![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gevallen, zelfs van mensen die deels hun immuniteit kwijt zijn, zullen ook vooral VEEL MILDER zijn. Er gaan veel en veel minder doden vallen tijdens de tweede piek in november, dan nu. Maar ja, als je het nu allemaal veel te veel vertraagt, dan gaat het "een paar keer rondgaan" natuurlijk. Citaat:
Wat er echter zal gebeuren, is dat dit virus waarschijnlijk "inheems" zal worden, en veel minder dodelijk. Dit gaat niet meer verdwijnen, maar gaat, na een eerste (en misschien tweede, na deze lockdown) piek, veel minder schade veroorzaken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leverschade is een bifurcatie. Als die te groot is, degenereert ze en zijt ge dood. Zoniet repareert de lever zich. Ok, dit is een beetje simplistisch, maar is toch het grote schema bij de meeste acute leveraandoeningen.
Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2020 om 14:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht men met wat simpele middelen de epidemie kunnen stoppen, dan is het vanzelfsprekend dat "geen epidemie" beter is dan "epidemie". Zoveel is zeker, maar dat is triviaal. Het punt is dat er zo geen keuze op tafel ligt. De eigenschappen van dit virus, met zoveel onzichtbare gevallen, en zijn grote besmettelijkheid, maken dat het enkel met gigantische inspanningen is dat we de propagatie zouden kunnen afremmen, en stoppen, dat gaat helemaal niet. De impact van die maatregelen is maatschappelijk zo drastisch (onze lockdown is economische zelfmoord, en werkt niet eens deftig) dat er eigenlijk geen grote keuzes op tafel liggen. Herd immunity wil gewoon zeggen dat je het rap laat overwaaien, en dat je je wel kan permitteren om gedurende die kortere tijd speciale GROEPEN te beschermen. Gezien dit virus helemaal niet "uniform" is in zijn dodelijkheid, maar vooral ouderen treft, kan je het percentage "beschermnden" dat een groepsimmuniteit U geeft gebruiken om de groep die het meeste risico loopt, te beschermen. Met algemene maatregelen ga je de besmettingen veel "uniformer" over de bevolking uitsmeren waardoor je de "bevolkingsgemiddelde" CFR krijgt. Als je de groep met hoogste specifieke CFR kan beschermen, dan gaat de overall CFR sterk naar beneden. Tenzij je denkt dat je dit gaat kunnen stoppen, maar dat geloof ik dus niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier is een goed artikel over die immuniteit. Maar de titel verklapt al veel:
Eén groot vraagstuk blijft bij versoepelen maatregelen Covid-19: we weten amper iets over immuniteit |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier vond ik een (preprint archive/non-peer reviewed) paper die de economische kosten van een lockdown versus herd immunity scenario tracht te berekenen. Een lockdown is 2 tot 5 keer goedkoper dan herd immunity. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ga ervan uit dat dat niet te doen is en dat uiteindelijk iedereen TOCH ziek zal moeten worden, en dat lockdowns en zo enkel maar dienen om dat te spreiden in de tijd. Ik ga dus uit van uiteindelijk hetzelfde aantal zieken at the end of the day. Ik vergelijk dus de kost van op korte tijd geen verzorging te hebben, met de kost van alle maatregelen. Maw, het verschil in doden bestaat enkel uit het gegeven dat we aan meer mensen IC kunnen geven, maar komt voor de rest op hetzelfde uit. We stellen het trouwens vast: een niet-houdbare lockdown brengt R AMPER onder 1. Dan kan je niet overgaan op "lichtere maatregelen" die R kleiner houden dan 1 he. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2020 om 15:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je gedurende die maand op 60% van je actieve bevolking zit (en nee, niet iedereen is een maand lang ziek), dan.... zit je hoger dan nu tijdens de lockdown. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trouwens, nog iets: we hebben waarschijnlijk al een goeie 10% van de bevolking bereikt of meer. Het gaat nu nog maar over een factor 6 of zo he. En misschien zelfs minder. De epidemie is eigenlijk voor een goed stuk aan het overwaaien. Zij het in slow motion, en aan hoge kost. Binnen een maand dus waarschijnlijk aan 20% (of meer).
At the end of the day geloof ik nooit dat we "slechts een kleine fractie van de bevolking zullen laten ziek worden hebben". |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() ALS dit virus inderdaad om de paar maanden ons immuunstelsel om de tuin kan leiden, dan is er ook geen vaccin mogelijk. Met andere woorden, dan hebben we de keuze tussen "we leven tot we dood gaan" of "we zitten de rest van ons leven tussen 4 muren". Met het eerste heeft de mens al zo'n 200.000 jaar ervaring. Het tweede reserveren we normaal gesproken voor de zwaarste criminelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien zijn die, die er het ergste onder geleden hebben, al dood. De bevolking die het overleefd heeft de eerste keer, zal dus de tweede keer waarschijnlijk een mildere vorm kennen. Zij die het zwaarste eraan toe waren, hebben ook hoogstwaarschijnlijk de meeste antistoffen. De epidemie is dan geen epidemie meer, maar een endemische ziekte, en zal hoe langer hoe meer op een verkoudheid lijken. Trouwens, onze "verkoudheden" hebben destijds de indianen gedecimeerd he. Tegen dat er een vaccin is, is covid-19 misschien een snotvalling geworden. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2020 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dat is verre van zeker, tenzij men een serologische test op anti lichamen doet. Het potentieel was dat iedereen daar geinfecteerd is geweest, dus 3300 man. Als er dan een 700-tal gevallen heeft gevonden met een actief virus op een zeker moment, is het nog altijd goed mogelijk dat de anderen al niet meer positief testten op de virus aanwezigheid, omdat het al voorbij was. Er is daar dus alle ruimte op 80% asymptomatische gevallen te hebben. Ik zeg niet dat het perse zo moet, maar uiteindelijk weet je dat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://qz.com/1816060/a-chart-of-th...tancing-works/ Zoals je ziet is de piek in Philadelphia grotendeels op een maand gedaan: ![]() van begin oktober tot begin november essentieel. Terwijl ze in St Louis tot einde december sukkelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of je moet de eerste keer iets anders gehad hebben. Ben jij getest? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Er zijn te veel onbekenden in het spel.
We hebben dit veel te lang benaderd vanuit de optiek "het trekt op de griep". Het trekt duidelijk niet op de griep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je geen specifieke analyse doet, en je geeft een gemiddelde corona patient aan een dokter, dan heeft die de grootste moeite van de wereld om het verschil te maken met een griep patient. Ik heb het niet over de mechanismen, maar over het ziekteverloop. Bijzonder moeilijk te onderscheiden behalve in zeldzame en rare gevallen waar uw nieren of uw lever het begeeft. Ik de mate dat ik het gehad zou hebben, hield mijn dokter ook bij hoog en laag vol dat ik griep had, en dat mijn vaccin tegen griep niet gewerkt had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kortademigheid & het niet werken van astma medicatie Extreme vermoeidheid |
|
![]() |
![]() |