Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2022, 20:31   #81
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Wat is er on-mainstream aan de Kremlinberichtgeving? In Rusland is dat zelfde the only stream.
Hier is er ook maar 1 mainstream verhaal leidend tot 'gemanufactured consent' hoor. In dit geval bijvoorbeeld voor het sturen van wapens naar Oekraïne.

Ik vermoed zelfs dat de westerse media zelfs nu nog meer in Rusland doordringt dan omgekeerd. De media zijn een van de belangrijkste westerse 'wapens' geworden en het westen heeft daar een onmiskenbare voorsprong.

Citaat:
Het zou grappig zijn mocht het niet zo tragisch zijn hoe Bach e.a. hier het Kremlin napagegaaien onder de stelling dat ze voor vrije mening staan.
Ik begrijp niet goed wat u hier eigenlijkt zegt. Hoe zou u trouwens kunnen weten of ik 'het Kremlin' 'napapagaai' als u niet weet wat het Kremlin te zeggen heeft?

Lijkt me trouwens een goed idee de toegang tot wat het Kremlin zegt zonder westerse filter wat te vergroten op dit forum. Hoe meer informatie van beide zijden hoe groter het wederzijds begrip kan worden, hoe dichter bij dat vrede kan komen. Wil u dat?... Want ik krijg de indruk dat het er hier nogal bloeddorstig aan toe gaat. De interesse voor wat Rusland te zeggen heeft lijkt nogal beperkt.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 maart 2022 om 20:32.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2022, 20:33   #82
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat maakt het uit? Maar als u wil stel ik voor de videobeelden en bijhorende straatinterviews te bekijken. Ik gaf de link eerder maar ik vermoed dat u die niet zomaar gaat kunnen zien wegens censuur.

Ik las ook ergens dat het over een neergehaalde rakket zou kunnen gaan.
Jaja ,we weten het al ,al wat in de Westerse wereld verschijnt over dit conflict zijn leugens verpakt als propaganda ...

Al wat vanuit Russische hoek verschijnt is enkel de pure waarheid aangezien Russen nooit liegen ,niets verkeerd doen en dit willen zweren op hun communiezieltjes ....

Laatst gewijzigd door Svennies : 21 maart 2022 om 20:36.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2022, 20:37   #83
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier is er ook maar 1 mainstream verhaal leidend tot 'gemanufactured consent' hoor. In dit geval bijvoorbeeld voor het sturen van wapens naar Oekraïne.

Ik vermoed zelfs dat de westerse media zelfs nu nog meer in Rusland doordringt dan omgekeerd. De media zijn een van de belangrijkste westerse 'wapens' geworden en het westen heeft daar een onmiskenbare voorsprong.

Ik begrijp niet goed wat u hier eigenlijkt zegt. Hoe zou u trouwens kunnen weten of ik 'het Kremlin' 'napapagaai' als u niet weet wat het Kremlin te zeggen heeft?

Lijkt me trouwens een goed idee de toegang tot wat het Kremlin zegt zonder westerse filter wat te vergroten op dit forum. Hoe meer informatie van beide zijden hoe groter het wederzijds begrip kan worden, hoe dichter bij dat vrede kan komen. Wil u dat?... Want ik krijg de indruk dat het er hier nogal bloeddorstig aan toe gaat. De interesse voor wat Rusland te zeggen heeft lijkt nogal beperkt.
U kan hier alternatieve meningen posten uit bronnen naar keuze.

Ik denk niet dat een Rus het omgekeerde kan riskeren zonder risico op vervolging.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2022, 20:38   #84
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Jaja ,we weten het al ,al wat in de Westerse wereld verschijnt over dit conflict zijn leugens verpakt als propaganda ...

Al wat vanuit Russische hoek verschijnt is enkel de pure waarheid aangezien Russen nooit liegen ,niets verkeerd doen en dit willen zweren op hun communiezieltjes ....
Waarom stelt u de zaken zo zwart wit voor?
Oud 21 maart 2022, 20:55   #85
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wat jullie steeds willen doen he ,nu niet de heilige komen uithangen...
Oud 21 maart 2022, 21:22   #86
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wat jullie steeds willen doen he ,nu niet de heilige komen uithangen...
Jullie? Ik kan slechts voor mezelf spreken. Ik kan me hierin wel grotendeels vinden:

Citaat:

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the US is pouring weapons into a foreign nation to defend freedom and democracy.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe serious military conflicts consist of Good Guys fighting Bad Guys like a children’s cartoon show.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe a war is being fought between an evil monster who is the same as Hitler and a virtuous sexy comedian of surpassing bravery and wisdom.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the same western media institutions who’ve lied about every war are now telling the truth about this one.

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe we’re seeing an unprecedented wave of censorship because the European Union, Silicon Valley megacorporations, and TV service providers want to protect everyone from “disinformation”.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe a government the US doesn’t like is behaving aggressively for no other reason than because its leader is evil and hates freedom.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe Ukraine is just a scrappy little underdog acting completely independently of the dictates of the largest power structure on this planet.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the globe-spanning power structure centralized around the United States is merely a passive witness to this war and not a key player in creating its emergence.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the US empire is ever the innocent little flower it pretends to be.

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe that governments who’d have every incentive to lie to the public about what’s happening on the ground in Ukraine are simply choosing not to do so.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the politicians who’ve demonstrated ice cold indifference to their own citizens dying of poverty and disease care passionately about the plight of the Ukrainian people.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the most powerful and murderous government in the world is orchestrating the economic collapse of a nation it has long targeted for destruction in order to defend Ukrainians.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe the “anti-war” position is to support pouring weapons into a foreign country and cold war brinkmanship that could lead to World War 3 while shouting down anyone who advocates de-escalation, diplomacy and detente.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe anything which doesn’t align with what the TV tells you about this war is “Russian propaganda”.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and believe anyone who disputes the TV narrative about this war is defending Putin or thinks he is awesome.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and accuse people who disagree with you of working for a foreign government.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and find it strange and outlandish when someone criticizes the most powerful empire that has ever existed for its role in starting a war.

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and not understand that starvation sanctions are acts of war deliberately designed to hurt civilians.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and be fine with only knowing one side of the story.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and still not know that extremely powerful people have a vested interest in manipulating your understanding of what’s going on in the world and are doing so constantly with varying degrees of success.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and view a narrative being pushed in perfect unison by all the most powerful government and media institutions in the western world with anything other than white hot skepticism.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 and still believe your government is on the side of truth, justice and righteousness.

?

It’s not okay to be a grown adult in 2022 without reflecting on the possibility that things are not as they seem.

Het is toch niet omdat de media ons voor idioten verslijten dat we ons ook zo dienen te gedragen?

Laatst gewijzigd door Bach : 21 maart 2022 om 21:23.
Oud 21 maart 2022, 21:30   #87
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
U kan hier alternatieve meningen posten uit bronnen naar keuze.

Ik denk niet dat een Rus het omgekeerde kan riskeren zonder risico op vervolging.
En een Oekraïner?

Het is niet omdat dit forum vrij vrij is dat dat elders in het westen ook zo is. De illusie van vrijheid daar is men wel goed in om dat te verkopen. Vraag eens aan de Belgen die verhuist zijn naar buiten Europa waar ze zich het meest vrij voelden. Ik denk dat er weinigen België zouden zeggen. Dit is geen vrij land hoor. België heeft een aantal zeer positieve zaken (die men stilaan aan het verliezen is) maar vrijheid en democratie daarin zou ik dit land toch niet te hoog inschatten. Misschien dien je eerst het leven elders beleefd te hebben om dat te beseffen.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 maart 2022 om 21:31.
Oud 21 maart 2022, 21:33   #88
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie? Ik kan slechts voor mezelf spreken. Ik kan me hierin wel grotendeels vinden:

Het is toch niet omdat de media ons voor idioten verslijten dat we ons ook zo dienen te gedragen?
Dat is nochtans wat de vriendjes en verdedigers van het klein tsaartje uit Moskou hier dag in ,dag uit aan het doen zijn hé...

Hier mag dat nog hé....
Oud 21 maart 2022, 21:35   #89
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En een Oekraïner?

Het is niet omdat dit forum vrij vrij is dat dat elders in het westen ook zo is. De illusie van vrijheid daar is men wel goed in om dat te verkopen. Vraag eens aan de Belgen die verhuist zijn naar buiten Europa waar ze zich het meest vrij voelden. Ik denk dat er weinigen België zouden zeggen. Dit is geen vrij land hoor. België heeft een aantal zeer positieve zaken (die men stilaan aan het verliezen is) maar vrijheid en democratie daarin zou ik dit land toch niet te hoog inschatten. Misschien dien je eerst het leven elders beleefd te hebben om dat te beseffen.

Lap ,één post verder en ge valt weeral uit uw rol....

Hier mag dat nog zoals Dalibor terecht stelt , mag je ginder nét zoveel als hier mijn beste ....

Ach ,facebook wordt geblokkeerd in de Russische media van overheidswege wegens "te extremistisch"...

Gaan die gebruikers ook 15 jaar straf riskeren ...

Hoeveel straf riskeert ge hier voor anti-westerse postings mijn beste, leg het verschil eens uit...

Laatst gewijzigd door Svennies : 21 maart 2022 om 21:38.
Oud 21 maart 2022, 21:36   #90
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn de Donetsk autoriteiten ter plaatse die dat beweren blijkbaar. Ik heb nooit anders beweerd. Uw premisse voor wat volgt is verkeerd.
Maar... ge accepteert de verklaring van de Donetsk autoriteiten gewoon voor waar, toch? Of niet?

Daarmee is gans die discussie begonnen?...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ge neemt die beelden (Net zoals de beelden van vermeend vernielde Russische tanks door Oekraïens leger) toch met een korrel zout mag ik hopen?

Citaat:
Moest ú dat doen dan zou u toch aan degene die beweert dat het Rusland zelf geweest is die de doden in Donetsk op zijn geweten had ook om een bewijs vragen?
Elk verhaal, elke claim in een oorlogsverslaggeving accepteer ik voor waar als ik zelf voldoende de waarachtigheid kan inschatten. Daar zijn goede methodes voor (geolocaties, timestamping etc. etc.). Alle andere claims (zoals bvb; die "Ghost van Kiev") zijn verhaaltjes. Ook nu weer het gebombardeerd theater in Mariupol. Er zijn verschillende pistes mogelijk.

Ik weet dat jij geen hoge pet op hebt van OSINT, maar ik denk niet dat je beseft wat er mogelijk is met nieuwe technologie om quasi realtime de waarachtigheid van berichtgeving te verifiëren met simpele open bronnen, als je weet hoe het aan te pakken.

Citaat:
Andere westerse media gebruikten dezelfde beelden even later om de doden aan Rusland te wijten zeggende dat scene zich in Kiev had voorgedaan. Ik ging daar uitgebreider op in in een eerder bericht.

Uiteindelijk zijn die mensen wel dood. Een gruwelijke scene nu in mijn visueel geheugen gegrift. Zo zijn er veel ondertussen en allen veroorzaken ze een triestheid, ongeacht of het oekrainers, Russen, Palestijnen of Israëliërs betreft. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen gradaties van onrecht zijn. De goeden tegen slechten logica die meen ik vast te stellen dat velen hier hanteren verwerp ik echter. Dat is een recept voor eindeloos leed. Voor een cirkel van geweld.

De omstandigheden maken de mens.
In de balkan-oorlog hebben alle partijen oorlogsmisdaden begaan. Toch is er belang om de dood van een onschuldige Servische burger door een "verloren" kogel van een Bosniër niet op dezelfde hoogte te stellen als Srebrenica. De Bosniërs zijn daarom niet "de goeden" en de Serviërs "de slechten".

Waar ge van zou wakker moeten liggen is wie is in dit conflict het grootste burgerleed aan het veroorzaken.

Laatst gewijzigd door Voltian : 21 maart 2022 om 21:37.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2022, 21:38   #91
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat maakt het uit? Maar als u wil stel ik voor de videobeelden en bijhorende straatinterviews te bekijken. Ik gaf de link eerder maar ik vermoed dat u die niet zomaar gaat kunnen zien wegens censuur.

Ik las ook ergens dat het over een neergehaalde rakket zou kunnen gaan.
Enkel als je het wilt, kan je een topic erover openen onder het fact-check sub-forum.

Ik begin er pas aan als je het meent.
Oud 21 maart 2022, 21:42   #92
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
En een Oekraïner?

Belgie is geen vrij land
Belgische burgers zijn vrijer dan Russische burgers

Beide stellingen kunnen tegelijk waar zijn.

Mogelijke lakmoesproef: ga eens met een groot wit blad protesteren op het rode plein in Moskou of op de grote markt in BXL
Oud 21 maart 2022, 23:31   #93
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans wat de vriendjes en verdedigers van het klein tsaartje uit Moskou hier dag in ,dag uit aan het doen zijn hé...

Hier mag dat nog hé....
Weer zo'n zwart wit visie. Je ziet dat dikwijls bij oorlog. Het middenveld verdwijnt. Nuance is ongewenst. Wie niet voor is wordt beschuldigt met de vijand mee te heulen. De rede wordt vervangen door haat.

Men zit zich overwinnaar wanend op een troon omringt door lijken terwijl het noodlot ongemerkt aan het toeslaan is. Doet me aan een bepaald kunstwerk denken.

Ik benijd u niet met zo'n wereldvisie. Ik hoop dat u niemand kan meesleuren in de waanzin.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 maart 2022 om 23:32.
Oud 21 maart 2022, 23:41   #94
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgie is geen vrij land
Belgische burgers zijn vrijer dan Russische burgers

Beide stellingen kunnen tegelijk waar zijn.

Mogelijke lakmoesproef: ga eens met een groot wit blad protesteren op het rode plein in Moskou of op de grote markt in BXL
Leuke test. Neutrale kleding voor beide lokaties voorzien. Neem Kiev, Tienanmen en de publieke ruimte tgo het witte huis er ook maar bij. Met verborgen camera's.

Maar vrijheid is voor de meeste mensen tastbaarder op andere manieren. Ik ga de analyse hier nu niet voeren.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 maart 2022 om 23:42.
Oud 22 maart 2022, 00:08   #95
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar... ge accepteert de verklaring van de Donetsk autoriteiten gewoon voor waar, toch? Of niet?

Daarmee is gans die discussie begonnen?...
U veronderstelde dat misschien omdat u dat zelf zou doen. Info kan gegeven worden omdat men het als waarheid aanneemt maar ook (en dat doe ik vaak) omdat het info is die elders niet aan bod komt. Dat wat verzwegen wordt openbaar maken. Dat is wat Assange deed.

Kan cluster munitie zijn. Kan zijn van niet. Ik heb me daar nooit over uitgesproken persoonlijk.

Waar ik me wel over uitsprak is wat bepaalde westerse media deden door het gegeven in Kiev te situeren en in de schoenen van Rusland te schuiven. Dat was mijns inziens manipulatief. En wel onderzoekbaar indien men wil. Bijvoorbeeld door na te gaan waar de gebouwen die gefilmd werden echt staan.

Citaat:
Elk verhaal, elke claim in een oorlogsverslaggeving accepteer ik voor waar als ik zelf voldoende de waarachtigheid kan inschatten. Daar zijn goede methodes voor (geolocaties, timestamping etc. etc.). Alle andere claims (zoals bvb; die "Ghost van Kiev") zijn verhaaltjes. Ook nu weer het gebombardeerd theater in Mariupol. Er zijn verschillende pistes mogelijk.
Russische versie wijkt sterk af van westerse versie ivm dat theater. Van belang is hier tenminste ook kennis te nemen van die Russische versie. En dat uiteraard niet via de westerse media. Die maken er bijna per definitie een karikatuur van om de indruk van Russische leugens te geven. Waarmee ik niet wil zeggen dat Russische media in Rusland dat niet ook zullen pogen doen.

Citaat:
Ik weet dat jij geen hoge pet op hebt van OSINT, maar ik denk niet dat je beseft wat er mogelijk is met nieuwe technologie om quasi realtime de waarachtigheid van berichtgeving te verifiëren met simpele open bronnen, als je weet hoe het aan te pakken.
Ik heb me nooit uitgesproken over Osint. Alles wat kan helpen te ontsnappen aan de Google dictatuur is welkom zou ik zeggen.

Citaat:
In de balkan-oorlog hebben alle partijen oorlogsmisdaden begaan. Toch is er belang om de dood van een onschuldige Servische burger door een "verloren" kogel van een Bosniër niet op dezelfde hoogte te stellen als Srebrenica. De Bosniërs zijn daarom niet "de goeden" en de Serviërs "de slechten".

Waar ge van zou wakker moeten liggen is wie is in dit conflict het grootste burgerleed aan het veroorzaken.
Moest men daar nu eens van wakker gelegen hebben tijdens die 8 jaren oorlog in het oosten van Oekraïne met 14000 burgerdoden (OSCE gegevens als ik me niet vergis) dan zou deze oorlog misschien kunnen vermeden geweest zijn. Maar dat is nu dus te laat. Er is een veer gebroken.

Laatst gewijzigd door Bach : 22 maart 2022 om 00:21.
Oud 22 maart 2022, 00:14   #96
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel als je het wilt, kan je een topic erover openen onder het fact-check sub-forum.

Ik begin er pas aan als je het meent.
Waarom zou het van mij dienen af te hangen of je de gegeven beelden wil bekijken. Een reportage van een paar minuten? Dat beslis je gewoon zelf.

En uiteindelijk weet je toch op voorhand dat er links en rechts gelogen wordt in een oorlog. Waar ik niet mee akkoord gaat is met de opinie dat Rusland 'meer' zou liegen. Dat is de afgezwakte versie van het schadelijke westerse suprematie gedachtengoed. Ik wil zo'n waardeoordeel niet vellen.

Laatst gewijzigd door Bach : 22 maart 2022 om 00:22.
Oud 22 maart 2022, 00:26   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat uw berichten daarvan steeds weer getuigen: u herhaalt het Russisch narratief. Steeds weer opnieuw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2022, 09:39   #98
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou het van mij dienen af te hangen of je de gegeven beelden wil bekijken. Een reportage van een paar minuten? Dat beslis je gewoon zelf.
Waarom?

Omdat we het al eens geprobeerd hebben, maar dat we het toen niet hebben afgemaakt. Ik begin pas opnieuw aan zo'n "avontuur" als je met hetzelfde engagement als ik tijd wil steken om het uit te zoeken, want ja, het vraagt wel wat werk.

Maar het moet niet hoor. Ik heb toch nog altijd ergens in mijn hoofd een fractie hoop dat we over feiten common ground zouden kunnen vinden, maar het is misschien ijdele hoop.

Dus is het resultaat frustratie.

Maar goed, ik wil het nog wel eens proberen, alleen als jij met hetzelfde engagement de oefening aanvat. Het theater lijkt me een goeie case om aan te vatten.

Citaat:
En uiteindelijk weet je toch op voorhand dat er links en rechts gelogen wordt in een oorlog. Waar ik niet mee akkoord gaat is met de opinie dat Rusland 'meer' zou liegen. Dat is de afgezwakte versie van het schadelijke westerse suprematie gedachtengoed. Ik wil zo'n waardeoordeel niet vellen.
Waarom ga je niet akkoord met die opinie, als dat effectief de waarheid is?...

"meer" liegen vraagt een definitie van "meer" natuurlijk. Kan vanalles zijn: meer leugens, meer flagrante leugens, ipv 50% overdrijven, 250% overdrijven etc. etc.

Voor zover ik tot nu uit de waas van de oorlog kan opmaken, liegt "Rusland" meer dan Oekraïne. De zogezegde "denazificatie", de observatie dat gewone Russen niet weten wat er gebeurt in Oekraïne, het verbod op het woord "oorlog" in Rusland (het is een "speciale militaire operatie"), het zogezegd niet aanvallen van burgerdoelwitten terwijl dat duidelijk wel het geval is. Versus Oekraïne/Westen dat liegt over slangeneiland, "ghost of Kiev" en -jazeker- zwijgt over misdaden/fouten (?) in Donbas.

Laat het mij zo stellen, begingen de Bosniërs grotere misdaden dan de Serviërs, of was dat een conflict "in evenwicht".

Het is is iets te makkelijk om gewoon gelaten te berusten in "elke partij begaat misdaden" en dat is het dan.
Oud 22 maart 2022, 09:46   #99
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom?

Omdat we het al eens geprobeerd hebben, maar dat we het toen niet hebben afgemaakt. Ik begin pas opnieuw aan zo'n "avontuur" als je met hetzelfde engagement als ik tijd wil steken om het uit te zoeken, want ja, het vraagt wel wat werk.

Maar het moet niet hoor. Ik heb toch nog altijd ergens in mijn hoofd een fractie hoop dat we over feiten common ground zouden kunnen vinden, maar het is misschien ijdele hoop.

Dus is het resultaat frustratie.

Maar goed, ik wil het nog wel eens proberen, alleen als jij met hetzelfde engagement de oefening aanvat. Het theater lijkt me een goeie case om aan te vatten.

Waarom ga je niet akkoord met die opinie, als dat effectief de waarheid is?...

"meer" liegen vraagt een definitie van "meer" natuurlijk. Kan vanalles zijn: meer leugens, meer flagrante leugens, ipv 50% overdrijven, 250% overdrijven etc. etc.

Voor zover ik tot nu uit de waas van de oorlog kan opmaken, liegt "Rusland" meer dan Oekraïne. De zogezegde "denazificatie", de observatie dat gewone Russen niet weten wat er gebeurt in Oekraïne, het verbod op het woord "oorlog" in Rusland (het is een "speciale militaire operatie"), het zogezegd niet aanvallen van burgerdoelwitten terwijl dat duidelijk wel het geval is. Versus Oekraïne/Westen dat liegt over slangeneiland, "ghost of Kiev" en -jazeker- zwijgt over misdaden/fouten (?) in Donbas.

Laat het mij zo stellen, begingen de Bosniërs grotere misdaden dan de Serviërs, of was dat een conflict "in evenwicht".

Het is is iets te makkelijk om gewoon gelaten te berusten in "elke partij begaat misdaden" en dat is het dan.
De oorlog die woedt op huidig ogenblik heeft dan ook een verschrikkelijk rare verhaallijn in de zin van: had Zelenski moeten blijven jagen om toe te treden tot de NAVO??

Zoals ik al eerder schreef is at bij Poetin zwaar in een verkeerd keelgat geschoten en hij heeft actie ondernomen.

De vernietigende/moordende actie die hij daarbij ondernomen heeft, om zijn gelijk met te halen, valt verre van goed te keuren.

Ergens hoop je bijna dat ze de Russen eens lik op stuk gaan geven?

Misschien, heel misschien komt er dan een einde aan??????

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 maart 2022 om 09:47.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2022, 09:48   #100
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
U veronderstelde dat misschien omdat u dat zelf zou doen. Info kan gegeven worden omdat men het als waarheid aanneemt maar ook (en dat doe ik vaak) omdat het info is die elders niet aan bod komt. Dat wat verzwegen wordt openbaar maken. Dat is wat Assange deed.

Kan cluster munitie zijn. Kan zijn van niet. Ik heb me daar nooit over uitgesproken persoonlijk.

Waar ik me wel over uitsprak is wat bepaalde westerse media deden door het gegeven in Kiev te situeren en in de schoenen van Rusland te schuiven. Dat was mijns inziens manipulatief. En wel onderzoekbaar indien men wil. Bijvoorbeeld door na te gaan waar de gebouwen die gefilmd werden echt staan.
Als je zonder context en zonder voorbehoud een claim overneemt van een blog, dan maak je je toch net evengoed schuldig aan de verspreiding van propaganda die je de Westerse pers kwalijk neemt?

Citaat:
Russische versie wijkt sterk af van westerse versie ivm dat theater. Van belang is hier tenminste ook kennis te nemen van die Russische versie. En dat uiteraard niet via de westerse media. Die maken er bijna per definitie een karikatuur van om de indruk van Russische leugens te geven. Waarmee ik niet wil zeggen dat Russische media in Rusland dat niet ook zullen pogen doen.

Ik heb me nooit uitgesproken over Osint. Alles wat kan helpen te ontsnappen aan de Google dictatuur is welkom zou ik zeggen.
De Russische versie is me niet helemaal duidelijk. Ik heb tegenstrijdige zaken gehoord: "Azov heeft het theater zelf opgeblazen" over "het werd gebruikt als militaire schuilplaats of wapenopslagplaats, dus legitiem doelwit" tot "het is niet gebeurd". Wat is de Russische versie? De moeite om eens uit te zoeken.

Het aanbod om het samen te onderzoeken staat nog open. We starten dan best een aparte draad ni het factcheck sub-forum.

Citaat:
Moest men daar nu eens van wakker gelegen hebben tijdens die 8 jaren oorlog in het oosten van Oekraïne met 14000 burgerdoden (OSCE gegevens als ik me niet vergis) dan zou deze oorlog misschien kunnen vermeden geweest zijn. Maar dat is nu dus te laat. Er is een veer gebroken.
Ja dat is waar. Ik denk dat OCSE daar wel aan heeft gewerkt, maar dat er weinig "nieuws-tijd" aan is besteed in al die jaren. Ook daar zullen beide partijen misdaden begaan hebben. Ik beken dat ik daar weinig tot geen zicht op heb.
Gezien OCSE daar wel aan gewerkt heeft, dan moet daar ook objectieve documentatie over zijn (ik neem aan dat we beide OCSE kunnen vertrouwen?). Misschien de moeite om ook eens (samen?) in te duiken?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be