Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2017, 12:23   #5581
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Tegen het argument : "dan smijten we het internationaal recht gewoon weg natuurlijk" kan ik écht geen rationeel antwoord formuleren hoor...
Dat is even dwaas als zeggen : "dan steken we de boel in brand"
wel, geldt hier resolutie 1514 wel of niet, dat is de vraag.
Oud 21 september 2017, 12:27   #5582
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Algerije is een schitterend voorbeeld om te illustreren hoe het "zelfbeschikkingsrecht der volkeren" is ontstaan, en hoe het werkt aangezien dit te maken had met het dekolonisatieproces. Dus : neen, de inwoners van frankrijk hebben daar geen stem in. Resolutie 1514 van 1960 en resolutie 2625 in 1970. (lees artikel 6 : de nationale eenheid en de territoriale integriteit van het grondgebied van een land mag nooit verstoord mogen worden, tenzij de regering niet alle burgers van dat land vertegenwoordigd. )

Dat is unaniem door de UN aangenomen, en plaatst territoriale integriteit boven de wens van een (deel) van een land om zich af te splitsen.
de regering in Madrid behandelt niet alle burgers van Spanje gelijk, zelfs niet alle regio's, zo heeft Baskenland wèl fiscale autonomie en Catalonië niet, en met die dubbele houding heeft de centrale regering zelf de deur opengezet naar een vertegenwoordiging die gecontensteerd wordt. die flou over de rechtmatigheid van vertegenwoordiging kan wsl internationaal hard gemaakt worden ook, zeker nu Madrid meer en meer met wapens dreigt, terwijl de democratische legitimiteit van het Catalaans parlement onaangetast blijft.

het stomme is dat Rajoy er wsl vanaf had geweest met de Catalanen dezelfde graad van fiscale autonomie toe te kennen als de Basken ... het klungelparcours van Rajoy in deze is onvoorstelbaar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 12:27   #5583
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegen het argument : "dan smijten we het internationaal recht gewoon weg natuurlijk" kan ik écht geen rationeel antwoord formuleren hoor...
Dat is even dwaas als zeggen :"dan steken we de boel in brand"
Langs de andere kant: dwaas heeft nog nooit iemand tegen gehouden in een hoop plaatsen.
'Gelukkiglijk' wel in Belgenland als puntje bij paaltje komt.
Oud 21 september 2017, 12:29   #5584
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Langs de andere kant: dwaas heeft nog nooit iemand tegen gehouden in een hoop plaatsen.
'Gelukkiglijk' wel in Belgenland als puntje bij paaltje komt.
ge moet ons niet uitlachen! BDW heeft een strategie!
Oud 21 september 2017, 12:34   #5585
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge moet ons niet uitlachen! BDW heeft een strategie!
Oud 21 september 2017, 12:37   #5586
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
... welke dan?
wachten tot 50% van de franstalige leden in de BE kamer bereid zijn om voor het stopzetten van de financiële transfers te stemmen.
Oud 21 september 2017, 12:38   #5587
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wachten tot 50% van de franstalige leden in de BE kamer bereid zijn om voor het stopzetten van de financiële transfers te stemmen.
Mijn eigen vraag hierboven intimideerde me. Echt!
Oud 21 september 2017, 12:41   #5588
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn eigen vraag hierboven intimideerde me. Echt!
ge zijt veel beter dan dat ge zelf beseft!

excuus hè! kweetatanimagze!
Oud 21 september 2017, 13:12   #5589
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel, geldt hier resolutie 1514 wel of niet, dat is de vraag.
Het antwoord is daar heel duidelijk op: neen.
Oud 21 september 2017, 13:16   #5590
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het antwoord is daar heel duidelijk op: neen.
ik denk t ook niet ...

Citaat:
Resolutie 1514 van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties werd unaniem door de VN-Veiligheidsraad aangenomen op 13 november 2003. De resolutie verlengde de VN-missie in Ivoorkust.
Oud 21 september 2017, 13:17   #5591
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mss eens eerst die landen in een atlas bekijken enzo ... economische verschillen enzo ... voor je mij het lachen probeert te verbieden

maar soit, dat is allemaal het probleem niet van Catalonië, dat is Rajoy zijn probleem. een staat is nooit sterker dan de massa op straat, het gaat erom dit als staat niet al te zichtbaar te maken door het zelf te gaan illustreren en bewijzen. Rajoy heeft gisteren aan Catalonië het bewijs gegeven dat hij hen niet kan tegenhouden.

zoals hierboven al gezegd, als de Britse premier het Schotse referendum onmogelijk had proberen maken, waren Schotten vandaag hoogstwsl wel onafhankelijk.

de EU staat uiteraard niet te springen, vele lidstaten zitten in t zelfde schuitje ... de EU zal echter niet haar onmacht illustreren door Catalonië tegen te houden. dat kan de EU zich economisch en diplomatiek ook niet veroorloven.

soldaten halen het nooit van genoeg rammelende potten en pannen in de straat BA, en gelukkig maar.
Daar gaat het dan ook weer niet over. Dat Catalonië een referendum houdt, en zich onafhankelijk verklaart, kan mij geen barst schelen.

Wel bekijk ik de gevolgen ervan, en die zullen, denk ik toch, niet echt positief uitdraaien. De enige wijze om die kwalijke gevolgend tegen te houden, is een zeer snelle erkenning van de onafhankelijkheid door de belangrijke landen. Dat is dan ook niet anders dan een internationaal politiek probleem.

Zie Kosovo of Abchazië. Die hebben zich ook eenzijdig onafhankelijk verklaard. Jaren later zijn zij de facto nog steeds niet onafhankelijk. Maar ja, jij vind dat blijkbaar heel leuk.
Oud 21 september 2017, 13:33   #5592
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar gaat het dan ook weer niet over. Dat Catalonië een referendum houdt, en zich onafhankelijk verklaart, kan mij geen barst schelen.

Wel bekijk ik de gevolgen ervan, en die zullen, denk ik toch, niet echt positief uitdraaien. De enige wijze om die kwalijke gevolgend tegen te houden, is een zeer snelle erkenning van de onafhankelijkheid door de belangrijke landen. Dat is dan ook niet anders dan een internationaal politiek probleem.

Zie Kosovo of Abchazië. Die hebben zich ook eenzijdig onafhankelijk verklaard. Jaren later zijn zij de facto nog steeds niet onafhankelijk. Maar ja, jij vind dat blijkbaar heel leuk.
die internationale erkenning komt er, na zo'n referendum is er immers niemand meer gelegitimeerd om de Catalanen tegen te houden.

dat Spanje wat zal dwarsliggen in de EU dat zal wel zijn. maar dat zijn allemaal praktische problemen en opportuniteiten achteraf. dat gaat de Catalanen niet tegenhouden onafhankelijk te worden.
Oud 21 september 2017, 13:34   #5593
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die internationale erkenning komt er, na zo'n referendum is er immers niemand meer gelegitimeerd om de Catalanen tegen te houden.

dat Spanje wat zal dwarsliggen in de EU dat zal wel zijn. maar dat zijn allemaal praktische problemen en opportuniteiten achteraf. dat gaat de Catalanen niet tegenhouden onafhankelijk te worden.
Je bent wel erg optimistisch (voor de Catalanen). Ik denk dat Spanje alles gaat blokkeren (als het al niet militair ingrijpt).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 13:35   #5594
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is inderdaad best om de kop in het zand te steken en de dromen voor realiteit te houden.
Vergeet niet contact op te nemen met Witte Kaproen, de Grootmeester in die discipline. Wat zeg ik, de SupraGod.
Oud 21 september 2017, 13:38   #5595
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als Catalonië zelfs maar één week buiten de EU gehouden wordt, dan moet alle personen- en vrachtverkeer tussen Spanje en Frankrijk (en de rest van de EU) langs de ene kant van de Pyreneeën gebeuren.
Dat is onhoudbaar voor gans de EU.

Ook de inkomsten van de EU uit Catalonië, kunnen ze geen dag missen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 13:41   #5596
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je bent wel erg optimistisch (voor de Catalanen). Ik denk dat Spanje alles gaat blokkeren (als het al niet militair ingrijpt).
alles blokkeren, militair ingrijpen???

Spanje krijgt nu al de wind van voor in alle politieke fracties van het Europees parlement, zelfs in de eigen fractie krijgt Rajoy vollop kritiek voor deze aanpak!

Rajoy ontslag en verregaande autonomistische toegevingen zijn t enige dat Spanje heel misschien nog zouden kunnen redden, als Rajoy niet te traag en te koppig vervuld vh eigen gelijk is...
Oud 21 september 2017, 13:43   #5597
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad best om de kop in het zand te steken en de dromen voor realiteit te houden.
Vergeet niet contact op te nemen met Witte Kaproen, de Grootmeester in die discipline. Wat zeg ik, de SupraGod.
vergeet het maar, het is Rajoy die zijn hand ferm overspeeld heeft, niet de Catalanen.
Oud 21 september 2017, 13:47   #5598
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als Catalonië zelfs maar één week buiten de EU gehouden wordt, dan moet alle personen- en vrachtverkeer tussen Spanje en Frankrijk (en de rest van de EU) langs de ene kant van de Pyreneeën gebeuren.
Dat is onhoudbaar voor gans de EU.

Ook de inkomsten van de EU uit Catalonië, kunnen ze geen dag missen.
Dat is ondoenbaar voor Catalonie, maar niet voor de EU.

Denk je nu echt dat de EU naar de pijpen van Catalonie gaat dansen.
Zie eens hoe het met de Brexit gaat. Dat is hard tegen hard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 13:49   #5599
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is ondoenbaar voor Catalonie, maar niet voor de EU.

Denk je nu echt dat de EU naar de pijpen van Catalonie gaat dansen.
Zie eens hoe het met de Brexit gaat. Dat is hard tegen hard.
Juncker heeft al wel verklaard dat hij de stemming in Calalonië moet respecteren.

(maar ook dat er formeel terug moet toegetreden worden tot de EU, dat t niet automatisch verderloopt. toegegeven.)
Oud 21 september 2017, 13:50   #5600
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vergeet het maar, het is Rajoy die zijn hand ferm overspeeld heeft, niet de Catalanen.
Ja ja.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be