Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2021, 16:37   #381
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hoe kon het zo verschrikkelijk mislopen ??

Als er vandaag ginds nog zo'n 75.000 Talibanners rondlopen, wat heeft dat "regulier" Afghaans leger en die Westerse alliantie dan de voorbije 20 jaar gedaan ?? Geslapen ??
Het is toch duidelijk dat DAT de grote vraag is van heel dit drama: hoe kan het dat een leger dat viermaal meer manschappen telt, veel betere bewapening en training heeft gekregen, zich quasi zonder slag of stoot heeft overgegeven aan de Taliban?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 16:45   #382
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het is toch duidelijk dat DAT de grote vraag is van heel dit drama: hoe kan het dat een leger dat viermaal meer manschappen telt, veel betere bewapening en training heeft gekregen, zich quasi zonder slag of stoot heeft overgegeven aan de Taliban?
Tja, "ongelovige Westerlingen" die hen komen opleiden om geloofsgenoten af te knallen..............Weeral die fucking godsdienst die in de weg staat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 17:10   #383
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat ze de taliban niet als bezetter maar als bevrijder zien.

De Amerikanen zijn de vijand in de ogen van de meeste Afghanen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 17:24   #384
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Omdat ze de taliban niet als bezetter maar als bevrijder zien.

De Amerikanen zijn de vijand in de ogen van de meeste Afghanen.
ze zijn anders wel rap genoeg om te roepen dat de VS/NAVO hen in de steek heeft gelaten
Oud 23 augustus 2021, 17:52   #385
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
ze zijn anders wel rap genoeg om te roepen dat de VS/NAVO hen in de steek heeft gelaten
Een kleine minderheid in kabul.

Voor die andere 35 miljoen afghanen is er niet veel positiefs veranderd met de komst van de Amerikanen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 17:53   #386
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En doordenkertje:
95% van onze ambtenaar-militairen die bevelen opvolgen van de vakbond…..

5% zijn nog “echt” militair die steeds zonder adempauze alles moge opknappen van wachtlopen in de straten van Brussel en Antwerpen tot de dodelijke toestanden in het buitenland. met minimum an uitrusting.... zelfs warme kledij was deze winter niet beschikbaar op en bepaald moment! toen en privé bedrijf warme kledij schonk werd dit pas aangeschaft!!!!!

( men is dan verwonderd dat er eentje van hen begint te fliepen….)

De 5% hebben zie niet de nodige matrealen of de "patriottische" ondersteuning van de 95% militairen die louter hun postje vullen om de poen en daarom steeds de bevelen van de vakbond boven die van het leger volgen.

Zelfde situatie zal ook in Afghanistan geweest zijn …. Militair voor de poen zolang ze beschermd werden door ONS!

Op het mommend dat zei de handen uit de mouwen moesten steken dan was dat er te veel aan. Lieten ze alle wapens groot en klein over aan de Taliban …….zelfs die wapens vernietigen (wat ons in 1974 geleerd werd zoals ik mij herinner) was blijkbaar ook al te lastig.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 17:56   #387
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:

Voor die andere 35 miljoen Afghanen is er niet veel positiefs veranderd met de komst van de Amerikanen.
Niet veel veranderd.... als ze niet vermoord werden of hun huis plat gebombardeerd werd

Waardoor de meerderheid van de bevolking blijkbaar koos voor de taliban.....
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
Oud 23 augustus 2021, 21:51   #388
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor die andere 35 miljoen afghanen is er niet veel positiefs veranderd met de komst van de Amerikanen.
De Amerikanen waren bezetters.
Elk volk dat een bezetter kan wegjagen is content en wil een nieuw hoofdstuk beginnen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2021, 04:17   #389
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Niet veel veranderd.... als ze niet vermoord werden of hun huis plat gebombardeerd werd.
1 van de dingen die de Taliban deed was zeer simpel en uiteindelijk effectief.
Westerse gutmenschen (militair of NGO maakt niet uit) hielpen een dorpje. Een schooltje, waterput, hospitaal, een betere weg, het maakte niet uit.
Eenmaal de westerlingen weg, kwam de Taliban de geplogenheden uitleggen. "Jullie zijn verraders, waar is jullie dorpsleider." Tijdje later was de westerse infrastructuur weg, hing een doodgemartelde dorpsleider aan zijn eigen brandende voordeur, de zonen binnen bereik, die mochten al blij zijn dat ze alleen maar ledematen en zintuigen misten en als de taliban-krijgersgroep heel vriendelijk was, en de betrokken vrouwen sterk genoeg waren, overleefden ze de groepsverkrachting wel.

Citaat:
Waardoor de meerderheid van de bevolking blijkbaar koos voor de taliban.....
Welke keuze hadden/hebben ze?

Laatst gewijzigd door maddox : 24 augustus 2021 om 04:17.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2021, 10:05   #390
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1 van de dingen die de Taliban deed was zeer simpel en uiteindelijk effectief.
Westerse gutmenschen (militair of NGO maakt niet uit) hielpen een dorpje. Een schooltje, waterput, hospitaal, een betere weg, het maakte niet uit.
Eenmaal de westerlingen weg, kwam de Taliban de geplogenheden uitleggen. "Jullie zijn verraders, waar is jullie dorpsleider." Tijdje later was de westerse infrastructuur weg, hing een doodgemartelde dorpsleider aan zijn eigen brandende voordeur, de zonen binnen bereik, die mochten al blij zijn dat ze alleen maar ledematen en zintuigen misten en als de taliban-krijgersgroep heel vriendelijk was, en de betrokken vrouwen sterk genoeg waren, overleefden ze de groepsverkrachting wel.
Fantasierijk. De Taliban hoefden eigenlijk helemaal niets te doen behalve de bezetter zichzelf een put laten graven door een drone oorlog op het platteland, een afhankelijke corrupte elite van colaborateurs rijk te maken in Kaboel en geen serieuze pogingen tot nation building te ondernemen. Dat laatste kan natuurlijk ook gewoon onbekwaamheid zijn.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 augustus 2021 om 10:06.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2021, 10:54   #391
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Fantasierijk. De Taliban hoefden eigenlijk helemaal niets te doen behalve de bezetter zichzelf een put laten graven door een drone oorlog op het platteland, een afhankelijke corrupte elite van colaborateurs rijk te maken in Kaboel en geen serieuze pogingen tot nation building te ondernemen. Dat laatste kan natuurlijk ook gewoon onbekwaamheid zijn.
De Taliban hoefde inderdaad niets anders te doen dan te wachten tot de sterkere strijdkrachten vertrokken.

Nation builing is in een land als Afghanistan niet mogelijk.
Het Afghaanse volk bestaat immers niet
Afghanistan is een verdeeld land, met verschillende volkeren die elkaar bestrijden.
Het is een land van vele culturen en verschillende maatschappelijke structuren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2021, 11:15   #392
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Taliban hoefde inderdaad niets anders te doen dan te wachten tot de sterkere strijdkrachten vertrokken.

Nation builing is in een land als Afghanistan niet mogelijk.
Het Afghaanse volk bestaat immers niet
Afghanistan is een verdeeld land, met verschillende volkeren die elkaar bestrijden.
Het is een land van vele culturen en verschillende maatschappelijke structuren.
zal zeker meespelen, in hoeverre de bevolking liever de taliban ziet dan de rest weet ik niet.
Wat wel een feit is, is dat het inwonersaantal in Kaboel onder de 'bezetting' verdubbeld is
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2021, 15:13   #393
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

wie financiert de Taliban ?
Oud 24 augustus 2021, 16:45   #394
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
wie financiert de Taliban ?
Afghanen, al de stammen zijn door de eeuwen steeds handelaar geweest, Taliban ook.

Ze zien er inderdaad middeleeuws en sjoffel uit volgens onze normen, maar handeldrijven met eigen grondstoffen of gewassen volgens hun eeuwenoude onafhankelijke methode kunnen ze wel degelijk al eeuwen.
Alexander de Grote voerde geen oorlog tegen de Afghanen die wist toen al dat dat onbegonnen werk was maar voerde wel degelijk handel met de Afghanen. ( volgens gevonden beschreven kleitabletten uit die tijd)

Volgens de VS geheime dienst zou de Taliban meer inkomen gehad hebben dan door verkoop van drugs, Blauwe natuur steen, enz enz dan het BNP van Afghanistan zelf waar de corruptie zegevierde! De VS hun deel op eiste om de "hulp?"

Taliban zouden ook op een berg geld zitten.... word verondersteld. De Talibanstrijders werden betaalt..... de tot onlangs "officiële" Afghaanse strijdkrachten werden al maanden niet betaalt!!!

Sinds 100% duidelijk werd dat de VS zou vertrekken!

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 24 augustus 2021 om 16:50.
Oud 24 augustus 2021, 21:16   #395
Den Ardennees

Standaard

Dat verhaal van die betaling is me ook niet duidelijk. De NAVO moet nu toch wel geweten hebben dat als de ANA soldaten niet meer werden betaald, hun betrouwbaarheid zou dalen. Tenzij natuurlijk de interne corruptie binnen het ANA zo groot was, dat het aanwezige geld gewoon niet tot bij de soldaten raakte...
Oud 25 augustus 2021, 09:23   #396
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Afghanen, al de stammen zijn door de eeuwen steeds handelaar geweest, Taliban ook.

Ze zien er inderdaad middeleeuws en sjoffel uit volgens onze normen, maar handeldrijven met eigen grondstoffen of gewassen volgens hun eeuwenoude onafhankelijke methode kunnen ze wel degelijk al eeuwen.
Alexander de Grote voerde geen oorlog tegen de Afghanen die wist toen al dat dat onbegonnen werk was maar voerde wel degelijk handel met de Afghanen. ( volgens gevonden beschreven kleitabletten uit die tijd)

Volgens de VS geheime dienst zou de Taliban meer inkomen gehad hebben dan door verkoop van drugs, Blauwe natuur steen, enz enz dan het BNP van Afghanistan zelf waar de corruptie zegevierde! De VS hun deel op eiste om de "hulp?"

Taliban zouden ook op een berg geld zitten.... word verondersteld. De Talibanstrijders werden betaalt..... de tot onlangs "officiële" Afghaanse strijdkrachten werden al maanden niet betaalt!!!

Sinds 100% duidelijk werd dat de VS zou vertrekken!
Afghanistan is een land van stammen.
Wij kunnen daar niet bij met ons Westers denken.
Vandaar...
+ Het onderschatten van die stammen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2021, 16:54   #397
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de Tigste keer...

Afghanistan is NOOIT ,1000 jaar geleden,100 jaar geleden,10 jaar geleden,1 jaar geleden,zelfs 1 dag geleden een MILITAIR probleem geweest....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2021, 18:56   #398
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Voor de Tigste keer...

Afghanistan is NOOIT ,1000 jaar geleden,100 jaar geleden,10 jaar geleden,1 jaar geleden,zelfs 1 dag geleden een MILITAIR probleem geweest....
Wie een paar boeken heeft gelezen over de geschiedenis van Afghanistan, weet dat dit correct is. De tribes of Afghanistan hebben nooit een imperialistische politiek gehad. Ze vochten weliswaar af en toe onder elkaar, maar dat was het dan ook.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2021, 19:04   #399
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wie een paar boeken heeft gelezen over de geschiedenis van Afghanistan, weet dat dit correct is. De tribes of Afghanistan hebben nooit een imperialistische politiek gehad. Ze vochten weliswaar af en toe onder elkaar, maar dat was het dan ook.
Kan best zijn, maar het feit blijft dat de Taliban onderdak én faciliteiten boden aan Al Quaeda en de beramers van de verschillende aanslagen tegen het Westen, met als uitschieter 9/11

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 25 augustus 2021 om 19:05.
Oud 25 augustus 2021, 19:15   #400
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Kan best zijn, maar het feit blijft dat de Taliban onderdak én faciliteiten boden aan Al Quaeda en de beramers van de verschillende aanslagen tegen het Westen, met als uitschieter 9/11
Kijk, ik geloof geen woord wat de persvoerders van de Taliban op dit moment ons proberen te verkopen, maar ik denk niet dat ze deze keer van Afghanistan een terroristische basis zullen maken. Ze zijn trouwens heel erg vijandig opgesteld tegen ISIS-K, en het is wederkerig aangezien Daesh in Afghanistan de Taliban als een bende softies aanziet.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be