Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 21:18   #181
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Het is geen kwestie van mogen
Zoals reeds gezegd, het is een kwestie van power-play en strategisch denken.

In een chaos scenario komt een geheel bijzondere dynamiek op gang die je moeilijk kan beheersen en controleren.

Moest ik Vlaams-Nationalist zijn dan was ik NV-A'er omdat die een duidelijk einddoel hebben (Vlaamse onafhankelijkheid) maar ook de gebeurtenissen willen sturen en controleren door een geleidelijk proces.
Je krijgt er geen applaus voor, maar het is wel de meest dodelijk efficiente methode om zoveel mogelijk binnen te halen.
De N-VA is dan ook mijn favoriete partij in Vlaanderen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:19   #182
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Daar geef ik je gelijk in; de kans dat dat gebeurt is klein.
Laat ons eerst eens afwachten wat er in de zeer nabije toekomst zal gebeuren... Eens kijken of men in het parlement de ballen heeft om BHV eenzijdig te stemmen... Als dat echt gebeurt, is alles mogelijk, op zéér korte termijn!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:21   #183
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Interessanter zou zijn dat de Franstaligen zich neerleggen bij een door de Vlamingen gedomineerd België, of als ze dat niet kunnen, dat ze er zelf uittrekken.
Je verwoordt het wat anders, maar dit is mijn uitgangspunt.
Het invoeren van het meerderheidsprincipe zoals het in een democratie past.
En met andere woorden het afschaffen van misbaksels zoals bijzondere meerderheden, meerderheden per taalgroep, alarmbelprocedures, gewaarborgde schepenen voor Vlamingen in Brussel, faciliteiten voor franstaligen in de rand, inschrijvingsrechten voor Voerenaars in Aubel ....
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:25   #184
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Je verwoordt het wat anders, maar dit is mijn uitgangspunt.
Het invoeren van het meerderheidsprincipe zoals het in een democratie past.
En met andere woorden het afschaffen van misbaksels zoals bijzondere meerderheden, meerderheden per taalgroep, alarmbelprocedures, gewaarborgde schepenen voor Vlamingen in Brussel, faciliteiten voor franstaligen in de rand, inschrijvingsrechten voor Voerenaars in Aubel ....
Het is hier al dikwijls aangehaald op dit forum, en niet in het minst door Vlaams-Nationalisten: Als ¨de walen moesten nadenken en zien hoe succesvol vlaanderen is, zou ik hén als manager willen over de waalse regio, en niet diegenen die voor de teleurgang hebben gezorgd...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:33   #185
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Het is hier al dikwijls aangehaald op dit forum, en niet in het minst door Vlaams-Nationalisten: Als ¨de walen moesten nadenken en zien hoe succesvol vlaanderen is, zou ik hén als manager willen over de waalse regio, en niet diegenen die voor de teleurgang hebben gezorgd...
Nogmaals, het wordt tijd dat de Vlamingen wat genuanceerder over Wallonie zouden denken.
Toegegeven, de Borinage en de streek rond Luik zijn economische rampgebieden waar zo'n 20% van de arbeidsgeschikten werkloos zijn,maar de as van Brussel over Waver en Namen tot in Aarlen is een economisch successverhaal.

Bovendien door de grondschaarstte in Vlaanderen heeft Wallonie vele troeven in huis om bedrijven aan te trekken (grond, goed opgeleide bevolking, nabijheid van Brussel ...)

De perikelen van de PS overheersten het nieuws wel maar de meerderheid van Wallonie kleurde wel liberaal

De provincies Waals Brabant en Luxemburg zijn van de rijkste van het land.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:51   #186
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nogmaals, het wordt tijd dat de Vlamingen wat genuanceerder over Wallonie zouden denken.
Toegegeven, de Borinage en de streek rond Luik zijn economische rampgebieden waar zo'n 20% van de arbeidsgeschikten werkloos zijn,maar de as van Brussel over Waver en Namen tot in Aarlen is een economisch successverhaal.

Bovendien door de grondschaarstte in Vlaanderen heeft Wallonie vele troeven in huis om bedrijven aan te trekken (grond, goed opgeleide bevolking, nabijheid van Brussel ...)

De perikelen van de PS overheersten het nieuws wel maar de meerderheid van Wallonie kleurde wel liberaal

Het verschil tussen rijk en arm is in Wallonië reusachtig groot. Maar heeft Aarlen zijn rijkdom ook niet te danken aan het feit dat veel mensen in het Groothertogdom Luxemburg werken?
Oud 30 augustus 2007, 21:58   #187
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In alles zijn gradaties, (al vind ik het verbieden van een sneeuwballen gevecht tijdens die enkele keer dat het in Belgie eens sneeuwt ook een nogal pietluttige maatregel)

Het verbieden van een prive conversatie in je moedertaal is voor mij veel tevergaand en een teken van bekrompenheid
100% akkoord met u. Woonde ik in Linkebeek en had ik kinderen, zouden ze naar een Franstalige school gaan, namelijk in Ukkel die juist naast Linkebeek is. En waar zit Ukkel? In Brussel. Daar zouden ze geen pesterijen kennen en zouden ze er Frans kunnen spreken zolang ze willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:58   #188
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Dus om Uw moelilijke woorden te vertalen bedoel je minder kindergeld voor Franstalige kinderen en meer voor Vlaamse kinderen zelfs al zitten die kinderen in dezelfde school en in dezelfde klas.
Eveneens bedoel je meer geld(Nettoloon) voor de vlaamse werkman en minder geld voor de franstalige werkman zelfs al staan ze aan dezelfde band in dezelfde fabriek.
Eveneens bedoel je betere verzorging voor vlaamse bejaarden en minder voor franstalige zelfs al liggen ze op dezelfde kamer in hetzelfde rusthuis.

Autonome deelstaat(jes) met eigen fiscaliteit? Wil jij miljoenen spookvlamingen zien verschijnen die op fiktieve schijn-brievenbus-adressen gaan wonen???
Of moeten we fiscale droomeilandjes maken voor onze kust zoals in Monaco of Dubai?
Ik heb inderdaad de indruk dat U er allerminst in slaagt mijn moeilijke(!?) woorden correct te vertalen.
Hierdoor komt mij uw reaktie een beetje bullshitterig over...maar alla.
Ziehier de reden waarom:

Als de walen liever hun geld aan de état PS geven dan aan hun kinderen en zieken is dat hun allergrootste democratisch recht.
Wat de kinderen betreft nog dit: op dit ogenblik verdient een Vlaamse licentiate meer dan een Waalse omdat Wallonië het geld liever over de balk gooit dan het aan hun onderwijzend personeel te geven.

Wat de werkman betreft: Vlaanderen smeekt om werkkrachten. Het is een grondrecht om voor hetzelfde werk hetzelfde te betalen...zie ook de anti-discriminatiewetten.

Op dit ogenblik betaal je in Luxemburg minder belastingen als in België...zijn wij met zijn allen naar Luxemburg verhuisd...al dan niet fictief?

Wat die fiskale doormeilandjes betreft...doen zou ik zeggen...en als je mag van Europa dan kom ik daar persoonlijk een postbus huren...
Oud 30 augustus 2007, 22:02   #189
Fieseler

Standaard

Citaat:

Wallonië heeft gemiddeld 18% werkloosheid.
Virtueel ligt deze nog veel hoger wegens oa een wereldrekord politiek benoemde ambtenaren per hoofd.
Oud 30 augustus 2007, 22:04   #190
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Virtueel ligt deze nog veel hoger wegens oa een wereldrekord politiek benoemde ambtenaren per hoofd.
en 40 % ambtenaren ... de rest is kind of gepensioneerd vermoed ik
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:04   #191
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_werklozen.htm

Werkloosheidsgraad in België: 8.3%
Vlaams Gewest: 5.0%
Waals Gewest: 11.8%
Brussel hoofdstedelijk gewest: 17.7%
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:05   #192
Fieseler

Standaard

Citaat:
Citaat:
Moest ik Vlaams-Nationalist zijn dan was ik NV-A'er omdat die een duidelijk einddoel hebben (Vlaamse onafhankelijkheid) maar ook de gebeurtenissen willen sturen en controleren door een geleidelijk proces.
Je krijgt er geen applaus voor, maar het is wel de meest dodelijk efficiente methode om zoveel mogelijk binnen te halen.
Zoals het er nu even uitziet denk ik dat je een punt hebt...
De NVA moet nu zijn geloftes van betrouwbaarheid maar eens afleggen...en dan gaan ze een enorm succes tegemoet...maar anders....
Oud 30 augustus 2007, 22:05   #193
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
100% akkoord met u. Woonde ik in Linkebeek en had ik kinderen, zouden ze naar een Franstalige school gaan, namelijk in Ukkel die juist naast Linkebeek is. En waar zit Ukkel? In Brussel. Daar zouden ze geen pesterijen kennen en zouden ze er Frans kunnen spreken zolang ze willen.
Over welke pesterijen heeft u het?
Oud 30 augustus 2007, 22:07   #194
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_werklozen.htm

Werkloosheidsgraad in België: 8.3%
Vlaams Gewest: 5.0%
Waals Gewest: 11.8%
Brussel hoofdstedelijk gewest: 17.7%
Ik heb nu geen tijd om het op te duiken...maar heb pas eens gegoogled...Vlaanderen 8,3..Wallonië 18...Brussel 22...zal morgen nog eens opzoeken...
Oud 30 augustus 2007, 22:09   #195
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nu geen tijd om het op te duiken...maar heb pas eens gegoogled...Vlaanderen 8,3..Wallonië 18...Brussel 22...zal morgen nog eens opzoeken...
Bron: Vlaams Belang?

Nu goed; ik wacht.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:12   #196
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van mogen
Zoals reeds gezegd, het is een kwestie van power-play en strategisch denken.

In een chaos scenario komt een geheel bijzondere dynamiek op gang die je moeilijk kan beheersen en controleren.

mocht ik Belgicist zijn, ik zou net t zelfde bepleiten ...

volgens mij is er een kantelmoment waarop zo'n partij net door te willen controleren en stap voor stap gaan ... de dynamiek van de gebeurtenissen ... afremd ... en ik vrees dat dit moment aangebroken is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:14   #197
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welke pesterijen heeft u het?
Het feit dat mijn kinderen niet meer onder hen of met Franstalige klasgenoten in het Frans op het speelplein zouden kunnen spreken. Als Vlaamse leraars en directeurs van de regio grote fans van bekrompenheid zijn, is dat hun goed recht. We kunnen misschien hen oogkleppen kopen (u weet wel, wat de paarden hebben). Maar dan is het ook het recht van de Franstaligen om hun kinderen te sturen naar een normale school waar men de kinderen normaal verwelkomt.

Laatst gewijzigd door Everytime : 30 augustus 2007 om 22:18.
Oud 30 augustus 2007, 22:19   #198
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het feit dat mijn kinderen niet meer onder hen of met Franstalige klaasgenoten in het Frans op het speelplein zouden kunnen spreken. Als Vlaamse leraars en directeurs van de regio grote fans van bekrompenheid zijn, is dat hun goed recht. We kunnen misschien hen oogkleppen kopen (u weet wel, wat de paarden hebben). Maar dan is het ook de recht van de Franstaligen om hun kinderen te sturen naar een normale school waar men de kinderen normaal verwelkomt.
Dit is geen bekrompenheid, maar de toepassing van het schoolreglement. In vele (om niet te zeggen) alle Nederlandstalige scholen is dat de realiteit. Als je naar een Nederlandstalige school gaat, is het niet meer dan normaal dat het Nederlands er de voertaal is.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat in de Franstalige scholen in Brussel en Wallonië hetzelfde geldt.

Toen ik een paar jaar geleden heb deelgenomen aan een Frans taalkamp, moest ik ook Frans spreken; ook al waren de andere jongeren Nederlandstalig.

Blijkbaar eist u privileges op.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 30 augustus 2007 om 22:19.
Oud 30 augustus 2007, 22:32   #199
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is geen bekrompenheid, maar de toepassing van het schoolreglement. In vele (om niet te zeggen) alle Nederlandstalige scholen is dat de realiteit. Als je naar een Nederlandstalige school gaat, is het niet meer dan normaal dat het Nederlands er de voertaal is.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat in de Franstalige scholen in Brussel en Wallonië hetzelfde geldt.

Toen ik een paar jaar geleden heb deelgenomen aan een Frans taalkamp, moest ik ook Frans spreken; ook al waren de andere jongeren Nederlandstalig.

Blijkbaar eist u privileges op.
Als je morgen met je vrouw met vakantie naar Hongarije gaat, zal je daar met je vrouw in het Hongaars spreken (ik zeg wel met je vrouw, ik heb het helemaal niet over uw contacten met de plaatselijke bevolking)? Nee, je zal ze nog altijd in het Nederlands spreken. Wel, dat is hetzelfde hier. Onder hen spreken de kinderen de taal die ze willen.
Oud 30 augustus 2007, 22:42   #200
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je morgen met je vrouw met vakantie naar Hongarije gaat, zal je daar met je vrouw in het Hongaars spreken (ik zeg wel met je vrouw, ik heb het helemaal niet over uw contacten met de plaatselijke bevolking)? Nee, je zal ze nog altijd in het Nederlands spreken. Wel, dat is hetzelfde hier. Onder hen spreken de kinderen de taal die ze willen.
Je vergelijking klopt niet. Als de Franstalige kinderen zich buiten de schoolmuren begeven, dan spreken de kinderen de taal die ze willen.
Maar in deze discussie gaat het over kinderen die zich binnen de schoolmuren bevinden, in dat geval is er een schoolreglement van toepassing en als er in dat schoolreglement staat dat kinderen Nederlands tegen elkaar moeten spreken, dan moeten ze dat naleven. Binnen de schoolmuren en tijdens de schooluren, maar ook op schooluitstappen is dat reglement van toepassing.
En als ouders het niet eens zijn met dat reglement, dan kunnen ze hun kinderen ook in een andere school inschrijven.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be