Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2016, 15:14   #341
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat vroeg ik niet, ik vroeg of dat je wist van wanneer onze laatste baremaverhoging dateert?
Even lang als ik nog eens een perequatie mocht vieren.
Maar ik weet het niet precies.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2016, 15:16   #342
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even lang als ik nog eens een perequatie mocht vieren.
Maar ik weet het niet precies.

.
Het gaat precies echt wel achteruit met u....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 09:28   #343
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat precies echt wel achteruit met u....
Wat wilt ge, als het al zo lang geleden is dat er nog eens een loonsverhoging en bijgevolg een perequatie was ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 09:30   #344
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat wilt ge, als het al zo lang geleden is dat er nog eens een loonsverhoging en bijgevolg een perequatie was ?

.
Is het bij u van 1998 geleden dat je een 'perequatie' kreeg?
Oud 13 juli 2016, 09:50   #345
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat vroeg ik niet, ik vroeg of dat je wist van wanneer onze laatste baremaverhoging dateert?
Ja, want uw bruto lonen zouden te laag zijn

Ik begrijp niet waarom jij je niet schaamt. Je bent een liberaal als het je uitkomt: voor anderen,graag. Voor je eigen zak: egoisme ten top.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 12:30   #346
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk wel. U weet niet waarover u het heeft. Het is nogal logisch dat als je savonds thuis zit te werken en je wil even je mail checken, dat je niet even je privé laptop gaat opstarten. Dat is simpelweg een kwestie van efficientie. Dat is geenszins een extra. Als u zegt van wel dan weet u niet waarover u praat. Enkel en alleen als je geen andere laptop in je bezit hebt zou je dit als extra kunnen aanzien.
U levert zelf het bewijs van mijn stelling.
U heeft uw privé laptop niet opgestart omdat u deze van uw werkgever kon gebruiken. Zie daar het extraatje.

En als u het met mij niet eens bent, dan weet u niet waarover u het heeft.
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 17:03   #347
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, want uw bruto lonen zouden te laag zijn

Ik begrijp niet waarom jij je niet schaamt. Je bent een liberaal als het je uitkomt: voor anderen,graag. Voor je eigen zak: egoisme ten top.
De brutolonen zijn ongewijzigd sinds 1998.

Ik weet niet wat liberaal zijn voor anderen inhoudt.
Ik kom steeds op voor het respecteren van contracten, voor mezelf als voor iedereen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 juli 2016 om 17:07.
Oud 13 juli 2016, 17:34   #348
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik kom steeds op voor het respecteren van contracten, voor mezelf als voor iedereen.
Er zijn 2 verschillende zaken. Ten eerste is het respecteren van contracten, zelfs indien het een slecht contract is.

Ten tweede is het zich realiseren dat bepaalde contracten niet goed zijn en proberen te vermijden dat er in de toekomst nog dergelijke contracten worden afgesloten.

Doch, ik denk niet dat je een probleem ziet in de huidige contracten en deze zelfs verdedigt. Maar dergelijke contracten stroken jammer genoeg niet met de liberale principes zoals ik ze percipieer. Er is geen enkele vorm van keuzevrijheid of concurrentie. Men hangt vast aan de benoemde leraars en daar moet men mee werken en de benoemde leraars zijn zich daar heel goed van bewust en handelen er ook naar.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 17:42   #349
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

De brutolonen zijn gewoon mee gestegen met de levensduurte. Of zijn leerkrachten sindsdien efficienter, beter en meer gewild op de arbeidsmarkt waardoor een effectieve loonsverhoging gerechtvaardigd is ?
Oud 13 juli 2016, 17:43   #350
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Er zijn 2 verschillende zaken. Ten eerste is het respecteren van contracten, zelfs indien het een slecht contract is.

Ten tweede is het zich realiseren dat bepaalde contracten niet goed zijn en proberen te vermijden dat er in de toekomst nog dergelijke contracten worden afgesloten.

Doch, ik denk niet dat je een probleem ziet in de huidige contracten en deze zelfs verdedigt. Maar dergelijke contracten stroken jammer genoeg niet met de liberale principes zoals ik ze percipieer. Er is geen enkele vorm van keuzevrijheid of concurrentie. Men hangt vast aan de benoemde leraars en daar moet men mee werken en de benoemde leraars zijn zich daar heel goed van bewust en handelen er ook naar.
Een contract, zelfs een slecht zou op zich al een vooruitgang zijn, nu zitten leraars met een statuut, iets wat eenzijdig kan worden aangepast.

Over welke contracten en liberale principes heb je het concreet?
Oud 13 juli 2016, 17:44   #351
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De brutolonen zijn gewoon mee gestegen met de levensduurte. Of zijn leerkrachten sindsdien efficienter, beter en meer gewild op de arbeidsmarkt waardoor een effectieve loonsverhoging gerechtvaardigd is ?
Alle brutolonen stijgen met de levensduurte, dat heet index.
Niemand beschouwt een indexverhoging als een baremaverhoging.
Oud 13 juli 2016, 17:59   #352
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle brutolonen stijgen met de levensduurte, dat heet index.
Niemand beschouwt een indexverhoging als een baremaverhoging.
Waarom zouden de baremas moeten verhoogd worden ?

Is de marktsituatie van een leerkracht veranderd ?

In tegendeel, de gemiddelde leerkracht heeft dankzij de baremieke verhogingen niks gemerkt van de loonsbevriezing van afgelopen jaren die de private sector kenmerkte.

En, als ik me niet vergis, hebben leekrachten wel aanpassingen gehad naar eindejaarspremie en vakantiegeld. Hun effectief loon is wel degelijk verhoogd afgelopen 15 jaar.
Oud 13 juli 2016, 18:10   #353
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zouden de baremas moeten verhoogd worden ?

Is de marktsituatie van een leerkracht veranderd ?

In tegendeel, de gemiddelde leerkracht heeft dankzij de baremieke verhogingen niks gemerkt van de loonsbevriezing van afgelopen jaren die de private sector kenmerkte.

En, als ik me niet vergis, hebben leekrachten wel aanpassingen gehad naar eindejaarspremie en vakantiegeld. Hun effectief loon is wel degelijk verhoogd afgelopen 15 jaar.
Waarom moesten de pensioenen verlaagd worden?

De marktsituatie van een leerkracht is veranderd.

Baremieke verhogingen zijn geen privilege van leerkrachten, de meeste mensen uit de meeste diverse sectoren kennen dat.

Je vergist je niet, eindejaarspremie en vakantiegeld zijn verhoogd, maar blijven nog steeds een op lachwekkend niveau (een vrachtwagenchauffeur heeft me daar ooit eens spontaan voor uitgelachen...)
Oud 13 juli 2016, 18:19   #354
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een contract, zelfs een slecht zou op zich al een vooruitgang zijn, nu zitten leraars met een statuut, iets wat eenzijdig kan worden aangepast.

Over welke contracten en liberale principes heb je het concreet?
Tja, als men het teveel eenzijdig aanpast zullen de vakbonden zich wel roeren. Die optie is er niet echt.

Het liberale principe waarover ik het heb is dit van keuzevrijheid en concurrentie.

Heeft de directie enige vorm van keuzevrijheid? Welke keuzevrijheid heeft de leraar zelf? Er zit totaal geen marktmechanisme achter waardoor alles verstard is.

Ik zeg nu niet dat we systeem met biedingen moeten gaan invoeren waarbij de leraren en de scholen elk jaar door een process moeten gaan waarbij aanbod en vraag tegen elkaar gezet worden maar een zeker vorm van flexibiliteit zou het onderwijs m.i. ten goede komen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 18:36   #355
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom moesten de pensioenen verlaagd worden?

De marktsituatie van een leerkracht is veranderd.

Baremieke verhogingen zijn geen privilege van leerkrachten, de meeste mensen uit de meeste diverse sectoren kennen dat.

Je vergist je niet, eindejaarspremie en vakantiegeld zijn verhoogd, maar blijven nog steeds een op lachwekkend niveau (een vrachtwagenchauffeur heeft me daar ooit eens spontaan voor uitgelachen...)
Tut tut, je effectief loon is verhoogd afgelopen 15 jaar. En niet weinig.

En lacht die vrachtwagenchauffeur ook nog als die hoort hoeveel zijn pensioen is in vergelijking met die van hem ? Of de effectief gewerkte uren ? Of zijn 20 dagen verlof ivg met jouw 60 ?

Je leeft in een gouden kooi, of een ivoren toren, of beiden.
Oud 13 juli 2016, 18:44   #356
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Tut tut, je effectief loon is verhoogd afgelopen 15 jaar. En niet weinig.

En lacht die vrachtwagenchauffeur ook nog als die hoort hoeveel zijn pensioen is in vergelijking met die van hem ? Of de effectief gewerkte uren ? Of zijn 20 dagen verlof ivg met jouw 60 ?

Je leeft in een gouden kooi, of een ivoren toren, of beiden.
Iedereen zijn loon, uitkering of pensioen is "effectief" verhoogd de afgelopen 15 jaar.

Wat ik eventueel (gezien het snoeitempo...) ooit (pensioenleeftijd blijft ook steeds opschuiven...) als pensioen zou hebben, daar kan ik echt niemand meer mee doen watertanden...

Jij leeft in een kooi opgetrokken uit gestolde afgunst en frustratie.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 juli 2016 om 18:46.
Oud 13 juli 2016, 19:27   #357
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedereen zijn loon, uitkering of pensioen is "effectief" verhoogd de afgelopen 15 jaar.

Wat ik eventueel (gezien het snoeitempo...) ooit (pensioenleeftijd blijft ook steeds opschuiven...) als pensioen zou hebben, daar kan ik echt niemand meer mee doen watertanden...

Jij leeft in een kooi opgetrokken uit gestolde afgunst en frustratie.
Neen, geen afgunst, of frustratie. Kwaad omwille van de frappante verspilling van belastinggeld waarvoor iedereen hard voor moet werken. Omdat een beschermde kaste zich eenzijdig dingen kan toekennen, en dat ze nu massaal staken omdat eindelijk deze vorm van zelfbediening ten einde komt.

Fouten worden nu stilletjes aan rechtgezet.
Oud 13 juli 2016, 19:37   #358
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, geen afgunst, of frustratie. Kwaad omwille van de frappante verspilling van belastinggeld waarvoor iedereen hard voor moet werken. Omdat een beschermde kaste zich eenzijdig dingen kan toekennen, en dat ze nu massaal staken omdat eindelijk deze vorm van zelfbediening ten einde komt.

Fouten worden nu stilletjes aan rechtgezet.
Moesten onderwijsmensen zichzelf kunnen bedienen, het onderwijs zou er heel anders uitzien dan nu het geval is.
Help het loon van mensen die zich inzetten voor de vorming van onze kinderen naar beneden te helpen en begin zelf uw kinderen te vormen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 juli 2016 om 19:40.
Oud 14 juli 2016, 16:32   #359
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Moesten onderwijsmensen zichzelf kunnen bedienen, het onderwijs zou er heel anders uitzien dan nu het geval is.
Help het loon van mensen die zich inzetten voor de vorming van onze kinderen naar beneden te helpen en begin zelf uw kinderen te vormen.
Wat dan, nog hogere lonen, nog meer verlof, nog minder verantwoordelijkheid ?

Moeten we dan gaan betalen voor de opvoeders die de kinderen van het speelplein gaan halen als de speeltijd gedaan is ? Omdat dat, net zoals middagtoezicht, niet in hun pedagogisch takenpakket past ?

Neen, de reden waarom wij (= ik en mijn familieleden met kinderen) nu al veel tijd savonds kwijt zijn met het bijscholen van onze kinderen, is omdat ofwel de leerkrachten zelf hun stof niet beheersen (vooral de graduaten, en ook het meeste problematisch in graad 1 en 2 van het ASO) ofwel dat het de leerkrachten gewoon zich geen bal meer aantrekken van hun studenten.

En dat soort lui wil je meer gaan betalen ?

Begin eens met het verzwaren van de opleiding. Bachelors onderwijs behoren nu tot de gemakkelijkste richtingen van de hogeschool, wat al geen hoog niveau is voor kennisberoepen. Evalueer meer en grondig, en ga sneller over tot ontslag, waardoor kwaliteit gewaarborgd blijft.

En dan kan er gesproken worden over lonen. Voor mij, als gewone burger dan toch.
Oud 14 juli 2016, 16:39   #360
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat dan, nog hogere lonen, nog meer verlof, nog minder verantwoordelijkheid ?

Moeten we dan gaan betalen voor de opvoeders die de kinderen van het speelplein gaan halen als de speeltijd gedaan is ? Omdat dat, net zoals middagtoezicht, niet in hun pedagogisch takenpakket past ?

Neen, de reden waarom wij (= ik en mijn familieleden met kinderen) nu al veel tijd savonds kwijt zijn met het bijscholen van onze kinderen, is omdat ofwel de leerkrachten zelf hun stof niet beheersen (vooral de graduaten, en ook het meeste problematisch in graad 1 en 2 van het ASO) ofwel dat het de leerkrachten gewoon zich geen bal meer aantrekken van hun studenten.

En dat soort lui wil je meer gaan betalen ?

Begin eens met het verzwaren van de opleiding. Bachelors onderwijs behoren nu tot de gemakkelijkste richtingen van de hogeschool, wat al geen hoog niveau is voor kennisberoepen. Evalueer meer en grondig, en ga sneller over tot ontslag, waardoor kwaliteit gewaarborgd blijft.

En dan kan er gesproken worden over lonen. Voor mij, als gewone burger dan toch.
Ja, dat vind ik een mooie samenvatting:
Hogere lonen, meer verlof en minder verantwoordelijkheid.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 juli 2016 om 17:08.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be