![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
![]() En de Gust... Sja de Gust, dat was een icoon op zich ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
Je zal er ongetwijfeld wel een of andere pedagogisch super verantwoorde uitleg voor hebben, of niet? Of schort er wat aan die uitleg zelf? Of is het gewoon not done om "veel" te verwachten? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.889
|
![]() Zo erg kan het toch niet geweest zijn. In de jaren '60 moest ge daar nog elke dag verplicht naar de mis gaan. Meisjes waren daar strikt verboden, dat was een andere wereld. behalve die paar nonnen die daar rondliepen om te poetsen en de keukenbediening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.889
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
En ik spreek me niet uit over anderen hun leerlingen, maar weet wel met zekerheid dat die van mij leren om de leerstof die ze zien ook in andere contexten toe te passen, en dat mijn manier van ondervragen er specifiek op gericht is om dat soort hokjesdenken en van buiten blokken te voorkomen. Mij lijkt de kans groot dat de dochter van je vrienden nog volgens het oude systeem les kreeg of krijgt, of volgens een of ander hybride systeem dat noch vis noch vlees is. Want da's wel degelijk een groot probleem: door de besparingen in de PBD moet je niet al te veel hulp verwachten bij het implementeren van de nieuwe richtlijnen en methodes. Veel meer dan wat theoretische uitleg krijg je dikwijls niet los, ze mogen zelfs niet meer tot op school komen. En dus zie je dat op veel scholen men een eigen interpretatie van die methodes en richtlijnen maakt en toepast. Nattevingerwerk. En dat schiet vaak haar doel voorbij. Wij hebben het geluk dat we in onze vakwerkgroep met een paar keikoppen zitten die indertijd stevig én herhaaldelijk met de vuisten op tafel geklopt hebben om die PBD (via achterpoortjes en 'ons kent ons') toch op school te krijgen, en toch een fatsoenlijke begeleiding te eisen bij de overgang naar die nieuwe methodes. Voordien maakten ook wij onze eigen interpretatie, en stelden ook wij ons de vraag of dit het nu was. Maar we zaten er dus stevig naast, en op vele scholen is dat nog steeds zo. Dat gebrek aan ondersteuning voor dat soort zaken is een groot probleem, en mijns inziens één van de grootste pijnpunten van ons huidige onderwijs: de goed uitgewerkte pedagogische systemen zijn er, maar het personeel wordt er te weinig en te weinig consequent in geschoold. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Scorpio,
Ik ben zelf geen talenwonder (verre van), maar in deze draad claimt iemand dat de kennis van onze landstalen bij de jeugd nog nooit zo slecht is geweest. Hoe plaats je dat ? Bedrijfsleiders klagen reeds lang steen en been dat bvb de kennis van het Frans achteruit is geboerd. Maar studenten krijgen nog steeds veel frans (vanaf hun 10 jaar). |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
Als ge bij aardrijkskunde niet meer op spelling moogt verbeteren, omdat dit niet vakrelevant is, en toelaat dat leerlingen steden en rivieren fonetisch mogen schrijven, dan maakt het niet uit hoe goed uw pedagogische systemen zijn. Als ge sgelde en Moskauw als juist moet accepteren dan moet ge ni beweren dat het niveau stijgt en nu alles beter is. Als ge enkel nog in de Latijns-Griekse de leerlingen het verschil leert tussen een pv en een gezegde dan loopt ge op een bepaald punt vast en zijt ge verkeerd bezig. dit zijn gewoon 2 taalvoorbeeldjes dan maakt het niet uit hoeveel geld ge in smartboards, apps en tablets steekt of pokemon in uw lessen integreert. de essentie van school is dat ge iets leert, ni da het plezant is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 41.143
|
![]() Veel ouders doen zichzelf, maar evenzeer hun kinderen, pijn door kinderen te maken.
Bezint eer ge begint? Kinderen kosten geld, face it als je er op de wereld zet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
![]() Overbodige vraag trouwens, aangezien het antwoord daarop redelijk voor de hand ligt, gezien de discussie: keer minstens deels terug naar de vroegere manier van les geven, ipv ze enkel context aan te leren en vanbuiten te laten blokken. De gebrekkige kennis van vandaag, is geen alleenstaand feit dat ik vaststel op 1 leerling, je hebt die feedback hier al van meer mensen gekregen. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
Jullie zitten in een tweetalig land, dus de verwachting mag minstens zijn dat, eens afgestudeerd, de tweede landstaal meer dan behoorlijk beheerst wordt door een pas afgestudeerde. Worden de taallessen nog steeds uniek en exclusief in die taal gegeven, zonder toelating van enige andere taal? Waarom zou je dat niet uitbreiden door het Frans ook te gaan gebruiken in andere random lessen? Laat je de kinderen boeken lezen en bespreken in het Frans? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
Alleen zou dat betekenen dat niemand met dysorthografie ooit een diploma zou kunnen behalen. Dat kan toch de bedoeling niet zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Net zomin als het de bedoeling kan zijn dat je het ongeluk van één moet gaan gebruiken als excuus voor velen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.889
|
![]() Citaat:
Die leerling kan (als er genoeg andere capaciteiten zijn) ook een diploma halen. Alleen zal het voor die ene leerling langer duren dan voor een ander. Iemand heeft mij het verhaal vertelt van zijn collega met dyslexieproblemen. Begonnen aan hoger onderwijs en diploma graduaat gehaald. Daarna haalde hij een master, om uiteindelijk een diploma burgerlijk ingenieur te verwerven. Hij was er geraakt, maar het duurde verschillende jaren langer. Eén probleem bleef: zijn verslagen moest hij eerst door collega's laten nalezen om fouten er uit te halen. Maar in zijn functie, compenseerde hij zijn ene probleem door andere hoge capaciteiten. *typisch in ons onderwijs is dan nog dat leerlingen die schoolproblemen hebben omdat ze over merkelijk meer dan de gemiddelde capaciteiten beschikken in een hoek geduwd worden met de woorden: "die moeten hun plan maar zelf trekken". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() |
![]() |
![]() |