Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2022, 22:27   #17101
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Westen heeft het post-Maidan Oekraine gecreeerd, en neemt maatregelen die alle Russen raken.

Oekraine behoorde tot de Sovjet-Unie, niet tot de NAVO.

Het Westen gooit olie op het vuur.
Hallo: we leven in 2022, de Sovjet-Unie bestaat al 30 jaar niet meer.

Enfin, dit is een beetje hopeloos. Ik kan op deze manier niet discussieren. Jammer, want je kan wel deftige teksten schrijven. Maar uw wereldbeeld is zodanig verstoord dat dit nergens heen gaat.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 22:28   #17102
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de indruk dat Oekraïne dertig jaar geleden niet snel genoeg afstand kon nemen van Rusland.

Blijkbaar was het toch niet zo fun om te leven onder het Russisch juk.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 22:28   #17103
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Honestly, ik snap de ban op RT hier niet. Laat die toch doen…
Iedereen zijn mening, ook de Rusen OK!
Maar regelrechte leugens en bewuste verdraaiing kan niet.
Zo hebben ze om die redenen ook Trump de toegang tot bepaalde sociale media ontzegt. Niets uitzonderlijk dus.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 22:28   #17104
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Want je wil dolgraag in domme russische propaganda zwelgen om toch maar even het gevoel te hebben dat er nog mensen denken als jij?

Een strohalm tegen het robinson crusoe gevoel maar dan in 't russisch.

De oplossing ligt voor de hand : ontsnap naar het russische paradijs waar je gratis propaganda krijgt ingelepelt, 24/7.
Dus wie aan de westerse propaganda wil ontsnappen, moet verhuizen?
Er zijn heel veel mensen die denken als ik, alleen durven ze in de huidige omstandigheden hun mening niet in het openbaar te verkondigen, net als ik trouwens, dit is immers een anoniem forum.

Uiteraard durft men in Oekraine niets te zeggen. Maar wacht maar tot grote stukken stevig onder controle van de Russen zullen staan!

Ik merk wel dat in Afrika, grote delen van Azie, en Latijns-Amerika, pro-Russen wel hun mening durven uiten, en het Westen beschuldigen van de escalatie.
Een populaire hashtag nu is Afrika is "I stand with Russia". Een bekend gebouw in Nairobi werd enkele uren in de Oekraiense kleuren verlicht, maar dit kreeg strammende kritieken op social media en werd vlug stopgezet.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 22:29   #17105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat het traag gaat kan ook te maken hebben met logistiek.

Maar inderdaad, "het Slavische broedervolk", de grote broer zal geen overdreven geweld gebruiken tegen de kleinere broer, die wel gaat moeten ophouden zich te laten assisteren door de navo.
Geen overdreven geweld? Rusland is sedert gisteren van strategie veranderd en kiest nu om eerst flink te bombarderen. En de lijst burgerslachtoffers wordt daardoor alleen maar groter.

En ik weet het niet, hoor, maar als je grote broer op een dag je voordeur inbeukt en alles in uw woonkamer kapot begint te slaan, hoe "broederlijk" is dat dan nog allemaal?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 22:31   #17106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zwart wit denken kwam ook even aan bod in "De Afspraak". Met name de spiegelbeelden. De navo is een spiegelbeeld van de sco (die waarschijnlijk ook nog niet veel overleg gepleegd hebben). De Europese Commissie is een spiegelbeeld van de Euraziatische Economische Unie (beide hebben nog nooit met elkaar aan tafel gezeten hebben, volgens de spreker). Met de navo zal Rusland, volledig terecht, nooit in dialoog willen gaan.
In de praktijk is het net omgekeerd. U verwijst naar instellingen die allemaal later zijn opgericht dan hun Europese of Atlantische tegenhangers. En geen dialoog met de NAVO? Hoezo? Rusland onderhandelt heel vaak met de VS, het dominerend lid van de NAVO. Met de VS onderhandelen is de facto met de NAVO onderhandelen.
Oud 3 maart 2022, 22:31   #17107
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat Oekraïne dertig jaar geleden niet snel genoeg afstand kon nemen van Rusland.

Blijkbaar was het toch niet zo fun om te leven onder het Russisch juk.
In maart 19991 stemde de meerderheid nog om deel te blijven uitmaken van de Sovjet-Unie.
Oud 3 maart 2022, 22:32   #17108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. De elite, de oligarchen, de kleptocratie, de bevolking, ...

In Rusland is er door het Kremlin een akkoord gemaakt met de oligarchen. Ze mochten de onder Yeltsin gestolen goederen bewaren, maar in ruil mochten ze zich niet bemoeien met de politiek. Dat heeft een zekere orde gebracht. In Oekraïne loopt dat allemaal door elkaar.
Kunt u eens een voorbeeld geven van dat "allemaal door elkaar lopen"?
Oud 3 maart 2022, 22:32   #17109
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom veroordeelt u enkel Rusland, maar niet Oekraine? En waarom blijft u Oekraine een democratie noemen?
Oekraïne is misschien geen perfecte democratie maar la Belgique is dat evenmin. Maar Oekraïne is in ieder geval een heel groot stuk meer democratisch dan hetgeen we in Rusland aantreffen.
Oud 3 maart 2022, 22:33   #17110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In maart 19991 stemde de meerderheid nog om deel te blijven uitmaken van de Sovjet-Unie.
Mensen wisten niet waarover het ging:

Citaat:
The results were initially interpreted as a victory for Gorbachev and other defenders of the union. However, the significance of the referendum was undermined by the ambiguity of the question. It was unclear, for example, what was meant by "a renewed federation of equal sovereign republics."
https://www.encyclopedia.com/history...dum-march-1991

Enkele maanden later haalde het onafhankelijkheidsreferendum echter in Oekraïne een absolute meerderheid.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 3 maart 2022 om 22:36.
Oud 3 maart 2022, 22:34   #17111
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Hallo: we leven in 2022, de Sovjet-Unie bestaat al 30 jaar niet meer.

Enfin, dit is een beetje hopeloos. Ik kan op deze manier niet discussieren. Jammer, want je kan wel deftige teksten schrijven. Maar uw wereldbeeld is zodanig verstoord dat dit nergens heen gaat.
U kent deze regio enkel van westerse propaganda. Ik ken de regio al heel lang, ben er veel geweest, heb er vrienden, en spreek Russisch. Daarom begrijpen we elkaar niet. Uw beeld van de ex-Sovjet-Unie staat inderdaad mijlenver van het mijne. Omdat ik de regio echt ken en U enkel via de westerse media.
Oud 3 maart 2022, 22:37   #17112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rusland wil de anti-Russische terreur beëindigen.
Gedaan met de straffeloosheid
Diegenen die misdaden begaan hebben moeten bestraft worden.
Dat is wat verstaan wordt onder denazificering.

Het aspect demilitarisering wil de militarisering van Oekraïne beëindigen.
We hebben het over hoogtechnologische wapensystemen.
Genre hypersonische wapens.
Dit is precies WOKE-ideologie: alle woorden krijgen een nieuwe inhoud.
Oud 3 maart 2022, 22:37   #17113
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kent deze regio enkel van westerse propaganda. Ik ken de regio al heel lang, ben er veel geweest, heb er vrienden, en spreek Russisch. Daarom begrijpen we elkaar niet. Uw beeld van de ex-Sovjet-Unie staat inderdaad mijlenver van het mijne. Omdat ik de regio echt ken en U enkel via de westerse media.
Dat kan allemaal goed zijn. En ik besef dat mensen een ander wereldbeeld kunnen hebben. Dat is het probleem niet, dat kan tot interessante discussies leiden.

Maar u schrijft hier dingen op dit forum die zo van de wereld zijn dat een discussie onmogelijk wordt. U doet alsof Oekraine automatisch tot Rusland behoort omdat het 30 jaar terug (tegen hun wil) deel uitmaakte van de USSR. Dat terwijl Ukraine heel duidelijk uit eigen wil meer en meer naar het Westen is opgeschoven. Als u dit soort dynamieken blijft ontkennen dan komen we nergens.

Ik ben zelf trouwens ook in die regio geweest (niet in Rusland maar wel al die buurlanden) en het hangt er maar net vanaf met wie je praat natuurlijk. Ik ben daar enkel in contact gekomen met mensen (voornamelijk jonge mensen) die echt uitkijken naar mee vrijheid, die duidelijk verlangen naar de EU en zijn waarden. Het enige land waar het anders was is Servie, om evidente redenen.

Laatst gewijzigd door alpina : 3 maart 2022 om 22:39.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 22:38   #17114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit verandert het volledige perspectief:

BRON: twitter-bericht

(fig.)
Wat verandert hier het volledige perspectief?
Oud 3 maart 2022, 22:39   #17115
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik heb gezegd maar 1991, U liegt dus.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1991...ion_referendum

72 % van de Oekraieners stemde toen voor het behoud van de Sovjet-Unie.
In december 1991 hadden door het Westen omgekochte politici de Sovjet-Unie reeds kapot gemaakt, tegen de wil in van de bevolking. Dus ja toen had Oekraine geen keuze meer.
Oud 3 maart 2022, 22:39   #17116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Heel die invasie is eigenlijk een charme offensief, zo had ik het nog niet bekeken.
Inderdaad, nr. 10 is overstag gegaan en volgt voortaan de WOKE-terminologie: je gebruikt de oude woorden maar je geeft die een nieuwe betekenis. Een beetje zoals zijn grote voorbeeld, Poetin, ook doet. Een open oorlog noem je dan een "vredesmissie".
Oud 3 maart 2022, 22:41   #17117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegd maar 1991, U liegt dus.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1991...ion_referendum

72 % van de Oekraieners stemde toen voor het behoud van de Sovjet-Unie.
In december 1991 hadden door het Westen omgekochte politici de Sovjet-Unie reeds kapot gemaakt, tegen de wil in van de bevolking. Dus ja toen had Oekraine geen keuze meer.
Mijn fout heb ik verbeterd. En er een heel belangrijke opmerking bij gevolgd.
Oud 3 maart 2022, 22:43   #17118
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat kan allemaal goed zijn. En ik besef dat mensen een ander wereldbeeld kunnen hebben. Dat is het probleem niet, dat kan tot interessante discussies leiden.

Maar u schrijft hier dingen op dit forum die zo van de wereld zijn dat een discussie onmogelijk wordt. U doet alsof Oekraine automatisch tot Rusland behoort omdat het 30 jaar terug (tegen hun wil) deel uitmaakte van de USSR. Dat terwijl Ukraine heel duidelijk uit eigen wil meer en meer naar het Westen is opgeschoven. Als u dit soort dynamieken blijft ontkennen dan komen we nergens.

Ik ben zelf trouwens ook in die regio geweest (niet in Rusland maar wel al die buurlanden) en het hangt er maar net vanaf met wie je praat natuurlijk. Ik ben daar enkel in contact gekomen met mensen (voornamelijk jonge mensen) die echt uitkijken naar mee vrijheid, die duidelijk verlangen naar de EU en zijn waarden. Het enige land waar het anders was is Servie, om evidente redenen.
Een deel van de Oekraieners dat klopt. En die werden door het Westen op allerlei manieren geholpen en beinvloed. Een ander deel van de Oekraieners totaal niet.
Die laatste hadden de verkiezingen gewonnen in 2010, maar hun stem werd hen afgenomen door een door het Westen georganiseerde putch.
In Bulgarije was bijna niemand die ik sprak positief over het Westen of de EU. Tot mijn verbazing zijn zelfs de Polen niet onverdeeld gelukkig, ik sprak gisteren met een Poolse collega hij zei dat Polen blijven migreren naar West-Europa omdat het leven in Polen "shit" is, de EU is shit en komt vooral de westerse multinationals ten goede volgens hem. Polen wordt steeds gehyped als de beste van de klas in Oost-Europa.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 maart 2022 om 22:48.
Oud 3 maart 2022, 22:44   #17119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De westerlingen hebben niets kapotgemaakt. Heel de zaak was compleet opgeleefd en stond op imploderen. En daarnaast, wat u ook schijnt te negeren, was dat de hele discussie rond de geldigheid van het Molotov-Ribbentropverdrag de zaak ook in een stroomvesnelling heeft gebracht. De Esten gaven de eerste duw, gevolg door de twee andere Baltische volkeren. En dan ging het snel. Daarom ook dat Poetin nog steeds zo gebeten is op de Balten. En veel Russen ook.
Oud 3 maart 2022, 22:48   #17120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een deel van de Oekraieners dat klopt. En die werden door het Westen op allerlei manieren geholpen en beinvloed. Een ander deel van de Oekraieners totaal niet.
Die laatste hadden de verkiezingen gewonnen in 2010, maar hun stem werd hen afgenomen door een door het Westen georganiseerde putch.
In Bulgarije was bijna niemand die ik sprak positief over het Westen of de EU.
Helemaal niet, uw voorstelling van de feiten is fout. Dit ging niet over westen tegen oosten, ook al had Janoekovitsj inderdaad meer aanhang in het oosten dan in andere gebied. U schijnt te vergeten - bewust, daar is geen twijfel over - dat Janoekovitsj reeds tijdens de presidentsverkiezingen aangaf om Oekraïen de EU binnen te loodsen. En dit zegt dus iets hoe de Oekraïners hier tegen dit thema stonden. Janoekovitsj heeft na zijn verkiezing dan ook in die richting gewerkt en er is na de onderhandelingen ook een raamakkoord bereikt.

Iedereen kan weer eens vaststellen hoe u, naar communistisch voorbeeld (de foto's van Trotski), weer eens die stukken uit de realiteit knipt die u niet bij uw discours passen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be