Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2007, 11:10   #181
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

voor het geval iemand hier Spaans kan lezen: op http://www.rebelion.org/noticia.php?id=51586 staat er een artikel over de "bocht naar links" in China
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 12:29   #182
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Ik kan geen Spaans, Tony, kan je in een paar zinnen vertellen wat de inhoud van dat artikel is ?

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 22:37   #183
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

In het nieuwste nummer van Marxistische Studies is het thema het ideologische karakter van China. Aanrader.
Oud 4 juli 2007, 08:14   #184
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
In het nieuwste nummer van Marxistische Studies is het thema het ideologische karakter van China. Aanrader.
Ben begonnen aan dat boek: is inderdaad bijzonder goed gedocumenteerd en zeer verhelderend.

Oud 18 juli 2007, 11:00   #185
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

De LSP schrijft soms hilarische dingen: lees op de website hoe ze in China in 89 de studenen en arbeiders lessen zijn gaan geven in het Trostkisme (de arbeiders wisten niet waar ze het hadden: ze moesten elk woord noteren van de profeet die daar uit het westen was neergestreken) en mee opriepen tot een anti communistische opstand. Zo is ten minste duidelijk aan welke kant ze staan.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 19:45   #186
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
De LSP schrijft soms hilarische dingen: lees op de website hoe ze in China in 89 de studenen en arbeiders lessen zijn gaan geven in het Trostkisme (de arbeiders wisten niet waar ze het hadden: ze moesten elk woord noteren van de profeet die daar uit het westen was neergestreken) en mee opriepen tot een anti communistische opstand. Zo is ten minste duidelijk aan welke kant ze staan.
Inderdaad, in datzelfde artikel wordt Deng geciteerd die in een toespraak gezegd zou hebben: desnoods doden we een miljoen mensen, we zijn toch met genoeg (of iets van die strekking, ik heb geen zin om dat idioot artikel nog eens uit te pluizen)
Het is een van de idiootste artikels dat ik in lange tijd heb gelezen- en dat vanwege een groep die zichzelf links noemt. Overigens: ik wil hiermee niet het huidige beleid in China verdedigen hoor, ik heb er veel bedenkingen bij. Ik heb gisteren Terzake gezien over plasttische chirurgie in China. schrijnend en veelzeggend wat de daar heersende ideologie betreft.

Oud 18 juli 2007, 20:19   #187
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
Wij staan aan de kant van de Chinezen die democratische hervormingen eis(t)en. Als u dat hilarisch vindt dan is dat maar zo. U staat daarentegen aan de kant van het partijapparaat (althans een deel ervan) die die democratische hervormingen wenst tegen te houden desnoods door tanks een ongewapende massa in te sturen. De ironie is wellicht dat er in 1989 meer overtuigde communisten op het plein van de Hemelse Vrede stonden dan er vandaag zitten in de hoogste organen van de Chinese KP. De partijleiding was er helemaal niet op uit om het communisme te redden van de "contra-revolutie" of "imperialisme" of "zionisme" maar hun eigen positie en de daaraan gekoppelde privileges. Het communisme as such werd trouwens helemaal niet in vraag gesteld door de meeste mensen die betrokken waren in die opstand. De vraag is of je mensen overtuigt van de weldaden van het communisme door er met een tank over te rijden. Volgens mij niet.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 18 juli 2007 om 20:22.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 20:21   #188
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

.....

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 18 juli 2007 om 20:22.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 22:37   #189
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

"U staat daarentegen aan de kant van het partijapparaat (althans een deel ervan) die die democratische hervormingen wenst tegen te houden desnoods door tanks een ongewapende massa in te sturen."

Ik heb een andere mening dan u als het over "(de ongewapende) massa" gaat denk ik. Ik zie die massabeweging niet. Ik zie een contra revolutie die succesvol werd tegengehouden.

Maar dat is niet zo belangrijk... zoals in de laatste marxistische studies staat: "dit palmares (van de KP) dwingt tot enige schroom als men wil praten over problemen in de CPC". Voor we massaal kritiek gaan hebben op het regime en "het partijapparaat" zouden we ons best bescheiden opstellen en eerst zien wat we kunnen leren van onze kameraden.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 23:01   #190
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De ironie is wellicht dat er in 1989 meer overtuigde communisten op het plein van de Hemelse Vrede stonden dan er vandaag zitten in de hoogste organen van de Chinese KP. De partijleiding was er helemaal niet op uit om het communisme te redden van de "contra-revolutie" of "imperialisme" of "zionisme" maar hun eigen positie en de daaraan gekoppelde privileges. Het communisme as such werd trouwens helemaal niet in vraag gesteld door de meeste mensen die betrokken waren in die opstand. De vraag is of je mensen overtuigt van de weldaden van het communisme door er met een tank over te rijden. Volgens mij niet.
Op het plein van de Hemelse Vrede stond toen een heel groot beeld: het Amerikaanse vrijheidsbeeld. Gebouwd door overtuigde communisten? In het LSPartikel staat ook dat de Chinese studenten veel geld kregen vanuit het buitenland. Geld hadden ze genoeg, wat ze nog wilden was ideeen, aldus dat artikel. Overtuigde communisten? Jammer genoeg gaat het artikel niet verder in op de oorsprong van dat geld. De schrijver ervan, helemaal vol van zichzelf, zal de chinezen wel even uitleggen wat ze moeten doen: de C.P. omverwerpen.

Oud 20 juli 2007, 00:49   #191
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Vanavond een zeer interessante documentaire gezien op de vpro over de Nederlander Sneevliet (alias Malin), de afgevaardigde van de Komintern in China tussen 1918 en 1923. Quite interesting. Sneevliet overtuigde Chen Duxiu en de rest van de CCP om samen te werken met de Guomindang van Sun Yat Sen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be