Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2018, 23:27   #281
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Standaard ontslag regeling is niet zo spectaculair meer.

Een paar maand op zijn best, tenzij er een zeer specifieke regeling is voor een uitzonderlijke situatie, en dat meestal voor een multinational die weggepest is. (Wet Renault)

€36K als ik het papierke van de desbetreffende "groepsverzekering" mag geloven. En dan heb ik het geluk dat mijn huidige werkgever het contract van de vorige wou overnemen. Anders was het 8K binnen 20 jaar.

Niks auto. En mijn tankkaart is alleen geldig bij 1 merk, en geeft me 1 cent korting per liter.
Gij moet dringend van werkgever veranderen jonge. Als ik dit zo hoor zou ik zeggen, direct stoppen en overstappen naar de ambtenarij.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 23:29   #282
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De ambtenaren die de moeite hebben gedaan om lang en hard te studeren en dus niveau A zijn, mogen gerust beloond worden met een bovengemiddeld pensioen en loon, dat is althans mijn mening.

Maar het is een feit dat je je in de privé sneller kan opwerken zonder hoog diploma. Bij de overheid weegt het niveau van diploma nog altijd relatief zwaar door. Bij de privé telt meer de functie binnen het bedrijf dat je uitvoert.

Daarom dat we bij de overheid bijna geen bekwame informatici of mensen op de IT-diensten meer vinden. Iemand die enkel hogeschool informatica (= bachelor) heeft gedaan, wordt bij de overheid als een ambtenaar categorie B betaald. Dat is een relatief laag loon in vergelijking met de privé, waar die mensen veel meer betaald worden. Dit tekort bij de overheid probeert men dan op te lossen door 'andere' werknemers, veelal ambtenaren categorie C (dus max. diploma secundair) om te scholen via wat cursussen informatie en databeheer. Dit draait dan niet zelden uit op een absolute ramp, want die ambtenaren zijn niet altijd de meeste bekwame of gemotiveerden om deze functies uit te voeren.
Daarom dat de overheid massaal beroep doet op IT consultants die hun bachelors per uur verhuurt aan de FOD's.

Ik ken zo een paar mannen. Prive werknemers, firma wagen, maar ze werken al jaren op de FOD Financien bvb.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 23:29   #283
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Gij moet dringend van werkgever veranderen jonge. Als ik dit zo hoor zou ik zeggen, direct stoppen en overstappen naar de ambtenarij.
En wat gaat hij daar doen ?

Bij het spoor uurtjes kloppen ? Stakingskes doen ?
Oud 29 juli 2018, 23:31   #284
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ontslagpremie is maar in enkele gevallen van toepassing en bovendien zwaar belast. Netto houden ze er niet zoveel aan over.
Niet echt, ontslagvergoedingen (formule claeys) worden belast a rato van het gemiddelde aanslagvoet van uw vorig jaar.

Als ze in een keer worden uitbetaald. Onze goede vriend profiteur heeft de pech gehad dat zijn baas hem maandelijks blijft doorbetalen. Als hij alles in een keer kreeg en meteen ander werk had, was het kassa kassa.
Oud 29 juli 2018, 23:33   #285
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De ambtenaren die de moeite hebben gedaan om lang en hard te studeren en dus niveau A zijn, mogen gerust beloond worden met een bovengemiddeld pensioen en loon, dat is althans mijn mening.

Maar het is een feit dat je je in de privé sneller kan opwerken zonder hoog diploma. Bij de overheid weegt het niveau van diploma nog altijd relatief zwaar door. Bij de privé telt meer de functie binnen het bedrijf dat je uitvoert.

Daarom dat we bij de overheid bijna geen bekwame informatici of mensen op de IT-diensten meer vinden. Iemand die enkel hogeschool informatica (= bachelor) heeft gedaan, wordt bij de overheid als een ambtenaar categorie B betaald. Dat is een relatief laag loon in vergelijking met de privé, waar die mensen veel meer betaald worden. Dit tekort bij de overheid probeert men dan op te lossen door 'andere' werknemers, veelal ambtenaren categorie C (dus max. diploma secundair) om te scholen via wat cursussen informatie en databeheer. Dit draait dan niet zelden uit op een absolute ramp, want die ambtenaren zijn niet altijd de meeste bekwame of gemotiveerden om deze functies uit te voeren.
Het is niet omdat ge een diploma hebt dat ge meer waard zijt.

Ik heb een dr. ir. titel. Als ik naar mijn baas ga en ga roepen: ik heb titels, en diplomas, ik wil meer centen..dan bekijkt die mij eens, en mag ik terug vertrekken.

Als ik afkom met mijn vaardigheden, mijn kennis, mijn prestaties van afgelopen jaar...dan verandert het verhaal.

Maargoed, een ambtenaar begrijpt dat niet. Er zijn menig ing.'s in mijn firma die boven menig dr. ir. staan, kwa functie en kwa loon. Onmogelijk in de ambtenarij.
Oud 29 juli 2018, 23:34   #286
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Net zoals men niet klapt over de ontslagpremie in de privé. Paar jaar thuiszitten voor het pensioen met zijn volle wedde.
Ook niet klappen over de groepsverzekering die velen incasseren bij hun pensionering.
Ook niet klappen over al diegenen die gans hun carrière auto's en tankkaarten hebben gekregen. Als je dat bijeen telt scheelt hem dat een eigen huis.
Is geen publiek geld he.

En worden belastingen over betaald, en niet weinig.
Oud 29 juli 2018, 23:35   #287
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus jij zou je zoon of dochter iets laten studeren dat ze niet graag doen, maar dat wel economisch interessant zou kunnen zijn ? Zou dat je kinderen gelukkig maken ?
Geloof me, iets studeren waarmee ze lang en vaak bij de RVA/VDAB zitten, zal ze ook niet gelukkig maken.

Zeker niet als ze een leven willen opbouwen: huis kopen, trouwen, kindjes....

Naieve kinders kiezen voor iets "dat hun interesseert", zonder aandacht te schenken aan de beroepsmogelijkheden.
Oud 29 juli 2018, 23:37   #288
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Je heb idd groot gelijk dat het wegnemen van voordelen nadat een contract is getekend of een persoon is benoemd. In de prive kan dat gelijkgesteld worden met een éénzijdige opzegging door de werkgever, met bijhorende schadevergoeding (opzegtermijn uitbetaald) aan de werknemer.

Wat wel opvalt voor de regering, is dat bij een selectie voor een post in de ambtenarij er honderden kandidaten zijn. In de privé vinden ze niemand, zelfs amper kandidaten. DAN kun je de voorwaarden voor ambtenaren naar beneden bijstellen. Niet plezant voor de ambtenaren in kwestie, maar dan zijn ze vrij ergens anders iets te zoeken.
Statuten kunnen eenzijdig door de overheid gewijzigd worden. Ja, dit houdt in loon, arbeidsvoorwaarden, enz...

En dat gebeurt. In een buurgemeente hebben ze de 50 % toeslag op zaterdag en 100 % toeslag op zondag afgeschaft voor ambtenaren. Van de ene dag op de andere. Niks aan te doen. Beslissing schepencollege.

In prive ondernemingen zijn daar CAO onderhandelingen voor nodig, want dat eenzijdig doen als werkgever zou contractbreuk zijn.

Maar ambtenaren hebben geen contract....
Oud 29 juli 2018, 23:38   #289
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
En die regeling geldt voor iedereen in de privé? ga heen man...

En waarvoor ze gedurende vele jaren hun persoonlijk aandeel bijgedragen hebben? Jaloers?

De salariswagen is een legaal win-win kontrakt tussen werkgever/nemer. Jaloers?
Maak uw huiswerk.
Nee,... is een win operatie voor de werkgever.

Denken dat het een win win operatie is is heel kortzichtig, want die wagen en dat benzine voordeel heb je net zo lang als dat je daar werkt. Wanneer je ernstig ziek wordt of invalide, of afgedankt wordt of op pensioen gesteld wordt, valt die win voor u weg want uw stempelgeld, uw invaliditeit of pensioen gaat berekend zijn op uw platte loon niettegenstaande dat ge op die voordelen toch ook belast bent geworden als voordelen in natura. Dus wie doet er een win operatie aan?

Uw werkgever.
Oud 29 juli 2018, 23:41   #290
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Trouwens het nieuwe ziektesysteem voor de ambtenaren zal erger zijn dan het privé systeem. In de privé kan men 30 dagen ziek zijn in januari, betaald aan 100 % , in maart kan men weer al ziek zijn 30 dagen betaald aan 100%, enkele weken later nog eens indien nodig, er moet gewoon 14 dagen tussen zitten tussen elke ziekteperiode om het recht ter heropenen om 30 betaald te krijgen aan 100%, een ambtenaar kan per jaar maar 1 keer 30 dagen tijdens ziekte aan 100% uitbetaald worden, heeft diezelfde ambtenaar pech om later in het jaar nog enkele keren enkele dagen uit te vallen dan valt die onmiddellijk aan 60% loon, wie gaat daar nog op afkomen op dergelijk statuut, laag loon, negatieve evaluatie is ook ontslag, privépensioen in de toekomst, geen auto , tankkaart, groepsverzekering, deelname in de winst bonus enz enz ezn.....wie gaat daar nog op af komen....
Gij gelooft in sprookjes.

C4 halen op bureau als ge dat twee of drie keer na een lapt.

"Ge moogt uwen opzeg nog uitdoen" is het laatste wat ge hoort van uw baas.
Oud 29 juli 2018, 23:45   #291
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor 20 % meer bruto-loon, een volwaardige eindejaarspremie, een groepsverzekering, maaltijdcheques, volledig betaalde hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, aanvullend pensioen en bij voorkeur ook nog een mobiliteitsbudget wil ik gerust mij gelijkstellen met een werknemer uit de privé en heb ik al die speciallekes niet nodig.

En o ja, ze vinden dat wij als voorbeeld allemaal met de fiets naar het werk moeten gaan, maar wij krijgen nog steeds niet geïndexeerd 0,15 euro per kilometer. In sommige bedrijven geven ze al 0,25 euro per kilometer of zelfs meer. Bedrijven die andere werknemers dan vaak een salariswagen onder hun gat schuiven. Van cynisme gesproken.
Solliciteer.

Enne, je hebt een doctoraat als ik me niet vergis. Word prof. Hoogleraars beginnen aan 6000 bruto en stijgen door tot meer als 9000 bruto.

Om dat soort salarissen in de prive te halen moet je al een ferme C functie hebben in een middelgrote onderneming, of bij een multinational een kaderfunctie hebben.
Oud 29 juli 2018, 23:47   #292
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De zelfstandigen die ik ken, die leven nochtans niet echt arm. Tenzij je rijden met een BMW X5 en wonen in een villa met zwembad armzalig noemt ? Zijn uiteraard wel goed in klagen. Ik raad die mensen dan meestal aan om in loondienst te gaan werken of om in de ambtenarij te gaan. Maar dan blijft het meestal enorm stil aan de overkant ...

Het is al beter dan enige tijd geleden, maar vele van de dikke bakken die je ziet rondrijden worden in feite door de overheid - dus ons allemaal - gefinancierd. En dan vlak voor hun pensioen nog snel een dure luxewagen aanschaffen, zodat ze die nog volledig kunnen afschrijven. Pas op, ik zou in hun plaats waarschijnlijk hetzelfde doen, het systeem laat dit nu eenmaal nog altijd toe, maar ze zouden minstens het fatsoen mogen hebben niet altijd op de kap van de ambtenaren of werknemers te zeiken.
Ik ken een zelfstandige.

Villa
Zwembad
BMW kar
enz...

Meer als een miljoen euro schuld op de vennootschap (die alles bezit), slechts 200k van ingelost over de jaren. De man is 50+'er.

Die kan niet op 58 stoppen met werken en relaxen zoals een leerkracht. En die is ALLES kwijt als hij niet meer kan werken.
Oud 29 juli 2018, 23:49   #293
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij zijn zeer braaf in het onderwijs, hebben enkele maanden geleden nog eens gestaakt voor iets, maar daarvoor was het jaren geleden. En toen deden de meeste collega's niet eens mee.

Als wij evenveel zouden staken als de buschauffeurs en treinbestuurders, zouden de leerlingen geen les meer krijgen.

Als men in een privé-bedrijf zo zou morrelen aan het statuut en de 'extra legale' voordelen, zou het kot te klein zijn en zouden ze de fabriek of het bedrijf volledig plat leggen en de straat opkomen.
Kijk

In prive bedrijven is er niet zoiets als een statuut.

We hebben contracten en CAO's.

Er is niet aan te morrelen.

Jij kiest voor een statuut. Neem de bluts met de buil.
Oud 29 juli 2018, 23:51   #294
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ken zelfstandigen die een private verzekering hebben, waarvoor zij betalen. Omdat de organisaties van de zelfstandigen - op raadgeving van hun leden - niet willen weten van het betalen aan de sociale zekerheid van de staat.
"Laat ons doen, wij regelen zelf onze zaken wel"
Mijn grootvader was zijn hele leven zelfstandige.

Van sociale zekerheid wilde hij niks weten.

"Ik dop mijn eigen boontjes wel"
Oud 29 juli 2018, 23:53   #295
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niet echt, ontslagvergoedingen (formule claeys) worden belast a rato van het gemiddelde aanslagvoet van uw vorig jaar.

Als ze in een keer worden uitbetaald. Onze goede vriend profiteur heeft de pech gehad dat zijn baas hem maandelijks blijft doorbetalen. Als hij alles in een keer kreeg en meteen ander werk had, was het kassa kassa.
Klopt
Oud 29 juli 2018, 23:56   #296
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je als klant met sommige klantendiensten van privé-bedrijven te maken krijgt, heb je gauw door dat efficiëntie soms ver te zoeken is.

Ambtenarij draagt nog grotendeels een negatieve perceptie van dertig of veertig jaar terug met zich mee. De meeste mensen kennen enkel maar de ambtenarij van een koldereske serie als De Collega's. Ik zeg niet dat zulke situaties niet meer bestaan (de elementen in die reeks waren vroeger inderdaad echt wel gebaseerd op bestaande situaties, uiteraard sterk uitvergroot), maar dat is echt wel aan het verdwijnen.

Toen ik enkele jaren geleden solliciteerde, waren de selectieprocedures - toch voor een ambtenaar klasse A (opleiding master/licentiaat of hoger) strenger en langer, meer diepgravend dan voor de meeste privé-vacatures. Ik ben ervan overtuigd dat de jongere generatie ambtenaren (tussen 25 en 40 jaar) kwalitatief minstens evenwaardig is met diegenen die in de privé werken.
Het gros van de ambtenaren komt niet door een deftig assesment.

Ik heb er ooit eentje meegemaakt, voor mijn eerste job.

De directeurs van een multinational (>5000 werknemers) interviewden mij. Ik moest de functie van COO waarnemen in een onderneming, en ik moest een paar beslissingen nemen. Ik moest mij verdedigen tov hun.

Ik werd daar zo enorm hard aangevallen en naar beneden gesleurd, dat kan je je niet inbeelden. Brutaal. Ik was ochot 23 jaar. 0 ervaring, ik wist voor die dag nog niet eens wat een COO deed....

Maar ik heb me niet laten kennen, en ik ben door blijven gaan, heb een standpunt gekozen dat logisch viel te verdedigen. Het niet "in elkaar klappen" was wat ze wilden zien. Ik had de job.

Assessment duurder in totaal 8 uur, had groepsdeel, individueel deel, enz....in het groepsdeel zaten ook mensen met 15 jaar ervaring. Dus...pittig.

Ik neem dat ambtenarenexamen en mondeling gesprekske alle dagen. Piece of cake.
Oud 29 juli 2018, 23:57   #297
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk

In prive bedrijven is er niet zoiets als een statuut.

We hebben contracten en CAO's.

Er is niet aan te morrelen.

Jij kiest voor een statuut. Neem de bluts met de buil.
Tot er een bedreiging komt voor een sluiting en dat de vakbonden moeten komen om te trachten te redden wat er te redden valt. Nog nooit horen klappen over inlevering van loon.

Wat ze niet kunnen verplichten krijgen ze wel gedaan uit vrije wil.
Oud 29 juli 2018, 23:59   #298
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Tot er een bedreiging komt voor een sluiting en dat de vakbonden moeten komen om te trachten te redden wat er te redden valt. Nog nooit horen klappen over inlevering van loon.

Wat ze niet kunnen verplichten krijgen ze wel gedaan uit vrije wil.
Als mensen moeten kiezen voor jobverlies of loonsinlevering, en de arbeidsmarkt is slecht, dan kiezen ze vaak loonsinlevering. Je goede lui ben je dan wel vaak kwijt.

ALs je nu dat zou moeten voorstellen, loopt je bedrijf op 1 2 3 leeg.
Oud 30 juli 2018, 00:03   #299
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gros van de ambtenaren komt niet door een deftig assesment.

Ik heb er ooit eentje meegemaakt, voor mijn eerste job.

De directeurs van een multinational (>5000 werknemers) interviewden mij. Ik moest de functie van COO waarnemen in een onderneming, en ik moest een paar beslissingen nemen. Ik moest mij verdedigen tov hun.

Ik werd daar zo enorm hard aangevallen en naar beneden gesleurd, dat kan je je niet inbeelden. Brutaal. Ik was ochot 23 jaar. 0 ervaring, ik wist voor die dag nog niet eens wat een COO deed....

Maar ik heb me niet laten kennen, en ik ben door blijven gaan, heb een standpunt gekozen dat logisch viel te verdedigen. Het niet "in elkaar klappen" was wat ze wilden zien. Ik had de job.

Assessment duurder in totaal 8 uur, had groepsdeel, individueel deel, enz....in het groepsdeel zaten ook mensen met 15 jaar ervaring. Dus...pittig.

Ik neem dat ambtenarenexamen en mondeling gesprekske alle dagen. Piece of cake.
Hangt allemaal van de functie af waarvoor gesolliciteerd wordt.

In een hoge functie zal men eerder kiezen voor een assertief iemand. In een lagere functie wordt het net andersom.
Oud 30 juli 2018, 00:07   #300
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als mensen moeten kiezen voor jobverlies of loonsinlevering, en de arbeidsmarkt is slecht, dan kiezen ze vaak loonsinlevering. Je goede lui ben je dan wel vaak kwijt.

ALs je nu dat zou moeten voorstellen, loopt je bedrijf op 1 2 3 leeg.
Leeg van de hoog geschoolde werknemers, niet van de laaggeschoolde en al zeker niet wanneer ze al wat op leeftijd komen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be