Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2016, 23:07   #381
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dit dus.
A2 diploma? Is dat niet iets van lang geleden?
Wat staat daar vandaag tegenover? Bachelor?

6000€ bruto? Dan wil ik wel een bron zien.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 23:13   #382
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als mensen nu kunnen of zouden willen leven als 50 jaar geleden zouden ze een pak meer kunnen sparen
Denk je nu echt dat de overheid ons nog toelaat te leven zoals 50 jaar geleden?
Je moet vandaag zelfs belasting betalen op een waterput en brandhout.
Oud 2 februari 2016, 23:19   #383
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar vanaf de jaren 70 kochten ook gewone werknemers grote huizen in verkavelingen, die waren toen al niet meer tevreden met rijtjeshuizen.
In de jaren 50 en begin 60 had men nog een herinnering aan de armoede van de jaren 40, dus leefde men zuinig, maar toen ging dat definitief veranderen, iedereen wilde een auto, etc.
Het was ook mogelijk, een huis bvb. was toen veel betaalbaarder dan nu, zelfs vergeleken met de lonen, iedereen wilde toen ook een auto. Ook al de rest is duurder geworden, elektriciteit, water, verwarming, met de auto rijden, etc. vergeleken met die tijd. (niet zelf meegemaakt, wel onderzoek gedaan en aan veel mensen gevraagd)
Het huis van mijn ouders (zijn 82 jaar nu) is het bewijs van wat u hier aanhaalt. Half open bebouwing - 4 slaapkamers + 3 zolderkamers - perceel van 10 are.
Vader was arbeider - moeder altijd huismoeder geweest - gezin met 5 kinderen.

Probeer dat vandaag eens....
Misschien met twee lonen zonder kinderen en spaarzaam zijn. We zijn er sterk op vooruit gegaan.....
Oud 2 februari 2016, 23:26   #384
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Maar opnieuw: VDAB noch RVA gaat je vragen een voltijdse job aan te nemen die onder het minimumloon betaald wordt.
Die sturen u zelfs 60 km ver voor 4 uur per dag met verplaatsingsvergoeding van 0,90€ per dag.
Waarschijnlijk gewoon pesterijen maar je zit er wel mee.
Oud 2 februari 2016, 23:29   #385
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het geniale is dat ze er een business mee opzetten en er geld aan verdienen, tiens.
En dat zie jij iemand met middelbare studies en zonder beginkapitaal opstarten in dit land?
Oud 2 februari 2016, 23:38   #386
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Mensen strippen van hun verantwoordelijkheden en de schuld altijd bij een ander leggen voor het niet grijpen van kansen, dat is geen maatschappij vormen, dat is die maatschappij onmogelijk maken.
Wetten maken het ondernemen onmogelijk.
De schuld van de huidige situatie ligt niet bij de mensen zelf.
Enkele naïevelingen willen dit zien, zij koesteren de illusie dat de armoede en de gevolgen daarvan toch maar voor het uitschot is weggelegd.
Met een minimumloon ben je vandaag zelfs niet meer in staat om fatsoenlijk op je werk te verschijnen.

Hier is nog een wet waar we fier kunnen op zijn:

Geen centen voor een vast adres betekent dat je niet meer bestaat.
Vergeet dus een oplossing in één of andere caravan.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 februari 2016 om 23:41.
Oud 3 februari 2016, 00:03   #387
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En dat zie jij iemand met middelbare studies en zonder beginkapitaal opstarten in dit land?
Om een koffiekeet te runnen moet je niet direct gedoctoreerd zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 00:04   #388
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het huis van mijn ouders (zijn 82 jaar nu) is het bewijs van wat u hier aanhaalt. Half open bebouwing - 4 slaapkamers + 3 zolderkamers - perceel van 10 are.
Vader was arbeider - moeder altijd huismoeder geweest - gezin met 5 kinderen.

Probeer dat vandaag eens....
Misschien met twee lonen zonder kinderen en spaarzaam zijn. We zijn er sterk op vooruit gegaan.....
Je kan een jaren 60 huis ook bezwaarlijk vergelijken met een moderne energiezuinige woning. En inderdaad, vooral vadertje staat gaat met veel lopen (btw, dure loonkost) ivg met toen.
Oud 3 februari 2016, 00:08   #389
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Oh ja? Ik reken eens uit, een gemiddeld netto salaris is 1600 euro, voor een gewone kantoor job.
Mensen moeten al maandelijks een huur of aflos betalen van 700, 800 euro gemiddeld, elektriciteit, telefoon, internet, chauffage, auto, ook allemaal niet gratis, zeker de laatste jaren niet.
De gezinnen met 2 verdieners kunnen hun lonen combineren, MAAR als ze dan kinderen krijgen moet er opvang voor de kinderen komen, zeer duur in België. Niet iedereen heeft handige ouders die in de buurt wonen. Die kinderen worden groot en als ze geluk hebben kunnen ze naar de universiteit, die steeds duurder wordt. En steeds meer mensen scheiden, er zijn steeds meer een ouder gezinnen, die moeten voor alles zelf opdraaien.
En dan moet er natuurlijk nog geleefd, gegeten, etc. worden.

Nee, voor de meeste mensen is het onmogelijk te sparen.
Mensen met een mooie spaarrekening zijn meestal tweeverdieners met een mooi loon, of mensen die de sociale zekerheid uitbuitten. (bvb. werkloos zijn, maar toch in het zwart werken, gebruik maken van alle mogelijke sociale tarieven terwijl dat eigenlijk voorbehouden zou moeten zijn aan armen, etc.)
De meeste mensen met een mooi spaarpotje hebben dat echter geërfd van hun ouders of grootouders. Mensen die in de jaren 50, 60 en 70 de gouden tijden hebben meegemaakt. Toen alles relatief goedkoop was en de lonen relatief hoog. In die tijd betaalde je niet veel voor een huis, en de lening die ze toen afsloten bleef gelden, ook toen de prijzen drastisch verhoogden.
Wie nu als jonge kerel een huis wil kopen van 200 000 of meer, met een loontje van 1600 net, moet ofwel extreem zuinig leven, of steun krijgen van mama en papa.

En natuurlijk, de extreem hoge kapitalen vertekenen het beeld. Moest je die er uit weghalen kom je aan heel andere cijfers. Ik ken alleszins genoeg mensen die het einde van de maand niet rondkomen.
Waarom zou je als alleenstaande met 1600 euro netto een woning van 200k willen kopen ?

Je wilt iedere dag in een andere kamer kunnen slapen ?

Een appartement of studio niet voldoende ?
Oud 3 februari 2016, 00:38   #390
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Waarom zou je als alleenstaande met 1600 euro netto een woning van 200k willen kopen ?

Die mag dat ook niet.
Maximaal 1/3 van je netto maandloon.
Op 30 jaar kan je daarmee een woning aanschaffen zolang deze woning geen 100.000€ kost. Aflossing per maand: 500€.
Oud 3 februari 2016, 05:07   #391
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Drosamadaris

Citaat:
Terecht ook. Het is niet omdat je universitair bent, dat je daarom moet wachten op de kip met de gouden eieren op kosten van de maatschappij.
Doe je dat op je eigen kosten, dan wacht je voor mijn part tot in de eeuwigheid, dat is evident.
De val is dat je nooit meer aan werk op je niveau raakt, omdat je geen ervaring hebt op dat niveau. Ook voor de economie is dat niet goed, mensen werken niet op hun capaciteit, talenten gaan verloren.

Citaat:
Maar opnieuw: VDAB noch RVA gaat je vragen een voltijdse job aan te nemen die onder het minimumloon betaald wordt.
Wel, als je de commissie voor de interim kantoren er van trekt, zit je er niet ver van...

Citaat:
Moet het leven evident zijn dan?
Denk je dat het leven evident is voor zij die wel succesvol zijn? Denk je dat dat succes evident was of denk je dat het evident is dat succes te behouden?
Voor mensen die in een rijke familie geboren zijn is alles evident, voor degene die in een arme familie geboren zijn is niets evident. Het is een grote leugen dat alles van jezelf afhangt. Waar je geboren bent is een veel grotere factor. De uitzonderingen bevestigen de regel.

Citaat:
Stel je nu dat het de schuld is van de netto financiers dat anderen geen opleiding volgen?
Er zijn genoeg mogelijkheden die geboden worden, zonder dat je daarbij compleet aan de tiet van de maatschappij moet blijven hangen. Maar mogelijkheden, kans, zijn waardeloos als er niet iemand is die er voor kiest om die dingen te grijpen.
In België valt het nog wel mee, maar in de VS moet je al een genie zijn of een sportwonder of in een rijke familie geboren om een goede opleiding te kunnen betalen. Meestal is het dat laatste...
Maar zelfs in België, hoeveel arbeiderskinderen, of migrantenkinderen studeren er aan de universiteit?

Citaat:
Mensen strippen van hun verantwoordelijkheden en de schuld altijd bij een ander leggen voor het niet grijpen van kansen, dat is geen maatschappij vormen, dat is die maatschappij onmogelijk maken.
Zoals ik al zei, wie in een begoede familie geboren is heeft veel meer troeven dan wie in een arme familie geboren is, dat is zo in alle kapitalistische landen. Maar natuurlijk nog veel meer in de VS dan hier, het is bewezen dat sociale mobiliteit er minimaal is, wat in feite wil zeggen dat "the American dream" een leugen (geworden) is.

Belief in strong social and economic mobility, that Americans rise from humble origins to riches, has been called a "civil religion,"[3] "the bedrock upon which the American story has been anchored,"[4] and part of the American identity (the American Dream[5]), celebrated in the lives of famous Americans such as Benjamin Franklin and Henry Ford,[3] and in popular culture (from the books of Horatio Alger and Norman Vincent Peale to the song "Movin' on Up"[6]).
However, in recent years several large studies have found that vertical intergenerational mobility is lower, not higher, in the US than in comparable countries.[3] A 2013 Brookings Institution study found income inequality was becoming more permanent, sharply reducing social mobility.[8]
https://en.wikipedia.org/wiki/Socio-..._United_States
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 05:11   #392
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben dat niet nodig, ze kiezen ervoor om dat nodig te hebben.
En an sich is daar niets verkeerd mee, ware het niet dat in jouw visie, anderen daarvoor moeten betalen.
Dus jij wil een maatschappij waar er grote verschillen bestaan in comfort. Ik kom regelmatig in zo'n maatschappij:

Maar ja, die hebben het allemaal zelf gezocht, zeker, niet genoeg kansen gegrepen...
Oud 3 februari 2016, 05:17   #393
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja in de jaren 70 begonnen ook de vrouwen buitenhuis te werken en kwamen de tweeverdieners.
Maar ook toen ging dikwijls in de beginjaren een loon van de twee naar de hypotheek.
En ja er zijn dingen duurder geworden maar er zijn ook heel veel dingen goedkoper geworden.....als daar zijn wasmachine...televisie....auto ( een auto is nu betaalbaarder dan 40 jaar geleden)...vliegreizen....kledij....schoenen...(on ze grootouders spaarden nog voor nieuwe schoenen )..meubels....en ook voeding is nu goedkoper.
Om je een voorbeeld te geven...ik betaalde in 1982 mijn video recorder JVC VHS 22.000 bfr dat is 550 euro (en dat was nog niet het topmodel ......dat was toen een maandloon .....
In 1984 betaalde ik een vliegticket naar Bangkok bijna 50.000 bfr......stel je voor dat zou nu zo ongeveer 3000 euro kosten terwijl je tegenwoordig naar Bangkok vliegt voor 550 euro.
Dus ik weet niet aangaande jouw onderzoek waar je de mosterd hebt gehaald maar toch niet bij Fred
Ja, maar dat zijn uiteindelijk allemaal luxe producten. Die zijn inderdaad meestal goedkoper geworden. In 1995 toen ik begon uit te gaan kostte een pintje 30 frank, nu 2 euro (80 frank).
Maar elektriciteit, water, gas, etc. zijn zeker duurder geworden. Ik ken mensen die begin jaren 80 een huis kochten voor een miljoen Belgische frank. Mijn moeder verkocht haar appartement met 3 slaapkamers en zeezicht voor 2 miljoen frank begin jaren 90, dat is 50000 euro. De lonen zijn wel gestegen maar zeker geen 4 keer...
idd. vliegtuigreizen zijn flink goedkoper geworden.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 februari 2016 om 05:21.
Oud 3 februari 2016, 05:23   #394
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geluk ? Welk soort geluk heb je nodig om een correct businessplan te schrijven, hiermee naar een bank te stappen, financiering te regelen en van start te gaan ? Welk geluk heb je nodig om te beginnen met een beperkt eigen kapitaal en een eigen zaak in een pand van 30 m2 ?

Ik ga het u zeggen, je hebt geen geluk nodig. Je hebt wat inzicht en doorzettingsvermogen nodig. En geduld.
zonder ervaring, familie die kan helpen en eigen financiële inbreng? Ik zou zeggen veel geluk.... Welke zaak zou je trouwens beginnen? Bijna alles vereist een grote investering.
Oud 3 februari 2016, 05:26   #395
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt geen geluk nodig; je moet gewoon de juiste gaten in de markt zien en daar in durven springen.

Services vinden waarvoor mensen, ook al klinkt het nog zo ridicuul, voor willen betalen.
Starbucks is inderdaad weinig meer dan overprijsde koffie (en dan nog niet eens de beste/lekkerste), maar het is het totaalconcept dat bij mensen aanslaat en dat hun groot gemaakt heeft. Vandaag is Starbucks al lang niet vernieuwend meer; toen ze opkwamen waren ze dat wel.
Je doet me een beetje denken aan de "wolf of wallstreet". "The sky is the limit", maar het bleek een kaartenhuis te zijn...
Iemand zonder familie die zelfstandig is, zonder ervaring of zonder de nodige studies maakt weinig kans. En zelfs op jezelf beginnen als loodgieter, electricien, etc. vereist een startkapitaal.
Oud 3 februari 2016, 05:29   #396
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klaarblijkelijk wel, gezien het succesverhaal dat ze geworden zijn.

En als je er nog aan twijfelt of koffie een gat in de markt is, dan moet je maar eens kijken naar het succesverhaal van een Nespresso. Als je van veel te dure koffie spreekt is dat wel een typevoorbeeld, maar opnieuw is het daar kwestie van een beleving te creëren die aanslaat en waar de mensen vraag naar hebben.

Projecten zoals?
Een slaagt er waar duizenden mislukken. Tenzij je natuurlijk veel geld hebt van familiewege... De economie in de weeste westerse landen is in handen van een beperkt aantal families. Nogmaals, 62 of zo rijkste mensen bezitten evenveel als de helft van de wereld...
Oud 3 februari 2016, 05:35   #397
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Betaal je in de stad ook al gemakkelijk 150000 voor, of meer.
Wie op het platteland wil wonen, moet dan weer een auto hebben, en zich dagelijks verplaatsen, wat ook steeds duurder wordt. (en niet dat het platteland in België echt nog zo goedkoop is)
Oud 3 februari 2016, 05:41   #398
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mag dat ook niet.
Maximaal 1/3 van je netto maandloon.
Op 30 jaar kan je daarmee een woning aanschaffen zolang deze woning geen 100.000€ kost. Aflossing per maand: 500€.
Welke woning kost nog 100000 euro?
Ik heb er gene gevonden, goedkoopste woonhuis is in bepaalde gemeenten (je kunt je al voorstellen welke) in de provincie Henegouwen, in Vlaanderen niets onder de 160000.

http://www.standaard.be/berekenen/huizenprijzen

Voor 100000 kun je met veel geluk een krappe studio of kruipkelder vinden.
Oud 3 februari 2016, 05:46   #399
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vind dat goed. De stichter van Starbucks had misschien ook al tientallen andere zaken uitgeprobeerd waar hij op zijn bakkes is gegaan. Wie geen inspanning levert kan voor mijn part arm blijven of sterven met zijn maandloontje.

Trouwens Starbucks is een wereldverhaal het kan ook op kleine schaal maar dat de risico nemer uiteindelijk een riant inkomen heeft. In 2015 begonnen een record aantal aan Belgen een nieuwe zaak. Er is normaliter een percentage dat failliet gaat of stopt binnen de drie jaar maar dat is geen verhouding van één op duizenden die slechts slaagt.

Ik heb in mijn leven ook zwarte bonen gefret. Zelfs in New York een goedkope kamer op maandbasis gehuurd in een hoerenhotel van negerinnen. Omdat ik mijn geld wilde sparen om mijn zaak in New York op te starten.

Op het einde van de rit als je dan alles gegeven hebt en het succes is daar hebt ge altijd nijdigaards en welweters die minachtend zeggen dat je geluk heb gehad.
Dus je vindt het goed dat wie arm is maar een op de duizend kans heeft om uit de armoede te ontsnappen? Ik zou zeggen, de derde wereld zou U uitstekend bevallen...
Niet iedereen heeft de kracht, de gezondheid, het verstand, het organisatietalent of sociale talent om in New York van nul te beginnen. En van deze die het toch doen mislukt een groot deel.
Inderdaad, veel hangt af van geluk, toeval. Natuurlijk ook doorzettingsvermogen, zakeninstinct en avontuur, maar je kunt niet verwachten dat iedereen dat heeft. Dus mensen die dat niet hebben moeten volgens U creveren?
Ik heb tussen haakjes een zaak(je) in Kenia, draait goed, maar een deel geef ik uit aan sociale projecten.
Bordelen met negerinnen genoeg overigens daar. Mensen zouden zelfs hun kinderen verkopen voor wat geld, iedereen is er zakenman, want de staat doet niets en de lonen stellen niets voor, vindt U dat dan de ideale maatschappij, want je moet vechten om te kunnen leven?

Laatst gewijzigd door tomm : 3 februari 2016 om 05:56.
Oud 3 februari 2016, 07:03   #400
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Trump: Ik ben moeten beginnen met een startkapitaal van 1 miljoen $, dat mijn vader mij gaf.

Och arme, wereldvreemd?
Ik met 6 onderbroeken en een deken van de ziekenkas.

En in de krant staat dat ik "gemiddeld" 450.000 € bezit, ik ga morgen naar de bank een lening vragen van 450.000 € en ik neem het krantenartikel mee als bewijs dat ik het kan terugbetalen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be