![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#39261 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarbij een accent heeft z'n charme, en voor Kamerleden buiten de Randstad kan het eerder bijdragen aan de populariteit (zeker in de al dan niet terechte perceptie dat de NL politiek zich teveel blind staart op de Randstad). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39262 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'n Beetje zoals dat ook het geval is in bepaalde Oost- en West-Vlaamse dialecten. Voorbeelden uit het Waregems: eet'n (eten), duiv'd'n (durven), h'è't (je hebt)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39264 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zinnen zijn daar ook allemaal kortaf, in Vlaams Nederlands niet.
![]() |
#39265 |
Banneling
|
![]() Mijn wijlen West Vlaamse Nonkel (Oom) slikte zo ongeveer drie kwart van zijn woorden in, ik heb hem nooit goed verstaan. Dat afkappen is echt typisch daar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39266 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() West Vlaams en Gronings staan het verste weg van het Algemeen Nederlands.
![]() |
#39267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. Als ze snel praten, zeggen ze in het Kortrijkse bijvoorbeeld "t'e ti'ta't ut e". Of in het AN: "Het is tijd dat het gedaan (uit) is". Een groot deel van de medeklinkers zijn verdwenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39270 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() IK denk niet zo veel, constateert alleen aan de hand van geografische taaloverzichten. Het verschil met het Algemeen Nederlands is groot.
![]() |
#39271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar die twee andere dialecten staan nog veel verder af van het AN dan het West-Vlaams. Dat laatste behoort nu eenmaal tot de Frankische dialecten waartoe ook het Hollands en het Brabants behoren. Maaslands en Gronings behoren daar niet toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39272 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39273 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() België gaat stap voor stap verder om Nederland over te nemen.
Eerst de kranten en nu de geldpers. http://www.nu.nl/economie/4354468/ko...esteerder.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#39274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terwijl dat op TV de regel zou moeten zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39275 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat al of niet "verstaanbaar" zijn van Nederlandse TV-presentatoren is afhankelijk van méér dan een factor. Vooreerst natuurlijk de kennis en de vertrouwdheid van de tv-kijker met de Nederlandse taal. Verder de zorg waarmee een presentator zijn Nederlands uitspreekt. Toegegeven, daar schort soms wel wat aan. Maar dat is geen item dat exclusief voor Nederlandse presentatoren geldt. Overigens, wat rangschikt u allemaal onder de term "presentator"? Nieuwslezers, zowel in Nederland als in Vlaanderen, gebruiken een verzorgde taal en dito uitspraak. Ik ben het wel met u eens dat voor allerlei andere programma's dat soms wel te wensen over laat. Ik gruw van het gekwek van de Nederlander Paul De Leeuw. Maar dat is bij mij evenzeer het geval voor het "tussen neus en lippen" geneuzel van Eric Van Looy. Wellicht ligt het ook wat aan mijn oren, maar ik heb reeds heel veel mensen horen zeggen dat ze Eric Van Looy nauwelijks of niet begrijpen. Idem voor de presentator van "De Afspraak" Bart Schols die soms wel soms maar half verstaanbaar is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39276 |
Europees Commissaris
|
![]() Kan u wat concreter worden? Want in Nederland noch in België kan ik voorbeelden vinden, dat wil niet zeggen dat al hun leraren Nederlands trots op hun zijn.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 28 november 2016 om 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39277 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39278 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39279 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad de komma moet een punt zijn.
Wat "hen" betreft, "op" is in dit geval toch een merkwaardig voorzetsel. Misschien zijn beide wel goed . Het onderscheid hun en hen, is eigenlijk erg kunstmatig en voor taal-fanaten, die niet met veranderingen kunnen omgaan. Het grootste probleem van de Taalunie is, dat ze altijd jaren achter lopen op de werkelijkheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39280 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
gewoon fout gebruikt hier dus zie niet goed in wat daar kunstmatig, moeilijk of problematisch aan is. heb je datzelfde oordeel klaar in de eerste persoonsvorm ? me, mijn en ik maar random door elkaar gaan gebruiken dan ? dat vind me maar een gek idee, daar zou me zelf nooit opgekomen zijn! |
|
![]() |
![]() |