Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2016, 07:44   #38781
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Leg mij eens uit waarom wij die platte, ordinaire Nederlandse cultuur zouden moeten leren apprecieren ? Het taalgebruik kan al niet lomper, de Nederlander is kampioen in het verkrachten van zijn eigen taal. Zet eens een Nederlandse radio op en je wordt onnozel van het gekwaak.
Platte, ordinaire Nederlandse cultuur apprecieer ik ook niet. Alleen bestaat er, gelukkig, ook nog een andere.

De doorsnee Nederlander is stukken welbespraakter dan menig Vlaming. In Nederland bestaat er trouwens een veel grotere debat- en praatcultuur dan bij ons.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 07:47   #38782
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
XIII. Nonsens
Juist omdat die belangstelling te gering is sloegen Geert Wilders en zijn acoliet Martin Bosma de plank totaal mis toen ze op 7 juli 2008 in NRC in een opiniestuk pleitten voor de gezamenlijke Nederlanden. ‘Laat het volk zich via referenda uitspreken over een hereniging’, aldus de schrijvers. ‘In onze harten zijn we nooit gescheiden. We horen bij elkaar. Nederland moet de Vlaamse leeuw aan de borst drukken. En zeggen: welkom thuis. We zijn je nooit vergeten.’ Grotere nonsens heeft er waarschijnlijk nooit op de
opiniepagina’s van NRC gestaan

Het pleidooi van Bosma en Wilders sloeg overigens meteen dood. Zelfs Bart de Wever, als leider van de N-VA ook de erfgenaam van de groot-Nederlandse gedachte in Vlaanderen, moest er, zo bleek, niks van hebben. ‘Wilders dacht er niet over na toen hij erover begon’, aldus De Wever (NRC, 11 oktober 2008). ‘Je kunt niet voorbijgaan aan
vierhonderd jaar feitelijkheden. Groot-Nederland werd gebruikt als een stijlfiguur in het anti-belgicisme. Men wilde gewoon een alternatief voor België, zonder daar werkelijk in geïnteresseerd te zijn. Mensen spraken over Nederland zonder daar ooit een voet te zetten. Er was een grapje. Groot-Nederland? Als het kan, morgen. Maar dan zonder de Hollanders alstublieft’
http://pacificatielezingen.org/wp-co...kjepac2015.pdf
BdW moest er niet van weten om slecht één enkele reden: de naam Wilders stond bovenaan het opiniestuk.
Oud 21 mei 2016, 07:47   #38783
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werken kun je overal, zelfs in Rusland als iemand daar zin in heeft. Voorgoed je settelen is een andere zaak
Dat klopt, echter Vlamingen hoeven doorgaans in Nederland geen Russisch te spreken.
Oud 21 mei 2016, 07:51   #38784
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat klopt, echter Vlamingen hoeven doorgaans in Nederland geen Russisch te spreken.
In mijn ogen loopt de scheidingslijnen trouwens niet langs de staatsgrens. Probeer je als Antwerpenaar maar eens in de Westhoek te "settelen"... Net zo zal iemand uit de Randstad opgemerkt worden als die in Venlo gaat wonen.
Oud 21 mei 2016, 09:51   #38785
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In mijn ogen loopt de scheidingslijnen trouwens niet langs de staatsgrens. Probeer je als Antwerpenaar maar eens in de Westhoek te "settelen"... Net zo zal iemand uit de Randstad opgemerkt worden als die in Venlo gaat wonen.
Zowel Nederlanders als Vlamingen zijn erg regionaal of stadsgericht georiënteerd, we kijken bij ons in Rotterdam net zo op wanneer iemand met een Vlaams, Gronings, Limburgs of Fries accent spreekt en verder hangt ook veel samen met de lokale wetgeving en religieuze context.
Niets nieuws onder de zon dus, al die verhalen over verschillen tussen Vlaanderen en Nederland neem ik dan ook met een korreltje zout, de vergelijking is voor mij te grof.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 mei 2016 om 09:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 09:51   #38786
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

- dubbel -

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 mei 2016 om 09:53.
Oud 21 mei 2016, 09:54   #38787
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Leg mij eens uit waarom wij die platte, ordinaire Nederlandse cultuur zouden moeten leren apprecieren ? Het taalgebruik kan al niet lomper, de Nederlander is kampioen in het verkrachten van zijn eigen taal. Zet eens een Nederlandse radio op en je wordt onnozel van het gekwaak.
De Nederlandse cultuur is niet plat of ordinair. Overigens wat u "Nederlandse cultuur" noemt is voor mij de cultuur van DE Nederlanden en dat gaat over Nederland en Vlaanderen. Er werd, tot aan de afscheuring van het onzalige België, daar nooit een onderscheid in gemaakt. Het is mij meermaals opgevallen tijdens bezoeken aan bv. Italiaanse musea dat werken zowel van Nederlandse als Vlaamse meesters allemaal gemeenschappelijk worden geïdentificeerd als "pittori fiamminghi". "Nederlandse cultuur" is de cultuur van het Nederlands taalgebied en dat omvat zowel Vlaanderen als Nederland. Misschien is dat niet zo bij u maar bij mij in ieder geval wel.
Wat de uitspraak van het Nederlands betreft, ik heb het ook moeilijk met het geratel van sommige mensen van boven de Moerdijk. Maar geloof mij, zij moeten evenzeer de oren spitsen om iemand uit Vlaanderen te begrijpen wanneer de betrokkene toevallig een Nederlands met een sterk "Vlaams" accent spreekt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 10:01   #38788
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Nederlandse cultuur is niet plat of ordinair. Overigens wat u "Nederlandse cultuur" noemt is voor mij de cultuur van DE Nederlanden en dat gaat over Nederland en Vlaanderen. Er werd, tot aan de afscheuring van het onzalige België, daar nooit een onderscheid in gemaakt. Het is mij meermaals opgevallen tijdens bezoeken aan bv. Italiaanse musea dat werken zowel van Nederlandse als Vlaamse meesters allemaal gemeenschappelijk worden geïdentificeerd als "pittori fiamminghi". "Nederlandse cultuur" is de cultuur van het Nederlands taalgebied en dat omvat zowel Vlaanderen als Nederland. Misschien is dat niet zo bij u maar bij mij in ieder geval wel.
Wat de uitspraak van het Nederlands betreft, ik heb het ook moeilijk met het geratel van sommige mensen van boven de Moerdijk. Maar geloof mij, zij moeten evenzeer de oren spitsen om iemand uit Vlaanderen te begrijpen wanneer de betrokkene toevallig een Nederlands met een sterk "Vlaams" accent spreekt.
Zelfs binnen het "Hollandse (provincies Zuid en Noord Holland) taalgebied zijn er behoorlijke verschillen. Bij het dialect van Goeree of Westfries moet ik ook mijn oren spitsen.

Ik moet wel zeggen dat ik het geheel aan dialecten, accenten en regiolecten als één geheel beschouw. Ben zelfs geneigd het Oostfries ook tot ons ongedeelde taalgebied te rekenen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 mei 2016 om 10:05.
Oud 21 mei 2016, 10:32   #38789
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Platte, ordinaire Nederlandse cultuur apprecieer ik ook niet. Alleen bestaat er, gelukkig, ook nog een andere.

De doorsnee Nederlander is stukken welbespraakter dan menig Vlaming. In Nederland bestaat er trouwens een veel grotere debat- en praatcultuur dan bij ons.
Lijkt me eerder om de pot heen lullen.
Nederlandse spraakwatervallen die de facto niets vertellen. Zo zijn er inderdaad genoeg.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 10:50   #38790
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nederlandse spraakwatervallen die de facto niets vertellen. Zo zijn er inderdaad genoeg.
Is ook een kunst, veel praten en niets zeggen!
Oud 21 mei 2016, 11:28   #38791
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet nu uitgerekend hier geschreven worden door een beate bewonderaar van de francofonie...
Jaja, en nu mogen we aannemen dat de franstaligen verbaal vooral opvallen door hun schaarsheid aan woorden?
Oud 21 mei 2016, 11:33   #38792
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet nu uitgerekend hier geschreven worden door een beate bewonderaar van de francofonie...
Jaja, en nu mogen we aannemen dat de franstaligen verbaal vooral opvallen door hun schaarsheid aan woorden?
Mijns inziens is de vocabulaire van de Franse taal veel rijker dan de Nederlandse.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 11:50   #38793
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijns inziens is de vocabulaire van de Franse taal veel rijker dan de Nederlandse.
Och wel... zo gek veel zal dat niet verschillen. Want elke taal neemt bijna voortdurend terminologie over uit andere talen. Soms blijft die terminologie in zijn oorspronkelijke vorm, soms wordt het "verbasterd".
Wat dan de "rijkdom" van de vocabulaire betreft denk ik dat het Frans niet kan tippen aan het Engels. Een germaanse taal qua structuur en syntaxis maar met een woordenschat die zowel oorspronkelijke angelsaksische als franse woorden bevat. En bovendien nog eens een extra schep woorden uit andere talen, waaronder ook het Nederlands.
Oud 21 mei 2016, 11:58   #38794
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Och wel... zo gek veel zal dat niet verschillen. Want elke taal neemt bijna voortdurend terminologie over uit andere talen. Soms blijft die terminologie in zijn oorspronkelijke vorm, soms wordt het "verbasterd".
Wat dan de "rijkdom" van de vocabulaire betreft denk ik dat het Frans niet kan tippen aan het Engels. Een germaanse taal qua structuur en syntaxis maar met een woordenschat die zowel oorspronkelijke angelsaksische als franse woorden bevat. En bovendien nog eens een extra schep woorden uit andere talen, waaronder ook het Nederlands.
Hmmm, kun je voorbeelden geven van woorden uit de nederlandse taal die ook in andere talen voorkomen ?

Naar mijn inziens is dat vaak niet het geval veel van de nederlandse "leenwoorden" komen juist in de meerderheid uit het engels of het frans...maar omgekeerd kennen de meeste talen geen "leenwoorden" om voorwerpen aan te duiden, dat is juist het punt en het ontkracht de betekenis van veel rijker te zijn dan de nederlandse taal zelf.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 12:08   #38795
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is toch de Nederlandse taal, die de meeste woorden heeft?

U kunt uw kennis on line wat bijspijkeren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Woorde...rlandsche_Taal

http://www.geschiedenisbeleven.nl/he...ek-ter-wereld/

http://www.kennislink.nl/publicaties...ld-gaat-online

Laatst gewijzigd door cato : 21 mei 2016 om 12:13.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 15:45   #38796
Adrian M

Standaard

Citaat:
Als u ervaringsdeskundige zou zijn zou u begrijpen wat ik bedoel. Elke Nederlander die waar ook gaat wonen, dan wel een Belg c.q. een Vlaming loopt tegen hetzelfde aan. Als u websites bezoekt van degenen die verhuisd zijn zult u merken dat ze allen dezelfde problematiek kennen.
Het maakt daarbij niet uit of ze in België zijn gaan wonen dan wel omgekeerd. Bezoek maar eens websites voor Belgen in Nederland of Nederlanders in België.

Een Nederlander kan 30-40 jaar in België wonen en onberispelijk Vlaams spreken, hij blijft herkenbaar als Hollander. Z'n referentiekader werd opgebouwd in Nederland. Zo goed mogelijk aanpassen berust op kopieergedrag, goed opletten en wat hem aangegeven wordt. Hij blijft echter altijd in de fout gaan, wat een Vlaming onmiddellijk opvalt. Hij reageert verkeerd op sommige momenten daar het niet vastgelegd werd in z'n referentiekader.

Voor u is dit socio praat, maar elke Nederlander of Vlaming die in het buitenland woont of gewoond heeft snapt waar ik het over heb.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 mei 2016 om 15:47.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 16:24   #38797
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als u ervaringsdeskundige zou zijn zou u begrijpen wat ik bedoel. Elke Nederlander die waar ook gaat wonen, dan wel een Belg c.q. een Vlaming loopt tegen hetzelfde aan. Als u websites bezoekt van degenen die verhuisd zijn zult u merken dat ze allen dezelfde problematiek kennen.
Het maakt daarbij niet uit of ze in België zijn gaan wonen dan wel omgekeerd. Bezoek maar eens websites voor Belgen in Nederland of Nederlanders in België.

Een Nederlander kan 30-40 jaar in België wonen en onberispelijk Vlaams spreken, hij blijft herkenbaar als Hollander. Z'n referentiekader werd opgebouwd in Nederland. Zo goed mogelijk aanpassen berust op kopieergedrag, goed opletten en wat hem aangegeven wordt. Hij blijft echter altijd in de fout gaan, wat een Vlaming onmiddellijk opvalt. Hij reageert verkeerd op sommige momenten daar het niet vastgelegd werd in z'n referentiekader.

Voor u is dit socio praat, maar elke Nederlander of Vlaming die in het buitenland woont of gewoond heeft snapt waar ik het over heb.
Dit probleem doet zich ook voor binnen Nederland , niets nieuws onder zo'n. Ik hoef toch ook geen Limburgs of Gronings uit te proberen, "dat ken dus net".
Oud 21 mei 2016, 18:05   #38798
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dit probleem doet zich ook voor binnen Nederland , niets nieuws onder zo'n. Ik hoef toch ook geen Limburgs of Gronings uit te proberen, "dat ken dus net".
Vergelijking gaat in zoverre op dat dit alleen onderling nationiaal/lokaal betreft. Erbij opgemerkt dat de ene Limburger de andere niet verstaat.
Gaat u over de grens is taal niet het belangrijkste, u krijgt te maken met een veelheid van zaken die u onder de knie moet zien te krijgen.

U zult uit moeten vinden welke onderwerpen u bijv. wel -/of niet aan kunt roeren. Wat u gewoon bent in Nederland blijkt in het buitenland niet te kunnen daar dit als bot/onbeschoft wordt gezien. Probleem waar Nederlanders in België o.a. mee kampen.

Zelfs uw gedragscode en uw lichaamstaal moet u herzien. Kan zelfs om kleding gaan. In Duitsland bijv hoeft u niet aan te komen met korte sokken bij uw kostuum. Toen ik in de US woonde moest ik me aanleren wanneer smile je en wanneer niet. Wanneer u bijv geen smile vertoont op bepaalde momenten krijgt een Amerikaan een onbetrouwbare indruk van u.
Werd daar tamelijk snel op gewezen, maar probeer maar eens uit te vogelen wanneer wel -/en wanneer niet.

Wanneer u de TV volgt zou u kunnen denken dat Amerikanen, evenals Nederlanders direct zijn. Vergeet het maar, ze vinden ons op dat vlak net zo bot/onbeschoft als Belgen dat vinden.
Daar is niets verkeerds aan, vanuit het eigen referentie kader. Een Belg of een Amerikaan zien het als negatief, maar eveneens vanuit hun eigen referentiekader omdat ze het niet gewoon zijn.
Met de Zweden gaat dit makkelijker, ze lijken wat dat betreft veel op Nederlanders. Nauwelijks verschil.
Oud 21 mei 2016, 18:24   #38799
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergelijking gaat in zoverre op dat dit alleen onderling nationiaal/lokaal betreft. Erbij opgemerkt dat de ene Limburger de andere niet verstaat.
Gaat u over de grens is taal niet het belangrijkste, u krijgt te maken met een veelheid van zaken die u onder de knie moet zien te krijgen.

U zult uit moeten vinden welke onderwerpen u bijv. wel -/of niet aan kunt roeren. Wat u gewoon bent in Nederland blijkt in het buitenland niet te kunnen daar dit als bot/onbeschoft wordt gezien. Probleem waar Nederlanders in België o.a. mee kampen.

Zelfs uw gedragscode en uw lichaamstaal moet u herzien. Kan zelfs om kleding gaan. In Duitsland bijv hoeft u niet aan te komen met korte sokken bij uw kostuum. Toen ik in de US woonde moest ik me aanleren wanneer smile je en wanneer niet. Wanneer u bijv geen smile vertoont op bepaalde momenten krijgt een Amerikaan een onbetrouwbare indruk van u.
Werd daar tamelijk snel op gewezen, maar probeer maar eens uit te vogelen wanneer wel -/en wanneer niet.

Wanneer u de TV volgt zou u kunnen denken dat Amerikanen, evenals Nederlanders direct zijn. Vergeet het maar, ze vinden ons op dat vlak net zo bot/onbeschoft als Belgen dat vinden.
Daar is niets verkeerds aan, vanuit het eigen referentie kader. Een Belg of een Amerikaan zien het als negatief, maar eveneens vanuit hun eigen referentiekader omdat ze het niet gewoon zijn.
Met de Zweden gaat dit makkelijker, ze lijken wat dat betreft veel op Nederlanders. Nauwelijks verschil.
In het oosten van Nederland vinden ze Rotterdammers te direct, ik snap uw probleem verder wel.
Oud 21 mei 2016, 19:17   #38800
Adrian M

Standaard

Citaat:
In het oosten van Nederland vinden ze Rotterdammers te direct, ik snap uw probleem verder wel.
Ik denk dat veel Nederlanders de moeite niet nemen in België. Ik weet uit ervaring dat het veel energie kost en je continue op je quivive moet blijven.
Voor je het weet val je terug in je rol. Je moet jezelf voortdurend inhouden, heftig in debat lukte me dat vaak niet.
Hoewel ik er niet altijd spijt van had. Een docent van Berkely was dermate onzin aan het zeiken over Nederland dat het me geen barst interesseerde, dan maar een botte onbeschofte Hollander.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be