Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2022, 17:17   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.450
Standaard Groen wil de auto weg

Wat willen die fantasten nu nog meer ? We worden reeds in ons hemd gezet maar zij vinden het nodig de mensen nog wat meer te pesten. Weten die nu echt van geen ophouden ? Is dat het enige waartoe die nog in staat zijn ?

Wat gaat die pesterij veranderen ? Gaan ze ons dan ook wat rijtaks weer storten ? Want mensen rijtaks doen betalen en ze dan verbieden om te rijden is diefstal.
Er is nu geen olie tekort en de snelheid is al overal teruggebracht op 30 50 70 en 100 per uur. Laat de mensen nu toch eens gerust zeg.

https://www.demorgen.be/nieuws/groen...rken~bd47fca4/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 maart 2022 om 17:18.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 17:19   #2
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat gaat die pesterij veranderen ?
Als de afrekening van de gas komt, zullen er hopelijk wat opgehangen worden?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 17:22   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Tijdens de oliecrisis 1973 waren er zes autoloze zondagen en 100 kmh max op de snelweg. Ik was erbij.

Regering Leburton oranje-rood-blauw.

Groen is daarvoor niet nodig, bestond pas echt vanaf 1979 met Agalev.
Ik denk zelfs dat die oliecrisis de aanleiding was of geholpen heeft die partij op te richten.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2022 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 17:47   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tijdens de oliecrisis 1973 waren er zes autoloze zondagen en 100 kmh max op de snelweg. Ik was erbij.

Regering Leburton oranje-rood-blauw.

Groen is daarvoor niet nodig, bestond pas echt vanaf 1979 met Agalev.
Ik denk zelfs dat die oliecrisis de aanleiding was of geholpen heeft die partij op te richten.

Ik ook. Toen ging men er van uit dat er bijna geen olie meer was en we moesten besparen. Larie en apekool natuurlijk en belachelijke bedoeningen. Ondertussen is er olie te veel.

En ja die 100 km/u werd niet lang of strikt nageleefd. Van flitsen hadden we toen nog niet gehoord.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 maart 2022 om 17:48.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:23   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ook. Toen ging men er van uit dat er bijna geen olie meer was en we moesten besparen.
Dan heb je de echte reden van "de oliecrisis 1973" of beter olieboycot van 1973 wel slecht begrepen.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oliecrisis_van_1973

De oliecrisis van 1973 of olieboycot van 1973, ten onrechte ook wel de eerste oliecrisis genoemd,[1] betrof een wereldwijd opzettelijk gecreëerd tekort aan aardolie. De crisis werd veroorzaakt door een aantal politieke acties van de Arabische olieproducerende landen, gericht tegen het Westen.

De Arabische landen verhoogden de olieprijs met 70% en verminderden de olieproductie elke maand met 5%, zodat de prijs per vat explosief steeg. Tegen een aantal landen die Israël direct hadden gesteund bij de Jom Kipoeroorlog werd bovendien een volledige olieboycot ingevoerd. De Verenigde Staten, Nederland en een aantal andere West-Europese landen waren de voornaamste doelwitten van deze boycot. Verder werden ook landen als Japan en Canada getroffen. De oliecrisis met haar stijgende olieprijzen leidde tot een aanbodschok, die wereldwijd grote invloed op de economie had, omdat zoveel economische sectoren van olie afhankelijk waren. De crisis leidde tot stagflatie – een combinatie van stagnatie en inflatie. De boycot werd beëindigd in 1974 na onderhandelingen tijdens de Washington Energy Conference.
Overal werden er snelheidsbeperkingen ingevoerd in de getroffen landen

USA had een van de de strafste met 55 mph of 89 kmh. Het werd zelfs wet. En die wet heeft het nog heel lang uitgehouden, eigenlijk tot 1995.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nation...imum_Speed_Law

The National Maximum Speed Limit (NMSL) was a provision of the federal government of the United States 1974 Emergency Highway Energy Conservation Act that effectively prohibited speed limits higher than 55 miles per hour (89 km/h). It was drafted in response to oil price spikes and supply disruptions during the 1973 oil crisis and remained the law until 1995.
En van die oliecrisis heeft men nog altijd te weinig geleerd.
Alhoewel die ook bepaalde bezuinigingen (relatief zuinigere autos) en sowieso de doorbraak van kernenergie opleverde.

Ik kan dus heel moeilijk begrijpen dat er nog altijd mensen zijn die vasthouden aan zoveel mogelijke afhankelijkheid van fossiele brandstoffen waar er betere alternatieven zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 20:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:28   #6
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ook. Toen ging men er van uit dat er bijna geen olie meer was en we moesten besparen. Larie en apekool natuurlijk en belachelijke bedoeningen. Ondertussen is er olie te veel.

En ja die 100 km/u werd niet lang of strikt nageleefd. Van flitsen hadden we toen nog niet gehoord.
In Nederland wordt die 100 km/u die er nu tussen 6 en 19 van kracht is slecht halfjes nageleefd. Ik ben nog nooit bekeurd geweest die te overschrijden, wat ik dagelijks doe.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:33   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In Nederland wordt die 100 km/u die er nu tussen 6 en 19 van kracht is slecht halfjes nageleefd. Ik ben nog nooit bekeurd geweest die te overschrijden, wat ik dagelijks doe.
De NL-politie (mobiel) tolereerde - na de oliecrisis 1973- 120 kmh op de snelweg, alhoewel er 100 kmh van kracht was (tot 1988 geduurd)

Ik moest altijd door NL rijden vanuit Duitsland, de politie reed zelf ~120 kmh teller, je mocht zelfs langzaam inhalen, maar ook niet overdrijven.

De NL-politie heeft toen zelfs voor 120 kmh gepleit ook omdat 100 kmh onmogelijk te handhaven was. Ze gingen toen demonstratief zelf 120 kmh rijden.

Nu is het weer hetzelfde met de 100 kmh om milieuredenen, # weinig draagvlak...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

# https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 20:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:40   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.533
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik dacht dat de meest rabiate groenen tegen elke vorm van technologie waren, zelfs het aansteken van een klein houtvuurtje door middel van voorgevormde stenen of stokken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:45   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik dacht dat de meest rabiate groenen tegen elke vorm van technologie waren, zelfs het aansteken van een klein houtvuurtje door middel van voorgevormde stenen of stokken.
Groen is voorstander van elke betere techniek.

Ze willen een dieselban in Brussel vanaf 2025. (wetsvoorstel van 2018)

Parijs ook was nog recent in het nieuws:
https://www.latribune.fr/opinions/tr...er-898152.html

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:50   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.533
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Groen is voorstander van elke betere techniek.

Ze willen een dieselban in Brussel vanaf 2025. (wetsvoorstel van 2018)
Sommige mensen spannen het paard achter de kar, zou dat beter zijn?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:51   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Sommige mensen spannen het paard achter de kar, zou dat beter zijn?
Hoe kom je daarbij?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 20:54   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De NL-politie (mobiel) tolereerde - na de oliecrisis 1973- 120 kmh op de snelweg, alhoewel er 100 kmh van kracht was (tot 1988 geduurd)

Ik moest altijd door NL rijden vanuit Duitsland, de politie reed zelf ~120 kmh teller, je mocht zelfs langzaam inhalen, maar ook niet overdrijven.

De NL-politie heeft toen zelfs voor 120 kmh gepleit ook omdat 100 kmh onmogelijk te handhaven was. Ze gingen toen demonstratief zelf 120 kmh rijden.

Nu is het weer hetzelfde met de 100 kmh om milieuredenen, # weinig draagvlak...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

# https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/
Was er in 1973 dan veel politie op de snelwegen ? Kan me nauwelijks herinneren er ooit zijn tegengekomen. België had toen dacht ik een tweetal 911 politievoertuigen.

Ik herinner me vooral hoe ik toen heb gevlamd. De WE nachten niet zelden 200. We hielden regelmatig wedstrijdjes ....Ford Capri tegen BMW 2002
Those where the days

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2022 om 21:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 21:07   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Was er in 1973 dan veel politie op de snelwegen ? Kan me nauwelijks herinneren er ooit zijn tegengekomen. België had toen dacht ik een tweetal 911 politievoertuigen.

Ik herinner me vooral hoe ik toen heb gevlamd. De WE nachten niet zelden 200. We hielden regelmatig wedstrijdjes ....Ford Capri 3.0 tegen BMW 2002
Those where the days
Ik reed toen veel meer snelweg in D en NL dan in België, in Genk moest ik er al af. Op dat stukje vanaf Duitse grens tot aan de Maas passeerde je wel af en toe politie daar waren redelijk veel op-afritten. Wslk vermeed de NL-politie daar het druk verkeer op de gewone wegen van Kerkrade-Heerlen tot Geleen. De A76 was ook de snelste verbinding naar Maastricht. De A79 was toen nog niet afgewerkt.

BMW 2002? Met dubbele carburator (via Alpina besteld) had die 120 PK, je moest zelfs niets aanpassen. Quasi een 2002 Ti. De Tii kwam later met 130 PK.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 21:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 21:16   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.533
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe kom je daarbij?
Kijk naar de realiteit.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 21:21   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kijk naar de realiteit.
Geen paard gezien achter de kar.

Zouden ze in Parijs de paarden van stal halen in 2025 als er geen dieselwagens meer mogen rijden?

https://www.bfmtv.com/auto/tout-comp...201220038.html

https://www.metropolegrandparis.fr/f...ans-la-zfe-294

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 21:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 11:31   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.533
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geen paard gezien achter de kar.
Niet iedereen is Groensel of kiesvee.
Citaat:
Zouden ze in Parijs de paarden van stal halen in 2025 als er geen dieselwagens meer mogen rijden?
Aan de demografie te zien, eerder ezels en kamelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 11:46   #17
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet iedereen is Groensel of kiesvee.

Aan de demografie te zien, eerder ezels en kamelen.
Dan moet men terug "stront rapers " zoeken
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 18:25   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
USA had een van de de strafste met 55 mph of 89 kmh. Het werd zelfs wet. En die wet heeft het nog heel lang uitgehouden, eigenlijk tot 1995.
(...)
Dat klopt. De wet is er aafgevoerd omdat het een federale wet was terwijl snelheid op de openbare weg een bevoegdheid van de staten is.

Ondertussen zitten de meeste staten terug op een meer normale snelheid ergens in een vork tussen 65 en 85 mph. (105km/h - 137km/h).

Die 55mph was een heel slecht idee. Die heeft de Amerikaanse auto-industrie voor afzet in Europa de das omgedaan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 19:24   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet iedereen is Groensel of kiesvee.

Aan de demografie te zien, eerder ezels en kamelen.
Ik zou toch een benzinewagen nemen. Die worden pas veel later geweerd (vanaf 2030).

En na 2030 kun je wslk daarnaast nog altijd op plug-in hybrides rijden maar dan enkel op de elektromotor. Dus iemand die Parijs bezoekt of er woont met een deels-fossiele-wagen laadt best zijn batterij voldoende bij.

Citaat:
En 2024, plus aucun diesel ne pourra circuler dans la ZFE de la métropole du Grand Paris, avec l'interdiction des Crit'Air 2. En 2030, ce sera au tour des voitures essence. Il ne sera possible de circuler dans la métropole qu'avec un véhicule 100% électrique, ou sans que ce soit encore tranché, avec un véhicule capable de rouler en "zéro émission", les fameux véhicules hybrides rechargeables.

In 2024 mag er geen diesel meer circuleren in de ZFE van de metropool Grand Paris, met het verbod op Crit'Air 2. In 2030 zijn benzineauto's aan de beurt. Het zal alleen mogelijk zijn om in de metropool te rijden met een 100% elektrisch voertuig, of zonder dat er nog iets over is besloten, met een voertuig dat "nul-uitstoot" kan rijden, de beroemde plug-in hybride voertuigen
Andere grote steden zullen Parijs wel volgen, ze schatten tot 45 steden...

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 19:35   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De NL-politie (mobiel) tolereerde - na de oliecrisis 1973- 120 kmh op de snelweg, alhoewel er 100 kmh van kracht was (tot 1988 geduurd)

Ik moest altijd door NL rijden vanuit Duitsland, de politie reed zelf ~120 kmh teller, je mocht zelfs langzaam inhalen, maar ook niet overdrijven.

De NL-politie heeft toen zelfs voor 120 kmh gepleit ook omdat 100 kmh onmogelijk te handhaven was. Ze gingen toen demonstratief zelf 120 kmh rijden.

Nu is het weer hetzelfde met de 100 kmh om milieuredenen, # weinig draagvlak...
(...)
Dat klopt. Ik moest in die tijd vaak in Nederland zijn. Die 100 was dode letter.

Na de overstap terug naar 120 was er het eerste jaar een opmerkelijke daling van het aantal verkeersslachtoffers op autowegen. Was maar één jaar.
Volgens de experten kan dat natuurlijk niet: je verhoogt de snelheid en er zijn minder slachtoffers. De verklaring van het SWOV toen: het kwam omdat er met die 100 gemiddeld sneller gereden werd dan met de 120.

Doet wat denken aan het afschaffen van die NMSL van 55mph in de VS. Volgens grote specialisten zoals die Ralph Nader zou dat een enorme ramp worden: lichtjes overdreven zou ongeveer de hele Amerikaanse bevolking daardoor omkomen op de autowegen.
Bleek in de praktijk niets van aan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be