Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2018, 10:01   #201
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Even hier op in hakend: dit is inderdaad wat de huidige staat van het onderzoek sterk suggereert. In het (heel, heel mega super) kort gezegd: als een embryo in de vroege fase veel testosteron krijgt ontwikkeld het een mannelijk lichaam, bij weinig testosteron een vrouwelijk lichaam, bij ontregelingen in het systeem kan een intersex lichaam ontstaan. Als het brein in de vroege fase veel testosteron krijgt ontwikkeld zich een mannelijke persoonlijkheid, bij weinig een vrouwelijke persoonlijkheid. Als het brein in een latere fase veel testosteron krijgt ontwikkeld er zich een romantische en seksuele voorkeur voor vrouwen, bij weinig voor mannen. Geaardheid is een van de laatste grote bouwblokken van persoonlijkheid die wordt ontstaat, en wordt pas bepaald als veel van de basale aanleg voor een persoonlijkheid al klaar is. Vandaar dat homoseksualiteit vaak voorkomt los van trans- of intergender zijn. Maar tegelijkertijd zie je ook dat homomannen toch vaak net een paar "verwijfde" trekjes hebben, of lesbische vrouwen net een aantal traditioneel mannelijke eigenschappen. Dit komt omdat het ontstaan van een genderidentiteit en een geaardheid dus wel verbonden zijn.

Verder is je onderbuurman het ziekenhuis in meppen omdat hij homo is natuurlijk helemaal fout, en dat wordt niet minder fout als je religieus moslim of van niet-Belgische afkomst bent. Maar die conclusie was al redelijk bereikt volgens mij.
Inderdaad en dank u wel, u legt het veel beter uit dan ik had kunnen doen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 10:03   #202
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Door 'genetisch' te gebruiken in plaats van 'aangeboren' wou ik vermijden dat ik opnieuw het tegenargument zou krijgen dat een net geboren baby helemaal nog geen seksuele voorkeur heeft.

Met mijn voorbeeld van het borsthaar wou ik aantonen dat iets dat genetisch/aangeboren is, zich nog niet per se bij de geboorte al veruitwendigt.
Goed hoor, helemaal mee...
Oud 9 augustus 2018, 10:15   #203
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Omdat vrouwen genetisch anders zijn dan mannen, en daarom een andere stempel drukken op een maatschappij dan een patriarchale maatschappij.

Inderdaad. Mannen worden vrouwelijker, zowel innerlijk als uiterlijk, en vrouwen mannelijker (monomorfisme is de biologische term). Niet overal ter wereld. Wel in het westen. Dat is recent in een stroomversnelling geraakt, maar is al duizenden jaren bezig. Een voorbeeld is dat mannen zich scheren. Ze vermommen zich als het ware als vrouw.

Dat is een heel intelligente opmerking, (en spijtig genoeg een uitzondering op dit forum). Zelfs al is homo tolerantie (in de zin van afwezigheid van homohaat) een meme, dan is ze zoals elke meme onderhevig aan de wetten van Darwin. En aangezien meme's zich verspreiden via communicatie zoals software, moet er een ontvanger zijn die compatibel is met de software, als de meme wil 'aanslaan'. En ik vrees dat een brein dat gevormd is door duizenden jaren van patriarchaat niet ontvankelijk is voor een homo tolerante meme.
U bent bij moment erg grappig, maar wanneer ik uw mening zo lees, ook stokoud?
Uw inzichten zijn bepaald oud bollig te noemen.
Het is niet omdat sommigen nog het brein van een holbewoner hebben, dat de meerderheid van mensen die mogen nadenken, niet werkelijk tot het besluit komen dat er geen reden is tot onderscheid op basis van seksuele geaardheid, zolang dit onder volwassen gebeurd.

Maatschappelijke, sociale en economische ontwikkelingen bepalen vooral het denken over anderen, en niet zozeer de eeuwenoude patriarchale structuren.
Wat trouwens vooral door religie in stand gehouden werden, waarbij een ongeschoolde bevolking die in armoede leeft, makkelijker onder de knoet te houden is, dan wie wel geschoold is en zelf in basisnoden kan voorzien.
Oud 9 augustus 2018, 10:21   #204
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Omdat 50-60 jaar geleden homoseksuelen in het Westen nog chemisch werden gecastreerd terwijl vandaag de dag ze kunnen trouwen en kinderen adopteren.

Op evolutionair vlak is dat enorm kort.
Dat was enkel in Engeland, toch niet in Belgie? In de 18e eeuw waren er al gay bars in Amsterdam.

En wat zegt dat over de aanvaarding? Ge moet dat zien als een golfbeweging die op termijn een bepaalde richting uitgaat. In het verleden in bepaalde periodes werd homosexualiteit meer aanvaard in bepaalde andere periodes. bvb, vroege middeleeuwen, barok waren redelijk homotolerant, wat niet toevallig samenvalt met een periode van verminderde macht van de kerk.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 10:24   #205
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was enkel in Engeland, toch niet in Belgie? In de 18e eeuw waren er al gay bars in Amsterdam.

En wat zegt dat over de aanvaarding? Ge moet dat zien als een golfbeweging die op termijn een bepaalde richting uitgaat. In het verleden in bepaalde periodes werd homosexualiteit meer aanvaard in bepaalde andere periodes. bvb, vroege middeleeuwen, barok waren redelijk homotolerant, wat niet toevallig samenvalt met een periode van verminderde macht van de kerk.
Waar inmiddels ook het homohuwelijk en homo-adoptie zijn toegelaten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 10:26   #206
geertvdb

Standaard

Citaat:
Even hier op in hakend: dit is inderdaad wat de huidige staat van het onderzoek sterk suggereert.
1 onderzoeker kwam met deze verklaring, er is helemaal nog geen consensus hierover.
Citaat:
In het (heel, heel mega super) kort gezegd: als een embryo in de vroege fase veel testosteron krijgt ontwikkeld het een mannelijk lichaam, bij weinig testosteron een vrouwelijk lichaam, bij ontregelingen in het systeem kan een intersex lichaam ontstaan. Als het brein in de vroege fase veel testosteron krijgt ontwikkeld zich een mannelijke persoonlijkheid, bij weinig een vrouwelijke persoonlijkheid. Als het brein in een latere fase veel testosteron krijgt ontwikkeld er zich een romantische en seksuele voorkeur voor vrouwen, bij weinig voor mannen.
Dit verklaart enkel 'hoe', (en zelfs dat is hoogst speculatief), maar het zegt niet waarom
Citaat:

Verder is je onderbuurman het ziekenhuis in meppen omdat hij homo is natuurlijk helemaal fout, en dat wordt niet minder fout als je religieus moslim of van niet-Belgische afkomst bent. Maar die conclusie was al redelijk bereikt volgens mij.
Maar waarom willen mensen andere mensen in het ziekenhuis meppen vanwege een geaardheid.
Oud 9 augustus 2018, 10:32   #207
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het is niet omdat sommigen nog het brein van een holbewoner hebben, dat de meerderheid van mensen die mogen nadenken, niet werkelijk tot het besluit komen dat er geen reden is tot onderscheid op basis van seksuele geaardheid, zolang dit onder volwassen gebeurd.

Maatschappelijke, sociale en economische ontwikkelingen bepalen vooral het denken over anderen, en niet zozeer de eeuwenoude patriarchale structuren.
Wat trouwens vooral door religie in stand gehouden werden, waarbij een ongeschoolde bevolking die in armoede leeft, makkelijker onder de knoet te houden is, dan wie wel geschoold is en zelf in basisnoden kan voorzien.
Lees dit nu eens opnieuw, probeer er nu eens zelf de contradicties eruit te halen.
Oud 9 augustus 2018, 10:34   #208
geertvdb

Standaard

Citaat:
Waar inmiddels ook het homohuwelijk en homo-adoptie zijn toegelaten.
Ja, en dan? Soms loopt de wetgeving achter op de maatschappelijke aanvaarding van homo's, en soms loopt ze voor.

Denkt gij dat de Brit 100 jaar geleden fundamenteel anders denkt over homo's dan nu?
Oud 9 augustus 2018, 10:37   #209
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en dan? Soms loopt de wetgeving achter op de maatschappelijke aanvaarding van homo's, en soms loopt ze voor.

Denkt gij dat de Brit 100 jaar geleden fundamenteel anders denkt over homo's dan nu?
Dat denk ik wel ja.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 augustus 2018 om 10:37.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 11:02   #210
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het vooral grappig dat mannelijke homo's zo dolletjes zijn. En lesbo's zo serieus. Ik denk dat het is omdat een lesbo niemand heeft om te martelen met hun gezaag.

Homoseksualiteit is op zich geen probleem. Het is hun leven. Alleen vanuit een Darwinistisch standpunt is het niet erg aangepast aan de omstandigheden. Uit steriele seks komen geen kinderen.

Vrouwen zouden meer tegen homo's moeten zijn omdat ze ze niet kunnen martelen met hun gezaag. Hehe.
Oud 9 augustus 2018, 11:07   #211
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Juist ja, alice.

Religie is heel stout. Maar ben jij dan een marionet zonder vrije wil die wordt gestuurd door beestachtige impulsen?

Dat zal progressief zijn zeker?
Oud 9 augustus 2018, 11:25   #212
geertvdb

Standaard

Citaat:
Dat denk ik wel ja.
Ik denk dat niet.
Denkt ge niet dat er toen al niet mensen waren die doorhadden dat het aangeboren was?

Ik ken een anekdote van grootmoeder, zeer gelovig katholiek (met de nadruk op zéér). Ze vertelde mij dat toen ze klein was (begin vorige eeuw) er af en toe een kozijn kwam spelen, en die wou mee met de poppen spelen. Later blijkt dat hij homo was. Conclusie van mijn grootmoeder: het 'zit er van jongs af aan in', of … ge kunt er niet aan doen.

Voor de rest volgde ze 100 % de katholieke leer, maar niet op dat vlak.

Er zijn er veel denken dat ze het warm water uitgevonden hebben als ze claimen dat homosexualiteit aangeboren is. Niets is minder waar.
Oud 9 augustus 2018, 11:27   #213
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ik vind het vooral grappig dat mannelijke homo's zo dolletjes zijn. En lesbo's zo serieus. Ik denk dat het is omdat een lesbo niemand heeft om te martelen met hun gezaag.

Homoseksualiteit is op zich geen probleem. Het is hun leven. Alleen vanuit een Darwinistisch standpunt is het niet erg aangepast aan de omstandigheden. Uit steriele seks komen geen kinderen.

Vrouwen zouden meer tegen homo's moeten zijn omdat ze ze niet kunnen martelen met hun gezaag. Hehe.
Dit is van zo een laag niveau, dat ik u met aandrang wil vragen: kunt ge mij dit besparen?
Dank bij voorbaat.
Oud 9 augustus 2018, 11:35   #214
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is van zo een laag niveau, dat ik u met aandrang wil vragen: kunt ge mij dit besparen?
Dank bij voorbaat.
Wahaha. Geert. U uitvallen tegen de forumvrouwen hier zijn me ook niet ontgaan. Moet ook af en toe, he. Wat gebrul van dat ze weeral aan het zagen zijn. Halve meter in de lucht vloog ze laatst uit schrik na de laatste donderpreek. LOL.
Oud 9 augustus 2018, 11:44   #215
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat niet.
Denkt ge niet dat er toen al niet mensen waren die doorhadden dat het aangeboren was?

Ik ken een anekdote van grootmoeder, zeer gelovig katholiek (met de nadruk op zéér). Ze vertelde mij dat toen ze klein was (begin vorige eeuw) er af en toe een kozijn kwam spelen, en die wou mee met de poppen spelen. Later blijkt dat hij homo was. Conclusie van mijn grootmoeder: het 'zit er van jongs af aan in', of … ge kunt er niet aan doen.

Voor de rest volgde ze 100 % de katholieke leer, maar niet op dat vlak.

Er zijn er veel denken dat ze het warm water uitgevonden hebben als ze claimen dat homosexualiteit aangeboren is. Niets is minder waar.
Anderzijds, heeft mijn vrouw haar nonkel midden vorige eeuw in een gesticht nog elektroshocks gekregen omdat hij homo was.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 11:46   #216
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...moesten je 'argumenten' nu nog ergens kant en wal raken...maar dat doen ze niet
Zeg dan gewoon dat ge het zelf 'vetzakkerij' vindt...period
Dit is een forum en ik zeg mijn mening : JA ik vind dat vetzakkerij en NEEN ik vind het niet erg dat homo's een pak rammel krijgen. Zo beter
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 11:52   #217
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dit is een forum en ik zeg mijn mening : JA ik vind dat vetzakkerij en NEEN ik vind het niet erg dat homo's een pak rammel krijgen. Zo beter
met zo'n mening zijt ge meer dan welkom in elke moskee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2018, 11:59   #218
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1 onderzoeker kwam met deze verklaring, er is helemaal nog geen consensus hierover.
Dit verklaart enkel 'hoe', (en zelfs dat is hoogst speculatief), maar het zegt niet waarom Maar waarom willen mensen andere mensen in het ziekenhuis meppen vanwege een geaardheid.
Wanneer medisch inzicht verklaart hoe iets ontstaat, is het meestal duidelijk waarom. En nee, zoek er maar meer info over op, dat is helemaal niet " speculatief" maar een goede verklaring waarom homoseksualiteit bestaat.
Oud 9 augustus 2018, 12:27   #219
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Anderzijds, heeft mijn vrouw haar nonkel midden vorige eeuw in een gesticht nog elektroshocks gekregen omdat hij homo was.
Waarom anderzijds?
Oud 9 augustus 2018, 12:29   #220
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wanneer medisch inzicht verklaart hoe iets ontstaat, is het meestal duidelijk waarom.
Als we weten hoe de blanke huid ontstaat, zegt dat dan ook waarom mensen een blanke huid hebben?

Citaat:
En nee, zoek er maar meer info over op, dat is helemaal niet " speculatief" maar een goede verklaring waarom homoseksualiteit bestaat.
Het is een hypothese, en er is geen enkel bewijs. En nogmaals, het zegt niets over het waarom.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be