Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2007, 16:46   #181
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind trouwens dat Vlaanderen een minderwaardigheidscomplex heeft als ze Limburg nodig heeft om zich ''iets'' te voelen. Maar in ieder geval, de voornaamste reden voor een Limburgs gewest is aansluiting bij het Nederlandse (recht op verlaten van Belgische federatie, en België sluit toch al aan bij Nederland) Limburg. Niet te vergeten dezelfde redenen voor een Luxemburgs gewest.
Hoe je de 'deelstaten' binnen een Heel-Nederland organiseert is iets dat we dan als het zover is moeten regelen en dan spreken de Lmmburgers zich daar maar zelf overuit.
Minderwaardig? Nee hoor, maar binnen de Belgische context zijn 'Belgische' Limburgers Vlamingen, zoals ze ook 'Nederlanders' zijn, net als de rest van de Vlamingen.

Ik zal trouwens steeds en altijd Vlaming zijn en blijven
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:46   #182
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind trouwens dat Vlaanderen een minderwaardigheidscomplex heeft als ze Limburg nodig heeft om zich ''iets'' te voelen. Maar in ieder geval, de voornaamste reden voor een Limburgs gewest is aansluiting bij het Nederlandse (recht op verlaten van Belgische federatie, en België sluit toch al aan bij Nederland) Limburg. Niet te vergeten dezelfde redenen voor een Luxemburgs gewest.
Droom maar lekker verder, jij.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:47   #183
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Limburg kan perfect bestaan binnen Vlaanderen. Er is trouwens geen enkele wil in Limburg om zich af te scheiden van de rest van Vlaanderen. Er is geen enkele politicus die voor zoiets pleit, en ik heb nog geen enkele betoging gezien.
Kan inderdaad, maar ik vind het een beetje zonde. In Nederland leven Limburgers en Nederlanders ook heel goed samen. Het gewest is dus mede voor aansluiting bij NL-Limburg en voor eigenheid, op economisch en cultureel vlak.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:48   #184
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hoe je de 'deelstaten' binnen een Heel-Nederland organiseert is iets dat we dan als het zover is moeten regelen en dan spreken de Lmmburgers zich daar maar zelf overuit.
Minderwaardig? Nee hoor, maar binnen de Belgische context zijn 'Belgische' Limburgers Vlamingen, zoals ze ook 'Nederlanders' zijn, net als de rest van de Vlamingen.

Ik zal trouwens steeds en altijd Vlaming zijn en blijven
Dat klopt natuurlijk helemaal.
Oud 1 maart 2007, 16:49   #185
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeno, we trekken beiden van leer tegen Liberalist z'n idee en jij wil Brussel 'opgeven'. Bedoel je met dat opgeven ook dat het je geen moer kan schelen of de Nederlandstaligen nog de huidige (taal)rechten houden of niet in Brussel? Of bedoel je dat Brussel zelf mag en kan kiezen, hopelijk met en in een zekere samenwerking of akkoord met Vlaanderen zodat de taalrechten gevrijwaard zijn en eindelijk eens echt toegepast?
Ik zie Bxl liever geen deel uitmaken van een Vlaamse staat. Maar samenwerkingsverbanden zullen er natuurlijk wel gesloten worden, en daarin zullen wel afspraken gemaakt worden over de Nederlandstalige minderheid in de stad. Net zoals ove de Franstalige minderheid in de rand. Ik ben voor uitdovende faciliteiten. Zowel in Bxl als in VL.
Oud 1 maart 2007, 16:51   #186
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie Bxl liever geen deel uitmaken van een Vlaamse staat. Maar samenwerkingsverbanden zullen er natuurlijk wel gesloten worden, en daarin zullen wel afspraken gemaakt worden over de Nederlandstalige minderheid in de stad. Net zoals ove de Franstalige minderheid in de rand. Ik ben voor uitdovende faciliteiten. Zowel in Bxl als in VL.
Dus wèl bereid om het Nederlands te laten verdwijnen uit Brussel.
Oud 1 maart 2007, 16:52   #187
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Nederland leven Limburgers en Nederlanders ook heel goed samen.

(NL-)Limburgers z�*jn Nederlanders.
Oud 1 maart 2007, 16:53   #188
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus wèl bereid om het Nederlands te laten verdwijnen uit Brussel.
Alsof het er vandaag bestaat. Geloof jij nog in die mythe van het "tweetalige" Brussel?

ai toch...
Oud 1 maart 2007, 16:53   #189
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En welk van die twee afschaffingen zal het meest problemen veroorzaken?
Toch zie ik Zeno's plan echt wel zitten. Als je Franstaligen faciliteiten ontzegt in de Rand, en de Vlamingen ook in de Rand, waar denk je dat die Vlamngen heen zullen gaan?
Oud 1 maart 2007, 16:58   #190
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Alsof het er vandaag bestaat. Geloof jij nog in die mythe van het "tweetalige" Brussel?

ai toch...
Ik geloof sowieso niet in twee- of meertaligheid in een samenleving, maar als ze naast elkaar willen leven kan het wel. Dat is wat voor een groot stuk gebeurt tussen de Nederlands en Franstaligen en tussen allochtonen en autochtonen elders.

Ik weet ook dat de Franstaligen de wet niet respecteren en daardoor de Nederlandstalige aanwezigheid in Brussel reduceren tot bijna niets. Maar dat is alleen zo omdat ze dat kunnen met ons geld. Franstalig Brussel 'bevecht" ons met middelen die ze van ons 'krijgen'.

Er zijn bij Vlamingen ooit stellingen opgekomen om de gemeenschappen effectief meer bevoegdheden te geven in Brussel en de Brusselaars te laten kiezen, met alle gevolgen daar aan verbonden... Maar de Franstaligen zijn daar tegen. Als zoiets zou gebeuren, dan keren onze kansen snel, net omdat de meerderheid van de Brusselaars geen emotionele band heeft met de een of de andere taal, ze gebruikt het Frans meestal louter als lingua Franca.
Oud 1 maart 2007, 17:24   #191
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

(NL-)Limburgers z�*jn Nederlanders.
En andere Nederlanders bedoelde ik te zeggen. Niet moeilijk doen, hé. Het gaat om de kern.
Oud 1 maart 2007, 17:48   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mooi.
Prutswerk dat totaal voorbijgaat aan de sociologische, taalkundige en economische werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 17:53   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het wint het ook. Het vroeger Vlaamse gebiedje met Ploegsteert en Warneton, dat nu bij Wallonië hoort, zal om geografische redenen tot Vlaanderen gaan behoren. Er zal voor Limburg een corridor naar de Voerstreek worden gemaakt. Ik zie niet in waarom het Nederlands in Brussel een aparte status zou moeten krijgen. Want hoewel vele Franstaligen hun best doen het Nederlands te beheersen, maakt dat Brussel nog geen Nederlandstalige stad. Integendeel, het �*s een Franstalige stad. Bovendien heb ik al gezegd dat er veel concessies in dit idee zitten. Zo zouden de Franstaligen eigenlijk ook verliezers zijn omdat ze misschien enerzijds grond winnen op gebied van Brussel, maar het ook verliezen door de corridors bij de Oostkantons en de Voerstreek. Bovendien verliezen ze hun strookje grond bij de Franse grens (Ploegstreert en Warneton, een Vlaming zal me maar moeten vertellen hoe dat gebied heet).
Totale willekeur dus. Een corridor naar Voeren, maar blijkbaar moet een Waals gebied dan geen corridor krijgen maar wordt zomaar en zonder enige duidelijke reden overgeheveld naar Vlaanderen.

Brussel is geen Franstalige stad meer. Dat is verleden tijd. Nu is Brussel hoe langer hoe meer een veeltalige stad aan het worden, waarbij het Frans slechts een omgangstaal tussen anderstaligen is geworden. Ga tegenwoordig maar eens wandelen in een van de belangrijke straten van Brussel: de Astridlaan of de Stalingradlaan. Vele meters winkels met... Arabischtalige opschriften. Bij meerdere winkels is er zelfs geen Frans of Nederlands te bespeuren.

Weet u wel wat die corridor tussen de twee Duitstalige gebieden is? Een stuk bos... 't Is wel duidelijk dat de "ruil" geenszins beantwoordt in grootte en waarde.
Oud 1 maart 2007, 18:12   #194
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Prutswerk dat totaal voorbijgaat aan de sociologische, taalkundige en economische werkelijkheid.
En die is?
Oud 1 maart 2007, 20:05   #195
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totale willekeur dus. Een corridor naar Voeren, maar blijkbaar moet een Waals gebied dan geen corridor krijgen maar wordt zomaar en zonder enige duidelijke reden overgeheveld naar Vlaanderen.

Brussel is geen Franstalige stad meer. Dat is verleden tijd. Nu is Brussel hoe langer hoe meer een veeltalige stad aan het worden, waarbij het Frans slechts een omgangstaal tussen anderstaligen is geworden. Ga tegenwoordig maar eens wandelen in een van de belangrijke straten van Brussel: de Astridlaan of de Stalingradlaan. Vele meters winkels met... Arabischtalige opschriften. Bij meerdere winkels is er zelfs geen Frans of Nederlands te bespeuren.

Weet u wel wat die corridor tussen de twee Duitstalige gebieden is? Een stuk bos... 't Is wel duidelijk dat de "ruil" geenszins beantwoordt in grootte en waarde.
Al eens de corridor tussen Waals-Brabant en Brussel gedetailleerd bekeken? Daar wordt dus ook Hoeilaart een deel van Waals-Brabant.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 20:14   #196
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Al eens de corridor tussen Waals-Brabant en Brussel gedetailleerd bekeken? Daar wordt dus ook Hoeilaart een deel van Waals-Brabant.
Wie stelt dat voor ? FDF? Trouwens met een "referendum" zullen ze Hoeilaart nog niet snel krijgen, er stemde nog geen 10% op UF.
Oud 1 maart 2007, 20:18   #197
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wie stelt dat voor ? FDF? Trouwens met een "referendum" zullen ze Hoeilaart nog niet snel krijgen, er stemde nog geen 10% op UF.
Nee, een denkpiste die rechtstreeks uit de hersenpan van Liberalist komt gerold, op zijn kaartje afgaande.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 20:31   #198
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee, een denkpiste die rechtstreeks uit de hersenpan van Liberalist komt gerold, op zijn kaartje afgaande.
Is misschien niet helemaal duidelijk te zien, maar ik bedoel alleen Sint-Genesius-Rode.
Oud 1 maart 2007, 21:04   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die is?
Reeds opgesomd: denken dat je een corridor kunt creëren naar Voeren, menen dat Komen-Waasten naar West-Vlaanderen moet terugkeren en daarenboven nog eens denken dat er ook maar één mogelijkheid bestaat dat er een corridor komt voor Brussel.

Pure politieke sciencefiction!
Oud 1 maart 2007, 21:09   #200
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reeds opgesomd: denken dat je een corridor kunt creëren naar Voeren, menen dat Komen-Waasten naar West-Vlaanderen moet terugkeren en daarenboven nog eens denken dat er ook maar één mogelijkheid bestaat dat er een corridor komt voor Brussel.

Pure politieke sciencefiction!
Om een uitspraak uit de film Amélie te quoten(en aan mezelf aan te passen): J'aime séparer les parties de la Belgique, bien les nettoyer, et tout ranger!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be