Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2020, 04:31   #921
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
P.S. -> bij wijze van flagrant voorbeeld: Japan heeft, wat dit betreft een summum van verfijning toegepast voor de Aziatische keuken. (neen, niet via de Sushi stand in de lokale Carrefour!)
De mizutaki van Fukuoka of de okonomiyaki van Osaka.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 07:05   #922
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Eten toont een beter en diepgaandere 'cultuur' dan een taal. De taal is wel belangrijk om degelijke wensen kenbaar te maken, daar niet van. Ook etenswensen, ja .
Net zoals Nederlanders ondergaan de Belgenlanders invloeden van buitenaf omtrent bvb. hun keuken en gewoonten. De nadruk ligt op evolutie en hopelijk (meestal) verbetering.

In Belgenland gaat dit via o.a. een meer gesofistikeerde Bourgondische en Latijnse invloed.
In Nederland via o.a. de Indonesische invloed.
Verfijning is toe te juichen, overal, waar mogelijk.
P.S. -> bij wijze van flagrant voorbeeld: Japan heeft, wat dit betreft een summum van verfijning toegepast voor de Aziatische keuken. (neen, niet via de Sushi stand in de lokale Carrefour!)

Uiteindelijk is het allemaal wel persoonlijk.
Beïnvloed door o.a. milieu en opvoeding van het individu, dat meer of minder zijn/haar verfijnde smaak bewijst. Of het gebrek daaraan.
-Al de rest is een broodje kaas met een glas karnemelk als lunch summum.-
Het is zeker zeer persoonlijk ,want ik vind het eten in restaurants in Nederland over het algemeen veel beter dan in België.
In Belgische restaurants krijg je in de meeste gevallen boerenschotels , die zwaar op je maag liggen.

Japans eten is aan mij niet besteed ,te veel rauwe vis.
Het Indisch/Chinees eten is in Nederland de laatste jaren erg op zijn retour, want dat raakt te gewoon en versleten.
Ondernemende Chinese restaurants spelen in op veranderingen in de markt
en komen nu met meer diversiteit als Oosterse keuken.
Vooral Italiaans ,Spaans en Internationale keuken is erg in opkomst.

Laatst gewijzigd door cato : 5 juni 2020 om 07:13.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 07:18   #923
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is zeker zeer persoonlijk ,want ik vind het eten in restaurants in Nederland over het algemeen veel beter dan in België.
In Belgische restaurants krijg je in de meeste gevallen boerenschotels , die zwaar op je maag liggen.

Het Indisch/Chinees eten is in Nederland de laatste jaren erg op zijn retour, want dat raakt te gewoon en versleten.
Met jou eens, persoonlijk inderdaad, niet onderschatten dus:
Citaat:
Beïnvloed door o.a. milieu en opvoeding van het individu, dat meer of minder zijn/haar verfijnde smaak bewijst. Of het gebrek daaraan.
Oud 5 juni 2020, 08:35   #924
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Deze visie is totaal onjuist. Wat wel correct is is het feit dat de baanrestaurants langs de belgische autostrades over het algemeen niet goed zijn. In Nederland is dit veel beter geregeld omdat je de autostrade moet verlaten en de restaurants daardoor een eigen idenditeit krijgen. Wat ook blijkt wanneer je met personeel van de belgische baanrestaurants praat de mensen toegeven dat er er zwaar gesjoemeld wordt met de versheid van het vlees bv., vooral gehaktbereidingen. Vlees dat overtijd is wordt plotseling vers door toevoeging van een pikante saus. In Nederland lijkt me dat uitgesloten.
Citaat:
In grote lijnen akkoord. Bovendien is de Japanse keuken véél te duur. Ik woon in Oost-Vlaanderen waar de zogenaamde "wereldkeuken" in opmars is. Vestigingen o.m. in Gent en Destelbergen. De keuken is Chinees geïnspireerd én goedkoop. Alle ingrediënten zijn uiterst vers. Tijdens de week betaal je 25 euro, alle dranken inbegrepen. Het is zelfbediening maar het vriendelijk Chinees personeel geeft je alle nodige inlichtingen. Een aanrader.

Laatst gewijzigd door robert t : 5 juni 2020 om 08:35.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 08:46   #925
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Boerenschotels? Dat vind je toch amper op de kaart?

Of heeft u een ander idee bij het woord "boerenschotel" dan wij?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 08:47   #926
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze visie is totaal onjuist. Wat wel correct is is het feit dat de baanrestaurants langs de belgische autostrades over het algemeen niet goed zijn. In Nederland is dit veel beter geregeld omdat je de autostrade moet verlaten en de restaurants daardoor een eigen idenditeit krijgen. Wat ook blijkt wanneer je met personeel van de belgische baanrestaurants praat de mensen toegeven dat er er zwaar gesjoemeld wordt met de versheid van het vlees bv., vooral gehaktbereidingen. Vlees dat overtijd is wordt plotseling vers door toevoeging van een pikante saus. In Nederland lijkt me dat uitgesloten.
In grote lijnen akkoord. Bovendien is de Japanse keuken véél te duur. Ik woon in Oost-Vlaanderen waar de zogenaamde "wereldkeuken" in opmars is. Vestigingen o.m. in Gent en Destelbergen. De keuken is Chinees geïnspireerd én goedkoop. Alle ingrediënten zijn uiterst vers. Tijdens de week betaal je 25 euro, alle dranken inbegrepen. Het is zelfbediening maar het vriendelijk Chinees personeel geeft je alle nodige inlichtingen. Een aanrader.
Zoals ik eerder schreef: als het over genieten et lekker eten gaat is het persoonlijk en dus subjectief:
Citaat:
Oud 5 juni 2020, 09:31   #927
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Misschien is de naam niet goed en bedoel ik plattelands en zwaar op de maag.
De Belgische keuken is in Nederland niet zo in trek , veel meer zie je hier Italiaans, Spaans en Frans en al veel langer (door de immigranten) Grieks ,Turks en Marokkaans.
Voor de jongeren is vooral in opkomst Internationaal Oosters.
Nu in deze corona tijd, is het online bestellen erg in opkomst van alle mogelijke keukens uit diverse landen.

Laatst gewijzigd door cato : 5 juni 2020 om 09:41.
Oud 5 juni 2020, 09:39   #928
cato

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder schreef: als het over genieten et lekker eten gaat is het persoonlijk en dus subjectief:
Ja , meestal eet ik door de traditie van moederskeuken , 3 keer in de week vlees of vis met aardappelen en groente.
Andere dagen met rijst en pasta, meer Oosters (met recepten van het internet),
door de invloed van de kinderen.
Ook worden we de laatste jaren dood gegooid met vermagerings- eten
en deels doe ik daar aan mee om een beetje gezond te blijven.
Je kunt ook zeggen het eten wordt bij mij (en vele andere mensen) een rommeltje van diversen keukens en van alles wat.
Oud 5 juni 2020, 09:45   #929
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Francofiel zijn kan ook op andere kenmerken, namelijk Frankrijk tot voorbeeld nemen, Frans eten en drinken, Franse politiek etc. De Franstaligen hebben met hun agressie wél Brussel veroverd...
Dat weet ik ook wel, en het is ook niet meer dan logisch dat wanneer je in een grensgebied woont (en dat is Vlaanderen toch eigenlijk ook) je ook bepaalde cultuurinvloeden van over de grens ervaart.
Is aan onze oostgrens met Duitsland niet anders.
Ga maar eens naar de achterhoek zou ik zeggen ; )

Maar wat er in Brussel gaande is heeft met francofilie niet zoveel te maken.
Hier is echt sprake van taal- en cultuurassimilatie....
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:11   #930
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja , meestal eet ik door de traditie van moederskeuken , 3 keer in de week vlees of vis met aardappelen en groente.
Andere dagen met rijst en pasta, meer Oosters (met recepten van het internet),
door de invloed van de kinderen.
Ook worden we de laatste jaren dood gegooid met vermagerings- eten
en deels doe ik daar aan mee om een beetje gezond te blijven.
Je kunt ook zeggen het eten wordt bij mij (en vele andere mensen) een rommeltje van diversen keukens en van alles wat.
Voila, meer moet dat niet zijn.
Ook boerenkeuken is lekker, alleen niet te dikwijls want het gaat me op den duur vervelen. Mijn prioriteiten liggen bij smakelijk voor mezelf en echtgenote en dat ligt meestal toch bij (relatief) +/- gezond. Alhoewel ik dol ben op vis en erg carnivoor qua vlees. Zowel Z.O. Aziatisch, Japans, Malay (Indonesisch), [echt] Thais, en Cantonees of Hokkien. Plus Frans, Italiaans en andere Latinistische Mediterrane keuken.
Niet voor Indisch (uit Indië, ik bedoel niet Indonesisch) en ook niet voor Turks, Arabisch of Noord Afrikaans Mediterraan.
Dus inderdaad: persoonlijk en relatief.

P.S.: mijn lievelings oesters zijn de Zeeuwse platte, drie of vier nullen.
De beste oesters ter wereld komen uit Yerseke.
Dat schrijf ikni om je te slijmen, he! Dat is mijn GrootNederlandse Kant.
Oud 5 juni 2020, 15:56   #931
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Culinaire gaarheid heeft ook voordelen. Meer fastfoodketens. Nu is het met obesitas nog een meevaller in Nederland.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 16:12   #932
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Wanneer ik het allemaal goed lees, heeft de poster waarschijnlijk nooit één voet gezet in een Belgisch restaurant. In mijn streek komen mensen zelfs speciaal uit Maastricht om in mijn gemeente te komen eten. En waarom? Omdat ze het Belgisch eten zeer smaakvol vinden, zelfs verfijnd, goed verteerbaar, naar de copieuze kant, en niet al te duur.

Andersom is de beweging nul. Geen kat gaat hier eten in Maastricht. Behalve bij de Chinees misschien ergens aan het Maastrichtse station, die zeer goed kookt naar het schijnt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 16:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 16:30   #933
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer ik het allemaal goed lees, heeft de poster waarschijnlijk nooit één voet gezet in een Belgisch restaurant. In mijn streek komen mensen zelfs speciaal uit Maastricht om in mijn gemeente te komen eten. En waarom? Omdat ze het Belgisch eten zeer smaakvol vinden, zelfs verfijnd, goed verteerbaar, naar de copieuze kant, en niet al te duur.

Andersom is de beweging nul. Geen kat gaat hier eten in Maastricht. Behalve bij de Chinees misschien ergens aan het Maastrichtse station, die zeer goed kookt naar het schijnt.
Dat is echt niet waar! In Maastricht stikt het van de goede restaurants waar, aan de wit/rode nummerplaten in de parkeergarages te oordelen, ook heel veel Belgen aanschuiven.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 5 juni 2020 om 16:30.
Oud 5 juni 2020, 16:32   #934
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dat is echt niet waar! In Maastricht stikt het van de goede restaurants waar, aan de wit/rode nummerplaten in de parkeergarages te oordelen, ook heel veel Belgen aanschuiven.
Ik kan ook van harte de cakejes met roze glazuur aanbevelen die men verkoopt (verkocht?) in de snackbar in het treinstation van Roosendaal.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 5 juni 2020 om 16:33.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 16:52   #935
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn maar weinig echt goede restaurants in Maastricht. En als ze er zijn, zijn ze peperduur of is het een goede (dure) Italiaan of Chinees. Er zijn zeker kleine eethuisjes waar men kan gaan eten maar erg lekker is het er niet meestal. Uitzonderingen niet te na gelaten. Ook het Nederlands bier dat ze schenken trekt op niet veel. Om dan nog maar te zwijgen over de dikwijls piepkleine bierglazen.

En inderdaad men ziet veel Belgen in Maastricht. Maastricht is een aangename historische stad die Belgen (zeker ook Frans sprekenden vooral als het markt is, want dan hoort men er veel Frans praten; Luik ligt dan ook niet veraf) steeds weer kan boeien. En dit al generaties lang. In ieder geval, om goed te gaan eten tegen een vrij schappelijk prijsje zal ik toch niet naar Maastricht gaan ook al vind ik het een zeer fijne en gezellige stad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 17:07.
Oud 5 juni 2020, 17:17   #936
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgenland gaat dit via o.a. een meer gesofistikeerde Bourgondische en Latijnse invloed.
In Nederland via o.a. de Indonesische invloed.
Verfijning is toe te juichen, overal, waar mogelijk.
Ik ben altijd in hoge mate geïntrigeerd door dergelijke commentaren en dan vraag ik mij af in welk doorsnee Vlaams huisgezin de dagelijkse maaltijden getuigen van die "meer gesofistikeerde Bourgondische en Latijnse invloed" te bespeuren is. Hoe gesoftikeerd is stamppot met worst? Of bonen met een flinke kotelet? Of 's zondags friet met biefstuk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 17:33   #937
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Wel grappig om te zien hoe een discussie over grootneerlandisme ontaardt in een gekissebis over eten ; )
Oud 5 juni 2020, 17:38   #938
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel grappig om te zien hoe een discussie over grootneerlandisme ontaardt in een gekissebis over eten ; )
Vermoedelijk heeft alles wat met eten te maken heeft bij ons een grotere 'waarde' dan bij u.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 17:40.
Oud 5 juni 2020, 17:41   #939
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vermoedelijk heeft alles wat met eten te maken heeft bij ons een grotere 'waarde' dan bij u.
Echt? Ik dacht dat u toch al meermaals had gesteld dat Nederland onder de Grote Rivieren dezelfde cultuur had als België, maar dat het ten noorden van die rivieren heel anders werd.

Bent u nu van opvatting veranderd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 17:49   #940
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Voila, meer moet dat niet zijn.
Ook boerenkeuken is lekker, alleen niet te dikwijls want het gaat me op den duur vervelen. Mijn prioriteiten liggen bij smakelijk voor mezelf en echtgenote en dat ligt meestal toch bij (relatief) +/- gezond. Alhoewel ik dol ben op vis en erg carnivoor qua vlees. Zowel Z.O. Aziatisch, Japans, Malay (Indonesisch), [echt] Thais, en Cantonees of Hokkien. Plus Frans, Italiaans en andere Latinistische Mediterrane keuken.
Niet voor Indisch (uit Indië, ik bedoel niet Indonesisch) en ook niet voor Turks, Arabisch of Noord Afrikaans Mediterraan.
Dus inderdaad: persoonlijk en relatief.

P.S.: mijn lievelings oesters zijn de Zeeuwse platte, drie of vier nullen.
De beste oesters ter wereld komen uit Yerseke.
Dat schrijf ikni om je te slijmen, he! Dat is mijn GrootNederlandse Kant.
Wat die oesters betreft ben ik het volledig met je eens maar onze Oostendse uit de Oesterput moeten niet veel onder doen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be