lidgeld voor Voorpost ....

.
Schoof, als het goed is moet het ook gezegd. Wat De Wever gedaan heeft is belangrijk. Ik ga hem er niet voor heilig verklaren maar hij heeft wel iets gedaan dat al zijn voorgangers te laf voor waren.
Het is niet omdat hij een politiek tegenstander is, dat hij geen memorabele uitspraken kan doen. Dergelijke uitspraken overstijgen de waan van de dag en die momenten zijn zeldzaam.
Oud 7 mei 2015, 21:05   #487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Schoof, als het goed is moet het ook gezegd. Wat De Wever gedaan heeft is belangrijk.
Belangrijk? Wat is er dan wel sedert die toespraak veranderd?
Oud 7 mei 2015, 21:05   #488
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe past volksmuziek in deze definitie?
Bob Dylan past perfect in mijn definitie.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:06   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bob Dylan past perfect in mijn definitie.
Al eerder merkte ik op dat uw definitie te beperkt is, wel kan opgaan voor een aantal culturele vormen maar niet voor het overige niet algemeen is.

Hoe past volksmuziek er dan wel in?
Oud 7 mei 2015, 21:09   #490
Spitting Image
Banneling

Standaard

Wanneer gaat het belgicisme naar Canossa? Wanneer gaat er iemand het lef hebben om het boetekleed aan te trekken over de misdaden die gepleegd zijn in naam van België, in eigen land en op de evenaar?
Ik merk dat belgicisten zich daarin boven alle anderen verheven voelen.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:10   #491
geertvdb

Standaard

Citaat:
Als u niet aangeeft wat volgens u "cultuur" is, valt er nu eenmaal niets aan te wijzen, daar we anders het gevaar lopen in een welles-nietespelletje te lopen.

Dus, nogmaals, welke lading dekt volgens u het woord "cultuur"?
Wat begrijpt u niet aan mijn vorig antwoord? Dat was in begrijpelijk Nederlands geschreven, hoor.
U gelooft dat er zoiets is als 'cultuur'. Wel, als u daar zo vast in gelooft, wat houdt u tegen om een omschrijving te geven? In uw andere posten zie ik niets anders dan wat schuchtere opsommingen, maar een omschrijving, laat staan een definitie zie ik niet.
Ik begin te denken dat u het zelf niet weet.
U vraagt toch ook niet aan een atheist om een omschrijving van uw Katholiek opperwezen te geven?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:10   #492
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we echter HO mogen geloven, bestaan er dan toch weer enorme cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen/België.
Nederland is ook minder mijn ding maar ik heb er zakelijke contacten en op dat gebied ben ik een hoer. Als de klant me betaald soigneer ik hem, wat ook zijn nationaliteit of huidskleur is. Maar Nederland staat op één van de laatste landen waar ik zou willen wonen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:12   #493
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belangrijk? Wat is er dan wel sedert die toespraak veranderd?
Jan, je doet uiteraard wat je wil. Maar er is een moment dat jouw standaard techniek om discussies te verdrinken door 1001 extra vragen te stellen begint op de zenuwen te werken. En sorry, maar dan neem ik de vrijheid om die disfunctionele vragen links te laten liggen.
Oud 7 mei 2015, 21:12   #494
geertvdb

Standaard

Citaat:
Dat zult u moeten vragen aan mensen die zich bezighouden met cultuurwetenschappen.
Ha ha ha, die gaan mij dat kunnen vertellen?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:14   #495
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Al eerder merkte ik op dat uw definitie te beperkt is, wel kan opgaan voor een aantal culturele vormen maar niet voor het overige niet algemeen is.

Hoe past volksmuziek er dan wel in?
Alan Stivell past perfect in de definitie van volksmuziek. Net zoals Willem Vermandere.
Oud 7 mei 2015, 21:18   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat begrijpt u niet aan mijn vorig antwoord? Dat was in begrijpelijk Nederlands geschreven, hoor.
U gelooft dat er zoiets is als 'cultuur'. Wel, als u daar zo vast in gelooft, wat houdt u tegen om een omschrijving te geven? In uw andere posten zie ik niets anders dan wat schuchtere opsommingen, maar een omschrijving, laat staan een definitie zie ik niet.
Ik begin te denken dat u het zelf niet weet.
U vraagt toch ook niet aan een atheist om een omschrijving van uw Katholiek opperwezen te geven?
Ik gaf u een uitstekende bron: het woordenboek. Of betwist u nu dat het woord erin staat of dat woordenboeksamenstellers zomaar iets schrijven dat kant noch wal raakt?
Oud 7 mei 2015, 21:20   #497
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jan, je doet uiteraard wat je wil. Maar er is een moment dat jouw standaard techniek om discussies te verdrinken door 1001 extra vragen te stellen begint op de zenuwen te werken. En sorry, maar dan neem ik de vrijheid om die disfunctionele vragen links te laten liggen.
U geeft hiermee dus aan niet verder te kunnen gaan dan alleen te stellen "BdW deed iets belangrijks". Maar waarom? Niemand die het weet. Zelfs u blijkbaar niet. Waardoor? Niemand die het kan zeggen; u al evenmin.
Oud 7 mei 2015, 21:23   #498
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alan Stivell past perfect in de definitie van volksmuziek. Net zoals Willem Vermandere.
Als we over Willem Vermandere spreken, dan hebben we het over kleinkunst. Kleinkunst is verwant met volksmuziek, maar valt daarmee niet gelijk te schakelen.
Oud 7 mei 2015, 21:26   #499
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Als we over Willem Vermandere spreken, dan hebben we het over kleinkunst. Kleinkunst is verwant met volksmuziek, maar valt daarmee niet gelijk te schakelen.
En Alan Stivell? De Bretoense Bard?
Oud 7 mei 2015, 21:28   #500
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan blijven we nog steeds zitten om de merkwaardige tegenstelling in uw denken over die uitgesproken culturele tegenstelling tussen Nederland en Vlaanderen/België.
Dat is een ander debat. Er zijn verschillen tussen Noord en Zuid wegens de lange scheiding tussen Noord en Zuid. Maar wat nu de 'Vlaamse' cultuur in feite inhoudt, of de 'Belgische', of de 'Nederlandse, is mij (en in de ogen van vele anderen) verre van duidelijk.

Tenzij u me eindelijk eens kunt zeggen wat nu de 'Vlaamse' cultuur is. Maar dat schijnt precies een moeilijk kinderbed te zijn, want ik heb het u al gevraagd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2015 om 21:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be