![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bank schat in dat een EV na 5 jaar nog 40 a 50% van zijn waarde zal hebben.
Benzine circa 45% en diesel 35 a 40%. De kopers zijn voornamelijk zakelijke kopers. Leasing en dergelijke. De particulier zal voornamelijk 2hands zijn. Tja 5 jaar van tevoren uw verkoop inschatten loopt meestal heel verkeerd af.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 22 augustus 2019 om 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die is op zijn zachts gezegd idioot.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Duitsland kunnen bepaalde oude wagens zelfs euronorm 2 ipv euronorm 1 krijgen zonder enige technische verandering of van nikste euronorm naar euronorm 1, in D met hun Fahrzeugbrief staan bepaalde sleutelnummers, awel naargelang die nummer kan er twijfel zijn, gewoon naar de keuring TÜV of Dekra, ... emissies ff laten checken en je krijgt toelating een verandering van euronorm, waardoor je bvb 100€ wegentaks kunt uitsparen.
Citaat:
Sleutelnummers ttz eigenlijk de Schadstoffschlüssel tot Euronorm 4 en meer via wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Schads...ssel#Bis_EURO4 Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2019 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Euronorm is grotendeels het verschil in een filtertje
Onbegrijpelijk dat België geen toelating geeft. Misdadig zou feitelijk van toepassing zijn.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 22 augustus 2019 om 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW bovenste tabel benzinewagens, daaronder tabel dieselwagens allemaal in mg per km, behalve het aantal ultrafijne roetdeeltjes (PN) in aantal per km CO mg/km HC (NMHC) mg/km NOx mg/km (HC + NOx) mg/km PM mg/km PN 1/km Alle Werte als Masseausstoß in Gramm je Kilometer (g/km), Partikelanzahl PN in Partikel pro Kilometer (1/km): HC = Kohlenwasserstoffe (englisch: hydrocarbons) HC+NOx = Summe der Kohlenwasserstoffe und der Stickstoffoxide NOx = Stickstoffoxide CO = Kohlenstoffmonoxid NMHC = Nichtmethankohlenwasserstoffe PM = Partikelmasse (Fein-) Staub (englisch: particulate matter) PN = Partikelanzahl (englisch: particle number) Bij oude euronormen waren er nog geen bepaalde grenswaardes, soms zelfs niet nodig of werden toen niet gemeten. Indirect ingespoten benzines (dus mengeling ruim voor de inlaatklep) hebben verwaarloosbare roetdeeltjes euro 5<> euro 6d, enkel dus voor directe injecties (DI), of opmerking c: c Gilt nur für Motoren mit Direkteinspritzung PM is de gemeten massa aan roetdeeltjes bij de diesel als sinds euro 1, bij benzine vanaf euro 5 (enkel DI) Vanaf 1 sept 2018 is de veel realistische WLTP-cyclus/-meting van kracht. Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2019 om 23:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
PM partikelmassa moest maar gehalveerd worden van 50 mg/km (euro 3) naar 25 mg/km (euronorm 4) Het spreekt voor zich dat die met roetfilter extra duurder waren en zelfs wat meer extra verbruikten, bovendien hadden die nog kans op roetfilterproblemen als ze niet genoeg vlotte kms reden of teveel korte stukken met koude motor. (google maar op risicokost diesel bij 10.000 km per jaar) zal ik het doen: https://www.vab.be/~/media/vab/files...sel.ashx?la=nl ... daar staan alle details in, voor de zotten die nog in 2005 een diesel kochten (aangedraaid door een verkoper) alhoewel ze niet meer dan 15.000 km/jaar deden, en te weinig snelweg reden. Dat was nog aan de goedkopere dieselbrandstof van toen... Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 00:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vorige auto was een Mazda en had regelmatig last van slechte regeneratie.
Heel vervelend. Mijn huidige veel zwaardere bmw heeft er geen last van. Heel comfortabel. Verbruik veel minder ook.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 23 augustus 2019 om 00:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk moet er nog een extra katalysator erachter komen om die PAKs ook nog te verminderen. Omdat de roetdeeltjes veel kleiner in omvang geworden zijn, die vliegen meestal los door de roefilter hé, bron TNO Het is niet omdat een roetfilter pakweg 95% aan massa -niet aantal!- deeltjes "naverbrand" dat de rest van 5% en de estra PAKs veel minder schadelijk zijn. Ja het is minder in massa, maar niet zoveel in aantal. Ultrakleine roetdeeltjes (10-100 nanometer) ook door fijnere inspuiting onder nog hogere druk en natuurlijk de verbranding. Waarom denk je dat ze Particle number grenswaarde of PN extra ingevoerd hebben bij euronorm 5b, in 2011, sinds januari 2013 ten laatste bij inschrijving? Dit naast de PM particle gewicht wat bestond sinds euronorm 1 en afgebouwd werd in stappen van 140 mg/km naar 5 mg sinds euro 5a en dan naar 4,5 sinds euro 5b, en daar nog altijd staat... Waarom denk je dat die grensnorm van 600 miljard nanodeeltjes per km 6 10^11 niet meer strenger gemaakt is? Waarom denk je dat ook de grensnorm gewicht van roetdeeltjes ook nog altijd op 4,5 mg/km blijft staan? Waarom denk je dat vanaf de WLTP-norm die roetdeeltjesaantallen zelfs een handicapsfactor RDE van 1,5 mogen hebben, dus 50% meer als grensnorm bij real drive emissions/metingen? Diesel Norm datum datumEZ Faktor RDE(NOx) CF-Faktor RDE(PN) CO mg/km HC (NMHC)mg/km NOx mg/km(HC+NOx)mg/km PM mg/km PN 1/km Euro 1 [.....] Euro 4 1. Jan. 2005 1. Jan. 2006 — — 500 — 250 300 25 — Euro 5b 1. Sept. 2011 1. Jan. 2013 — — 500 — 180 230 4,5 6 10^11 Euro 6b 1. Sept. 2014 1. Sept. 2015 — — 500 — 80 170 4,5 6 10^11 Euro 6c — 1. Sept. 2018 WLTP — — 500 — 80 170 4,5 6 10^11 Euro 6d-Temp 1. Sept. 2017 1. Sept. 2019 2,1 1,5 500 — 80 170 4,5 6 10^11 Euro 6d 1. Jan. 2020 1. Jan. 2021 1,5 1,5 500 — 80 170 4,5 6 10^11 PM = Partikelmasse (Fein-) Staub (englisch: particulate matter) PN = Partikelanzahl (englisch: particle number) In 2009 hebben Zwitserse wetenschappers kunnen aantonen dat er ook goede roerfiltersystemen zijn die schadelijke giftstoffen afbouwen, maar de schaduwzijde is dat er evenzo slechte roetfiltersystem zijn... http://schattenblick.org/infopool/na.../chula243.html TNO heedt gemeten dat het aantal nanodeeltjes tot 100 nanometer niet afnam door een roetfilter: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 09:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben mijn Mazda enkele keren een geforceerde regeneratie gegeven.
Dat is een serieuze pak rook die er uitkwam. In zoverre dat ik toch moeilijk het nut van een filter kon inschatten als het er toch uitkwam.
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Ik heb voor de pret eens berekend over welk bedrag we spreken, op basis de cijfers van de autoverkoop in Vlaanderen voor 2017 en op basis van NEDC-WLPT CO2-uitstoot van die nieuwe auto's .
Als je dan de BIV berekening doet met de CO2 volgens WLPT ipv NEDC, dan zou er in totaal meer dan 200M€ extra BIV belasting/inkomsten zijn. 200M€ dus he, op 1 jaar. Dat is geen kleingeld ![]() Zeer boeiend om de politieke reactie te zien: de aanpassing van de BIV berekening van NEDC naar WLPT zal "budgetneutraal zijn" zegt NVA stellig. Dat komt dus neer op een aanpassing van de schalen in de BIV formule. Een tax-break voor de auto's eigenlijk, zodat de bedragen ongeveer hetzelfde blijven. Dus de fraude van de OEM met NEDC wordt niet aangeklaagd, eerder stilletjes vergoeilijkt. Wat er eigenlijk gebeurd is, is dat al die jaren er gewoon te weinig BIV is betaald bij inschrijving van nieuwe wagens. En dat werd elke jaar erger (want de kloof NEDC-WLPT neemt jaar na jaar toe). Waar de BIV schalen destijds bepaald zijn op meer realistische CO2-uitstoot van wagens, kan je dus stellen dat er voor gans die periode in feite frauduleuze ontwijking van (BIV-)belasting is bewerktstelligd door de fabrikanten. Doordat die belastingsontwijking ten goede kwam aan de consument (aja, de BIV wordt betaald door de consument), blijft de fabrikant (die er indirect van profiteert, want nieuwe auto's zijn dan goedkoper), buiten schot. En nu kan de politiek natuurlijk niet zomaar de schalen behouden met een overschakeling naar WLTP, want dat komt dan neer op een (forse) belastingsverhoging, en da gaat niet goed vallen. Dat heeft de sector weer goed geregeld. ![]() Ik denk zo dat het laatste woord hierover nog niets is gevallen... ![]()
![]() |
#72 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
200 miljoen€ ? dat is idd al wat, maar ook relatief... x- jaar geleden heeft een andere regering wel tot 300 miljoen per jaar verbrast door de burger vooral sjoemeldiesels op te dringen. (Ecopremie 3% en 15% ingevoerd juli 2007, afgeschaft 1-1-2012) Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 17:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloof ik geen kloten van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ook niet.
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een 1 liter benzine draait bvb 4000 rpm Naar liters O2 verzetten of verbranding halen ze ongeveer hetzelfde Er is,in fiere volgens mij geen enkele reden om een drie liter meer te belasten dan een 1 liter, tenzij dat de blok en watervolupe groter is en zo iets meer energie verspild wordt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze kunnen perfect de diesel zwaarder belasten ten voordele van den auto op pillen. Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 augustus 2019 om 06:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat de Euronormen en de Europese CO2-regels (met zware boetes) hun werk doen, dan kunnen zelfs de (nuluitstoot)premies uitgefaseerd worden... vanaf 2021.
“Omdat Europa vanaf 2021 een strenge uitstootnorm van 95 gram CO2 per kilometer oplegt aan nieuwe auto’s. Als constructeurs die norm gemiddeld over hun hele wagenpark niet halen, moeten ze per gram te veel een boete van 95 euro per verkochte auto betalen.” Dit komt van de beleidscoördinator van Bond Beter Leefmilieu. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2019 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal massaal naar Duitse bruinkoolstroom.
|
![]() |
![]() |