![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38781 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De doorsnee Nederlander is stukken welbespraakter dan menig Vlaming. In Nederland bestaat er trouwens een veel grotere debat- en praatcultuur dan bij ons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38782 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38783 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat klopt, echter Vlamingen hoeven doorgaans in Nederland geen Russisch te spreken.
![]() |
#38784 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn ogen loopt de scheidingslijnen trouwens niet langs de staatsgrens. Probeer je als Antwerpenaar maar eens in de Westhoek te "settelen"... Net zo zal iemand uit de Randstad opgemerkt worden als die in Venlo gaat wonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38785 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niets nieuws onder de zon dus, al die verhalen over verschillen tussen Vlaanderen en Nederland neem ik dan ook met een korreltje zout, de vergelijking is voor mij te grof.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 mei 2016 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38786 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() - dubbel -
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 mei 2016 om 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de uitspraak van het Nederlands betreft, ik heb het ook moeilijk met het geratel van sommige mensen van boven de Moerdijk. Maar geloof mij, zij moeten evenzeer de oren spitsen om iemand uit Vlaanderen te begrijpen wanneer de betrokkene toevallig een Nederlands met een sterk "Vlaams" accent spreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38788 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik moet wel zeggen dat ik het geheel aan dialecten, accenten en regiolecten als één geheel beschouw. Ben zelfs geneigd het Oostfries ook tot ons ongedeelde taalgebied te rekenen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 mei 2016 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38789 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederlandse spraakwatervallen die de facto niets vertellen. Zo zijn er inderdaad genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38790 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38791 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Jaja, en nu mogen we aannemen dat de franstaligen verbaal vooral opvallen door hun schaarsheid aan woorden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38792 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijns inziens is de vocabulaire van de Franse taal veel rijker dan de Nederlandse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38793 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dan de "rijkdom" van de vocabulaire betreft denk ik dat het Frans niet kan tippen aan het Engels. Een germaanse taal qua structuur en syntaxis maar met een woordenschat die zowel oorspronkelijke angelsaksische als franse woorden bevat. En bovendien nog eens een extra schep woorden uit andere talen, waaronder ook het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38794 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Naar mijn inziens is dat vaak niet het geval veel van de nederlandse "leenwoorden" komen juist in de meerderheid uit het engels of het frans...maar omgekeerd kennen de meeste talen geen "leenwoorden" om voorwerpen aan te duiden, dat is juist het punt en het ontkracht de betekenis van veel rijker te zijn dan de nederlandse taal zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38795 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() U kunt uw kennis on line wat bijspijkeren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Woorde...rlandsche_Taal http://www.geschiedenisbeleven.nl/he...ek-ter-wereld/ http://www.kennislink.nl/publicaties...ld-gaat-online Laatst gewijzigd door cato : 21 mei 2016 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38796 | |
|
![]() Citaat:
Het maakt daarbij niet uit of ze in België zijn gaan wonen dan wel omgekeerd. Bezoek maar eens websites voor Belgen in Nederland of Nederlanders in België. Een Nederlander kan 30-40 jaar in België wonen en onberispelijk Vlaams spreken, hij blijft herkenbaar als Hollander. Z'n referentiekader werd opgebouwd in Nederland. Zo goed mogelijk aanpassen berust op kopieergedrag, goed opletten en wat hem aangegeven wordt. Hij blijft echter altijd in de fout gaan, wat een Vlaming onmiddellijk opvalt. Hij reageert verkeerd op sommige momenten daar het niet vastgelegd werd in z'n referentiekader. Voor u is dit socio praat, maar elke Nederlander of Vlaming die in het buitenland woont of gewoond heeft snapt waar ik het over heb. Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 mei 2016 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38797 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38798 | |
|
![]() Citaat:
Gaat u over de grens is taal niet het belangrijkste, u krijgt te maken met een veelheid van zaken die u onder de knie moet zien te krijgen. U zult uit moeten vinden welke onderwerpen u bijv. wel -/of niet aan kunt roeren. Wat u gewoon bent in Nederland blijkt in het buitenland niet te kunnen daar dit als bot/onbeschoft wordt gezien. Probleem waar Nederlanders in België o.a. mee kampen. Zelfs uw gedragscode en uw lichaamstaal moet u herzien. Kan zelfs om kleding gaan. In Duitsland bijv hoeft u niet aan te komen met korte sokken bij uw kostuum. Toen ik in de US woonde moest ik me aanleren wanneer smile je en wanneer niet. Wanneer u bijv geen smile vertoont op bepaalde momenten krijgt een Amerikaan een onbetrouwbare indruk van u. Werd daar tamelijk snel op gewezen, maar probeer maar eens uit te vogelen wanneer wel -/en wanneer niet. Wanneer u de TV volgt zou u kunnen denken dat Amerikanen, evenals Nederlanders direct zijn. Vergeet het maar, ze vinden ons op dat vlak net zo bot/onbeschoft als Belgen dat vinden. Daar is niets verkeerds aan, vanuit het eigen referentie kader. Een Belg of een Amerikaan zien het als negatief, maar eveneens vanuit hun eigen referentiekader omdat ze het niet gewoon zijn. Met de Zweden gaat dit makkelijker, ze lijken wat dat betreft veel op Nederlanders. Nauwelijks verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38799 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38800 | |
|
![]() Citaat:
Voor je het weet val je terug in je rol. Je moet jezelf voortdurend inhouden, heftig in debat lukte me dat vaak niet. Hoewel ik er niet altijd spijt van had. Een docent van Berkely was dermate onzin aan het zeiken over Nederland dat het me geen barst interesseerde, dan maar een botte onbeschofte Hollander. |
|
![]() |
![]() |