![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2501 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren was het van dat, de lockdown had voorkomen kunnen worden hadden we onmiddellijk veel en breed getest:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/cor...6l6?li=BBqiQ9V Dat ging natuurlijk niet omdat het labo van Van Ranst het enige labo in België was waar getest mocht worden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2502 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik zie onmiddellijk de parallel van jouw reactie, hoeveel WTC torens werden niet vernietigd? Men wist echter totaal niet indien er nog andere vliegtuigen waren met kapers aan boord en men moest ook klaar zijn om gekaapte vliegtuigen neer te halen. Ik heb nog geprobeerd non-stop systemen te verkopen in de chemische process industrie maar ik kwam van een kale reis terug. De systemen waren voorzien van een processor die een veilige lockdown bewerkstelligt, men prefereert veiligheid boven continuïteit. Ik heb al de kerncentrales vermeld, een paar jaar geleden werden een tweetal kerncentrales voor lange tijd stil gelegd vanwege zogenaamde scheurtjes. Uiteindelijk bleek het niets te zijn. Wat heeft dit stilleggen opgebracht? Er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden zijn waardoor men de pauze knop moet indrukken en hier is dit niet anders. Men koopt idd. tijd, tijd die men kan gebruiken om informatie te verzamelen, om test infrastructuur op te bouwen, om processen zoals de contacttracing te implementeren enz... Had het beter gekund? Wsl wel, had het slechter gekund, wsl ook. Zoals eerder gesteld, het is gewoon een standaard praktijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2503 |
Parlementslid
|
![]() Ik vond de lockdown een periode die mij echt terug gelukkig heeft gemaakt. Ik voelde mij terug een tiener. Daarmee bedoel ik de tijd dat ik 10 jaar was. Zalig zo een stilte en rust. Van mij mag die direct terug komen. Geef mij maar terug 3 maanden lockdown zoals nu geweest is. Maar dan effectief geen verkeer meer. Enkel de echte noodzakelijke essentiële zaken dus geen betonmixers, vervoer van grond of containers, geen vervoer van bouwmaterialen ... En maatschappelijk een ramp? En dan
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2504 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar dat is iets helemaal anders. Dat heeft niks met lock down te maken, dat heeft te maken met het feit dat er teveel nutteloos volk rondloopt voor uw eigen geneugten. Enkel de "noodzakelijke" mensen moeten blijven bestaan, namelijk die die U eten en zo brengen. Al de rest dat niet direct nuttig is voor uw eigen comfort, zou beter dood zijn. Maar dat is universeel zo met alle leven: ander leven dat je niet kan onderwerpen om aan uw eigen voordeel te werken op een of andere manier, is beter dood.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2505 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2506 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog nooit een filter tegengekomen die alles voor 100% uit de lucht haalt. Maar ja, ken daar niet veel van, heb maar een bachelor electromechanica en een bachelor scheepswerktuigkundige. Verwarming en koeling zijn dus niet direct mijn specialiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2507 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oeps, het was niet geweten door de meeste mensen, dat enkel labo's die onder dictator Van Ranst zijn toezicht stonden de testen mochten onderzoeken.
Zelfs de labo's van het Belgische rode kruis en de bloedbank ( beide volledig bekostigd door de belastingbetaler) werden buiten spel gezet, en mochten geen testen uitvoeren. Die moesten werkloos toekijken, want andere onderzoeken mochten niet meer uitgevoerd worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2508 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2509 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals je zegt, kan je als plan hebben: "bij een luchtaanval zetten we alle burgerlijk verkeer aan de grond, de tijd om het luchtruim af te zoeken naar andere vijandelijke toestellen". Dat is een PLAN, de pauze heeft een ZIN, er is een DOEL. Het is ook zo dat als er een plan is die een pauze voorziet, dat plan ook het EINDE van de pauze voorziet, en de DOELSTELING van de pauze omschrijft. Uw andere voorbeelden doen dat ook. En ja, het plan kan inderdaad een "catch-all" zijn, om "in onvoorziene omstandigheden" als doel te hebben "een betere kijk op de situatie" te bekomen. Het aan de grond zetten van burgerluchtvaart maakt daar deel van uit. Op geen enkel moment gaan die pauzes in "onbeperkte duur" modus. Er is een pauze om een vrij snel doel te bereiken, dat kan zijn: "vijandige toestellen herkennen", of zo. Het kan zijn "de onbekende oorzaak van een probleem onderzoeken". Of iets anders. Kijk, mochten wij in de Chinese situatie geweest zijn, en plots, om ongekende redenen, stijgt het aantal patienten in ziekenhuizen drastisch, en niemand weet waarom, dan zou je inderdaad een "lockdown" van 2 weken kunnen afkondigen, om te weten wat er gaande is, ziektekiemen te isoleren en dergelijke meer. Want je weet niet wat er gebeurt, en in zo een geval, 2 weken kopen om na te gaan wat er aan het gebeuren is, is misschien niet zo dom. Na 2 weken moet je dan weten wat er aan de hand is. Twee weken, dat veroorzaakt geen schade. Citaat:
Ik zeg niet dat "iets stil leggen in een noodsituatie" altijd idioot is. Ik zeg dat als je iets stil legt in een noodsituatie, je een PLAN moet hebben voor dat stilleggen, dat tevens een doel bevat van het stilleggen, en aangeeft hoe dat stilleggen opgeheven kan worden, of definitief gemaakt. Want dat is een ander aspect van uw verkeerde voorbeelden. Een kerncentrale waar zou blijken dat er een fundamenteel probleem mee is, die wordt VOORGOED gesloten. Of gerepareerd. Maar de gevolgen daarvan zijn niet DRAMATISCH. Het is perfect aanschouwbaar dat een kerncentrale definitief stilgelegd moet worden. Het is perfect aanschouwbaar dat een chemische fabriek moet sluiten. Of helemaal omgebouwd worden. Echter, "de burgerluchtvaart", of "30% van uw economie" of "de burgerlijke vrijheden", daarvan is het NIET AANSCHOUWBAAR dat die permanent afgelast worden. Als je die dus 'stil legt' BEN JE VERPLICHT om te zeggen voor hoe lang, waarom, met welk doel, in het kader van welk plan. Je kan niet, zoals met een kerncentrale of een chemische fabriek, zeggen: SLUITEN tot de boel in orde is, of definitief. Je kan EVENTUEEL zeggen: sluiten voor 2 dagen. Sluiten voor een week. Want we moeten de vijandige toestellen identificeren. We moeten een virus isoleren. We moeten weten wat er aan de hand is. Dat kost maar een paar dagen, of een paar weken. Nadien uiteraard opheffen, en een ander plan voorstellen. Maar wat nog gekker is, is om te zeggen "sluiten" ZONDER plan of doelstelling, of met een plan of doelstelling waarvan het inherent zo is dat "opheffen" de zaak om zeep helpt. Citaat:
Is men DIRECT in grote ijver begonnen met dat op poten te zetten ? Kijk, aan de prijs van ongeveer 1 miljard per dag + beschadiging van burgervrijheden maakt men beter haast zou ik denken. Er is een heel groot verschil tussen "de pause knop kortstondig indrukken" en "een lockdown van onbepaalde duur zonder zicht op einde" afkondigen, en zonder doel. Het zou iets helemaal anders geweest zijn indien men had gesteld: - we moeten thuis blijven, de tijd om ons een masker te maken, (eventueel zelf), en de tijd om mensen een telefoon te geven die U gaan opbellen, we voorzien dat dat 2 weken gaat kosten, dus iedereen 2 weken thuis blijven, hier is ons plan. Het zou zelfs grof geweest zijn, maar minder grof dan wat men gedaan heeft, omdat die epidemie sinds februari aan het afkomen was. Twee weken had men gemakkelijk sinds februari. Men heeft zelfs anderhalve maand gehad op dat op poten te zetten terwijl iedereen nog vrolijk kon rondlopen. Zonder plan op de noodknop moeten duwen en dan onbeperkt verzegelen is ongehoord als je anderhalve maand de kat uit de boom zat te kijken. Zeggen dat je "bij verrassing" werd genomen en dus een "pauze" nodig hebt terwijl je de kat uit de boom zat te kijken gedurende anderhalve maand, is ronduit crimineel. Oftewel had je tijdens die anderhalve maand het besluit genomen dat, wat er ook zou gebeuren, je niet zou ingrijpen - wat een aannemelijke positie kon zijn. Maar zeggen dat je na anderhalve maand "plots geconfronteerd werd met iets onverwachts en je 2 maanden gaat wachten om nog eens iets te doen" is toch ongehoord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2512 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Opnieuw, het is niet optimaal georganiseerd. Wat ik persoonlijk het ergste vind is dat men tijdens de krukusvakantie super relax was. Iedereen mocht gaan skiën, er was geen vuiltje aan de lucht. Men zou inderdaad wel de eerste gevallen zien opkomen na de vakantie maar men stond zogezegd klaar. Daar is het fundamenteel misgelopen, daar heeft men niet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd. Daar zijn duizenden mensen besmet geraakt toen ze in aprês-ski bars elkaar lustig zaten te beknuffelen en met een veel te grote menigte kort op elkaar zaten in een afgesloten ruimte. Dit is de aanleiding van het indrukken van de paniekknop maar eigenlijk had men dit kunnen voorzien. Dit is geen Belgisch maar een Europees probleem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2513 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is zelfs wereldwijd, enkel Aziatische landen waren uitzonderingen.
Overal was er hetzelfde verloop, maar verschoven in de tijd. "hahaha die Chinezen" "hahaha die domme buren, zie ze klooien" "tiens er zijn er bij ons, maar wij weten wat te doen" "het leven gaat verder, alles is onder controle" "godverdomme, paniek, lockdown, oeioeioei we hebben geen maskers". Met maanden verschil. Overal identiek hetzelfde verloop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2514 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2515 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb vrienden wonen in meer landelijke streken waar meer verkeer is als hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2516 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al ga jij ook last hebben van druk verkeer eenmaal je met de auto het stad in moet neem ik aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wiskunde! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2518 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.cbc.ca/news/world/south-...lubs-1.5565673 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2519 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() patrickve
Citaat:
Citaat:
Ja, maar er zouden wel veel meer doden gevallen zijn en IC zou te overvloed niet aankunnen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2520 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |