![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vergelijk het met de zwaartekracht, die is er ook altijd. Citaat:
Honden zijn toch het perfecte voorbeeld van hoe dieren evolueren. De hond is een zeer succesvolle soort. Het is een wolf die zich aangepast heeft aan de mens. En dat gebeurde op een zeer korte tijd. Men kan door op 'tamheid' te selecteren van een wolf een hond maken op enkele generaties. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#982 | ||
|
![]() Wat wat ?
Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#983 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit was het stukje dat voor jou onduidelijk was : Citaat:
ik had misschien beter individuen geschreven Citaat:
Dat is hetzelfde als vragen hoe een ster zich zou ontwikkelen zonder dat er een buitenwaartse kracht zou bestaan. Dat kunnen we je perfect geven maar dat bestaat niet ( even een zwart gat buiten beschouwing genomen ) en is dus niet (praktisch) aantoonbaar. Citaat:
Wat bedoelt ge met vallen binnen de wetten van Mendel ? Gij spreekt nu over genvariatie ( zijn 'factors' ) en de mogelijkheid of die zich al dan niet in het fenotype zullen manifesteren. Lijkt me lastig hé Bij een krokodil (of haai) zie je een verloop ... bij Mendel zouden steeds dezelfde dingen komen oppoppen. Nog erger was het dan om uit een onderorde Euchusia krokodeillen, kaaimannen, etc te gaan verklaren. Neen hoor, ge doet dezelfde fout als Peche, uitgaande van een dna dat allesomvattend zou zijn en dat enkel door variatie en selectie uiteenvalt in duidelijk af te bakenen soorten, groepen, klassen, stammen, rijken Ik weet niet of ge het beseft maar Mendels opzet was om nieuwe soorten te verkrijgen via kruisingen... helaas ... maar hij ontdekte wel dat genen van de ouders werden doorgegeven en moest Darwin de moeite genomen hebben om Mendel te lezen dan had hij zijn erfelijkheid van variatie zonder erover te gaan speculeren. Misschien Hugo de Vries even lezen die combineert was bezig met mutatie en integreerde Mendels wetten Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#984 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat soort zaken dus is duidelijk een evolutie die zich voltrokken heeft binnen onze soort. Met kunstmatige ingreep doel ik op de ('kunstmatige') voortzetting van de evolutie : ons eigen technisch kunnen vormt immers een deel van de natuurlijke randomstandigheden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#985 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat je goed Peche |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#986 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja ( maar onrechtstreeks ) omdat er dan een bepaalde niche vrijkomt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#988 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#989 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Evolutie door synergie ? Dat lijkt me nogal een vreemde gedachte daar synergie niet meer wilt zeggen dan dat de samenstelling der delen méér is dan louter de som der delen en je je anderzijds hardnekkig lijkt te verzetten tegen het idee dat een opeenstapeling van stukjes code wel iets 'zinnigs' kan opleveren. Bovendien verlegt dat enkel het probleem : vanwaar zouden die stukjes 'intelligent' code dan weer uit moeten ontstaan waar het samenspel dan wel iets 'zinnigs' zouden opleveren ? Althans zoiets kan ik opmaken uit je uitleg Citaat:
Even volgende bedenkingen : - er is niet zoiets als een 'fout' op vlak van dna tenzij men zich voorhoudt dat dat dna een vaste blauwdruk zou moeten hebben. - een 'fout' en hoe het dna eruit moet zien zal de natuur in feite worst wezen. We zien enkel het resultaat van de zaken die werken ... de zaken die niet werken worden eruit gebonjourd Citaat:
Diabetes is zowel erfelijk ( althans de aanleg ervoor ) te verkrijgen als in de loop van het leven ( of in het zeer prille begin : mody ) door iets dat mis gaat. Ik zie de link naar de noodzaak van een extra 'geheugen' langs geen kanten. Maar eerlijk gezegd weet ik daar niet veel van ... kan je daar eens een link over bezorgen ? Citaat:
Echter dat veranderd niks aan het gegeven van de waarneming(en) en het feit dat sinds de Vries de genetica in de 20ste eeuw een hoge vlucht kon nemen. Ik vind het steeds grappig ( of moet ik eerder zeggen : zielig ) We beschikken over een theorie die al 150 jaar zijn dienst bewijst en sinds dan enkel verfijnd geweest is. Of het nu komt van mensen die de hele santekraam naar de prullenbak willen verwijzen of van mensen die zich in bepaalde delen ervan zich niet kunnen vinden. Steeds gaat het weer over die mutaties ( en bovenal de blijkbaar de onverzoenbare gedachte dat organismen of liever structuren niet door 'dobbelgooien' en natuurlijke selectie alleen kunnen ontstaan ) Terwijl zowel mutaties, met alle façetten om het erfelijk door te kunnen geven en van belang te zijn, als het aspect dat er iets complex kan ontstaan door dat mechanisme als verdomde feiten vast staan. Blijft nog net over : de exacte film, frame per frame, van dat gebeuren Een gekke gedachte om dat te weerhouden al zeker als die personen dat dan niet doen met alle andere theorieën. Bv Nooit wordt er dan geopperd waar, wanneer één bepaalde brok een bepaalde impuls had alvorens Newtons zwaartekrachttheorie wordt aangenomen. Nog gekker is dan dat men zich heil gaat zoeken in allerhande andere alternatieven die veel minder gefundeerd kunnen worden. Ik zeg niet dat HGT (of LGT ) ( dat lijkt me hetgene te zijn waarover je het had ) geen (belangrijke) rol kan spelen maar dat neemt niet weg dat er zoiets als mutatie ( in diverse vormen ) bestaat en het neemt zeker het vraagstuk niet weg vanwaar die dna dan wel had moeten komen Creationisten verwachten niet dat ze achtenswaardige wetenschappers door hun belachelijke argumenten kunnen overtuigen. Waar ze naar op zoek zijn is om zich in de sfeer van achtenswaardigheid te koesteren... Het kan hun niet schelen dat ze in een debat verslagen worden. Waar het hen om gaat is dat we ze erkenning geven door de moeite te nemen met hen in het openbaar in discussie te gaan... Je hoeft alleen maar met hen op een podium te verschijnen om hun het respect te verlenen waar ze naar smachten. Ongeacht de uitkomst van het debat wekt het loutere feit dat het plaatsvindt bij onwetende omstaanders de indruk dat er iets moet zijn dat het waard is om op ongeveer gelijke voet over te debatteren.’ (Dawkins, Kapelaan van de duivel, p253) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#990 |
|
![]() @Praha
Je bezwaar begrijp ik wel, maar ik vind het geen reden om hierover niet door te vragen. Ik ga niet alles tegelijk beantwoorden. Voor een beter begrip van mutaties denk ik eens te gaan kijken naar wat er op dat gebied gedaan wordt met planten. Voor segmentmutaties was dit plaatje verhelderend: ![]() En wat betreft ophoping van mutaties, dat pakt niet goed uit volgens deze info. http://www.allesoverdna.nl/woordenboek/mutatie.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#991 |
|
![]() @Praha
Mijn onbegrip wordt tenminste erkend door het volgende: Populatiegenetici hebben de enorme traagheid ontdekt van evolutie volgens het vooropgestelde proces van toevallige mutaties en natuurlijke selectie; en ook de uiterst beperkte wijzigingen die zo waargenomen worden.bron |
![]() |
![]() |
![]() |
#992 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In het eerste stukje over puntmutaties gaat het over ophoping ( door mutagenen bv ) in een zelfde cel... toch wel wat anders dan de 'ophoping' ( cascade van mutaties generatie op generatie ) waar ik het over had. In het tweede stukje _ en dat valt zeker niet te ontkennen dat daar probs van kunnen komen _ gaat het over heavy-stuff Het lijkt me beiden simplistisch en erg individu-beschouwende gesteld. Nergens wordt er een woord gerept over de gevolgen generatie op generatie waar er dan wel drastisch uitgefilterd wordt en het individu vervalt in de groep. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#993 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
( de titel alleen al ![]() Ik zie bv staan : - 1 mutatie per genoom per generatie Hier is reeds 60 en 200 geopperd ( was wel voor mensen ) - de meeste zouden schadelijk zijn -> als ge dat doortrekt dan liep er nu niks meer rond - ze spreken over de onmogelijkheid of moeilijkheid 'informatie toe te voegen' waaruit onmiddellijk blijkt dat ze hun mosterd bij crea's hebben gehaald ... die hebben ook een zeer speciaal beeld van wat informatie is en wat geen. - de kans zou groot zijn dat ze verloren gaat omdat er maar 50% kans is ? ja idd 1 op 2 hé maar dan maal zoveel pogingen hé want elk individu krijgt er wel wat mee ... en zo kan ik nog wel doorgaan ... en dan in de linkerkolom leuke termen als : devolutie, onherleidbaar, etc Komaan ernstig blijven hé Allez de site valt overigens nog wel mee hoor ... ze schets in feite beide zijden maar ik erger me mateloos inzake stijl en wat men als voldongen feiten aanneemt ( en aan het jaartal zal het niet liggen hé 2009 zie ik ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#994 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ... ben eens wat aan 't opzoeken ivm die site
Ik was hem al eerder tegengekomen en eerlijk gezegd ( op kleine ergernissen ) na wist ik niet meteen wat ik van denken moest. Het spul lijkt zich ook als een virus méér dominant naar de voorgrond in de zoekmachines te verschuiven. Hier alvast al één opinie die het probleem ermee al duidelijk stelt ... althans voor het stuk dat hij/zij gelezen heeft en de boekenlijst, achteraan, is een amalgaam van zowat alles door elkaar om het zowat geloofwaardig te laten klinken. Wat staat een Behe, een dekker, etc daar in feite tussen te doen ? Laatst gewijzigd door praha : 27 januari 2016 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#995 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Een bekend voorbeeld van een geloofwaardige theorie is dus de wet van Newton" Die site is echt grappig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#996 |
Minister
|
![]() "Ten eerste blijkt de mutatiesnelheid ontzettend laag: dank zij een voortreffelijk ingebouwd correctiemechanisme ligt deze op minder dan 1 mutatie per genoom en per generatie (ongeveer 10-10). Bovendien blijken mutaties bijna altijd schadelijk voor het organisme. In zoverre zelfs dat men nauwelijks gunstige mutaties kent. Vooral gunstige mutaties die informatie toevoegen aan het DNA blijken zo goed als onbekend."
http://darwinisme.be/problemen/te_traag "In general, the mutation rate in unicellular eukaryotes and bacteria is roughly 0.003 mutations per genome per cell generation.[4] This means that a human genome accumulates around 64 new mutations per generation because each full generation involves a number of cell divisions to generate gametes." https://en.wikipedia.org/wiki/Mutation_rate Wetenschappelijke documenten ondersteunen toch eerder wikipedia. Volgens mij is die site goed bedoeld en heeft de persoon die het geschreven heeft wel ergens de bel horen luiden, maar nooit moeite genomen om de bron van het geluid te bestuderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#997 | ||
|
![]() Citaat:
De manier waarop DNA schade oploopt, verschilt per mutageen. Er zijn bijvoorbeeld mutagene stoffen die de DNA-replicatie verstoren, doordat ze zichzelf inbouwen in het DNA en zo de dubbele helix vervormen. Andere mutagenen veranderen de chemische eigenschappen van stikstofbasen, wat invloed heeft op de basenparing. Als de schade aan het DNA te groot is om gerepareerd te worden, kan dat leiden tot apoptose. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#998 |
|
![]() Op de site is inderdaad veel aan te merken. Ik had nog niet verder gelezen wegens gebrek aan tijd. Vandaar ook deze late reactie. Wat mij vooral stoort is de anonimiteit van de auteur en het ontbreken van verwijzingen bij de vele beweringen over de opvattingen van evolutiebiologen. Dat tweede gebrek maakt de bewering van de auteur dat het artikel een wetenschappelijke beschouwing is van de stand van zaken in 'het debat over de oorsprong van het leven en het ontstaan van de soorten' waardeloos. We moeten klakkeloos aannemen dat hij de stand van zaken juist weergeeft. Nog vreemder is i derdaad dat hij meent dat er een wetenschappelijk debat gaande is met creationist en. Wat die creationisten dan wel inbrengen in dat debat blijft duister.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#999 |
|
![]() Dubbel. Wat is die site traag. Tot later. Nu moet ik even andere dingen doen.
Laatst gewijzigd door Piero : 29 januari 2016 om 12:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor iemand die het verschil niet weet tussen een theorie en een wet, kan ik mij inbeelden dat hij ook het verschil niet weet tussen wetenschap en pseudo wetenschap. Er waren in die periodes echt wel felle debatten tussen beide kanten. Er zijn zelf rechtszaken uit voort gekomen. http://www.pbs.org/wgbh/nova/evoluti...ign-trial.html |
|
![]() |
![]() |