Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2018, 22:31   #501
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat is een eigenaardige redenering.

U kunt uiteraard niet ontkennen dat de democratisch verkozen politieke vertegenwoordigers van de grootste bevolkingsgroep destijds constitutioneel de politieke macht van die meerderheid hebben ingeperkt : immers, zonder hun goedkeuring zou de inperking vanzelfsprekend niet mogelijk geweest zijn.
Ik ontken dat ook niet, maar jij kan ook niet ontkennen dat de francofone overheersing niet heeft bestaan, en dat dit tot op vandaag gevolgen heeft.
Oud 19 juni 2018, 22:50   #502
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ontken dat ook niet, maar jij kan ook niet ontkennen dat de francofone overheersing niet heeft bestaan, en dat dit tot op vandaag gevolgen heeft.
Met mijn post 500 reageerde ik op het feit dat u stelde dat de democratisch verkozen politieke vertegenwoordigers van de grootste bevolkingsgroep die destijds constitutioneel de politieke macht van die meerderheid inperkten daar eigenlijk niet voor verantwoordelijk waren, want ze leden al anderhalve eeuw aan het Stockholmsyndroom…..

U zwijgt daar nu plots zedig over, merk ik.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 22:58   #503
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met mijn post 500 reageerde ik op het feit dat u stelde dat de democratisch verkozen politieke vertegenwoordigers van de grootste bevolkingsgroep die destijds constitutioneel de politieke macht van die meerderheid inperkten daar eigenlijk niet voor verantwoordelijk waren, want ze leden al anderhalve eeuw aan het Stockholmsyndroom…..

Neen hoor. Daar zwijg ik plots niet zedig over. Ik bevestig die uitspraak zelfs in post 501, zij het zonder dat woord te gebruiken.
Oud 20 juni 2018, 00:40   #504
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergens klopt je stelling deze niet, patrickve. De N-VA heeft voor zover ik weet nog geen dag aan haar programma vastgehouden, en toch ziet het ernaar uit dat ze kiesvee kwijt speelt.

Woord houden! Vijf minuten politieke moed! Er verandert niets aan het DNA van de N-VA! Het is van voor tot achter leugenachtige tsjevenpraat, hoekvulsel, keukenafval, oplichterij, stinkende scheten in een fles.
Inderdaad !!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2018, 02:19   #505
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen hoor. Daar zwijg ik plots niet zedig over. Ik bevestig die uitspraak zelfs in post 501, zij het zonder dat woord te gebruiken.
In post 501 hebt u het over het volgens u «bestaan van de francofone overheersing». U zegt daar niets, met of zonder welkdanig woord, over het feit dat u eerder stelde dat de democratisch verkozen politieke vertegenwoordigers van de grootste bevolkingsgroep die destijds constitutioneel de politieke macht van die meerderheid inperkten daar eigenlijk niet voor verantwoordelijk waren, omdat ze al anderhalve eeuw aan het Stockholmsyndroom leden…..

Als u daar niets (ik herhaal : niets) over zegt, dan zwijgt u er (zedig) over.

Tenzij het Nederlands nog meer geheimen inhoudt dan men mij tot heden tracht wijs te maken, en over iets zwijgen eigenlijk betekent dat men er iets over zegt. In België is hoe dan ook alles mogelijk, en ik leer elke dag bij, in dat geval.
Oud 20 juni 2018, 02:38   #506
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben niet van plan om op zijn Jan van den Berghe te gaan bekvechten met jou.

Ik beweer ook niet dat de "Vlaamse" politici die meehielpen aan het inperken van de macht van de nummerieke meerderheid, zijnde de Vlamingen, daar op geen enkele wijze medeverantwoordelijk voor zijn. De eerlijkheid gebiedt echter om toe te geven dat dit niet zou gebeurd zijn als de Vlamingen niet opgezadeld waren geworden met de gevolgen van vele tientallen jaren onderdrukking en discriminatie. Ze moeten trouwens nog altijd veel leren om zich te kunnen meten met hun vroegere én huidige overheersers. Een overheersing waar ze idd zélf mee voor tekenden. Wat het alleen nog moeilijker maakt. Voor de Vlamingen toch. Voor de Franstaligen is het net andersom.
Oud 20 juni 2018, 02:58   #507
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben niet van plan om op zijn Jan van den Berghe te gaan bekvechten met jou.

Ik beweer ook niet dat de "Vlaamse" politici die meehielpen aan het inperken van de macht van de nummerieke meerderheid, zijnde de Vlamingen, daar op geen enkele wijze medeverantwoordelijk voor zijn. De eerlijkheid gebiedt echter om toe te geven dat dit niet zou gebeurd zijn als de Vlamingen niet opgezadeld waren geworden met de gevolgen van vele tientallen jaren onderdrukking en discriminatie. Ze moeten trouwens nog altijd veel leren om zich te kunnen meten met hun vroegere én huidige overheersers. Een overheersing waar ze idd zélf mee voor tekenden. Wat het alleen nog moeilijker maakt. Voor de Vlamingen toch. Voor de Franstaligen is het net andersom.
Zoals eerder in een andere draad gesteld : we stellen vast dat – om welke achterliggende reden ook – de Belgische Franstalige politici inzake herzieningen van uw grondwet duidelijk betere onderhandelaars waren en zijn dan de Vlaamse of Nederlandstalige. Ook als men dat jammer vindt, kan men dat feit de Belgische Franstaligen niet ten kwade duiden.

Als V minder goed is dan F, dan is dat niet de fout maar veeleer de verdienste van F.

U zult dat ongetwijfeld wel weer «niet neutraal» noemen, maar dat is nu eenmaal universele logica.
Oud 20 juni 2018, 06:41   #508
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als V minder goed is dan F, dan is dat niet de fout maar veeleer de verdienste van F.
Inderdaad, Vae Victis. Meer moet daar niet over gezegd worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2018, 07:45   #509
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het klopt dat het grondwettelijk-legaal allemaal ok is.
Maar toch wringt het, in de specifieke toestand van dit tweeland.

De grondwet dateert dan ook van een tijd dat de partijen nog nationaal waren.
Anders gezegd: de grondwet is niet mee geëvolueerd met de sociologische realiteit die ook aan de basis lag van het splitsen van de nationale partijen (en andere splitsingen, zoals het ontstaan van cultuurgemeenschappen - later Vlaamse en andere parlementen ... bla bla ..)

Dat is de essentie van b. : het wringt.
Een constructiefout.
Maggie heeft het nog gezegd: stommiteiten moeten rechtgezet worden. Ik zeg: ook de grootste. Deze van 1830.
Sorry, maar dit is gewoon complete onzin, het volstaat om de Grondwet van 1830 naast de Grondwet van 2018 naast elkaar om vast te stellen dat het ondertussen bijna volledig is herschreven.
En de grootste aanpassingen zijn net degenen die België omgevormd hebben van een unitaire naar een federale staat. Net om de socio-politieke evoluties in dit land op te vangen.
Oud 20 juni 2018, 07:56   #510
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom u naar het Stockholm-syndroom verwijst.
Als ik de situatie vandaag bekijk, dat is het toch duidelijk dat er geen sprake kan zijn van een soort 'Franstalige overheersing' over België en de Vlamingen...

Nu, indien het probleem het niet-overheersen van België door Vlamingen is, dan is dat een heel andere discussie, maar waarbij de toon iets anders wordt.
Want dat klopt ook, al zeggen veel Franstaligen het omgekeerde, er is geen sprake van een soort 'Vlaamse overheersing' over België en de Franstaligen. En dat is wat iemand als Knuppel als 'antidemocratisch' bestempelt.
Oud 20 juni 2018, 10:04   #511
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Sorry, maar dit is gewoon complete onzin, het volstaat om de Grondwet van 1830 naast de Grondwet van 2018 naast elkaar om vast te stellen dat het ondertussen bijna volledig is herschreven.
En de grootste aanpassingen zijn net degenen die België omgevormd hebben van een unitaire naar een federale staat. Net om de socio-politieke evoluties in dit land op te vangen.
Ik druk me iets beter uit:

Anders gezegd: de grondwet is lang niet voldoende mee geëvolueerd met de sociologische realiteit die ook aan de basis lag van het splitsen van de nationale partijen (en andere splitsingen, zoals het ontstaan van cultuurgemeenschappen - later Vlaamse en andere parlementen ... bla bla ..)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2018, 10:09   #512
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom u naar het Stockholm-syndroom verwijst.
Als ik de situatie vandaag bekijk, dat is het toch duidelijk dat er geen sprake kan zijn van een soort 'Franstalige overheersing' over België en de Vlamingen...

Nu, indien het probleem het niet-overheersen van België door Vlamingen is, dan is dat een heel andere discussie, maar waarbij de toon iets anders wordt.
Want dat klopt ook, al zeggen veel Franstaligen het omgekeerde, er is geen sprake van een soort 'Vlaamse overheersing' over België en de Franstaligen. En dat is wat iemand als Knuppel als 'antidemocratisch' bestempelt.
De overheersing is quasi volledig vervangen door de techniek van de blokkering.

Het onnozelste voorbeeld: Vlaanderen vroeg al 20 jaar om de algemene maximale snelheid op gewone wegen te verlagen van 90 naar 70.
20 jaar geblokkeerd ... Gevolg: gans Vlaanderens gewone wegen stonden vol met borden van 70.
Dat werd pas opgelost door de laatste staatsmisvorming.

Het wordt gewoonweg tijd dat Vlaanderen en Walenland gaan leven als goede maar zelfstandige geburen, net zoals we nu goede maar zelfstandige geburen zijn met Nederland, het Groot Hertogdom ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 20 juni 2018, 10:55   #513
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheersing is quasi volledig vervangen door de techniek van de blokkering.
Dat heb je quasi goed gezien.
Oud 20 juni 2018, 12:21   #514
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb je quasi goed gezien.
Quasi met mijn ogen toe, kan ik dat nog zeer goed zien.
Maar ik word geholpen door mijn reukorgaan.

Oud 20 juni 2018, 21:03   #515
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Quasi met mijn ogen toe, kan ik dat nog zeer goed zien.
Maar ik word geholpen door mijn reukorgaan.
Op voorwaarde natuurlijk het iets is dat je WIL zien en ruiken.
Als die voorwaarde vervuld is ben je idd in staat om bepaalde dingen te zien en ruiken.

Je vaststelling dat de overheersing bijna volledig vervangen werd door de techniek van de blokkering klopt als een bus. Een partijstandpunt nabauwen is dan ook niet moeilijk.

De trouwste hondenogen en neuzen weigeren wel al eens dienst als er iets te zien en te ruiken is dat die geweldige dieren liever niet zien en ruiken. Of als hun training dat niet toelaat. Aan eau de cologne zal je een hond niet rap vrijwillig zien ruiken. Daar haalt hij zijn reukorgaan voor op. Maar poep kunnen ze heel moeilijk passeren zonder er eens aan te snuffelen.
Oud 21 juni 2018, 02:15   #516
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom u naar het Stockholm-syndroom verwijst..........
Uw reactie toont aan dat u de discussie kennelijk niet hebt gevolgd. Voor alle duidelijkheid : niet ik maar forumdeelnemer Knuppel komt met het «Stockholmsyndroom» op de proppen in post 498. In mijn posts (500, 502, en 505) reageer ik daar op.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 21 juni 2018 om 02:26.
Oud 21 juni 2018, 02:21   #517
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
........Het wordt gewoonweg tijd dat Vlaanderen en Walenland gaan leven als goede maar zelfstandige geburen, net zoals we nu goede maar zelfstandige geburen zijn met Nederland, het Groot Hertogdom ....
Tiens, uw twee grootste buurlanden haalt u niet aan. Is dat een toevallige vergetelheid, of is uw land daar volgens u geen goede maar zelfstandige geburen mee ?
Oud 21 juni 2018, 08:03   #518
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tiens, uw twee grootste buurlanden haalt u niet aan. Is dat een toevallige vergetelheid, of is uw land daar volgens u geen goede maar zelfstandige geburen mee ?
Ah, niet opgevallen dat ik toevallig deze van de Benelux opsomde?
Wees gerust, in andere posts somde ik alle buurlanden op, ook het UK. Maar nu wou ik het korter houden.

Het zou trouwens wel eens kunnen dat de beste lokale grensoverschrijdende samenwerking tussen b. en Frankrijk zich situeert aan de volledige grens van Frankrijk met de provincie West-Vlaanderen.

Oud 21 juni 2018, 20:34   #519
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Er is eigenlijk nu al bijna onbestuurbaarheid in den Belgique:

Vlaams en federaal worden nauwelijks nog bestuurd door ruzie CD&V en NVA.

Waalse regering zeer nipte meerderheid MR en CDH, maar de franstalige gemeenschapsregering heeft zelfs geen werkbare regering, want daar moeten CDH en PS met elkaar verder zonder dat ze het willen.

Ook de Brusselse regering wordt verder "bestuurd" met CDH en PS bij gebrek aan een alternatief.

Weinig reden tot feesten voor de Belgicisten dus.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 20:40   #520
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er is eigenlijk nu al bijna onbestuurbaarheid in den Belgique:

Vlaams en federaal worden nauwelijks nog bestuurd door ruzie CD&V en NVA.

Waalse regering zeer nipte meerderheid MR en CDH, maar de franstalige gemeenschapsregering heeft zelfs geen werkbare regering, want daar moeten CDH en PS met elkaar verder zonder dat ze het willen.

Ook de Brusselse regering wordt verder "bestuurd" met CDH en PS bij gebrek aan een alternatief.

Weinig reden tot feesten voor de Belgicisten dus.
Tactisch een zeeeeer zwak antwoord...
De recente geschiedenis zowel regionaal als federaal toont perfect aan dat asymmetrische regeringen perfect kunnen functioneren.

De fetisj die jarenlang heerste dat er afspiegelingskabinetten 'moeten' zijn blijkt totaal fout.

Dat opent perspectieven voor 2019

En wees er maar zeker van dat meester-tacticus De Wever dat heeel goed begrepen heeft in aanloop naar 2019.

Waarom dacht je dat hij zijn trouwe padvinder Broeder Bracke heeft uitgezonden, om zijn missioneringswerk inzake een toekomstige coalitie MET PS salonfähig te maken op te starten naar de kudde kiezers toe ?

Of dacht iemand dat Broeder Bracke dit zomaar out of the blue & voor de lol kwam in de nationale pers zwieren ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be