Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2020, 19:44   #161
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dan ben jij één van de weinige Vlamingen die dat doet. Onze Franstalige landgenoten daarentegen kijken massaal naar het nieuws op Franse TV-zenders (en ook naar andere Franse programma's).
En dan? Dit wil helemaal niets zeggen! Ze kijken trouwens evenwel naar de RTBF en RTL-TVI.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2020, 19:51   #162
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlamingen stellen zich ieder jaar meer en meer open jegens Nederland, maar we blijven Vlamingen. We kijken ook voornamelijk naar onze eigen televisie (al luister ik vaker Nederlandse radio als grensbewoner, ik kijk wel vaker Vlaamse televisie). Ik luister ook Vlaamse radio en kijk ook Nederlandse televisie hoor. De regionale omroep die ik het vaakst beluister is een Nederlandse, Omroep Zeeland. Dat komt omdat ik een close band heb met die provincie.

Ik verwacht dat Vlamingen hun complexen jegens Franstaligen ook gaan verliezen de komende jaren. Misschien zal dit België terug gaan versterken of leiden tot de splitsing of geheel België fuseert met Nederland terug. Allemaal moeilijk te voorspellen nu. België was historisch inderdaad zeer éénzijdig Frankrijk gericht en is dat bij bepaalde elites nu nog. Nu is het eerder zowel naar Nederland als Frankrijk gericht, nu Vlamingen meer en meer ontvoogd geraakt worden (een mentale evolutie meer, vandaag de dag).

Vergeet vooral niet dat ook Walen complexen hebben jegens Vlamingen. Er heerst het geloof dat ze geminacht worden door Nederlandstaligen wegens hun zwakke economie.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 20:03.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2020, 20:05   #163
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vlamingen stellen zich ieder jaar meer en meer open jegens Nederland, maar we blijven Vlamingen. We kijken ook voornamelijk naar onze eigen televisie (al luister ik vaker Nederlandse radio als grensbewoner, ik kijk wel vaker Vlaamse televisie).
Ik verwacht dat Vlamingen hun complexen jegens Franstaligen ook gaan verliezen de komende jaren. Misschien zal het België terug gaan versterken of leiden tot de splitsing of geheel België fuseert met Nederland terug. Allemaal moeilijk te voorspellen nu. België was historisch inderdaad zeer éénzijdig Frankrijk gericht en is dat bij bepaalde elites nu nog. Nu is het eerder zowel naar Nederland als Frankrijk gericht, nu Vlamingen meer en meer ontvoogd geraakt worden (een mentale evolutie meer vandaag de dag).

Vergeet vooral niet dat ook Walen complexen hebben jegens Vlamingen. Er heerst het geloof dat ze geminacht worden door Nederlandstaligen wegens hun zwakke economie.
Het is maar een deel van de bevolking die "complexen" tegenover het andere landsdeel heeft. Voor de meerderheid in dit land zijn we allemaal Belgen. De meerderheid van dit land is helemaal niet bezig met het communautair en nog minder nu met de Corona-toestand. Dit forum vertegenwoordigt niet heel Vlaanderen. Ver van dat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2020, 20:08   #164
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is maar een deel van de bevolking die "complexen" tegenover het andere landsdeel heeft. Voor de meerderheid in dit land zijn we allemaal Belgen. De meerderheid van dit land is helemaal niet bezig met het communautair en nog minder nu met de Corona-toestand. Dit forum vertegenwoordigt niet heel Vlaanderen. Ver van dat.
Gelukkig maar. Daar moeten Vlaams-nationalisten zeker voor oppassen. Culturele geslotenheid wordt niet op prijs gesteld bij de meeste mensen die van het leven houden. Soms lijkt het alsof het slecht is voor een Vlaming om graag in Wallonië en Brussel te vertoeven. Heb je ook bij sommige Belgicisten hoor, maar dan jegens Nederland. Verboten in Nederland geïntereseerd te zijn, maar in Frankrijk is het geen probleem (wat historisch zeer aan Vlaams-nationalisme heeft bijgedragen).

Patriotisme is goed, maar nationalisme kan verblinden.

Ik kan je trouwens verzekeren dat over x aantal jaar ik ook Franstalige radiozenders ga hebben waarnaar ik luister. Nadat ik heel Nederland heb bezocht (en nog aan het ontdekken ben, maar gestopt wegens de crisis) bezoek ik tegenwoordig eerder Wallonië. Corona heeft me naar Franstalig België gedreven en ik kom daar opvallend goed overeen met de mensen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 20:16.
Oud 17 oktober 2020, 20:37   #165
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen stellen zich ieder jaar meer en meer open jegens Nederland, maar we blijven Vlamingen. We kijken ook voornamelijk naar onze eigen televisie (al luister ik vaker Nederlandse radio als grensbewoner, ik kijk wel vaker Vlaamse televisie). Ik luister ook Vlaamse radio en kijk ook Nederlandse televisie hoor. De regionale omroep die ik het vaakst beluister is een Nederlandse, Omroep Zeeland. Dat komt omdat ik een close band heb met die provincie.

Ik verwacht dat Vlamingen hun complexen jegens Franstaligen ook gaan verliezen de komende jaren. Misschien zal dit België terug gaan versterken of leiden tot de splitsing of geheel België fuseert met Nederland terug. Allemaal moeilijk te voorspellen nu. België was historisch inderdaad zeer éénzijdig Frankrijk gericht en is dat bij bepaalde elites nu nog. Nu is het eerder zowel naar Nederland als Frankrijk gericht, nu Vlamingen meer en meer ontvoogd geraakt worden (een mentale evolutie meer, vandaag de dag).
Ik moet bekennen dat ik nog nooit in mijn leven naar Nederlandse TV heb gekeken. Ik heb trouwens zeer weinig interesse in Nederland buiten zéér lang geleden toen ik regelmatig naar Zandvoort ging.

Mijn vrouw wou absoluut eens naar Amsterdam gaan vorig jaar en ik had haar nog verwittigd dat er daar niets te zien was. Om er vanaf te zijn heb ik maar toegegeven. Gelukkig genoeg hadden we geen hotel gereserveerd want dezelfde dag zijn we nog terug gekomen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 17 oktober 2020 om 20:41.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2020, 20:53   #166
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik moet bekennen dat ik nog nooit in mijn leven naar Nederlandse TV heb gekeken. Ik heb trouwens zeer weinig interesse in Nederland buiten zéér lang geleden toen ik regelmatig naar Zandvoort ging.

Mijn vrouw wou absoluut eens naar Amsterdam gaan vorig jaar en ik had haar nog verwittigd dat er daar niets te zien was. Om er vanaf te zijn heb ik maar toegegeven. Gelukkig genoeg hadden we geen hotel gereserveerd want dezelfde dag zijn we nog terug gekomen.
Hangt af van wat je aantrekt, neem ik aan. Ik vind de Nederlandse geschiedenis en literatuur zeer boeiend alsook hun platte, onbehouwen eerlijke mentaliteit. Franstalig België is een nieuwe interesse van me, alsook de Vlaanders van over de Schelde.
Drie dagen terug heb ik de Vlaamse Ardennen nog bezocht. Prachtige streek. Een heel ander landschap en cultuur dan het Antwerpse.

Ooit ga ik uitwijden over wat ik leuk vind aan deze en andere streek of stad, maar voorlopig heb ik die structuur nog niet. Andere draden ervoor.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:06.
Oud 17 oktober 2020, 20:59   #167
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dan ben jij één van de weinige Vlamingen die dat doet. Onze Franstalige landgenoten daarentegen kijken massaal naar het nieuws op Franse TV-zenders (en ook naar andere Franse programma's).
Mijn vader was een Parisien en is met mijn moeder hier in de Vlaanderen getrouwd. Met hem sprak ik doorgaans frans en mijn moeder had beslist als ik klein was dat ik Franstalige studies moest doen want met dat Vlaams zou ik het niet ver brengen.
Oud 17 oktober 2020, 21:18   #168
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Dit wil helemaal niets zeggen! Ze kijken trouwens evenwel naar de RTBF en RTL-TVI.
Rustig. Denk aan uw bloeddruk
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2020, 21:21   #169
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ben drie maal naar Amsterdam geweest. Telkens in ander gezelschap. Mij telkens goed geamuseerd. Maar ja, ik ben niet zo verfijnd natuurlijk.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2020, 21:33   #170
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik ben drie maal naar Amsterdam geweest. Telkens in ander gezelschap. Mij telkens goed geamuseerd. Maar ja, ik ben niet zo verfijnd natuurlijk.
Als ge één gracht gezien hebt dan hebt ge ze allemaal gezien. Poepen en leute maken kan je natuurlijk overal. Ben ooit met een lief naar Parijs geweest en het was zo vriezend koud dat we praktisch twee dagen en twee nachten op de hotelkamer gevogeld hebben.
Oud 17 oktober 2020, 21:34   #171
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ken een Parisienne die Amsterdam geweldig vond. Nu ja, ze praatte vooral over Nederlandse mannen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:35.
Oud 17 oktober 2020, 21:38   #172
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Toen ik in Amsterdam was heb ik het Anne Frank-huis, het Rijksmuseum, de Westerkerk, Ons' Lieve Heer op Solder (voormalige katholieke schuilkerk, thans een museum), de Schreierstoren, het Leidseplein, het Centraal Station, enz... bezocht. Ik vond het toch een geslaagd bezoek.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:39.
Oud 17 oktober 2020, 21:48   #173
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De laatste Hollandse stad die ik bezocht was Leiden. Meer de feel van de stad verkend dan anders wel. Het was volle coronatijd en de tweede golf stond op til eind juni. Dit was de laatste dag ik Holland bezocht hebt. Daarna ben ik enkel nog maar in Noord-Brabant geweest en vooral om te werken. Het Protestantse Noord-Brabant dan nog.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:51.
Oud 17 oktober 2020, 21:49   #174
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik in Amsterdam was heb ik het Anne Frank-huis, het Rijksmuseum, de Westerkerk, Ons' Lieve Heer op Solder (voormalige katholieke schuilkerk, thans een museum), de Schreierstoren, het Leidseplein, het Centraal Station, enz... bezocht. Ik vond het toch een geslaagd bezoek.
Aan het Anne Frank huis is toch geen bal te zien buiten de feeling dat ze daar verborgen was? Het Rijksmuseum als gebouw trekt ook op niet veel maar Ok de nachtwacht op zich is de moeite waard en ik heb het een halve eeuw geleden met op zijn minst een uur bewonderd, wat veel vrouwen die ik gekend hebben niet eens kunnen zeggen. Voor de rest zijn de gebouwen die u daar opnoemt in vergelijking met Parijs, Londen of Sevilla etc maar triestig.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 17 oktober 2020 om 21:50.
Oud 17 oktober 2020, 21:51   #175
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Aan het Anne Frank huis is toch geen bal te zien buiten de feeling dat ze daar verborgen was? Het Rijksmuseum als gebouw trekt ook op niet veel maar Ok de nachtwacht op zich is de moeite waard en ik heb het een halve eeuw geleden met op zijn minst een uur bewonderd, wat veel vrouwen die ik gekend hebben niet eens kunnen zeggen. Voor de rest zijn de gebouwen die u daar opnoemt in vergelijking met Parijs, Londen of Sevilla etc maar triestig.
Er is één ding wat ik leuk vind aan Nederland. Het is een levendig land. Je komt er vooral voor de mensen, voor de cultuur. Niet voor de grootse monumenten. Al zijn de Deltawerken en de Zuiderzeewerken wel tot die catogerie te rekenen.

En wat met de Westerkerk? Het is inderdaad bescheiden calvinistisch, maar het is die eenvoud die ik mooi vind en ik wou weten waar Rembrandt van Rijn begraven werd. En ik keeg een goede gidsing daarbinnen. Lang geleden wel.

Je houdt van Nederland of je doet dat niet. Het is een land dat het beste met ons België te vergelijken valt en het hoort tot het verlengde van onze cultuur wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 22:03.
Oud 17 oktober 2020, 21:55   #176
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is één ding wat ik leuk vind aan Nederland. Het is een levendig land. Je komt er vooral voor de mensen, voor de cultuur. Niet voor de grootse monumenten. Al zijn de Deltawerken en de Zuiderzeewerken wel tot die catogerie te rekenen.
Mijn mond niet openbreken. Hollanders en cultuur dat gaat niet samen.
Oud 17 oktober 2020, 21:57   #177
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn mond niet openbreken. Hollanders en cultuur dat gaat niet samen.
Het is een andere cultuur gebaseerd op eenvoud. Je moet die enkel begrijpen. De schilderkunst was voorts wel onmiskenbaar hoogontwikkeld in de Gouden Eeuw. Ook Hollanders die daartoe in staat waren. Maar ik ga die discussie niet blijven voeren want ik hou van Nederland en zal dat blijven doen. Ik heb Nederlandstalig onderwijs gevolgd en de literatuur bestudeerd in vrij hoge graad van detail. Dat leer je niet in een Franstalige school. Dat speelt ook een rol, vermoed ik.

Iemands vorming gebeurt ook voor een groot deel in het onderwijs.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 22:09.
Oud 17 oktober 2020, 22:02   #178
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zijn blijven "Belg" enkel en alleen omdat de Vlaamse transfers veel groter zijn

dan in wat ze van Parijs zouden krijgen en omdat de Vlamingen hun

"Chômage éternel " blijven betalen,want dat bestaat in Frankrijk niet.

Dat beseffen veel Vlaamse Belgicisten nog steeds niet.
blablabla , je kan het lezen, belgie volgt de nederlanden maar in je bekrompen wereld wachten ze op de franstaligen
pff , niemand hier neemt je nog voor serieus maar je trolt en spamt verder
Oud 17 oktober 2020, 22:10   #179
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een andere cultuur gebaseerd op eenvoud. Je moet die enkel begrijpen. De schilderkunst was voorts wel onmiskenbaar hoogontwikkeld in de Gouden Eeuw. Ook Hollanders die daartoe in staat waren. Maar ik ga die discussie niet blijven voeren want ik hou van Nederland en zal dat blijven doen.
Hun maatjes en de mosselen zijn (soms) goed maar broodje kroket uit de muur dat verdiend de doodstraf na langdurige foltering.
Oud 17 oktober 2020, 22:19   #180
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hun maatjes en de mosselen zijn (soms) goed maar broodje kroket uit de muur dat verdiend de doodstraf na langdurige foltering.
Geen culinaire genieën inderdaad. Al vind ik bepaalde soorten gebak wel lekker, zoals Zeeuwse Bolus, Goudse Stroopwafels. Hutspot lust ik ook wel.

Maar de Franse cultuur heeft een veel verfijndere cuisine, dat klopt zeker. Zeker wat wild betreft. En de Italiaanse is eenvoud alom, maar ook prestigieuzer. De Indische cuisine vind ik pas prachtig als inspiratiebron voor meer vegetarisch/veganistisch te eten (eeuwen aan Vedische tradities).

Ik vind deze discussie wel interessant. Hoe verdedig je Hollanders tegenover Frans chauvinisme? Het valt me eerlijk gezegd moeilijk. Maar ik hou gewoon van Nederland en de mentaliteit en liefde is blind. Plus de werkethiek, de netheid en de welvaart zijn er ook. Nederlanders zijn ook meer experts op het intellectueel gebied, het handeldrijven, de diplomatie en die dingen. Voor de rest genieten van de kleine dingen des levens. Je kan ook Frans eten in Nederland.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 22:28.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be