![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
37 | 72,55% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 21,57% |
anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet zelfs dat in de kerk hier twee straten verder, zelfs geen pastoor meer is. Ik hoef geen kerkganger te zijn om te weten hoe slapjes het is gesteld met het kerkbezoek. Gewoon eens buiten komen en rondkijken volstaat.
![]() |
#183 |
Minister-President
|
![]() In jouw buurt mss. In mijn dorp zijn er 2 kerken waarvan 4 missen in het weekend. Dus dat valt al goed mee. In de stad waar ik vroeger woonde 8 kerken waarvan 1 kerk zelfs dagelijks de mis deed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jaja, de rkk floreert, zoveel is zeker.
![]() |
#185 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Vlaanderen is de mispraktijk inderdaad sterk teruggelopen, maar het kerkbezoek is daarom nog niet spectaculair gedaald. Voor de toediening van bepaalde sacramenten en riten doen de mensen in Vlaanderen nog in heel grote mate beroep op de Kerk: het aantal doopsels is nog steeds hoog en het aantal kerkelijke begrafenis nog veel groter bijvoorbeeld. Welnu, ook voor die gelegenheden wordt het kerkgebouw gebruikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze discussie gaat dan ook niet over een binnenkerkelijke zaak, maar wel over de bewering dat "de kerken leeg staan". Welnu, uit de verschillende sacramentele en rituele handelingen (doopsels, huwelijken, begrafenissen...) blijkt dat de kerkgebouwen in Vlaanderen nog tamelijk intensief worden gebruikt, ondanks het bijzonder sterk teruggelopen misbezoek op zondag. Dat ik wel m'n vragen heb bij de waarde van bepaalde van deze handelingen, heb ik al veel eerder gesteld en wil ik gerust, als dat u een plezier kan doen, nog eens herhalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aanschuiven dat het daar is jong , die werken zelfs met een lijst ! Naam niet op de lijst kom je niet binnen .... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 8 januari 2011 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al het geld naar harriechristus voor een betere toekomst der mensheid.
Dan mag de Paus mijn pensioen hebben..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is dat zo en de Kerk heeft dat altijd beseft. Daarom ook heeft de Kerk altijd de sacrale kunst gestimuleerd als een middel tot verheffing van de mensen, ook van die mensen die hun geloof niet zo intens beleven. Aardse schoonheid appelleert en verheft de ziel. Daarom ook heb ik in het verleden als mensen gesproken die niet gelovig zijn, maar die wel een kerkgebouw binnenstappen om er een moment van bezinning en rust te mogen beleven. Ergens is dus voor die mensen dat gebouw dus niet zomaar een gebouw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat moet dan toch redelijk lang geleden zijn want tegenwoordig zijn de kerken maar en uurtje of twee per week open en dan staat er achteraan de kerk ne crossdresser lawaai te maken. Niet zo ideaal voor en moment van bezinning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is misschien in uw streek het geval. Bij ons niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |