Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 08:48   #181
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat ik niet goed snap is waarom Damiaan hier nu ineens een held is ?
niet te verwonderen dat een Belg dat niet snapt.
Leopold II dat is pas een held
Oud 7 oktober 2009, 09:10   #182
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
niet te verwonderen dat een Belg dat niet snapt.
Leopold II dat is pas een held
Ik snap het nochtans ook niet.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 12:26   #183
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Pater Damiaan
heeft vrijwillig en goed wetende dat ook hij aan melaatsheid ging sterven zijn leven opgeofferd. Hij is zonder enige twijfel de grootste belg. Zelfs uitgesproken linkse papenvreters als Louis Tobback en prof. Vermeersch hebben in D.S. hun bewondering voor hem uitgesproken. Zelfs in Wallonië stond hij op de derde plaats.

Mensen als Merckx, die wat harder op de pedalen kon trappen dan gewone renners en een zanger die spuwde op zijn afkomst komen niet tot zijn hielen wanneer je het over grootsheid hebt.

Er is iets aan de hand met jou. Nare ervaringen met paters gehad, of gewoon anti-religie, wie zal het zeggen?

Een maatschappij die onze normen en waarden betwist, die met andere woorden ons mens-zijn naar de vuilnisbak verwijst, is verloren. Gelukkig ben jij de uitzondering die niets eens de regel bevestigt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 12:52   #184
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Pater Damiaan
heeft vrijwillig en goed wetende dat ook hij aan melaatsheid ging sterven zijn leven opgeofferd. Hij is zonder enige twijfel de grootste belg. Zelfs uitgesproken linkse papenvreters als Louis Tobback en prof. Vermeersch hebben in D.S. hun bewondering voor hem uitgesproken. Zelfs in Wallonië stond hij op de derde plaats.

Mensen als Merckx, die wat harder op de pedalen kon trappen dan gewone renners en een zanger die spuwde op zijn afkomst komen niet tot zijn hielen wanneer je het over grootsheid hebt.

Er is iets aan de hand met jou. Nare ervaringen met paters gehad, of gewoon anti-religie, wie zal het zeggen?

Een maatschappij die onze normen en waarden betwist, die met andere woorden ons mens-zijn naar de vuilnisbak verwijst, is verloren. Gelukkig ben jij de uitzondering die niets eens de regel bevestigt.
Aangezien je je oordeel al klaar hebt, zonder me zelfs maar te kennen, kies je zelf maar.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:07   #185
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik niet goed snap is waarom Damiaan hier nu ineens een held is ?
Een populair media-'format' leidt tot een discussie over waarden die kunnen worden geïnterpreteerd als een uiting van een cultuurverschil.

Uit de bijkomende informatie die ik op Wikipedia vond blijkt dat het verschil in de door het VRT-publiek enerzijds en het RTBf-publiek anderzijds geleverde resultaten gedeeltelijk ook een gevolg is van de manier waarop het 'format' werd gerealiseerd, wat op een bijkomend cultuurverschil zou kunnen wijzen.

Het valt echter niet te ontkennen dat Pater Damiaan en Jacques Brel een fundamenteel �*ndere invulling aan hun leven gaven.

Beiden kunnen behoorlijk 'rebels' worden genoemd, maar wat die rebelsheid henzelf en 'hun publiek' opleverde, kan niet onder een gemeenschappelijke noemer worden geplaatst.

De term 'held' voor Pater Damiaan is geen onterechte keuze, me dunkt.
Ik verkies die zelfs boven 'heilig'.

Jacques Brel was een 'groot artiest', maar geen 'held'. Er zijn niet zo veel 'grote artiesten' die we deze laatste status kunnen toedichten. 'Heilig' was-ie in geen geval.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:23   #186
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een populair media-'format' leidt tot een discussie over waarden die kunnen worden geïnterpreteerd als een uiting van een cultuurverschil.

Uit de bijkomende informatie die ik op Wikipedia vond blijkt dat het verschil in de door het VRT-publiek enerzijds en het RTBf-publiek anderzijds geleverde resultaten gedeeltelijk ook een gevolg is van de manier waarop het 'format' werd gerealiseerd, wat op een bijkomend cultuurverschil zou kunnen wijzen.

Het valt echter niet te ontkennen dat Pater Damiaan en Jacques Brel een fundamenteel �*ndere invulling aan hun leven gaven.

Beiden kunnen behoorlijk 'rebels' worden genoemd, maar wat die rebelsheid henzelf en 'hun publiek' opleverde, kan niet onder een gemeenschappelijke noemer worden geplaatst.

De term 'held' voor Pater Damiaan is geen onterechte keuze, me dunkt.
Ik verkies die zelfs boven 'heilig'.

Jacques Brel was een 'groot artiest', maar geen 'held'. Er zijn niet zo veel 'grote artiesten' die we deze laatste status kunnen toedichten. 'Heilig' was-ie in geen geval.
Ik snap de hele heisa niet.

De ene was pater en de andere zanger, ze deden het allebei om hun brood te verdienen.

Hoe slaagt de katolieke verk er anno 2009 nog steeds in om mensen al die fabeltjes wijs te maken.
Hoe dom is een mens om die pater 120 jaar na z'n dood ook nog eens tot grootste Belg uit te roepen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:35   #187
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

De ene was pater en de andere zanger, ze deden het allebei om hun brood te verdienen.

...
Lees eens een biografie van die pater, Henri1.

Dat TV-kijkers voor Pater Damiaan kiezen als 'grootste Belg' vind ik op een of andere manier geruststellend. Geef toe, het had èrger gekund.

Dat de Katholieke Kerk rijkelijk laat is met haar erkentelijkheid, is iets waar een mens zich terecht aan mag ergeren.

Is Leopold II al veroordeeld, trouwens?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:35   #188
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aangezien je je oordeel al klaar hebt, zonder me zelfs maar te kennen, kies je zelf maar.
Tja, zo gaat dat nu éénmaal op een openbaar forum. Toch een vraagje : ken jij allemaal de mensen op wiens opmerkingen je antwoordt? Natuurlijk niet. Inmiddels noteer ik dat je niet echt op mijn posting geantwoord hebt. Uiteraard is dit geen verplichting, maar het zou wel helpen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:45   #189
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg dan eens uit waarom u vindt dat iemand met de daden van een Damiaan dit eerbetoon niet verdient?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:50   #190
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Lees eens een biografie van die pater, Henri1.

Dat TV-kijkers voor Pater Damiaan kiezen als 'grootste Belg' vind ik op een of andere manier geruststellend. Geef toe, het had èrger gekund.

Dat de Katholieke Kerk rijkelijk laat is met haar erkentelijkheid, is iets waar een mens zich terecht aan mag ergeren.

Is Leopold II al veroordeeld, trouwens?
Het had idd erger gekund.
Ze hadden Eddy Wally kunnen verkiezen.
Oud 7 oktober 2009, 14:51   #191
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Leg dan eens uit waarom u vindt dat iemand met de daden van een Damiaan dit eerbetoon niet verdient?
Noemt U een heilig verklaring een eerbetoon ?

Ze hadden die mens zijn eerbetoon moeten geven toen hij nog leefde.
Nu zijn het vijgen na Pasen.
Oud 7 oktober 2009, 15:06   #192
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noemt U een heilig verklaring een eerbetoon ?

Ze hadden die mens zijn eerbetoon moeten geven toen hij nog leefde.
Nu zijn het vijgen na Pasen.
In vragen ontwijken ben jij de grootste Belg, ere wie ere toekomt.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:30   #193
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Wilde je aantonen dat er sinds de jaren tachtig echt niets meer gebeurd is in Wallonië? Triestige verzameling hoor. Muriel Dacq, een one-hit wonder. Leopold Nord van hetzelfde. Plastic Bertrand, inderdaad: idem, en wat te bewijzen viel: van vreemde afkomst (frans/russisch). Philippe Lafontaine: raad eens. Blijft Mauranne als afgezaagd subtoppertje. Mager, heel mager.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:37   #194
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Damiaan heeft mensen geholpen daar ergens waar ze Lost draaien terwijl er hier toen extreme misserie was. Hij koos voor de zon onze grootste belg. Haha!
Mss zouden Obama's voorouders daar nooit zijn geboren moest Damiaan er niet geweest zijn..
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:38   #195
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze (gasten als Fonne) zullen het nooit leren, he
Wat leren? De onderwerping aan de Franse Leitkultur of zoiets?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:42   #196
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik snap de hele heisa niet.

Hoe slaagt de katolieke verk er anno 2009 nog steeds in om mensen al die fabeltjes wijs te maken.
Hoe dom is een mens om die pater 120 jaar na z'n dood ook nog eens tot grootste Belg uit te roepen ?
Henri, jij vaart onder de Belgische vlag.
Als jij weet wat je zegt en vertegenwoordigt wat die belgische vlag dekt dan heb jij en al waarvoor je staat het hierbij finaal verkorven.

Je bent dan ook geen aandacht of antwoord meer waard.
Oud 7 oktober 2009, 15:45   #197
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Wilde je aantonen dat er sinds de jaren tachtig echt niets meer gebeurd is in Wallonië? Triestige verzameling hoor. Muriel Dacq, een one-hit wonder. Leopold Nord van hetzelfde. Plastic Bertrand, inderdaad: idem, en wat te bewijzen viel: van vreemde afkomst (frans/russisch). Philippe Lafontaine: raad eens. Blijft Mauranne als afgezaagd subtoppertje. Mager, heel mager.
Nu is het inderdaad veel rustiger maar zoals ik het al zei, Wallonië leeft zowiezo meer met Frankrijk dan met hun eigen regio. Maurane is nog steeds aanwezig en Alec Mansion - van Léopold Nord - heeft deze zomer een hit in Wallonië gehad. Hij is nog steeds in het business :
http://www.youtube.com/watch?v=U2AahO9xcRo
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:48   #198
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het had idd erger gekund.
Ze hadden Eddy Wally kunnen verkiezen.
Men heeft het soms over helden. Welke gebreken de man ook moge gehad hebben en indien de biografie van Damiaan klopt, welnu, dan beschouw ik pater Damiaan als een held. In de ware zin van het woord. Waarvoor men alleen maar een diep respect kan opbrengen. Een humanist in de werkelijke, zuivere, meest authentieke zin van het woord. En dat meen ik. En meer wil ik daar niet meer over kwijt. Want diegenen die dit niet zien, zijn blind.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 15:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:54   #199
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men heeft het soms over helden. Welke gebreken de man ook moge gehad hebben en indien de biografie van Damiaan klopt, welnu, dan beschouw ik pater Damiaan als een held. In de ware zin van het woord. En dat meen ik. En meer wil ik daar niet meer over kwijt. Want diegenen die dit niet zien, zijn blind.
Juist System! enkel een zieke geest gaat daar niet mee akkoord.

De Morgen schreef destijds dat de keuze van de Vlamingen: Pater Damiaan grootste Belg een bewijs is van hun achterlijkheid (of zo iets in die aard).

Dat is voor mij voldoende reden om dat blad nooit te kopen.

Ik weet niet of DM zich ooit daarover verontschuldigd heeft.
Oud 7 oktober 2009, 16:00   #200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Juist System! enkel een zieke geest gaat daar niet mee akkoord.

De Morgen schreef destijds dat de keuze van de Vlamingen: Pater Damiaan grootste Belg een bewijs is van hun achterlijkheid (of zo iets in die aard).

Dat is voor mij voldoende reden om dat blad nooit te kopen.

Ik weet niet of DM zich ooit daarover verontschuldigd heeft.
Wat 'De Morgen' doet of schrijft in deze, is de zaak van deze krant. Ik verlang niet van 'De Morgen' dat die dezelfde mening heeft als ik. Ik zou het zelfs weinig verrijkend vinden, moest deze krant dat wèl hebben. Maar ik heb vanzelfsprekend mijn eigen mening hierover. En het is niet omdat een krant zoals 'De Morgen' -volgens mij- fout zit in deze aangelegenheid, dat ik die krant niet meer zal kopen. Integendeel. Deze krant is een uitstekende krant, waarmee ik het misschien niet altijd (maar met een gezapige regelmaat wel) eens ben, maar soit. Misschien weet 'De Morgen' iets meer en iets anders over Damiaan wat ik niet weet. Het zij zo. Dat neemt niet weg dat ik bij mijn mening blijft voor wat Damiaan betreft.

P.S.
Ter 'uwer' attentie: soms (dit wil zeggen: vrij zelden, maar toch) ben ik zelfs eens met het Pallieterke.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 16:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be