![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan? Dit wil helemaal niets zeggen! Ze kijken trouwens evenwel naar de RTBF en RTL-TVI.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vlamingen stellen zich ieder jaar meer en meer open jegens Nederland, maar we blijven Vlamingen. We kijken ook voornamelijk naar onze eigen televisie (al luister ik vaker Nederlandse radio als grensbewoner, ik kijk wel vaker Vlaamse televisie). Ik luister ook Vlaamse radio en kijk ook Nederlandse televisie hoor. De regionale omroep die ik het vaakst beluister is een Nederlandse, Omroep Zeeland. Dat komt omdat ik een close band heb met die provincie.
Ik verwacht dat Vlamingen hun complexen jegens Franstaligen ook gaan verliezen de komende jaren. Misschien zal dit België terug gaan versterken of leiden tot de splitsing of geheel België fuseert met Nederland terug. Allemaal moeilijk te voorspellen nu. België was historisch inderdaad zeer éénzijdig Frankrijk gericht en is dat bij bepaalde elites nu nog. Nu is het eerder zowel naar Nederland als Frankrijk gericht, nu Vlamingen meer en meer ontvoogd geraakt worden (een mentale evolutie meer, vandaag de dag). Vergeet vooral niet dat ook Walen complexen hebben jegens Vlamingen. Er heerst het geloof dat ze geminacht worden door Nederlandstaligen wegens hun zwakke economie. Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Patriotisme is goed, maar nationalisme kan verblinden. Ik kan je trouwens verzekeren dat over x aantal jaar ik ook Franstalige radiozenders ga hebben waarnaar ik luister. Nadat ik heel Nederland heb bezocht (en nog aan het ontdekken ben, maar gestopt wegens de crisis) bezoek ik tegenwoordig eerder Wallonië. Corona heeft me naar Franstalig België gedreven en ik kom daar opvallend goed overeen met de mensen. Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn vrouw wou absoluut eens naar Amsterdam gaan vorig jaar en ik had haar nog verwittigd dat er daar niets te zien was. Om er vanaf te zijn heb ik maar toegegeven. Gelukkig genoeg hadden we geen hotel gereserveerd want dezelfde dag zijn we nog terug gekomen. Laatst gewijzigd door Gipsy : 17 oktober 2020 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Drie dagen terug heb ik de Vlaamse Ardennen nog bezocht. Prachtige streek. Een heel ander landschap en cultuur dan het Antwerpse. Ooit ga ik uitwijden over wat ik leuk vind aan deze en andere streek of stad, maar voorlopig heb ik die structuur nog niet. Andere draden ervoor. Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vader was een Parisien en is met mijn moeder hier in de Vlaanderen getrouwd. Met hem sprak ik doorgaans frans en mijn moeder had beslist als ik klein was dat ik Franstalige studies moest doen want met dat Vlaams zou ik het niet ver brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ge één gracht gezien hebt dan hebt ge ze allemaal gezien. Poepen en leute maken kan je natuurlijk overal. Ben ooit met een lief naar Parijs geweest en het was zo vriezend koud dat we praktisch twee dagen en twee nachten op de hotelkamer gevogeld hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ken een Parisienne die Amsterdam geweldig vond. Nu ja, ze praatte vooral over Nederlandse mannen.
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toen ik in Amsterdam was heb ik het Anne Frank-huis, het Rijksmuseum, de Westerkerk, Ons' Lieve Heer op Solder (voormalige katholieke schuilkerk, thans een museum), de Schreierstoren, het Leidseplein, het Centraal Station, enz... bezocht. Ik vond het toch een geslaagd bezoek.
Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De laatste Hollandse stad die ik bezocht was Leiden. Meer de feel van de stad verkend dan anders wel. Het was volle coronatijd en de tweede golf stond op til eind juni. Dit was de laatste dag ik Holland bezocht hebt. Daarna ben ik enkel nog maar in Noord-Brabant geweest en vooral om te werken.
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Gipsy : 17 oktober 2020 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat met de Westerkerk? Het is inderdaad bescheiden calvinistisch, maar het is die eenvoud die ik mooi vind en ik wou weten waar Rembrandt van Rijn begraven werd. En ik keeg een goede gidsing daarbinnen. Lang geleden wel. Je houdt van Nederland of je doet dat niet. Het is een land dat het beste met ons België te vergelijken valt en het hoort tot het verlengde van onze cultuur wat mij betreft. Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn mond niet openbreken. Hollanders en cultuur dat gaat niet samen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iemands vorming gebeurt ook voor een groot deel in het onderwijs. Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
pff , niemand hier neemt je nog voor serieus maar je trolt en spamt verder
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de Franse cultuur heeft een veel verfijndere cuisine, dat klopt zeker. Zeker wat wild betreft. En de Italiaanse is eenvoud alom, maar ook prestigieuzer. De Indische cuisine vind ik pas prachtig als inspiratiebron voor meer vegetarisch/veganistisch te eten (eeuwen aan Vedische tradities). Ik vind deze discussie wel interessant. Hoe verdedig je Hollanders tegenover Frans chauvinisme? Het valt me eerlijk gezegd moeilijk. ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 17 oktober 2020 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |