![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3681 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het weer een hete zomer wordt belooft dat in de woonzorgcentra nog prettig te worden. Om het koel te houden hou je best alles potdicht. Maar om corona te weren moet je regelmatig verluchten.
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 24 juni 2020 om 10:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3682 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Behalve dat de besmettingsgraad *in het begin* in de meeste landen vergelijkbaar was, met een gamma - beta in de buurt van 0.3 per dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3683 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je spreekt over Darwin. Ik denk dat eerder Richard Dawkins met "The Selfish Gene" als leidraad kan dienen. De genen die organismen gebruiken om zelf te kunnen verder bestaan. Maar een virus is nog opportunistischer: het gebruikt het DNA van een ander. En toch .. Misschien door de drang van de genen om verder te bestaan bestaat er toch zo iets als ouderliefde, solidariteit met zwakken, ....Het is toegenomen in de tijd. Assyriërs waren er nog trots op de gevangenen de ogen uit te steken. Niemand zal dit nu nog doen. Ouderen op een berg achter laten om te sterven vind men niet meer juist. Het lijkt logisch dat beslissingsmakers het aantal ziekte- en sterfgevallen proberen te verminderen zelfs al gaat dit ten koste van de levenskwaliteit van een grote groep mensen. Dat zij dit doen met de kennis en de techniek die hun ter beschikking staat is ook logisch. Wat mij stoort is dat boven dat alles de oude drijfveren blijven primeren. Een efficiëntere organisatie wordt dan een organisatie op basis van taal omdat dit de heersende elite voordeel opbrengt. Zij handelen naar jouw uitgangspunten. Toch zou de levenskwaliteit van de ganse gemeenschap het uitgangspunt moeten zijn.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3684 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je hebt bijvoorbeeld het probleem van de hotspots, waar er een hoge R waarde is en veel besmetting zijn. Kijk naar de skigebieden bijvoorbeeld. Dan heb je het probleem dat er veel mensen vanuit alle regio's naar die hotspot gaan, dit is moordend, letterlijk. Ze komen terug en creëren potentieel nieuwe hotspots. Als een land niet geconfronteerd werd met veel mensen die tegelijk uit een hotspot komen kan het zich meer permiteren, minder maatregelen nemen. Lukt het, dan is geen lockdown nodig. Lukt het niet, dan moet men alsnog in lockdown gaan. Neem als voorbeeld Scanidinavië. Daar hebben Denemarken en Noorwegen snel en streng gereageerd, Zweden minder streng en je ziet het resultaat. Dat Zweden het nog beter doet dan België kan te verklaren zijn door het feit dat minder Zweden gaan skiën zijn in de hotspots. Simplistische berekeningen gaan je hier niet bij helpen, je moet situaties creëren en simulaties maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3685 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hint: Imperial College heeft dat geprobeerd, lukte niet. Toen hebben ze in Zweden een uitzonderlijk krachtig effect van "grote evenementen verbieden" moeten invoeren dat nergens anders zo werkte. De "R neemt niet toe na opheffen van de lockdowns" is daarentegen wel zo goed als zeker he. Citaat:
Citaat:
Ondertussen hebben die hotspotters wel sub-epidemiale reeksen besmettingen in gang gezet in de algemene bevolking. Maar die sterven systematisch uit, omdat daar de R < 1 is. Je bent exact mijn model aan het beschrijven ! Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juni 2020 om 10:58. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3686 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oftewel is uw systeem in zijn geheel nog R > 1 (wegens nog veel potentieel voor hotspots, nog geen groepsimmuniteit binnen hotspotters). Wel, dan ga je na enige tijd MEER zieken hebben dan de geimporteerden. En dat is dan equivalent met "meer zieken geimporteerd hebben". Als aanvankelijk het aantal zieken verdubbelt om de 2 dagen, en ik heb 10 zieken geimporteerd, dan zijn er na 16 dagen 8 verdubbelingen geweest en heb ik nu 2560 zieken. Als ik direct 2560 zieken importeer, dan ben ik vandaag op het niveau waar die andere binnen 16 dagen is he. Citaat:
Niet vergeten dat aan de grond van de paniek een heel heel simplistische berekening lag: R0 = 2.5 => (SIR) => 60% groepsimmuniteit. 2% CFR, dus 1.2% van de bevolking dood. 1% CFR, dus 0.6% van de bevolking dood. In Belgie dus 120 000 doden, of 60 000 doden. En nu wordt nog steeds volgehouden dat dat, min 10 000, het aantal geredde levens is door de maatregelen. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juni 2020 om 11:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3687 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3688 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3689 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hier te vinden maar kost wel wat tijd. https://www.tonyrobbins.com/podcasts...tionalresearch of op twitter https://twitter.com/MLevitt_NP2013 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3690 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren
Maurice voorspelt een 2e golf. Maar niet van covid19 Maurice de Hond - 1,5 meter beleid https://www.youtube.com/watch?v=hQWhyb4kbEA |
![]() |
![]() |
![]() |
#3691 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3692 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nadien gaan ze naar huis en besmetten ze daar lekker verder. Ze zouden wel een nieuwe hotspot kunnen creëren en dan krijg je overal verschillende hotspots (dit is ook wat er gebeurd is). Als een hotspot geïsoleerd zou blijven voor een langere periode heb je gelijk, maar we spreken hier van maanden vooralleer er groepsimmuniteit is. En als men dan moeite doet om een hotspot te isoleren is het voor jou ook weer niet goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3693 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoals verwacht, the sound of silence rules, want dan zou keihard blijken dat de toppies bij de RIVM, de WHO en de politici van dienst eigenlijk een stelletje blageurs zijn en dat willen we niet geweten hebben, quoi. Maurice for President.
![]() |
![]() |
#3694 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar de bank kun je ook al niet meer gaan want die werken of eerder zitten nog altijd thuis op hun telefoontje te spelen. Moest eergisteren naar de mutualiteit met een document maar ook die komen niet meer terug...zitten nu ook gezellig in hun tuin te spelen met hun telefoontje..... Bij de hoeren kan je ook niet meer gaan of je moet eerst door een ontsmettingsruimte en een beschermend pak aantrekken en dan vogelen vanop 2 meter afstand. Met een vriendin van bil gaan lukt ook niet meer want je moet tot haar bubbel behoren of zij tot de mijne....en indien het wel lukt is het meer vrijen uit schrik dan uit goesting. Iets organiseren bij mij interesseert me nog minder want heb geen zin om mensen aan de deur te laten staan als het bubbelend totaal is bereikt zelfde scenario als je zelf bent uitgenodigd. Voor mij hoeft het niet. Dat men me maar gerust laat dan laat ik die kwasten ook wel met rust. Hikikomori lijkt me een goed idee. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 juni 2020 om 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3695 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je hebt namelijk zelf ergens gesteld dat je met de lockdown gewoon tijd koopt, wat ik beaam. Welnu, als je begint met een vertrekpunt met minder besmetting moet je ook minder tijd kopen. Citaat:
Je hebt mensen hebben die zich niets aantrekken van het virus en je hebt er die overdreven angstig zijn. Deze 2 instellingen zouden met elkaar gebotst hebben. R zou wsl inderdaad gedaald zijn alleen veel later. Ondertussen zouden de ziekenhuizen vol gelegen hebben. De CFR zou tussen 1% en 2% geweest zijn omdat de ziekenhuizen overbelast waren maar we zouden mss niet of toch langzamer aan de 60% komen (aangezien R daalt). Een becijfering maken is heel erg moeilijk. Je kan bijvoorbeeld ook niet becijferen hoeveel de Tesla aandelen zouden verhogen of verlagen had Elon Musk een bepaalde tweet wel of niet verstuurd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3696 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat er beweerd werd, is: Als er 10 skieers terugkomen, dan gaat het een klein epidemietje geven, als er 1000 skieers terugkomen, dan gaat het een grote epidemie zijn. Landen waar er 10 skieers teruggekomen zijn, zouden *uiteindelijk* veel minder geinfecteerden moeten hebben dan landen waar er 1000 skieers teruggekomen zijn. Dat is een onnozele redenering, en ik heb uitgelegd waarom maar ik zal het nog eens doen. ALS de omstandigheden er zijn waarbij die skieers hotspots veroorzaken die op hun beurt andere hotspots veroorzaken enz... dan: gaan er in dat land waar er 10 skieers waren, op den duur toch ook wel 1000 mensen geinfecteerd geraken he. Dat zal misschien 2 weken later zijn. Maar dan is dat land in een toestand waar er 1000 zieken rondlopen. Wel dat land is dan in dezelfde toestand als waar dat ander land direct in was, met 1000 skieers. Maw dat eerste land gaat zijn verloop met 14 dagen verschoven zien, maar meer is daar niet aan. Vanaf het punt waar er 1000 zieken rondlopen, of dat nu skieers waren, of "erfgenamen van skieers", en de andere omstandigheden zijn dezelfde, gaan de twee verlopen gelijk zijn, he. Maw, het *uiteindelijke* verloop van de epidemie in die twee landen gaat niet afhangen van of er 10 skieers toekwamen, of 1000. Dat gaat gewoon de curve 14 dagen verplaatsen, maar gaat totaal niet zeggen hoe hoog ze zal gaan, en wat haar integraal zal zijn. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3697 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waarschijnlijk zit daar wel iets in, wat weer pleit in de richting van geen gedwongen maatregelen nemen: mensen zullen hun *eigenlijk* gedrag aanpassen aan hun ingebeeld risico. Maw, mensen zullen zelf wel de hoogte van de epidemie regelen als ze daartoe ten minste in staat zijn, en WETEN wat ze kunnen doen. Dat komt altijd neer op hetzelfde: een risico lopen is een individuele keuze (waarbij het individu inderdaad ook rekening kan houden met het risico voor anderen als hij wil), als je tenminste de elementen voor die keuze hebt (als je kan handelen om die keuze door te drukken), en als je de informatie hebt. Dan gaan mensen zelf regelen hoe hoog ze het willen laten gaan. Maatregelen zijn dan niet nodig, informatie wel. Citaat:
Als je direct de maatregelen implementeert die je "na uw tijd kopen" zou geïmplementeerd hebben, dan moet je geen tijd kopen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de overdracht gaat via aerosols, dan is het enige wat een beetje helpt, maskers. Dan is afstand houden grotendeels zonder effect. Dan heeft men elkaar al besmet in de winkels tijdens de lockdown bvb. Met 1 caveat: er zijn streken waar er niks geweest is, die gevrijwaard gebleven zijn, misschien tot nu of in het najaar, en dat is misschien wel door de lockdown en het belemmeren van reizen geweest. Die zullen vroeg of laat wel aan de beurt komen denk ik. Daar heeft men nu een heel hoog risico voor uitbraken. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2020 om 05:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3698 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3699 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Er is een stijgende discrepantie tussen "aantal doden", "aantal ziekenhuisopnames" en "aantal positief uitgedraaide testen" die, in een ideale wereld, alle drie proportionele proxies zijn voor dezelfde grootheid die onbekend is, het momentane aantal besmettingen die er plaatsvinden, en de grootheid die epidemiologisch van belang is. Ik kijk naar Frankrijk, en daar zie je die drie grootheden die NIET in overeenstemming zijn. Ik heb de hospitalisatie entries van deze officiele site: https://dashboard.covid19.data.gouv....e?location=FRA Zoals je kan zien is zowel de opname in ziekenhuizen als het aantal doden dalend (ik heb de moeite niet genomen om de data te vinden voor de ziekenhuizen, en die in log schaal te plotten), terwijl het aantal positieve testen min of meer constant is in juni en misschien tijdens die bokkensprongen, zelfs al een stuk einde mei. Natuurlijk is er een time shift tussen die dingen, en zou de dalende dodentrend eventueel nog kunnen komen van een maand geleden (maar dan moet je dat ook toepassen op het *begin* van de periode, en een maand shift tussen effecten op doden en maatregelen nemen), maar de hospitalisaties, nee. Er zijn dus twee proxies die dalend zijn, en in tegenspraak met "positieve testen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3700 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zien trouwens hetzelfde effect op Europees niveau: de hellingen van "bevestigde gevallen" en "doden" lopen niet gelijk, sinds lang.
Dat kan twee dingen betekenen: de procedure om mensen op te sporen en te testen wordt hoe langer hoe efficienter ; of: de ziekte wordt minder en minder dodelijk. In het eerste geval geeft de curve "bevestigde gevallen" gewoon een verkeerd beeld, en we vinden gewoon een grotere en groter FRACTIE van het werkelijk aantal besmetten (wat goed nieuws is). In het tweede geval wil dat zeggen dat de epidemie meer uitbreidt dan we denken, maar dat de ziekte minder en minder dodelijk wordt (wat nog beter nieuws is: als het aantal gevallen drastisch gaat stijgen, en het aantal doden blijft dalen, dan is dit allemaal binnenkort voorbij zonder veel extra kleerscheuren). Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2020 om 13:53. |
![]() |
![]() |