Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2007, 21:15   #181
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
(Windmolen-voer/vaartuigen). Meer leuk dan nuttig echter, want niet practisch bruikbaar in druk verkeer.

Ik zoek even naar een paar (werkende) modellen, �*ets moet er toch wel op Net staan over die fascinerende experimenten van ongeveer de laatste 100 jaar.

Hier een "modern" stukje modelbouw (kijk uit, want zo'n ding rijdt tegen een ventilator aan!)
http://www.bavotechniek.nl/bavotechn...2614&mode=read

Jammer, ik vind niets meer over de forse bouwsels die in mijn jeugd wel eens de kranten haalden.
Kga morgen naar mijn zoon,das ne burgerlijke ingenieur,dat ga ik hem zeker voor leggen,thnx voor het zoekwerk
Oud 20 mei 2007, 22:48   #182
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mss dat grapje van mij eens gebruiken als denkpiste,men plaatse het dak van de bus vol kleine windmolentjes,enkel bij vertrek heeft men brandstof nodig Dan tijdens het rijden maakt de bus toch zelf wind bij het verplaatsen,ik weet niet of dit werkbaar is,maar hoe kenken jullie hierover?mss bij het grapje houden)

Dus, ge brengt uw bus op dreef, eenmaal er wind is rond uw bus draaien de molentjes die energie opbrengen voor electromotoren die de bus verder aandrijven ?

Dit moet veruit de meest inefficiente manier zijn om energie om te zetten
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 06:11   #183
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
1 liter gewone autobenzine geeft in een viertakt 4pkh of ca. 5,5kWh bewegings-energie met ongeveer 30% thermisch rendement, dus meer dan 15kWh warmte-energie.

Een kubieke meter is 1000 liter.

Een auto heeft meestal een tank van ongeveer 50 liter.

Een mest-tank moet dan minstens 4/3 x 1000 x 50 liter = pakweg 70.000 liter groot zijn, om de (nog te distilleren) vergelijkbare hoeveelheid energie te bevatten als een tankbeurt van een gemiddelde personenwagen.
Je moet niet met de mest rondrijden he, enkel met de opgevangen biogas.

En de hoeveelheid energie die er mee te winnen is, kan echt niet zomaar bepaald worden.
Het hangt er gewoon van af, van welk dier de mest is, de hoeveelheid water en welke plantensoorten er tussen zitten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 06:55   #184
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Kwil niet vervelend doen,maar weet je wat het vergt om de rotatie van de wieken van een windmolen goed te laten verlopen?(klein vraagje)?
Euhm, wind, zon, water,... allemaal energiebronnen die de kerncentrales zullen vervangen in de toekomst. Samen met nog andere toepassingen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 07:03   #185
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Nonsens, de productie van waterstof is veel, veel, veel duurder dan de afslanking van ruwe olie tot benzine. Anders mag je meteen uw nobelprijs afhalen.

Tevens vraag ik me af wat de werkelijke capaciteit is van de waterstoftank van die bus? Want het "probleem" met deze technologie is niet alleen dat het bijzonder veel energie vraagt om de waterstof te maken (veel te hoog voor grootschalig gebruik) maar OOK dat zelfs met de hoogste drukken de tank nog altijd in de orde van 10x te groot is om dit een valabel alternatief te maken voor de huidige benzine tank (waar zo'n bus gemakkelijk een paar honderden kilometers mee doet indien volgetankt).
Op uw windmolen gaan niet veel bussen rijden. Waterstofproductie vormt een hoge en constante last op uw energiebron. Je gaat uw passagiers fameus mogen motiveren om fel te gaan blazen als het wat windstiller is.
Ik heb het nergens gehad over kostprijs, enkel de vervuiling mijn beste.

Veel te hoog voor de huidige capaciteiten. Indien het ooit vol komt te staan met molens, zonnepanelen en wie weet wat ze nog uitvinden... zat genoeg mogelijkheden. Als alle huizen al panelen zou hebben, tzou al heel veel besparen.
Kvind het wel vreemd dat bij alternatieve energiebronnen men altijd klaagt over de nodige energie die erin gestopt moet worden...dit klopt ook wel maar wat komt er allemaal niet bij kijken om uiteindelijk diesel of benzine in onze auto te krijgen. Om maar te zwijgen wat een olietanker verbruikt op zee en alles wat daarbij komt kijken. Welke productieprocessen moeten er gedaan worden voor het uiteindelijke eindproduct...ik vraag mij af wat er uiteindelijk het meeste energie kost. Ik ben daar zo zeker niet van.

Met 1 windmolen kan je al heel wat bussen laten rijden. Ik heb nergens gezegt dat er enkel gebruik moet gemaakt worden van windenergie é, we leven nu toch ook niet enkel met energie van fossiele brandstoffen ofwel?
Oud 21 mei 2007, 07:04   #186
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Euhm, wind, zon, water,... allemaal energiebronnen die de kerncentrales zullen vervangen in de toekomst. Samen met nog andere toepassingen.
Voor we beginnen met de kerncentrales te sluiten, zullen we maar eerst eens zorgen dat de olielanden onze economie niet kunnen stil leggen daar simpel de oliekraan dicht te draaien zekers.

Het gaat er in de hoofdzaak immers niet om het milieu of de veiligheid van de wereld, maar om de afhankelijkheid van de wereld van een paar landen.
Oud 21 mei 2007, 07:09   #187
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
hmmm.... nope nog altijd nergens in België genoeg wind om die windmolens te gebruiken.

St-Hubert 10,7 82 1015,0 NO 22 zwaarbewolkt

komt het dichtst, maar not quit

Stel u eens voor dat de kerncentrales zijn gesloten, en dat Vandelanotte dit land voor een percentje of 2 afhankelijk heeft gemaakt van windenergie. (en dat is toch de bedoeling van Paars & Groen!).

Dan zaten er nu dat percentje of 2 hun koffie op te warmen boven een kampvuur...
Nogmaals, niemand heeft het enkel over windenergie zonder andere bronnen.
Probeer jij eens diesel of benzine te maken zonder electriciteit. ver zul je ook niet geraken met je huidige bussen.
Oud 21 mei 2007, 07:15   #188
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens gehad over kostprijs, enkel de vervuiling mijn beste.

Veel te hoog voor de huidige capaciteiten. Indien het ooit vol komt te staan met molens, zonnepanelen en wie weet wat ze nog uitvinden... zat genoeg mogelijkheden. Als alle huizen al panelen zou hebben, tzou al heel veel besparen.
Kvind het wel vreemd dat bij alternatieve energiebronnen men altijd klaagt over de nodige energie die erin gestopt moet worden...dit klopt ook wel maar wat komt er allemaal niet bij kijken om uiteindelijk diesel of benzine in onze auto te krijgen. Om maar te zwijgen wat een olietanker verbruikt op zee en alles wat daarbij komt kijken. Welke productieprocessen moeten er gedaan worden voor het uiteindelijke eindproduct...ik vraag mij af wat er uiteindelijk het meeste energie kost. Ik ben daar zo zeker niet van.

Met 1 windmolen kan je al heel wat bussen laten rijden. Ik heb nergens gezegt dat er enkel gebruik moet gemaakt worden van windenergie é, we leven nu toch ook niet enkel met energie van fossiele brandstoffen ofwel?
sssst, straks neem je mijn titel van forumnar nog over.
Volgens sommige komt benzine immers van zelf in hun tanks, zonder dat dit werk of energie vergt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (2004gun)
Lees ik in deze post een kandidatuur voor forumnar want niets klopt in dit verhaal, pure leugens, of gewoon uit de duim gezogen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (2004gun)
Beste forumnar,

Ik heb in de Raffinaderijen van Fina in Antwerpen een case study gemaakt voor de optimalisatie van een ontzwavelingseenheid van dieselbrandstof, mij hoef je niets te leren over raffinage van aardolie, jij hebt echter nog veel te leren en bent duidelijk nog een Jantje in deze materie.

Jij had het al in een eerdere post over de trasnport- en productiekost van benzine en diesel en daar sloeg je de bal volledig mis.
Je mag dus helemaal niet zeggen dat er ook energie kruipt je fossiele brandstof winning en transporten, anders ben je een NAR.
Dit terwijlhet winnen van onze energiedragers nu net de meeste energie verbruikt.
Oud 21 mei 2007, 07:21   #189
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
En de productie van uw molentje kan ook volledig zonder vervuiling?
Dat heb ik niet gezegt maar een windmolen heeft nog nooit 1000000 den liters olie in de zee gesmost en een windmolen verbruikt geen 10000 den liters olie terwijl het op zee dobbert, laat staan wat een olietanker voor vervuiling en energie kost bij de prductie ervan. Minder dan een molentje.
Oud 21 mei 2007, 07:28   #190
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegt maar een windmolen heeft nog nooit 1000000 den liters olie in de zee gesmost en een windmolen verbruikt geen 10000 den liters olie terwijl het op zee dobbert, laat staan wat een olietanker voor vervuiling en energie kost bij de prductie ervan. Minder dan een molentje.
Zuinige olietanker als die maar 10 ton olie verbruikt voor een transport van het dichts bijzijnde olieplatform tot in Antwerpen. Voor de meeste schepen is dit slechts hun dagverbruik.
Oud 21 mei 2007, 07:29   #191
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor we beginnen met de kerncentrales te sluiten, zullen we maar eerst eens zorgen dat de olielanden onze economie niet kunnen stil leggen daar simpel de oliekraan dicht te draaien zekers.

Het gaat er in de hoofdzaak immers niet om het milieu of de veiligheid van de wereld, maar om de afhankelijkheid van de wereld van een paar landen.
Kheb nooit gezegt dat men ze moet sluiten VOOR men de alternatieven heeft. Dat is de politiek hier die dat zegt.
Oud 21 mei 2007, 07:33   #192
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sssst, straks neem je mijn titel van forumnar nog over.
Volgens sommige komt benzine immers van zelf in hun tanks, zonder dat dit werk of energie vergt.

Je mag dus helemaal niet zeggen dat er ook energie kruipt je fossiele brandstof winning en transporten, anders ben je een NAR.
Dit terwijlhet winnen van onze energiedragers nu net de meeste energie verbruikt.
Dat iemand als gun mij een nar noemt...zal mij echt een worst wezen
Dat men met olie blijft rondrijden is waarschijnlijk een inside job van Bush of iets dergelijks.

De aarde was plat, vliegen kon niet, de geluidsmuur doorbreken kon niet, ...alternatieve energiebronnen kunnen olie niet vervangen...? Daar wil ik voor wedden.
Oud 21 mei 2007, 07:34   #193
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zuinige olietanker als die maar 10 ton olie verbruikt voor een transport van het dichts bijzijnde olieplatform tot in Antwerpen. Voor de meeste schepen is dit slechts hun dagverbruik.
Kweet het maar ik vulde snel maar enkele nulletjes in zonder te tellen, kweet dat het gewoon enorm veel is wat sommigen hier blijkbaar minimalizeren.
Oud 21 mei 2007, 07:38   #194
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kheb nooit gezegt dat men ze moet sluiten VOOR men de alternatieven heeft. Dat is de politiek hier die dat zegt.
En dan nog enkel één bepaalde politieke partij.
En wel deze die het sluiten er van juist zogoed als onmogelijk maakt door haar opengrenzen politiek.
Oud 21 mei 2007, 07:41   #195
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat iemand als gun mij een nar noemt...zal mij echt een worst wezen
Dat men met olie blijft rondrijden is waarschijnlijk een inside job van Bush of iets dergelijks.

De aarde was plat, vliegen kon niet, de geluidsmuur doorbreken kon niet, ...alternatieve energiebronnen kunnen olie niet vervangen...? Daar wil ik voor wedden.

Kweet het maar ik vulde snel maar enkele nulletjes in zonder te tellen, kweet dat het gewoon enorm veel is wat sommigen hier blijkbaar minimalizeren.

Gelukkig zijn er nog narren zoals jij en ik die beter weten en minder bekropen kijken dan de Groen!en of de gewoonte diertjes.
Oud 21 mei 2007, 08:52   #196
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig zijn er nog narren zoals jij en ik die beter weten en minder bekropen kijken dan de Groen!en of de gewoonte diertjes.
T'is belachelijk om te zeggen dat alternatieve energiebronnen teveel energie kosten, ten eerste zal het er zowiezo komen om de simpele reden dat de olie bijna op is. Ander punt is dat energie als zonneenergie, windenergie, waterenergie en alles afgeleide soorten energie van deze toepassingen onuitputbaar zijn en milieuvriendelijk. Dit is de toekomst en daar kan men niet omheen, elke keer er nieuwe toepassingen op de markt komen word dit duidelijker en duidelijker.

Kleine dingen zie je nu ook al meer en meer opduiken, vb: pitslampen op zonneenergie of degene met een spoel en kern, 3x schudden en je hebt voor enkele uren licht. Stel dat men deze toepassing verder uitbreid. Gsm's, horloges, mp3 spelers....noem maar op. Ok dit zijn kleine toepassingen, maar toch komt het er.
Oud 21 mei 2007, 09:08   #197
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
T'is belachelijk om te zeggen dat alternatieve energiebronnen teveel energie kosten, ten eerste zal het er zowiezo komen om de simpele reden dat de olie bijna op is. Ander punt is dat energie als zonneenergie, windenergie, waterenergie en alles afgeleide soorten energie van deze toepassingen onuitputbaar zijn en milieuvriendelijk. Dit is de toekomst en daar kan men niet omheen, elke keer er nieuwe toepassingen op de markt komen word dit duidelijker en duidelijker.

Kleine dingen zie je nu ook al meer en meer opduiken, vb: pitslampen op zonneenergie of degene met een spoel en kern, 3x schudden en je hebt voor enkele uren licht. Stel dat men deze toepassing verder uitbreid. Gsm's, horloges, mp3 spelers....noem maar op. Ok dit zijn kleine toepassingen, maar toch komt het er.
De alternatieve energiewinning is idd niet meer te stoppen.
Niet direct omdat de aardolie bijna op is, want ook daar kan men nog over gaan discusseren en ook niet van wegge het milieu, want elke energiewinning heeft zijn invloed op het milieu.

Maar om de eenvoudige reden dat mensen steeds minder afhankelijk willen zijn van de grillen van andere.

Hoe meer de mensen gaan beseffen dat ze eigenlijk zelf reeds een groot deel van hun energie kunnen winnen, hoe meer mensen dit gaan doen.

En wees gerust, de vele kleine eenvoudige energiewinnngen, maken samen een enorme energiewinning.
Oud 21 mei 2007, 09:49   #198
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De alternatieve energiewinning is idd niet meer te stoppen.
Niet direct omdat de aardolie bijna op is, want ook daar kan men nog over gaan discusseren en ook niet van wegge het milieu, want elke energiewinning heeft zijn invloed op het milieu.

Maar om de eenvoudige reden dat mensen steeds minder afhankelijk willen zijn van de grillen van andere.

Hoe meer de mensen gaan beseffen dat ze eigenlijk zelf reeds een groot deel van hun energie kunnen winnen, hoe meer mensen dit gaan doen.

En wees gerust, de vele kleine eenvoudige energiewinnngen, maken samen een enorme energiewinning.
Idd, stel men plaatst op elk voertuig enkele kleine windmolentjes zoals op de kinderfietsjes...lijkt belachelijk maar tel maar eens alle energie samen die over heel de wereld word opgewekt door deze onnozele molentjes...
Hoeveel barrels olie per jaar zou dit al besparen?
Oud 21 mei 2007, 09:51   #199
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd, stel men plaatst op elk voertuig enkele kleine windmolentjes zoals op de kinderfietsjes...lijkt belachelijk maar tel maar eens alle energie samen die over heel de wereld word opgewekt door deze onnozele molentjes...
Hoeveel barrels olie per jaar zou dit al besparen?
Tgaat eerder meer barrels kosten als opbrengen. Zo een windmolentje is extra gewicht, extra weerstand en kost ook geld om te fabriceren.

Bouw gewoon lichtere autos/bussen, dat is efficienter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 09:54   #200
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tgaat eerder meer barrels kosten als opbrengen. Zo een windmolentje is extra gewicht, extra weerstand en kost ook geld om te fabriceren.

Bouw gewoon lichtere autos/bussen, dat is efficienter.
Waar dan 100 man op moeten

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be