Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2016, 20:28   #101
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Zou het kunnen dat de aversie voor grote gezinnen van sommigen hier te maken heeft dat vooral mensen met een bepaalde religie veel kinderen hebben?
Aversie?
Voor mijn part maak je 25 kinderen, dat is je recht.
Alleen? Moet de maatschappij dan zonder limiet blijven opdraaien voor je ongebreideld voortplantingsgedrag?
Welke je motieven (al dan niet religieus) daar ook mogen voor zijn?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 20:28   #102
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan hebt u geen grond om te beweren dat grote gezinnen hun kinderen niet naar behoren kunnen opvoeden of dat de ouders zich onverantwoordelijk gedragen.

Ondertussen heb ik al een tijdje door dat u als een ware horzel reageert zodra iemand de grote gezinnen verdedigt en de keuzevrijheid van de ouders. Het ligt u niet. U wil schijnbaar iedereen beperkingen opleggen en grote gezinnen onmogelijk maken. Diep in u moet er iets gefrustreerd en bitter zitten.
Zucht..wat u beweert slaat nergens op, maar ik kan me voorstellen, dat u die tot het clubje behoort wat " kinderen als geschenk van God zien" het idee van gezinsplanning waarbij verantwoord ouderschap en niet het aantal kinderen centraal staat, al als een bedreiging ervaren.

Maar haal even diep adem, wanneer je de middelen hebt pakweg vijf kinderen groot te brengen is dit prima, gezinsplanning sluit dit immers niet uit en wanneer ouders hier voor kiezen, zie ik geen probleem, maar niet wanneer dan de kinderbijslag het centrale inkomen wordt wordt om dat gezin te onderhouden.
Gezinplanning houdt namelijk verantwoord ouderschap in, wat begrijp je daar niet van Jan?
Of moeten we terug naar de tijd van grote gezinnen en armoede? Denk dat we dit nu al genoeg hebben.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 20:28   #103
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Even de redenering doortrekken:

- mij niet gelaten dat u veel boeken wil lezen, maar daar moet de staat niet in tussenkomen (geen openbare bibliotheken meer);
- mij niet gelaten dat uw kinderen in de jeugdbeweging gaan, maar daar moet de staat niet in tussenkomen (weg subsidies aan jeugdverenigingen en -clubs);
- mij niet gelaten dat u veel met de auto wil rijden, maar daar moet de staat niet in tussenkomen (dus volop rekeningrijden);

enzovoort.
even uw vergelijking aanpassen aan wat ik zeg:

-Mij niet gelaten dat een bibliotheek per inwoner 1000 boeken wil, maar het volstaat dat de staat tussenkomt tot bijv. 10 boeken per burger.
-Mij niet gelaten dat jeugdbewegingen gesubsidieerd worden, maar niet om bijvoorbeeld de doucheruimten met marmer te laten bekleden.
-Wat betreft de auto, eigenlijk gewoon akkoord

U doet alsof ik kindergeld wil afschaffen, dat zeg ik niet.
Oud 29 mei 2016, 20:31   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
We kunnen natuurlijk ook nog 50 jaar blijven leuteren over kinderarmoede en er elk jaar wat meer gelden tegenaan gooien zonder resultaat. Dat terwijl iedereen die met de materie bezig is heel goed weet dat de voornaamste oorzaak van de blijvende en zelfs toenemende kinderarmoede de erfelijke armoede is door een zeer hoog geboortecijfer onder (kans)armen.
Enige studie achter de hand om dit aan te tonen? Is kansarmoede soms niet eerder cultureel bepaald?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 20:32   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

-Mij niet gelaten dat een bibliotheek per inwoner 1000 boeken wil, maar het volstaat dat de staat tussenkomt tot bijv. 10 boeken per burger.
-Mij niet gelaten dat jeugdbewegingen gesubsidieerd worden, maar niet om bijvoorbeeld de doucheruimten met marmer te laten bekleden.

Wat zegt u dan wel?
Oud 29 mei 2016, 20:32   #106
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik weet een land waar u heel gelukkig zult zijn: China.
Fout, wie leest wat ik schrijf kan zien dat ik geen algemene 1-kindpolitiek of iets dergelijk voorsta en dat ik niets tegen grotere gezinnen heb.
Oud 29 mei 2016, 20:33   #107
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Aversie?
Voor mijn part maak je 25 kinderen, dat is je recht.
Alleen? Moet de maatschappij dan zonder limiet blijven opdraaien voor je ongebreideld voortplantingsgedrag?
Welke je motieven (al dan niet religieus) daar ook mogen voor zijn?
Mijn gedacht...niet het aantal kinderen maar verantwoord ouderschap moet voorop staan, en dan is het hebben van werk bijvoorbeeld , een regelmatig en vooral groot genoeg inkomen, samen met voldoende woonruimte wel een basisvoorwaarde.
Maar er is vermoedelijk wel een link tussen religie en grote gezinnen?
Dat hoeft geen probleem te zijn zolang die basisvoorwaarden er zijn, anders is er wel een probleem!
Oud 29 mei 2016, 20:34   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het nieuwe systeem is stukken beter dan het oude.
Het kindergeld voor het eerste kind was belachelijk laag en nu gaat men de mensen ook wat extra ontmoedigen om nog een 4-de of 5-de kind op de wereld te zetten (wat toch tamelijk onverantwoord is heden ten dage).
Hebt u kinderen? Als ik zulke redeneringen lees, dan bekruipt me de twijfel. Iemand die vader is, zou toch moeten weten dat mensen geen kinderen nemen omwille van het kindergeld.
Oud 29 mei 2016, 20:35   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fout, wie leest wat ik schrijf kan zien dat ik geen algemene 1-kindpolitiek of iets dergelijk voorsta en dat ik niets tegen grotere gezinnen heb.
Dan is het totaal onduidelijk waar u eigenlijk voor staat.
Oud 29 mei 2016, 20:35   #110
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enige studie achter de hand om dit aan te tonen? Is kansarmoede soms niet eerder cultureel bepaald?
In de 7-de dag zeiden ze dat 23 procent van de grote gezinnen kansarm zijn , een pak meer dus dan kleinere gezinnen. Er bestaat dus een zekere correlatie tussen veel kinderen en kansarmoede.
Een streven naar kleinere gezinnen bestrijdt dus de kansarmoede.
Oud 29 mei 2016, 20:36   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kinderen maken ook.
Daarom moet het nog niet beloond worden.
Mij verbaast dat het Westen blijkbaar al zo ziek in het hoofd is geworden dat heel wat mensen niet meer zien wat de waarde van een kind is voor onze maatschappij-opbouw. Geen kinderen, geen toekomst.

Hier lees ik in heel wat berichten een bijzonder negatieve ondertoon als het om kinderen gaat.
Oud 29 mei 2016, 20:36   #112
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt u kinderen? Als ik zulke redeneringen lees, dan bekruipt me de twijfel. Iemand die vader is, zou toch moeten weten dat mensen geen kinderen nemen omwille van het kindergeld.
Ik heb er 3. Ik zou eigenlijk dus inleveren
Oud 29 mei 2016, 20:37   #113
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mijn gedacht...niet het aantal kinderen maar verantwoord ouderschap moet voorop staan, en dan is het hebben van werk bijvoorbeeld , een regelmatig en vooral groot genoeg inkomen, samen met voldoende woonruimte wel een basisvoorwaarde.
Dat hoeft geen probleem te zijn zolang die basisvoorwaarden er zijn, anders is er wel een probleem!
En moeten beide ouders werk hebben? En wat is een groot genoeg inkomen? Vroeger sliepen kinderen met elkaar op een kamer, is het nodig dat elk kind een eigen kamer heeft? Hoe groot dan?

En wat met mensen die hun werk kwijt geraken? Kinderen afnemen?
Oud 29 mei 2016, 20:37   #114
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is een gevaarlijke inmenging in het privé leven. Ontzegt u me bv het recht als 67jarige een kind te maken?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 20:37   #115
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die vader is realiseert zich dat als hij zijn kinderen een ordentelijke opvoeding wenst te geven dat hij ofwel zeer goed moet verdienen, of niet te veel kinderen moet nemen.

Wat als uw kroost straks allemaal beslist om naar de universiteit in Leuven te gaan ? Als goede katholiek moet u dat toejuichen. U had 4 kinderen ?

Wat als ze opeens alle 4 op kot moeten ?

700*4 euro foetsie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 20:38   #116
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zegt u inderdaad niet.. maar kun je niet stellen dat het huidige systheem waar kinderbijslag oploopt naarmate er meer kinderen zijn juist armoede in de hand werkt bij ouders die leven van uitkeringen?

Vaak vormt naarmate het kinderaantal toeneemt, kinderbijslag de grootste vorm van gezinsinkomen, ook omdat voor die gezinnen er nog een toeslag is omwille van het beperkt gezinsinkomen.
Dat werkt zeker bij kansarme gezinnen armoede in de hand.
Oud 29 mei 2016, 20:38   #117
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is een gevaarlijke inmenging in het privé leven. Ontzegt u me bv het recht als 67jarige een kind te maken?
Ik denk dat uw pasgeboren kind snel (relatief gezien, ivg met een vader van 25) en goed (in uw geval) zal erven.

Over de rest spreek ik me niet uit want ik ken u niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 20:39   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de 7-de dag zeiden ze dat 23 procent van de grote gezinnen kansarm zijn , een pak meer dus dan kleinere gezinnen. Er bestaat dus een zekere correlatie tussen veel kinderen en kansarmoede.
Een streven naar kleinere gezinnen bestrijdt dus de kansarmoede.
Er wordt natuurlijk niet uitgeklaard welke culturele achtergrond die 23% heeft, waardoor het niet duidelijk wordt of de gezinssituatie dan wel andere factoren aan de basis liggen van het probleem.
Oud 29 mei 2016, 20:40   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat zijn de uitzonderingen. Een beleid mag daarmee geen rekening houden.
Dat zijn zelfs geen uitzonderingen. Dat zijn hoge uitzonderingen binnen de uitzonderingen. Dermate zeldzaam dat het, zoals u terecht schrijft, niet normatief kan zijn voor welk beleid dan ook.
Oud 29 mei 2016, 20:42   #120
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja hoor, alsof wat een individuele vader denkt, representatief is voor alle vaders in het land...
Al eens bedacht dat er wel degelijk ouders zijn die totaal niet nadenken over verantwoord ouderschap, en meer kinderen hebben dan ze kunnen opvoeden? En dat " daar geld voor krijgen" zeker voor wie uit landen komt waar dit totaal niet bestaat, zich daardoor aangemoedigd zien tot onverantwoord ouderschap?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be