Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2020, 20:25   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard. Een echte oldtimer is bedoeld om occasioneel mee te rijden. Met beperkt kilometeraantal per jaar kan je daar gerust een controle om de vier jaar of zo voor voorzien.

Anderzijds heb je oude auto’s. Je kan die uiteraard dagelijks gebruiken, maar dan geldt de wetgeving voor ‘normale’ auto’s.
Ik ga elk jaar naar de keuring, een goedkopere complete veiligheidscheck van de 31 jarige-wagen ga ik nergens anders vinden.
Voor 36 € alles inbegrepen.

Oude wagens met de O-plaat moeten trouwens om de 2 jaar naar de keuring.
Citaat:
Auto’s van 30 tot 50 jaar oud moeten tweejaarlijks naar de keuring, geen emissietest
Dat is me te weinig, bovendien heb ik altijd een emissietest.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2020 om 20:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 20:27   #62
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ga elk jaar naar de keuring, een goedkopere complete veiligheidscheck van de 31 jarige-wagen ga ik nergens anders vinden. Voor 36 € alles inbegrepen.
Maar dan hou je hem ingeschreven als gewone auto? Kan ook uiteraard.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 20:34   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dan hou je hem ingeschreven als gewone auto? Kan ook uiteraard.
Dan doen er meer als je denkt (want geen nadelen).

Er zijn er zelfs die hem terug als gewone auto willen inschrijven:

Citaat:
http://www.autoforum.be/forum/aankoo...elijks-gebruik
Van oldtimer naar dagelijks gebruik
ook:
http://www.autoforum.be/forum/aankoo...en-inschrijven
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 20:36   #64
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan doen er meer als je denkt (want geen nadelen).

Er zijn er zelfs die hem terug als gewone auto willen inschrijven:


ook:
http://www.autoforum.be/forum/aankoo...en-inschrijven
Dat denk ik niet alleen, dat doe ik ook (voorlopig noodgedwongen).
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 20:37   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat denk ik niet alleen, dat doe ik ook (voorlopig noodgedwongen).
Vwala.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 21:06   #66
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.007
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
(Bijna) Niemand koopt dat om professionele redenen. Dat zijn de hedendaagse macho bakken. De Johnny auto’s van het moment.
Inderdaad, er zijn onder die pick-up drivers nogal wat hufters. Daar spelen de autoproducenten natuurlijk op in door die bakken te voorzien van indrukwekkende afmetingen en met een motor die een zwaar gedruis voortbrengt. Ik heb er ook reeds gezien met autoruiten waar je van buiten uit omzeggens niets kunt zien van de inzittenden. Kortom, er wordt alles aan gedaan om op te vallen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 22:27   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, er zijn onder die pick-up drivers nogal wat hufters. Daar spelen de autoproducenten natuurlijk op in door die bakken te voorzien van indrukwekkende afmetingen en met een motor die een zwaar gedruis voortbrengt. Ik heb er ook reeds gezien met autoruiten waar je van buiten uit omzeggens niets kunt zien van de inzittenden. Kortom, er wordt alles aan gedaan om op te vallen.
Gewone cammionetten pimpen ze ook.
Kijk maar naar de A team .

Als dat al een reden is?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 07:37   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Moet zijn dat je het niet verstaat.
Denk je dat?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 07:39   #69
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is allemaal gewijzigd. Er is nu een periodieke keuring om de 1 of twee jaar.
Wat ook idioot is. Eigenlijk zou men gewoon beperkingen op het gebruik moeten invoeren. Bijvoorbeeld max. 1000 km/jaar.

https://www.vlaanderen.be/mobiliteit...1-januari-2020
Vroeger was er een actieradius, een radius die met speciale vergunningen (bijeenkomsten), overschreden mochten worden.

Men is daar om, voor mij, duistere redenen, van afgestapt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 07:40   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Plotseling weten ze het de onwetenden.

De onwettelijke sjoemeldiesels zouden ze moeten beperken tot 500 km per jaar.
Geen probleem mee, maar dan moet de fabrikant een ander, wel wettelijk in orde, voertuig in de plaats geven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 09:20   #71
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vroeger was er een actieradius, een radius die met speciale vergunningen (bijeenkomsten), overschreden mochten worden.

Men is daar om, voor mij, duistere redenen, van afgestapt.
En toen kwam de explosie van "oldtimers" en dat is men nu weer aan het terugdraaien met veel gejank in de keuringstations tot gevolg. De liefhebberij van de oldtimers bleek immers in vele gevallen meer liefde voor de financien te zijn dan voor het voertuig in erbarmelijke toestand.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 12:39   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Wat zijn we weer irritant blijkbaar ...

De pick up: als het eindelijk geregeld zou worden dat de eigenaar billijke belastingen betaalt voor zijn monster, wie heeft dan een probleem?

De old timer: dat zijn geen voertuigen zoals men die dagelijks gebruikt voor van alles en nog wat. Of het nu oude traktoren zijn (zo'n stoet al gezien? Prachtig), Amerikaanse bakken of gewone oude auto's van gewone mensen: levende musea. Laat die mensen hun hobby, en laat die hobby betaalbaar blijven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 13:19   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bon ...nog een markt die nu snel zal sneuvelen.

Welke is de volgende?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 13:22   #74
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat zijn we weer irritant blijkbaar ...

De pick up: als het eindelijk geregeld zou worden dat de eigenaar billijke belastingen betaalt voor zijn monster, wie heeft dan een probleem?

De old timer: dat zijn geen voertuigen zoals men die dagelijks gebruikt voor van alles en nog wat. Of het nu oude traktoren zijn (zo'n stoet al gezien? Prachtig), Amerikaanse bakken of gewone oude auto's van gewone mensen: levende musea. Laat die mensen hun hobby, en laat die hobby betaalbaar blijven.
Totaal ontoelaatbaar.
Ze braken fijn stof uit en hunne CO uitstoot is ook niet mis.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 13:46   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat denk ik niet alleen, dat doe ik ook (voorlopig noodgedwongen).
question:

mijn pa heeft zo'n oldtimer mercedes 260S 400.000km
en hoe doe je dat om die auto bvb 10dagen per jaar te gebruiken en navenant taks te betalen ?

waar staat dat systeem uitgelegd, of moet je gewoon een kleine oldtimer taks betalen en case closed kan je gans het jaar rondtuffen in belgie ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 14:11   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
question:

mijn pa heeft zo'n oldtimer mercedes 260S 400.000km
en hoe doe je dat om die auto bvb 10dagen per jaar te gebruiken en navenant taks te betalen ?

waar staat dat systeem uitgelegd, of moet je gewoon een kleine oldtimer taks betalen en case closed kan je gans het jaar rondtuffen in belgie ?
taks 37,90 € + verzekering*. Case closed.

O-plaat verzekering ken ik niet.

Gewoon gebruik, of classic car verzekering kost je pakweg *BA 210 €/jaar, edit € 201/ jaar.

Indien die auto nog veel waarde heeft neem je er best nog diefstal (€ 150 naargelang waarde) en brand (€ 50) bij, incl taksen (€ 70) kost je dan ca. 270 € als *classic car .
*Daarvoor moet wel nog een 2e wagen verzekerd hebben.
Andere extra zijn nog rechtsbijstands plus, verzekering bestuurder of elk €40
Glasbreuk vind ik veel te duur. Ik heb het lang geleden eruit kunnen halen als langjarige klant.

Ik betaal ca. € 590 per jaar , 37,90 € wegentaks + ca. 550 €, diefstalverzekering is wel naargelang geschatte waarde. Mijn wagen is maar voor €30k diefstal verzekerd, wil ik € 50k moet ik navenant (teveel) opleggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2020 om 14:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 14:12   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
question:

mijn pa heeft zo'n oldtimer mercedes 260S 400.000km
en hoe doe je dat om die auto bvb 10dagen per jaar te gebruiken en navenant taks te betalen ?

waar staat dat systeem uitgelegd, of moet je gewoon een kleine oldtimer taks betalen en case closed kan je gans het jaar rondtuffen in belgie ?
Taks kan je niet onderuit, tenzij als oldtimer.

Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben wel een interessante formule. Ethias bijvoorbeeld. Je kan daar naast de auto voor gewoon gebruik ook aan gunstig tarief een ‘classic car’ (of zoiets) hebben.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 14:19   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Taks kan je niet onderuit, tenzij als oldtimer.

Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben wel een interessante formule. Ethias bijvoorbeeld. Je kan daar naast de auto voor gewoon gebruik ook aan gunstig tarief een ‘classic car’ (of zoiets) hebben.
Ik heb net alles uit de doekjes gedaan als klant van Ethias.

Ook met normale nummerplaat en 30 jaar oude wagen geniet je van de oldtimertaks van € 37,90.

classic car 2e wagen is eigenlijk 50% korting. Wel andere 1e wagen normaal verzekerd.

https://www.ethias.be/part/nl/verzek...assic-car.html

De oldtimer-verzekering heb je ook maar dan is O-plaat verplicht, vb Ethias:
Citaat:
https://www.ethias.be/part/nl/verzek...old-timer.html

OFFERTE EN TARIEVEN - VRIJETIJDSVOERTUIGEN

Burgerlijke Aansprakelijkheid Rechtsbijstand

Classic Car € 201,02 € 29,00

Oldtimer € 100,51 € 29,00

Voor een offerte, bel ons op 011 28 28 00.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2020 om 14:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 15:15   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
question:

mijn pa heeft zo'n oldtimer mercedes 260S 400.000km
en hoe doe je dat om die auto bvb 10dagen per jaar te gebruiken en navenant taks te betalen ?

waar staat dat systeem uitgelegd, of moet je gewoon een kleine oldtimer taks betalen en case closed kan je gans het jaar rondtuffen in belgie ?
Lid worden van zo'n club, je betaald dan bijna geen verzekering.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 19:41   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Totaal ontoelaatbaar.
Ze braken fijn stof uit en hunne CO uitstoot is ook niet mis.
Ik zie nog eer de motorcross afgeschaft (wat niet zal gebeuren, politiek onverkoopbaar) dan het verbieden van de monster-pick-ups (en zeker old timers zal het leven niet zuur gemaakt worden).
En het minst van al dan nog door de n-va.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be