![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Andere landen doen dat ook niet. Als in Nederland de 4e op een lijst doodvalt (bij manier van spreken), dan wordt de 5e het nieuwe parlementslid. Dat zorgt dat de particratie minder macht heeft over de "volksvertegenwoordigers".
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Stel dat ik zo gek zou zijn om op Vanquickenborne te willen stemmen, ik stem er federaal op, maar hij laat zich opvolgen door één of andere onbekende van de opvolgerslijst. Het spreekt voor zich dat had ik dat dan voor de verkiezingen geweten ik nooit voor die pipo zou gestemd hebben. En die opvolgerslijst is niet interessant, want bevat nauwelijks namen die je kent. En het geeft een enorme macht van de partij op die opvolgers. Die moeten vooral braaf in de pas lopen, of de volgende keer staan ze niet meer op de lijst. Lopen ze braaf in de pas dan krijgen ze de volgende keer misschien een plaats op de normale lijst. En zo krijg je parlementsleden die slaafs de partij volgen. Ik zal u een andere vraag stellen: welk voordeel heeft het systeem met opvolgerslijsten voor de burger, als je het vergelijkt met hoe men het in andere landen doet (Nederland bijv.)? In andere landen, stel dat een partij 5 zetels haalt, en op de lijst stonden er 20 namen, dan krijgen die 5 met de hoogste aantal voorkeurstemmen de zetels. Als dan op een bepaald moment één van die 5 zwaar ziek wordt of zo, en niet verder kan met zijn of haar taak, is het gewoon opnieuw deze met het hoogste aantal stemmen die de zetel krijgt (de 6e hoogste dus). Dit systeem is veel eerlijker, er wordt niet geswitcht tussen 2 lijsten. Waarom zou ik als burger een nobele onbekende willen, terwijl er daar op de gewone lijst kandidaten waren die misschien 10 keer zoveel stemmen behaalden als de eerste opvolger? Wat is daar democratisch aan?
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 16 juli 2022 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De opvolgerslijst wordt, net zoals de lijst voor de effectieven, opgesteld door een kiesbureau (bij de N-VA toch). De eerste opvolger is gewoonlijk iemand die ze willen lanceren. Op zich ben ik niet tegen het systeem van opvolgers. Ze hebben zich tenminste gepresenteerd aan de kiezer. Bij de gemeenteraad gaat het iets anders. Daar worden de opvolgers vastgesteld na de verkiezingen, tot nu toe kregen ze ook de stemmen mee van de lijststem, dit zou afgeschaft worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
![]() Citaat:
U kunt ook nog eens herhalen dat senatoren gecoöpteerd worden, en dat het dus "normaal" is dat we deze nutteloze bende moeten betalen, terwijl we ze niet eens kunnen kiezen. Ik vind het systeem slecht en ondemocratisch. Iemand met 10 keer minder stemmen kan mensen voorsteken die 10 keer meer stemmen hadden. Dat de N-VA of de VLD of om het even welke partij iemand wil lanceren, dat kan goed zijn, maar dat heeft niets te maken met de wil van de kiezer, dat is pure particratie, en dat is de kanker van dit land. Het valt mij dik tegen dat N-VA'ers de particratie verdedigen, en niet bereid zijn om het systeem democratischer te maken. Dat zal een van de redenen zijn waarom ik ook volgende keer (met uitzondering van Europa) opnieuw VB zal stemmen. Citaat:
Het is een totale wirwar, een kat vindt er haar jongen niet in terug. Maak dat eens uniform, in plaats van die diarree van regeltjes. Geen idee of die regeltjes nu nog kloppen, met al dat gefoefel aan de verkiezingen.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 16 juli 2022 om 11:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Onlangs was er nog een prachtillustratie van het feit dat N-VA het oervoorbeeld van particratie is De Wever pleitte voor het volle overdracht van bevoegdheden omtrent energie naar Vlaanderen. VB dient voorstel tot decreet in om energie e regionaliseren Geloof het of niet, de N-VA fractie stemde en-bloc tegen De N-VA is zo particratisch dat ze tegen de eigen mening gaan stemmen als de voorstellen door de verkeerden worden gedaan Bron : https://www.vlaamsbelang.org/n-va-ve...egionaliseren/ En dan durft een van de weglopers-ondervoorzitters de klaagzak te bespelen over particratie. Zij deed allicht een poging naar het wereldrecord hypocrisie. Wie een klein beetje geinformeerd is in de Vlaemschen politiek weet dat er niet op de N-VA moet gerekend worden om de particratie te bestrijden.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 16 juli 2022 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat hier dus over 18 liberale subtoppers/aankomende toppers.
Die een brief sturen naar hun liberale (nou ja) voorzitter. Wordt die vis hier even verdronken zeg.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Lang heeft dat niet geduurd natuurlijk…ik ben hier al sinds begin 2003
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat de draadstarter de betekenis van "brandbrief " verkeerd begrepen heeft in zijn titel.
Laatst gewijzigd door Jakko : 16 juli 2022 om 12:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb het artikel in de Morgen gelezen, en die brandbrief.
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Niets over brandhout teruggevonden, wel wat verder dat het om een brandbrief (brief over een zeer urgentie kwestie) ging. Laatst gewijzigd door Jakko : 16 juli 2022 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zwakste Premier sinds Marc Eyskens, trouwens.
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat jij als vastgeroeste VLD'er dat liever eufemistisch uitdrukt, verwondert mij niet. Maar de waarheid heeft haar rechten.
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn 60 senatoren waarvan er 10 gecoöpteerd zijn (6 Vlaamse en 4 Franstaligen. De rest zijn gewoon parlementsleden die er een jobke bij doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik schrijf gewoon hoe het systeem in elkaar zit. Voor mij mocht de senaat al lang op de schop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |