![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.836
|
![]() Citaat:
De ouwe J.-P. Van Rossem zijn lijfspreuk daget in den Oosten: Het is toch wel godgeklaagd !!!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
die 2% wordt plots niet representatief omdat er 2 nobelprijswinnaars bij zitten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
alles is toegespitst op die master die iedereen moet kunnen behalen ongeacht hoeveel het kost of hoe zinvol het is of hoe haalbaar een BSO kok moet zich kunnen inschrijven aan de unief richting ingenieur ook al heeft die na het 2e middelbaar nooit nog wiskunde gezien dat verder gaat als afwegen en recepten omrekenen want we mogen hem geen kansen afpakken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Waar het fout gaat in het Vlaamse onderwijs, en dat durven de leerkrachten niet toe te geven, is dat het een one size fits all systeem probeert te zijn. Maar voor mensen die uitschieten naar beide kanten, faalt het. Op universiteiten, waar men kan kiezen voor het vak, waar het tempo zo hoog ligt als je zelf wenst, waar men vooral met docenten werkt die gepassioneerd zijn door hun vak loopt dat voor een grote groep mensen beter. Die bloeien open. En meestal heel zeker als ze hun masterjaren ingaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.848
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
Die hervorming maakt de boel niet moeilijker, integendeel. Het maakt het voor die studenten enkel moeilijker op universitair niveau, waar al die dingen wel van hun verwacht worden, waarna ze ook dat universitair niveau gaan downgraden. Kwalijke evolutie. Tavek heeft aan die nieuwe lichtingen ir's nog les gegeven; vraag hem maar eens hoe goed die primussen van vandaag zijn tov de primussen van tijdens zijn opleiding of die van ervoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
Het moet all-inclusive zijn, iedereen moet meekunnen, waardoor je weinig meer doet dan je afstemmen op de absolute middelmaat en waardoor je ook gaat streven naar middelmaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.836
|
![]() Citaat:
Ik werd al bang dat alles door de clan der boomvrijerij werd vervangen ondertussen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
Ik geef het vreemdetalenonderwijs als voorbeeld, omdat dat mijn vakdomein is. Woordenschat en in iets mindere mate grammatica waren vroeger dingen die je kon 'van buiten leren'. De ouderwetse traditionele manier van woordenschat ondervragen waarbij de leerkracht tien woordjes gaf en je vroeg om ze in een zinnetje te gebruiken, of nog erger je vroeg ze allemaal te vertalen leende zich perfect tot uit het hoofd leren. Daar kwam weinig inzicht bij kijken. Zo heb ik vroeger vreemde talen gehad, jij ongetwijfeld ook. Wel, dat mag niet meer. Krijgen je kinderen toch nog op die manier vreemde talen, ga dan op school van je oren maken. Woordenschat mag enkel nog in context worden ondervraagd. Idem voor grammatica. Toen ik een aantal jaren geleden overschakelde op die manier van ondervragen merkte ik een stevige verschuiving: zij die uit het hoofd blokten maar amper wisten waar ze mee bezig waren haalden opeens een pak lagere punten. Degenen die inzichtelijk sterker waren en ook zo studeerden haalden betere resultaten. Collega's beaamden dit. Sindsdien merken wij een veel duidelijkere correlatie tussen de resuktaten van onze leerlingen in het middelbaar en later in het hoger onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.836
|
![]() En toch...
De schabouwelijke beheersing vandaag van wat ik de 4 basistalen (in autochtoon Belgenland) noem, doet me zwaar twijfelen aan de huidige aanpak. Inclusief de geschreven vorm in alle aspecten. Dat zal dan maar aan mij, mezelf en ik liggen zeker !
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
de doctorandi die ik ken waren echt geen zuipende buizende jointpaffers in het middelbaar di tel ui warne om te helpen donderen ![]() anecdotes zijn heel slechte bewijsvoering . iedereen kent wel iemand uit het TSO die het goed doet op unief. Volgens de statistieken vd Overheid buist op de unief >90% vd 1e jaars die uit het tso komen. Bij de herkansing of in het 2j, ik voel de excuses al komen, is het al niet vele beter Citaat:
Ik wil meer Frans leren en het is de schuld vd leerkracht dat dit niet lukt. Zelf op het idee komen om naar een Frans forum te gaan? zo slim zijn ze dan toch niet ![]() Citaat:
We laten kinderen in richtingen toe die ze niet aankunnen en we met de illusie rond dat het altijd leuk moet zijn. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door 1207 : 23 augustus 2016 om 12:02. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Ik kan mij goed inbeelden dat meer praktisch en toepasbare wiskunde en fysica goed is om de interesse aan te wekken, maar als je voor ingenieur studeert (ik spreek enkel daarover, de rest ken ik niet) moet je, zeker voor burg. ir., ook in staat zijn om heel abstract met natuurwetten om te gaan. En dat moeten we de eerstejaars vaak bijbrengen. Ze terug met symbolen lerenen rekenen over abstracte zaken. Een random massa, een unit cell lucht, een oppervlakte voor een flux....omdat ze op die manier tot inzichten komen die ze met cijfers missen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
Wat ben je met toepassen in de praktijk, als je ze enkel en alleen 1 praktijk in een voorgekauwde omgeving aanleert, zonder ze de fundamenten van die toepassing mee te geven zodat ze de praktijk zelf mee kunnen nemen naar andere toepassingen? Wil je een prachtvoorbeeld daarvan? Bij elke politieke berichtgeving over de scholen en de nodige hervormingen krijg je minstens 1, zoniet meerderen die komen janken dat de scholing meer praktijkgericht moet zijn en dat leerlingen aangeleerd moeten krijgen hoe hun inkomsten versus hun uitgaven te beheren. Waar is de eerste leerkracht die hun eens gaat uitleggen dat zulks basiswiskunde uit het lager (!) onderwijs is? Citaat:
Idem dito als je binnen de cursus WO van de jongste dochter buiten de context van de zelf ingevulde woordjes een vraag stelde, om te peilen naar de verbanden die ze zelf zou moeten leggen. Antwoord: dat hebben we niet geleerd, dat moeten we niet kennen, enkel de voorgekauwde woordjes moeten we kennen. Ga je hun maaltafels omdraaien om te kijken of ze even vlot kunnen delen, dan krijg je al even snel het antwoord dat ze "dat niet geleerd hebben". Wat jij aanleren en ondervragen binnen een context noemt, is weinig meer dan voorgekauwde, gesimplificeerde brokjes kennis aanreiken, waarbij de kinderen in kwestie typisch totaal uit het lood worden geslagen als je de context lichtjes wijzigt en hun vraagt hetgeen ze geleerd hebben op een vernieuwde context toe te passen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Drosamadaris,
"dat hebben we (nog) niet gezien" is de meest ergerlijke, irritante opmerking die een student u kan geven. En die uitspraak is in de mode gekomen eind jaren 2000. Ik heb bvb een student (1ste jaar) gevraagd om een spanning te berekenen in een proefstuk. Kon niet. Sterkteleer had hij pas in het volgende semester. Zien ze blijkbaar ook niet op het middelbaar. Het simpelste van het simpelste. Probleem was uiteraard niet het niet kennen van Hooke's law. Probleem was het begrip spanning.....wat is een spanning in een materiaal. De moeite om eens google open te gooien, of hun textboek....zat er niet in. Niet gezin = valabel excuus. Organiseer zo maar eens een oefenzitting of een practicum..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
![]() Eén van de redenen dat ik nooit aan een doctoraat ben begonnen (ondanks aanbiedingen en beurzen), is het daaraan gekoppelde verhaal van "les geven". 't Is niet de hoofdreden maar toch: all respect where respect is due: ik zou er het geduld niet voor gehad hebben. Maar bon, ik ben dan ook nog één van die oubollige ir's die nog een toelatingsexamen moesten doen, die hun hele cursus algebra/analyse van de 5+6de jaar 8-uur wiskunde er tijdens de allereerste les gegeven door Dierckx/Vandewalle erdoor gejast zag worden, die nog onder het juk van de Gust de tekenweken heeft mogen doen en die dat op de koop toe allemaal doodnormaal en zelf evident vond. En effe inpikkend op die "niet gezien": wat nog erger is, is dat je dus klachten kan krijgen van de leerkracht/school als je de kinderen meer aanleert dan zij ze aanleren. Verbanden leren leggen? Vlot rekenen? Lezen? Ho maar meneer en mevrouw, dat mag niet, dan lopen ze voor op de rest van de klas en dat is niet goed! Schrijnend is dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.889
|
![]() Citaat:
Het niveau is idd een stuk lager. 6+2 uren wiskunde op de humaniora nu, is namelijk iets heel anders dan 8 uren wiskunde vroeger. Of zoals een leerkracht mij in het weekend nog vertelde: die wat 6+2 kiezen doen dat dikwijls om geen Frans meer te moeten volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.889
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
![]() Citaat:
Citaat:
But do continue. Vertel me eens hoe JIJ woordenschat gaat aanleren en evalueren. Laatst gewijzigd door Scorpio : 23 augustus 2016 om 13:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |