Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2015, 20:50   #701
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Uiterst interessant. Het evenwicht in de beschouwingen valt op. De beschrijving van het volgens de vooroorlogse wet (1935) opgelegde collaboratiegedrag van de Belgische Administratie ter bescherming van de bevolking is daarvan een voorbeeld. Het maakt ook duidelijk dat er achteraf met verschillende maten gemeten is geworden naar gelang de gemeenschap waartoe men behoorde. Ook de Joodse gemeenschap kwam er uiteindelijk bekaaid van af. Nogmaals dank voor de tip.
Inderdaad een belangrijk en interessant document uit een objectieve en onverdachte hoek dat wat ik hierboven schreef grotendeels bewijst en illustreert. Ik dank klojo voor zijn bijdrage.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 20:51   #702
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Uw geschiedenis is nogal kort door de bocht.
[Gipsy mode on] Verklaar u nader.[gipsy mode off]
Oud 9 mei 2015, 21:01   #703
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Nee dat heb ik niet gesuggereerd. Ik heb alleen maar gesteld dat veel mensen niet eens zelf weten dat ze jood zijn.

Tijdens de inquisitie zijn tientallen duizenden tot honderdduizenden joden naar West Europa gevlucht. Velen weten niet eens dat ze feitelijk joodse voorouders hebben.
Als het in de tijden van de inquisitie gebeurde en er nadien vermenging was, kon je moeilijk nog kwalificeren onder de Nuernbergwetten.

Laatst gewijzigd door lombas : 9 mei 2015 om 21:01.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 21:06   #704
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De joodse gemeenschap in de jaren dertig en veertig was ook véél groter en zichtbaarder in Antwerpen dan in Brussel (zoals nu)?

Voorts moeten we ook even in het achterhoofd houden: 70% van de Belgische joden overleefden de bezetting. 70% van de Nederlandse joden deed dat niet. Desalniettemin was in Nederland de collaboratie minder doorgedrongen.
Jaja, die Nederlanders he
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 21:26   #705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ga mij moeten herhalen. Waarom verbindt u volksmuziek met cultuur? Wie heeft dat beslist dat volksmuziek onder het container begrip cultuur valt? Ik herhaal deze vraag waarop u nog geen antwoord hebt op gegeven: wat zijn de objectieve criteria om dat te doen?
En dan zet u voor beide begrippen hetzelfde bijvoeglijk naamwoord: Grieks. En door dat te doen tovert u een band? En u veronderstelt dat ik die band moet zien?
Is er ook een band tussen mijn duitse herder en mijn Audi?
Deel uw diepgaande inzichten gerust met etnografen, waardoor u hen hopelijk overtuigt dat ze al die tijd op het verkeerde spoor zitten. Veel geluk ermee!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 07:31   #706
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Deel uw diepgaande inzichten gerust met etnografen, waardoor u hen hopelijk overtuigt dat ze al die tijd op het verkeerde spoor zitten. Veel geluk ermee!
En opnieuw geeft u mij een opdracht. En opnieuw ga ik dat niet doen, zoals bij de vorige opdracht die u mij gaf.

U gebruikt ook steeds machtsargumenten. In het Engels is dat the argument of authority.
Wat etnografen doen is heel interessant, maar heeft niets met deze discussie te maken.
Uw verwijzing naar cultuurwetenschappers is hetzelfde machtsargument.

Dus stop u te verbergen achter autoriteit, en kom zelf af met tegenargumenten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 07:37   #707
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga mij moeten herhalen. Waarom verbindt u volksmuziek met cultuur? Wie heeft dat beslist dat volksmuziek onder het container begrip cultuur valt? Ik herhaal deze vraag waarop u nog geen antwoord hebt op gegeven: wat zijn de objectieve criteria om dat te doen?
En dan zet u voor beide begrippen hetzelfde bijvoeglijk naamwoord: Grieks. En door dat te doen tovert u een band? En u veronderstelt dat ik die band moet zien?
Uw Audi heeft banden. Ik vermoed zelfs 4.
Uw duitse herder heeft geen banden maar poten. Ik vermoed zelfs 4
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 08:30   #708
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Het was in Brussel vooral Jules Coelst die de verdienste had niet te zeer samen te werken met de bezetter. En voor de rest speelde wel degelijk de politiek-ideologische context waarin Vlaanderen zich makkelijker kon vinden in de Nieuwe Orde-gedachten.

Citaat:
De Brusselse katholieke burgemeester Jules Coelst weigerde de davidster te verdelen onder de joodse bevolking en hij weigerde te helpen met de opsporing van Joden in het kader van de 'tewerkstelling in het Oosten'. In Groot-Antwerpen daarentegen werkten stadsbestuur en politie wel mee aan de verdeling van de davidster en de collectieve arrestaties van Joden. Dit verschil kan vooral verklaard worden vanuit een politiek-ideologische factor. Het Antwerpse bestuur had zich net als het Brusselse stadsbestuur in 1940 om pragmatische redenen aangesloten bij een maximale samenwerkingspolitiek, maar het einddoel lag elders, voor Antwerpen was het een proactieve poging om zich in te schakelen in de Duitse (Vlaamse) Nieuwe Orde
http://www.cegesoma.be/cms/rech_enco...hp?article=694
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 09:47   #709
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het was in Brussel vooral Jules Coelst die de verdienste had niet te zeer samen te werken met de bezetter. En voor de rest speelde wel degelijk de politiek-ideologische context waarin Vlaanderen zich makkelijker kon vinden in de Nieuwe Orde-gedachten.

http://www.cegesoma.be/cms/rech_enco...hp?article=694
Je bewijst volledig wat ik hierboven trachtte te verduidelijken. Dat de repressie er een was met twee maten en twee gewichten en dat men naargelang men meer Vlaamsgezind was, meer in het oog van de storm kwam. Dat Delwaide een oorlogscrimineel was die door de Belgische staat en zijn partij na de oorlog compleet uit de wind is gezet. De link van klojo bewijst dit vanuit een onverdachte bron overduidelijk. Vertel dat ook eens aan je vriend Roger uit Het Oosten. Want die denkt nog altijd dat de collaboratie een puur Vlaams-nationalistisch gegeven was. Iets wat Belgisch nationalisten maar al te graag willen doen geloven. Het enige doel daarvan is om vervolgens het huidige Vlaams-nationalisme ermee te linken en het zo negatief af te doen. Gelukkig heeft de hedendaagse Vlaming dat achterbaks spelletje steeds meer en meer door.
Oud 10 mei 2015, 09:58   #710
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kan mij niet eens een definitie van cultuur geven. Ik weet wat een beschrijving is, maar wanneer is een beschrijving cultureel?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=572

Cultuur zijn alle gebruiken die courant zijn binnen een bevolkingsgroep en die niet ingegeven worden onder impuls van het voorzien van zijn levensonderhoud.

Ik heb u al een voorbeeld gegeven van een kermis. Het is courant en dus vooralsnog niet weg te denken uit onze maatschappij, maar het is niet levensnoodzakelijk.

Cultuur kan dus zowel abstract omschreven worden door andere containerbegrippen zoals religie, taal, normen, volksgebruiken, kookkunst, muziek, sport, ..., als specifiek (bv de kermis).
Oud 10 mei 2015, 10:03   #711
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volksmuziek is niet weg te denken in vele culturen.
Noch voorziet het in enige levensnoodzakelijke behoefte.

Citaat:
Zoals AJ al zei, je maakt er een complete hutsepot van.
Oud 10 mei 2015, 10:29   #712
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Je bewijst volledig wat ik hierboven trachtte te verduidelijken. Dat de repressie er een was met twee maten en twee gewichten en dat men naargelang men meer Vlaamsgezind was, meer in het oog van de storm kwam. Dat Delwaide een oorlogscrimineel was die door de Belgische staat en zijn partij na de oorlog compleet uit de wind is gezet. De link van klojo bewijst dit vanuit een onverdachte bron overduidelijk. Vertel dat ook eens aan je vriend Roger uit Het Oosten. Want die denkt nog altijd dat de collaboratie een puur Vlaams-nationalistisch gegeven was. Iets wat Belgisch nationalisten maar al te graag willen doen geloven. Het enige doel daarvan is om vervolgens het huidige Vlaams-nationalisme ermee te linken en het zo negatief af te doen. Gelukkig heeft de hedendaagse Vlaming dat achterbaks spelletje steeds meer en meer door.
Net dat is wat De Wever niét zegt. Maar dat wil jij dan weer niet verstaan. Ik heb het in wezen niet over die burgemeesters alleen. Het algehele klimaat was antijoods, omdat dat toen deel was niet de Nieuwe Orde-ideologie. Dat gedachtengoed tastte niet enkel de politieke verantwoordelijken aan, maar ook de gewone bevolking. Getuige waarvan de pogrom in Antwerpen op 14 april '41 en het in brand steken van de synagoge in de Oostenstraat. Het algemene klimaat in Brussel was anders. We moeten het niet te rooskleurig voorstellen, maar daar was er geen pogrom, wenste Coelst niet zomaar de Duitse orders uit te voeren, konden joden op een ruimere bereidheid rekenen van de bevolking om hen te verbergen, en waren er minder verklikkers.

Vreemd: ik zit hier De Wever te verdedigen en jij plaats kanttekeningen bij zijn toespraak die in feite die toespraak afwijzen.

Laatst gewijzigd door dalibor : 10 mei 2015 om 10:30.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 10:34   #713
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

wiens brood men eet,wiens woord men spreekt,jullie jonge mensen zouden deze spreuk eens moeten leren begrijpend lezen

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 10 mei 2015 om 10:35.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 10:36   #714
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Net dat is wat De Wever niét zegt. Maar dat wil jij dan weer niet verstaan. Ik heb het in wezen niet over die burgemeesters alleen. Het algehele klimaat was antijoods, omdat dat toen deel was niet de Nieuwe Orde-ideologie. Dat gedachtengoed tastte niet enkel de politieke verantwoordelijken aan, maar ook de gewone bevolking. Getuige waarvan de pogrom in Antwerpen op 14 april '41 en het in brand steken van de synagoge in de Oostenstraat. Het algemene klimaat in Brussel was anders. We moeten het niet te rooskleurig voorstellen, maar daar was er geen pogrom, wenste Coelst niet zomaar de Duitse orders uit te voeren, konden joden op een ruimere bereidheid rekenen van de bevolking om hen te verbergen, en waren er minder verklikkers.

Vreemd: ik zit hier De Wever te verdedigen en jij plaats kanttekeningen bij zijn toespraak die in feite die toespraak afwijzen
.
Duidelijk dat SI zich helemaal niet kan terugvinden in de woorden van de wever.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 10:53   #715
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Duidelijk dat SI zich helemaal niet kan terugvinden in de woorden van de wever.
Mij gaat het niet om of ik met De Wever volledig akkoord ga of niet - quod non - maar voor mij gaat het hier om de valse schijn te doorprikken die rond collaboratie heerst. De collaboratie was niet een zuiver Vlaams-nationalisch gegeven. Jambon had gelijk: "Iedere collaborateur had zijn eigen redenen om te collaboreren", alleen streeft het Belgisch nationalisme er naar om de bal volledig in het Vlaams-nationalistisch kamp te leggen en de misdaden van de eigen groep, de eigen staat, de eigen omgeving te minimaliseren en zoveel mogelijk te verheimelijken (cfr. oa. het geval opa Onckelinckx of het geval Delwaide)

Jullie willen het natuurlijk om evidente redenen zwart-wit houden. Wat totaal niet de realiteit is. Dat is de hypocrisie die ik aanklaag.
De Wever had in zijn toespraak moeten durven nuanceren. Ik begrijp dat dat dan weer alle belgicisten hun duivels zou hebben doen ontbinden. Nu misbruiken ze De Wevers woorden om hun zwart-witvoorstelling van de collaboratie nog te versterken.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 10 mei 2015 om 11:10.
Oud 10 mei 2015, 13:21   #716
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=572

Cultuur zijn alle gebruiken die courant zijn binnen een bevolkingsgroep en die niet ingegeven worden onder impuls van het voorzien van zijn levensonderhoud.
Dan is alles cultuur, tenzij het over werk gaat. En kinderen maken, denk ik. Maar dan is bingo spelen ook cultuur en de hond uitlaten ook. In de neus peuteren in de file ook.

En bovendien ... 'binnen een bevolkingsgroep' is al onmogelijk. Hoe kan 'gebruiken die courant zijn ' binnen een bevolkingsgroep blijven?
Rubens heeft een groot deel van zijn opleiding in Italië gehad.
Popgroepjes in Vlaanderen zingen meestal in het Engels.
Ik kan zo duizenden voorbeelden geven ...

Uw definitie is zo vaag dat ze geen betekenis heeft.

Citaat:

Cultuur kan dus zowel abstract omschreven worden door andere containerbegrippen zoals religie, taal, normen, volksgebruiken, kookkunst, muziek, sport, ..., als specifiek (bv de kermis).
Ok, om specifiek in te gaan op de kermis. Waarom vindt u dat dat onder de noemer cultuur moet komen?
Ik denk dat er zeker mensen zijn die enkel Bach en Bartok, en de gebroeders Van Eyck als cultuur zien. En een kermis waar muziek van Justin Bieber wordt gedraaid op de botsauto's, en uit een tombola kraampje constant de volgende kreet komt : 'altijd prrrrrrrijs!', met veel te luide boenke boenk muziek, er zijn mensen die dat NIET als cultuur ervaren. Hebben die mensen ongelijk?
Oud 10 mei 2015, 13:26   #717
geertvdb

Standaard

Citaat:
Volksmuziek is niet weg te denken in vele culturen.
Noch voorziet het in enige levensnoodzakelijke behoefte..
Is dat zo? Bent u daar echt zo zeker van?
Als muziek alom tegenwoordig is overal ter wereld, dan moet het toch wel zeer zeer noodzakelijk zijn. Stel u voor dat we muziek afschaffen, zou er dan geen grote opstand komen? Of ziet u 'levensnoodzakelijk' alleen als eten en kaka en pipi doen?

Citaat:
Zoals AJ al zei, je maakt er een complete hutsepot van .
Eerlijk gezegd niet. Ik ben de enige die constant dezelfde lijn blijft houden terwijl jullie constant van de ene tak op de andere springen.
Oud 10 mei 2015, 13:47   #718
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij gaat het niet om of ik met De Wever volledig akkoord ga of niet - quod non - maar voor mij gaat het hier om de valse schijn te doorprikken die rond collaboratie heerst. De collaboratie was niet een zuiver Vlaams-nationalisch gegeven. Jambon had gelijk: "Iedere collaborateur had zijn eigen redenen om te collaboreren", alleen streeft het Belgisch nationalisme er naar om de bal volledig in het Vlaams-nationalistisch kamp te leggen en de misdaden van de eigen groep, de eigen staat, de eigen omgeving te minimaliseren en zoveel mogelijk te verheimelijken (cfr. oa. het geval opa Onckelinckx of het geval Delwaide)

Jullie willen het natuurlijk om evidente redenen zwart-wit houden. Wat totaal niet de realiteit is. Dat is de hypocrisie die ik aanklaag.
De Wever had in zijn toespraak moeten durven nuanceren. Ik begrijp dat dat dan weer alle belgicisten hun duivels zou hebben doen ontbinden. Nu misbruiken ze De Wevers woorden om hun zwart-witvoorstelling van de collaboratie nog te versterken.
Er zijn eigenlijk maar 2 mogelijkheden. Ofwel heb je er geen zak van begrepen van wat De Wever zei. Ofwel doe je het bewust, die gespeelde naïviteit en dat gelul over nuancering. Daar gaat het nu net om, verdomme, dat nuancering over collaboratie totaal misplaatst is. Het gaat om misdadigers. Of ze nu waal of vlaming waren is eender.
Wees tenminste consequent, en zit niet te fantaseren over wat hij had moeten doen en hoe anderen dan hun duivels zouden hebben doen ontbinden. Jouw suggestie staat volkomen haaks op wat zijn mededeling was. Je zit te fantaseren over iets wat kompleet het tegenovergestelde is van wat zijn mededeling was.
Oud 10 mei 2015, 14:05   #719
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Er zijn eigenlijk maar 2 mogelijkheden. Ofwel heb je er geen zak van begrepen van wat De Wever zei. Ofwel doe je het bewust, die gespeelde naïviteit en dat gelul over nuancering. Daar gaat het nu net om, verdomme, dat nuancering over collaboratie totaal misplaatst is. Het gaat om misdadigers. Of ze nu waal of vlaming waren is eender.
Wees tenminste consequent, en zit niet te fantaseren over wat hij had moeten doen en hoe anderen dan hun duivels zouden hebben doen ontbinden. Jouw suggestie staat volkomen haaks op wat zijn mededeling was. Je zit te fantaseren over iets wat kompleet het tegenovergestelde is van wat zijn mededeling was.
Ik heb het niet over de misdadigers. Die waren er langs beide zijden. Alleen zijn enkel degenen die een vlaas-nationaal etiket konden opgeplakt worden gestraft. De goeie Belgische misdadigers worden zelfs nog als helden beschouwde door de Belgisch nationalisten zoals jij en Roger uit Het Oosten. Dat is hierboven duidelijk geworden. Mij gaat het - en dat weet je ook al lang, maar toch blijf je de komedie verderspelen - om de duizenden mensen die nog steeds als collaborateurs worden beschouwde omdat ze in de repressiedagen gewoon geviseerd werden owv hun hun Vlaamsgezindheid, zonder dat ze een mens iets in de weg hadden gelegd. Die vele duizenden waarvan de Belgische staat achteraf zelf erkende dat ze ten onrechte gestraft waren, maar waarvoor geen verontschuldigingen noch schadevergoedingen kwamen van het Belgisch creatuur, terwijl op het moment dat zij schijnprocessen ondergingen echte Belgische misdadigers toen de straten afschuimden en zelfs nooit vervolgd werden, laat staan veroordeeld. Dat is de schande waartegen ik opkom. Dat is het onrecht dat jij en je kornuiten verdedigen. Voor mij kunnen zulke mensen en de on-staat die ze aanbidden de pot op.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 10 mei 2015 om 14:07.
Oud 10 mei 2015, 14:35   #720
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over de misdadigers. Die waren er langs beide zijden. Alleen zijn enkel degenen die een vlaas-nationaal etiket konden opgeplakt worden gestraft. De goeie Belgische misdadigers worden zelfs nog als helden beschouwde door de Belgisch nationalisten zoals jij en Roger uit Het Oosten. Dat is hierboven duidelijk geworden. Mij gaat het - en dat weet je ook al lang, maar toch blijf je de komedie verderspelen - om de duizenden mensen die nog steeds als collaborateurs worden beschouwde omdat ze in de repressiedagen gewoon geviseerd werden owv hun hun Vlaamsgezindheid, zonder dat ze een mens iets in de weg hadden gelegd. Die vele duizenden waarvan de Belgische staat achteraf zelf erkende dat ze ten onrechte gestraft waren, maar waarvoor geen verontschuldigingen noch schadevergoedingen kwamen van het Belgisch creatuur, terwijl op het moment dat zij schijnprocessen ondergingen echte Belgische misdadigers toen de straten afschuimden en zelfs nooit vervolgd werden, laat staan veroordeeld. Dat is de schande waartegen ik opkom. Dat is het onrecht dat jij en je kornuiten verdedigen. Voor mij kunnen zulke mensen en de on-staat die ze aanbidden de pot op.

Er waren ENKEL misdadigers. En de mythe dat de vlaamse collaborateurs harder gestraft zijn dan de franstalige collaborateurs is al jaren doorprikt door wetenschappers als Bruno De Wever, Koen aerts of Luc Huyse. https://www.apache.be/2014/03/24/waa...lder-gestraft/
Dat is een mythe die het enkel nog goed doet bij nostalgici naar de zwarte periode maar historisch klopt het niet.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be