![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof jij dat Jezus de zoon van god is, gestorven en verrezen voor ons | |||
Ja, dat geloof ik |
![]() ![]() ![]() |
7 | 35,00% |
Neen, dat geloof ik helemaal niet. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 65,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van dezelfde orde als vrouwen en mannen in witte gewaden die een beetje met de armen staan te zwalpen in Stonehenge. Ook fantasierijk "heruitgevonden". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helaas voor u en dat kleine, totaal onbetekenend handjevol nieuwheidenen, zoeken westerse mensen vandaag de dag niet zelden hun heil vaak in vage spiritualiteit (meditatiesessies van Inge Borg) of in allerlei oosterse levensbeschouwingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Tot het christentuig erachter kwam dat die Europese cultuur niet kapot te krijgen was zo lang er Europeanen bestonden. Die Europeanen bleven namelijk hun tradities en cultuur behouden, wat ze ook probeerden. En toen werd het vernietigen van het Europese bloed prioriteit nummer één van de gristenen, nietwaar? http://www.hln.be/hln/nl/15779/De-Pa...-terreur.dhtml http://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluch...geschenk.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Echt? Gelooft u nu echt de onzin die u schrijft? Wat is dan wel die "Europese geschiedenis en cultuur"? De Keltische? De Gallo-Romeinse? De Romeinse? Of misschien nog een andere beschaving voor de komst van het christendom in Europa?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk is er helemaal niet op uit culturen te vernietigen, maar wel die te kerstenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige, lang niet allemaal. De Franken bijvoorbeeld niet. De Gothen gedeeltelijk wel, alhoewel er toch nog veel heidenen waren. In de vierde eeuw hebben de Gothen onder elkaar trouwens ferm jacht gemaakt op de eigen christenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet tevergeefs is Hij gestorven
Opdat Hij in Mij het licht zou zien
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is zeker niet het soort viering dat ervoor zorgt dat er minder volk naar de kerk komt maar wel het feit dat het katholicisme steeds meer invloed verliest. Maar toegegeven, ik heb wel de indruk dat de overgebleven katholieken het dan ook intenser beleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schijnbaar wel, daar dat soort vieringen ook voor een levenskrachtig deel in de katholieke Kerk zorgt. Met goed gevulde seminaries, kloosters, jonge gezinnen met veel kinderen, enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het inrichten van dergelijke diensten in alle parochies in Vlaanderen zal de Vlaming heus niet massaal naar de kerk lokken. Het is en zal een fenomeen in de marge blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vooral dat laatste om zo snel mogelijk deze planeet totaal onbewoonbaar te maken. Zo moet men minder lang op het laatste oordeel wachten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Een zoekende die een gemiddelde Vlaamse parochie bezoekt zal van een koude kermis thuiskomen. Verwachtingen van Gregoriaans gezang, wierook en ceremonieel moeten plaats ruimen voor de realiteit: stoffig-zweverig gezever dat voor het laatst nog jeugdig en fris was in de jaren ’60. Wie zoiets zoekt krijgt betere invulling bij New Age en de Westerse verwaterde vormen van Aziatische religies. “Toffe” voorgangers in polyesteren jurkjes, en sandalen op tapis-plain, daar wordt niemand meer warm van. Verzorgde liturgie biedt meer. Daar is een niche voor. En wanneer de Roomse Kerk dat niet kan bieden, dan gaat men vaak elders zoeken. In West-Vlaanderen lijkt bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk het goed te doen. En dat zijn heus niet allemaal migranten. In Nederland eveneens hetzelfde verhaal. Dat telt allemaal niet op naar grote aantallen, maar is wel een levensvatbaarder iets dan de wegkwijnende diocesane kerk.
![]() |
![]() |
#96 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Chistendom is een sterk verhaal, persoonlijk denk ik dat het meer power heeft dan Islam. De dogma's laten namelijk wat meer ruimte. Op zich vind ik het allemaal best, een mens moet iets hebben waarover hij kan lullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Chistendom is een sterk verhaal, persoonlijk denk ik dat het meer power heeft dan Islam. De dogma's laten namelijk wat meer ruimte. Op zich vind ik het allemaal best, een mens moet iets hebben waarover hij kan lullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nergens stel ik dat de invoering van de oude mis in de parochies weer zou leiden tot een hoog kerkbezoek. Daarvoor ontbreekt er iets in Vlaanderen, nl. de vruchtbare grond van het geloof. |
|
![]() |
![]() |