Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2011, 22:46   #181
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Dat bedoel ik nu net met die highbrow mentaliteit:
wedden dat Jacob van Maerlant hetzelfde zou zeggen van jouw post?

Alles evolueert. De aard van de evolutie is een relatief gegeven en hangt af van wie het waarneemt.
Wat voor U devolutie is, is voor mij misschien wel progressie.
Ik weet ook helemaal niet wat jouw motieven of drijfveren zijn.

Citaat:
Nogmaals; who cares.
Er zijn nu eenmaal mensen die buiten het scheppen van een zak geld en het verwerven van hun eigen persoonlijke welvaart/welzijn nog andere zaken belangrijk vinden. Paris Hilton is per slot van rekening ook zo rijk als de zee diep is, maar wordt ze daarom door iedereen gerespecteerd en voor vol aanzien?

Citaat:
En trouwens; Ik veronderstel dat jij Di Rupo dan toch de slechtse 1e minister sinds, pakweg, Leburton vindt?
De essentie van die laatste zin in jouw post ontgaat me. Tenzij je ervan uitgaat dat ik een archetypische kaakslagflamingant ben die er heilig van overtuigd is dat de verfransing in Vlaams-Brabant en bij uitbreiding alles wat in Vlaanderen misloopt de schuld is van die stoute Walen?

Citaat:
En de humor hiervan ontgaat me dus helemaal.

Laatst gewijzigd door SDG : 9 december 2011 om 22:48.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2011, 23:36   #182
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik weet ook helemaal niet wat jouw motieven of drijfveren zijn.
Da's waar.

Citaat:
Er zijn nu eenmaal mensen die buiten het scheppen van een zak geld en het verwerven van hun eigen persoonlijke welvaart/welzijn nog andere zaken belangrijk vinden. Paris Hilton is per slot van rekening ook zo rijk als de zee diep is, maar wordt ze daarom door iedereen gerespecteerd en voor vol aanzien?
Jij gaat opnieuw jouw persoonlijke waardenstelsel gaan gebruiken om evolutie te duiden. Dat is je goed recht natuurlijk, maar dat niet neemt niet weg dat je een arbitrair standpunt inneemt. Rijk worden kan niet gepaard gaan met respect. Nederlandse taal evolutie = per definitie devolutie.
Nog altijd geen objectief argument gehoord.

Citaat:
De essentie van die laatste zin in jouw post ontgaat me. Tenzij je ervan uitgaat dat ik een archetypische kaakslagflamingant ben die er heilig van overtuigd is dat de verfransing in Vlaams-Brabant en bij uitbreiding alles wat in Vlaanderen misloopt de schuld is van die stoute Walen?
Ik was benieuwd naar uw standpunt, als voorstander van een correct taalgebruik en een tegengewicht voor de devolutie van het Nederlands, over het taalgebruik van onze 1e minister. Meer niet.
Hoe schat jij de linguistieke impact in van het taalgebruik van de eerste minister van Belgie?
Of is de devolutie van het Nederlands daar geen probleem?

En de humor hiervan ontgaat me dus helemaal.
Da's typisch voor highbrow; alles niet te serieus nemen.
En alzeker dit kolderforum niet.
nogmaals
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2011, 23:53   #183
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De voornaamste drijfveer van de doorsnee Vlaams-nationalist anno 2011 is dan ook gewoon een onafhankelijk Vlaams republiekje, waarbij men er op rekent dat de verfransing/ontnederlandsing automatisch aan de nieuwe staatsgrenzen zal stoppen. Landjesfetisjisme ten top, en bovendien in de eerste plaats niet pro-Vlaanderen maar gewoon anti-Wallonië/Franstalig, en ook hoofdzakelijk economisch geïnspireerd. Zolang we maar van de Walenkoppen verlost zijn.
Zeker.

Vlaams nationalisten hebben de legitieme wens naar een eigen staat (of dat een republiek wordt?) , hoe klein die staat ook wordt.

De enige kans om en tweetalig Vlaanderen nog te vermijden is het opgeven van Brussel en grote gebieden in Vlaams Brabant en O-Vlaanderen ( ben je meteen van enorm veel allochtonen 'verlost'), met een mini Vlaanderen als resultaat.

Als taal kan worden gekozen voor het Vlaams (zoals de Montenegrijnen deden/ The idea of a Montenegrin standard language separate from Serbian appeared in 1990s, and gained traction in 2000s, by proponents of Montenegrin independence. Montenegrin became the official language of Montenegro with the ratification of a new constitution on 22 October 2007).

En de broodnodige 'vijanden' van deze nieuwe staat zijn ook allang gevonden: Walen & Hollanders.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 08:27   #184
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat een onzin.

Gek dat je zo'n wartaal uitslaat. We hebben toch al veel ervaring in Belgie.

Belgie kent al snel bijna een miljoen verfranste Vlamingen. Die spreken echt allemaal uitstekend Frans hoor. (Engels is hooguit hun 2e taal)

Ze zijn dan ook meestal zo vroeg mogelijk begonnen. Gewoon al in het kleuteronderwijs naar de Franse school.
Get that laugh track going Emile.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 08:59   #185
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

backbencher O-VLD-ers zijn net als de backbenchers van de andere partijen : KWAAKKWAAKKWAAK....

emo-kiekens en "waan van de dag" nuttelozen
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 09:17   #186
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Waarom zouden ze dat nu willen? Nederlandstaligen hebben toch geen politieke macht.
Waarom duwt u de vlamingen alweer in een Calimero rol ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 09:18   #187
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Of geheel europa verduitst bv. heel juist
Das Fatherland muss grösser sein ?
Oud 10 december 2011, 09:19   #188
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Hebben ze al 2 keer geprobeerd, 't wilt nie lukken
Met de Nederlanders ook niet.
Die bonjourden we wel buiten zonder hulp van de Amerikanen.
Oud 10 december 2011, 09:20   #189
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
OK maak Frans dan niet langer verplicht, probleem opgelost.
Ik heb eerder de indruk dat u problemen wil creëren i.p.v. op te lossen.
Oud 10 december 2011, 09:20   #190
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom duwt u de vlamingen alweer in een Calimero rol ?
I concur; 't is net alsof de regering geen meerderheid heeft bij de NL-talige parlementsleden...
Die calimero's van NVA-VB-LDD-GROEN! toch.

Oud 10 december 2011, 09:21   #191
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de Nederlanders ook niet.
Die bonjourden we wel buiten zonder hulp van de Amerikanen.
er zijn er nog 6 miljoen te gaan
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 09:21   #192
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Ongelooflijk dat de VLD-particraten een slim voorstel doen. Wedden dat de dikke tegen is?
Jips, net zoals hij tegen alle nota's van anderen was.
Oud 10 december 2011, 09:23   #193
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Waarom een Romaanse taal aanleren ? Het gros kan nog niet eens behoorlijk Nederlands.
Als er dan toch een tweede taal moet komen, lijkt het Engels mij eerder geschikt.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 09:24   #194
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jips, net zoals hij tegen alle nota's van anderen was.
*geeuw*

Laatst gewijzigd door hurricane : 10 december 2011 om 09:24.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 09:30   #195
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jij gaat opnieuw jouw persoonlijke waardenstelsel gaan gebruiken om evolutie te duiden. Dat is je goed recht natuurlijk, maar dat niet neemt niet weg dat je een arbitrair standpunt inneemt. Rijk worden kan niet gepaard gaan met respect. Nederlandse taal evolutie = per definitie devolutie.
Nog altijd geen objectief argument gehoord.
Wat is voor jou dan evolutie? Noem jij een ontwikkeling waarbij men elkaar moet gaan ondertitelen of men begrijpt elkaar niet meer een evolutie? Uteraard, als je de sluitende definitie die in Van Dale staat misschien wel, maar dan zijn we gewoon een semantische discussie aan het voeren.

Citaat:
Ik was benieuwd naar uw standpunt, als voorstander van een correct taalgebruik en een tegengewicht voor de devolutie van het Nederlands, over het taalgebruik van onze 1e minister. Meer niet.
Hoe schat jij de linguistieke impact in van het taalgebruik van de eerste minister van Belgie?
Of is de devolutie van het Nederlands daar geen probleem?
Aangezien bij de huidige eerste minister het Nederlands niet zijn moedertaal is, vind ik dit eigenlijk geen goed voorbeeld in het licht van deze discussie.
Oud 10 december 2011, 09:51   #196
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat is voor jou dan evolutie? Noem jij een ontwikkeling waarbij men elkaar moet gaan ondertitelen of men begrijpt elkaar niet meer een evolutie? Uteraard, als je de sluitende definitie die in Van Dale staat misschien wel, maar dan zijn we gewoon een semantische discussie aan het voeren.
Je moet eens Darwin lezen: evolutie = amoreel. Daar is geen goed of kwaad aan. Of een evolutie "goed" of "slecht" is zijn subjectieve connotaties.
Allez een praktisch voorbeeld:
Vroeger schreef men "Nederlandsche" met een sch-.
Dat evolueerde naar "Nederlands" met een s-.
Goed? Slecht? Who cares?
Ik ben er zeker van dat 80 jaar geleden highbrow schrijvertjes dat een schande vonden en een teloorgang van de spelling. En blablablabla.
Nogmaals; als je dat nu wilt of niet; taal evolueert. Of je nu tensletten swaffelt of niet, doet er niet toe. Dat is gewoon een feit.
Je daarin druk maken, getuigt van weining historisch perspectief.
Of van highbrow allures.

Citaat:
Aangezien bij de huidige eerste minister het Nederlands niet zijn moedertaal is, vind ik dit eigenlijk geen goed voorbeeld in het licht van deze discussie.
Ik wel; hij moet bv in Nederland ons land vertegenwoordigen.
Kun je je inbeelden wat uw tegenhanger in Nederland daarvan gaat denken, bij het eerste staatsbezoek van onze Premier?
2 maten en 2 gewichten
Nederlands is ook niet mijn moedertaal, dat is mijn dialect.
Mijn nederlands is ook niet perfect, maar ik doe mijn best.
En dan gaat zo'n highbrowserke mij verwijten dat ik mede-verantwoordelijk ben voor taaldevolutie omdat ik soms een woord anders uitspreek, maar het goekeuren dat ons politiek uithangbord in binnen- en buitenland geen 3 woorden kan uitspreken zonder 4 fouten te maken?
Allez, als conservatief taalpurist moet je iets consequenter uit de hoek komen.
Oud 10 december 2011, 10:17   #197
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je moet eens Darwin lezen: evolutie = amoreel. Daar is geen goed of kwaad aan. Of een evolutie "goed" of "slecht" is zijn subjectieve connotaties.
Allez een praktisch voorbeeld:
Vroeger schreef men "Nederlandsche" met een sch-.
Dat evolueerde naar "Nederlands" met een s-.
Goed? Slecht? Who cares?
Ik ben er zeker van dat 80 jaar geleden highbrow schrijvertjes dat een schande vonden en een teloorgang van de spelling. En blablablabla.
Nogmaals; als je dat nu wilt of niet; taal evolueert. Of je nu tensletten swaffelt of niet, doet er niet toe. Dat is gewoon een feit.
Je daarin druk maken, getuigt van weining historisch perspectief.
Dat is naast de kwestie. Het gaat mij niet om de evolutie van de spelling, maar om het gegeven dat de taal van de Vlamingen alsmaar meer onverzorgd wordt en men hoe langer hoe meer fouten tegen de eigen taal maakt.

Citaat:
Of van highbrow allures.
Kun je dat woord even toelichten of anders stoppen met het te pas en te onpas te gebruiken?

Citaat:
Kun je je inbeelden wat uw tegenhanger in Nederland daarvan gaat denken, bij het eerste staatsbezoek van onze Premier?
2 maten en 2 gewichten
Nederlands is ook niet mijn moedertaal, dat is mijn dialect.
Mijn nederlands is ook niet perfect, maar ik doe mijn best.
Natuurlijk is het Nederlands van Di Rupo zwaar ontoereikend, maar ik vind het los staan van déze discussie omdat het hier gaar over taalverloedering bij Nederlandstaligen. Iemand als Alfons Verplaetse (ex-gouverneur van de Nationale Bank) daarentegen zou ik wel een goed voorbeeld noemen.

Citaat:
En dan gaat zo'n highbrowserke mij verwijten dat ik mede-verantwoordelijk ben voor taaldevolutie omdat ik soms een woord anders uitspreek, maar het goekeuren dat ons politiek uithangbord in binnen- en buitenland geen 3 woorden kan uitspreken zonder 4 fouten te maken?
Allez, als conservatief taalpurist moet je iets consequenter uit de hoek komen.
Waar is deze persoonlijke aanval voor nodig? Waar verwijt ik jou persoonlijk iets? Als je niet in staat bent een elementaire vorm van beleefdheid aan te houden en moet beginnen schelden houdt de discussie voor mij hier op, begrepen?
Oud 10 december 2011, 10:51   #198
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das Fatherland muss grösser sein ?
Ou la patrie, mr. La même chose, n'est-ce pas?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 11:01   #199
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vooral om iemand als Dehaene werd in Nederland vreselijk hard gelachen, als het over taal gaat.

Di Rupo zal in Den Haag, terecht, met veel meer respect worden bezien. Een interessante man, welbespraakt, intellectueel en charmant.

Bij officiele besprekingen zitten er gewoon tolken in Den Haag. Dat hadden onze eigen Vlaamse knoeiers ook beter kunnen doen tijdens hun besprekingen met Di Rupo. Sommige dingen moet je namelijk serieus nemen.

Citaat:

....maar het goekeuren dat ons politiek uithangbord in binnen- en buitenland geen 3 woorden kan uitspreken zonder 4 fouten te maken?
Die man is Franstalig van opleiding . Zijn Frans is daarenboven ook nog van een fabuleus kaliber. Daar kun je je rustig aan laven.

Of hij wel of geen goed Nederlands spreekt zal me een zorg zijn.

Zolang in Vlaanderen de helft van 't eigen volk ondertiteld wordt, is het echt verstandiger te zwijgen over het Nederlands van Di Rupo.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 december 2011 om 11:06.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 13:27   #200
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kun je dat woord even toelichten of anders stoppen met het te pas en te onpas te gebruiken?
Zonder te vroeg te willen oordelen heeft het wat weg van het volgende: „Wavuk zaave welle AN mutte kunne. Wa veur nut eet da nu. Da's veur dikkenekken, homo's en intellectuelen, nor ni veur Jan met de Klak. Teigeweurdig is alles toch in't Engels, ook alle kieltier wa dadde betreft.
Eigenlijk is het een anti-intellectuele instelling om iemand die belang hecht aan zelfrespect voor onze eigen moederlijke taal af te doen als een 'purist' (alsof het iets slechts is) of 'highbrow' (niet voor de gewone simpele mens die enkel goed is om te slapen, te eten en te consumeren).

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 december 2011 om 13:45.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be