![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38001 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wij kennen o.a. volgende verdere Latijnse plaatsnamen:
link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noviomagus Grappig toch?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 februari 2016 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38002 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 februari 2016 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38003 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zij theorie valt of staat met de kaart van Peutinger: http://ijpelaan.nl/Archief/Pictures/F-Tegen-Stolte.pdf Allemaal erg lastig om er voor of er tegen te zijn. In ieder geval heeft Dr. Stolte hem op een groot aantal punten van repliek gediend. Ik ben eerlijk maar weet het niet, en mijn agenda en mening is ook niet door een nationalistische bril op dit punt.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 februari 2016 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38004 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat de opgravingen en resten zijn bij de andere steden. Misschien is Het Oosten al die plaatsen langs geweest om opgravingen te doen? http://spannendegeschiedenis.nl/de-r...-steenbakkerij http://spannendegeschiedenis.nl/de-romeinen Laatst gewijzigd door cato : 28 februari 2016 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38005 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat zeker betwistbaar blijft is of Karel de Grote een palts heeft laten bouwen in Nijmegen. Men heeft daar tot nu toe nog geen steen van gevonden. In Noyon echter, dat we gerust als het ‘echte’ Noviomagus mogen beschouwen, daar stond er wél een paleis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38006 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tacitus II 6. (4): (4) Nam Rhenus unon alveo continuus aut modicas insulas circumveniends apud principium agri Batavi velut in duos amnes dividitur, servatque nomen et violentiam cursus, qua Germaniam praevehitur, donec Oceano misceatur; ad Gallicam ripam latior et placidior adfluens - verso cognomento Vahalem accolae dicunt - mox id quoque vocqbulum mutat Mosa flumine eiusque immenso ore eundum in Oceanum effunditur. Want de Rhenus stroomt almaar in één bed met aan weerskanten langs kleinere eilanden, maar splitst zich aan het begin van het grondgebied van de Bataven als het ware in twee stromen, zij bewaart haar naam en haar kracht waar zij langs Germania stroomt tot zij in de Oceaan uitmondt. Aan de Gallische-kust is haar stroom breder en rustiger en is haar naam veranderd in Mosa, hoewel de mensen die er aan de oever wonen haar Vahalem noemen. Via enorme mondingen stroomt zij uit in diezelfde Oceaan. Hier zegt Tacitus dat de Rhenus uitmondt in Gallisch gebied... Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 februari 2016 om 08:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38007 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De Renus is onstuimig, om welke reden hij weinig bruggen heeft. Nadat hij van de bergen is gekomen, stroomt hij door de vlakten... Men zegt ook, dat hij twee monden heeft; zij die er meer noemen zijn abuis... De Renus omvat met zijn kronkelende loop evenals de Seine een deel van de streek maar niet zoveel als deze rivier. Beide rivieren stromen van het zuiden naar het noorden . Tegenover hun monden ligt Britannia, dat zich echter dichter bij de Renus bevindt, zodat Kent, dat de verst naar het oosten strekkende punt van het eiland (Britannia) is, van zijn monden gezien kan worden. De Seine ligt op enige afstand hiervan". Volgens Strabo kon men zelfs mondingen van de Renus zien vanaf Kent. Zijn mondig bevindt zich tegenover Engeland. Die Renus in ieder geval zal dan toch niet de Rijn geweest zijn. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 februari 2016 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38008 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal wat meer daarover opzoeken.
![]() |
![]() |
#38009 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De ’Limes’ in Nederland? Gallia Nova 16-13 BC wordt door Augustus wel beschreven als de Tres Galliae: Aquitania, Gallia Lugdunensus en Belgica. Prof. Dr. D.P. Blok beschrijft de zeventien pagi van Belgica (xxi). Helveti (Saône), Ligones (Langres), Rauraci (Saônedal, bovenstroom Rhenus, naast de Lingones). Sequanni (bron van de Seine), Mediomatrici (langs de Marne), Leuci (Naix?), Silvanectes (Senlis?), Ambiani (Amiens), Bellovaci (langs de Oise), Artrebates (Arras), Viromandui (St. Quentin), Remi (Reims), Morini (Terwaan of Terenburg), Treveri (tussen Amiens en Reims), Menapii (Cassel), Nervii (Barvay), Tungri (Doornik). De provincie Belgica heeft dus geen relatie met het huidige België en heeft nergens raakvlak met Duitsland of met Nederland. De limes van het Romeinse rijk in het noorden lag voor de Romeinen bovenlangs de provincie Belgica, dus ter hoogte van de Ardennen. link: https://books.google.nl/books?id=TAb...epage&q&f=true Je zou dus kunnen stellen dat het allemaal nogal vaag of wel onjuist is de naamgeving Belgica te koppelen aan het huidige België, in hoge mate discutabel dus. Eigenlijk net zo als de Bataven onjuist gekoppeld kunnen zijn aan de Bataven in Nederland. Misschien dat er soldaten uit het Bataafse dan wel het Belgica gebied elders werden neergezet (vooruitgeschoven militaire posten), maar eigenlijk niet meer dan dat waarschijnlijk. Ik begrijp nu ook beter de voorliefde van de Walen voor Frankrijk.....Wat de Vlamingen dan nog hebben met België ga ik mij steeds meer afvragen...... Ook omdat er waarschijnlijk een niet Indo-Europees substraat ten grondslag ligt aan het gesproken oude West-Germaans rond de jaartelling ga ik steeds meer geloven in een begrensde "Noordwestblok" theorie.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 februari 2016 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38010 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 februari 2016 om 19:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38011 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat gevolgen heeft voor de positie van de Bataven kan niet los worden gezien van de positie van de Belgae. Het gemeenschappelijke probleem is de ligging van de Rhenus. De consequenties zijn enorm, mocht eerdere koppeling met met huidige Rijn onjuist zijn. Daar gaat het mij om. Gelukkig ben ik geen doorgewinterde nationalist als u, dus het kan mij ook niet echt schelen. Het is te lang geleden. Daarom is het ook vaag voor mij allemaal. Voor u waarschijnlijk niet als Belgicistisch gelovige. Tja, en ik respecteer uw geloof.
![]() |
#38012 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38013 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook de huidige traditionele leer heb ik altijd met een korreltje zout genomen. Zo sta ik er in.
![]() |
![]() |
#38014 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook de huidige traditionele leer heb ik altijd met een korreltje zout genomen en bezie deze ook als "een theorie". Zo sta ik er in. Ik ben in ieder geval blij dat Nederland niet de "Bataafse republiek" meer heet, dat is allemaal erg discutabel en theoretisch. Misschien ook een optie om de naam België te vervangen en te wijzigen in "Zuidelijke Nederlanden". Ook iets minder discutabel.
![]() |
![]() |
#38015 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38016 | |
|
![]() Citaat:
dan dat België met de Zuidelijke Nederlanden heeft te maken. België is een willekeurige naam voor een gebied dat niets heeft te maken met een volk of met de Belgae van de Romeinen. Na de splitsing in 1830 moest het beestje gewoon en naam hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38017 | |
|
![]() Citaat:
Belgique is de Franstalige naam voor de 'Zuidelijke Nederlanden'. dus feitelijk wordt met België nog steeds de Zuidelijke Nederlanden bedoeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38018 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 februari 2016 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |