Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2016, 16:19   #61
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Wat een scheve redenering is, is met zaken komen aandraven die zelfs helemaal niets te maken hebben met de vraag, laat staan dat ze een antwoord zijn op de vraag.

De vraag gaat niet over wie al dan niet naar België moet kunnen komen, de vraag gaat over hoe je de verdeling gaat maken tussen die 4 concrete gevallen. Durf je keuzes te maken, of niet?

Mogen we je laatste zin interpreteren als een keuze, en mogen we er dus van uit gaan dat je het kind en de volwassene met nierproblemen afstraffen, ten voordele van zij die aan de oorzaak van hun eigen problemen liggen?
Jij gaat er a priori van uit dat de vier gevallen moeten gered worden met je fictief bedrag! Nogmaals, hier moeten geen keuzes gemaakt worden, maar gewoon beslissingen genomen worden dat iedereen dient geholpen te worden.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:23   #62
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, het gaat over kosten gezondheidszorg, mijn opmerking over ouders van EU leden die hier komen en de gezondheidszorg kunnen gebruiken zonder ooit bijgedragen te hebben is dus wel relevant.
En wat de keuze betreft in uw scheve vraagstelling heeft u antwoord, gelijke rechten voor iedereen die bijgedragen heeft, punt uit.
2
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:26   #63
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Ik heb zes jaar als minderjarige werknemer zonder enige bescherming in een asbestverwerkend bedrijf gewerkt, en ben ook roker. Stel nu dat ik een longziekte krijg die buiten het werken met asbest ook aan roken kan gerelateerd worden, wat dan?
Waarom rookt u eigenlijk nog?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:30   #64
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind het eigenlijk geen moeilijke discussie zolang je er geen dingen bij gaat halen die er niks mee te maken hebben zoals voorgeschiedenis.

De vraag is eigenlijk: mag men van iemand die op kosten van de gemeenschap een zeer dure behandeling krijgt eisen dat hij zijn leefgedrag (na en tijdens de behandeling) aanpast. Dus:
- longziektes: niet meer roken
- leverziektes: niet meer drinken
- aandoeningen tengevolge van obestias: dieet aanpassen
- drugsverslaving: afkicken
Maar men doet dit al op verschillende andere vlakken: eisen stellen in ruil voor bijstand. Een werkloze moet kunnen bewijzen dat hij werk zoekt.

Er is een rechtvaardigheidsprincipe dat over het hoofd wordt gezien. Degene die betaalt heeft rechten. Degene die ontvangt moet die accepteren zolang die 'redelijk' zijn.
Als in ruil voor 30 000 Euro gevraagd wordt om te stoppen met roken, omdat anders de kans bestaat dat de behandeling nutteloos is, dan is dat een zeer redelijke vraag. De overheid moet die eis stellen, omdat ze de verplichting heeft om zuinig om te gaan met belastinggeld.
Oud 19 februari 2016, 17:10   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Er mogen geen keuzes gemaakt worden!!!! Iedereen heeft recht, ongeacht wat het kost, op gezondheidszorg. Wat is daar moeilijk aan?
Coro. Recht hebben op iets heeft niets met keuzes te maken. Er zijn voorzieningen. En wat je levenswandel ook moge zijn, je hebt recht op de voorzieningen waarvoor je levenslang hebt betaald.
Er zijn een pak mensen die nooit keuzes hebben mogen of kunnen maken.

In mijn tienertijd was het onbeleefd om geen asbak in huis te hebben.

Laatst gewijzigd door Rudy : 19 februari 2016 om 17:13.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 17:38   #66
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Coro. Recht hebben op iets heeft niets met keuzes te maken. Er zijn voorzieningen. En wat je levenswandel ook moge zijn, je hebt recht op de voorzieningen waarvoor je levenslang hebt betaald.

Ik weet niet wanneer uw tienertijd was, maar mijn moeder was anti roken en voorzag geen asbakken. Als er toch iemand ongevraagd begon te roken dierf ze wel niet vragen om te stoppen. Omdat ze een hekel had aan ruzie.

Maar gelukkig trok ik mij als jonge knaap mij daar niets van aan en begon die onbeschofte bezoeker rustig uit te leggen hoe gruwelijk een dood aan longkanker wel is.

Dat roken ongezond is weet men al sinds de jaren '30. Dus bespaar me de vergoeilijkingen in de trant van 'vroeger wisten we niet beter'.
Oud 19 februari 2016, 17:54   #67
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Waarom rookt u eigenlijk nog?
Waarom rook jij eigenlijk niet ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 17:56   #68
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klopt en het was zelfs onbeleefd van geen sigaret aan te bieden aan zijn gasten als men zelf begon te roken.Ook op familiefeesten stond steevast een mandje op tafel met diverse pakjes.
Sigaretje ?
Oud 19 februari 2016, 17:58   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wanneer uw tienertijd was, maar mijn moeder was anti roken en voorzag geen asbakken. Als er toch iemand ongevraagd begon te roken dierf ze wel niet vragen om te stoppen. Omdat ze een hekel had aan ruzie.

Maar gelukkig trok ik mij als jonge knaap mij daar niets van aan en begon die onbeschofte bezoeker rustig uit te leggen hoe gruwelijk een dood aan longkanker wel is.

Dat roken ongezond is weet men al sinds de jaren '30. Dus bespaar me de vergoeilijkingen in de trant van 'vroeger wisten we niet beter'.
Je hebt geluk gehad dat mijn Peter niet bij jou op bezoek was want hij had je een draai rond je oren gegeven.....snotneus.
Oud 19 februari 2016, 17:59   #70
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar men doet dit al op verschillende andere vlakken: eisen stellen in ruil voor bijstand. Een werkloze moet kunnen bewijzen dat hij werk zoekt.

Er is een rechtvaardigheidsprincipe dat over het hoofd wordt gezien. Degene die betaalt heeft rechten. Degene die ontvangt moet die accepteren zolang die 'redelijk' zijn.
Als in ruil voor 30 000 Euro gevraagd wordt om te stoppen met roken, omdat anders de kans bestaat dat de behandeling nutteloos is, dan is dat een zeer redelijke vraag. De overheid moet die eis stellen, omdat ze de verplichting heeft om zuinig om te gaan met belastinggeld.
Juist.
Oud 19 februari 2016, 18:00   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Oud 19 februari 2016, 18:01   #72
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Juist.
Inderdaad dat zou een deal moeten zijn.
Oud 19 februari 2016, 18:45   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er mogen geen keuzes gemaakt worden!!!! Iedereen heeft recht, ongeacht wat het kost, op gezondheidszorg. Wat is daar moeilijk aan?
Precies dat is er zo moeilijk aan te begrijpen, iedereen gelijk.

Dat is ook logisch in het land waar de metsers tot hun 67 moeten werken en de politie/leger/ambtenaren op 56 op pensioen gaan.

Politieagenten krijgen gratis gezondheidszorg en er zijn tienduizenden gezinnen waarvan de kinderen nooit een tandarts zien want te duur.

Probeer dat in het buitenland eens uit te leggen, de mensen gaan u niet geloven.
Oud 19 februari 2016, 19:01   #74
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets. Maar ervan uitgaan dat de begunstigde van die zorg geen verantwoordelijkheid heeft is duidelijk geïnspireerd op het rode open-vraaghandje-politiek die onvoorwaardelijk moet volgestopt worden, met alleen rechten en geen plichten.
Oud 19 februari 2016, 19:10   #75
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Klopt en het was zelfs onbeleefd van geen sigaret aan te bieden aan zijn gasten als men zelf begon te roken.Ook op familiefeesten stond steevast een mandje op tafel met diverse pakjes.
Sigaretje ?
fijn dat je het met mij eens bent Fred.
En hoe zit het met je visie op hoe de gemeenschap me die kosten moet omgaan ?

Vanaf het moment dat je onderscheid begint te maken bij wie bijdraagt is er sprake van discriminatie.
Oud 19 februari 2016, 19:12   #76
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
fijn dat je het met mij eens bent Fred.
En hoe zit het met je visie op hoe de gemeenschap me die kosten moet omgaan ?

Vanaf het moment dat je onderscheid begint te maken bij wie bijdraagt is er sprake van discriminatie.
Vragen dat je stopt met roken of drinken als je een peperdure behandeling wil krijgen heeft niets te maken met discriminatie, maar met gezond verstand.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 19:22   #77
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vragen dat je stopt met roken of drinken als je een peperdure behandeling wil krijgen heeft niets te maken met discriminatie, maar met gezond verstand.
je begrijpt de vraag niet
Oud 19 februari 2016, 19:24   #78
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Je hebt geluk gehad dat mijn Peter niet bij jou op bezoek was want hij had je een draai rond je oren gegeven.....snotneus.
Tja, ergens op bezoek gaan, , een kind des huizes een draai om zijn oren geven, omdat hij ... de waarheid zegt...

We hebben wel af en toe boertige mensen op bezoek gehad. Maar zo boertig gelukkig niet.
Oud 19 februari 2016, 19:32   #79
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je begrijpt de vraag niet
Dat is niet verwonderlijk. Het heeft hier al over vanalles gegaan: ski-ongevallen, wielerterroristen, kansarmoede, ambtenaren, pensioenen, discriminatie, de tijd van toen,..

De vraag was nochtans simpel: mag men van iemand die op de kosten van de gemeenschap een peperdure behandeling krijgt eisen dat hij stopt met roken?

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 19:33   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Fred en Geert. Julie hebben het over landelijke gewoontes.
Het gaat over gezondheidszorg, en wat de gemeenschap daar mag voor betalen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be