Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2009, 19:14   #201
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Dan zullen ze in elk geval van een kale reis terugkomen want in de US is daar zeker al geen meerderheid voor te vinden. U weet dat er bij ons mensen voor de rechtbank zijn moeten komen (oa de zaak Steve Thoburn)omdat ze imperiale weegschalen gebruikten in LBS inplaats van KG. Zulke dingen hebben de haat in de UK tegen Europa en hun metriek systeem enkel doen groeien.
De industrie in de VS is voor een deel reeds overgeschakeld op het metrische systeem.

Citaat:
U mag dat vinden maar ik denk daar anders over. Bovendien gaat het hier om traditie en behoud van cultuur tegen de overnemende grijze eenheidsworst. That's my point.
Ik ben benieuwd hoe u zal denken over die "grijze eenheidsworst" indien u een auto koopt in Brussel en in Antwerpen tot de ontdekking komt dat er geen nieuwe banden op passen omdat ze in Antwerpen een ander "cultureel verantwoord" maatsysteem gebruiken. Succes ermee zou ik zeggen.

En nogmaals "culturele maatsystemen" gaan om deze reden nooit terugkomen.
Standaardisatie is de kern van onze huidige moderne maatschappij.
Eén van de vaders van de moderne standaardisatie is Joseph Whitworth (een Brit).

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 22 augustus 2009 om 19:24.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 19:35   #202
Mountain Dew
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
De industrie in de VS is voor een deel reeds overgeschakeld op het metrische systeem.
Onzin, in de VS doet men nu aan duallabbeling dat wil zeggen dat geproduceerde producten uit de VS voorzien worden van zowel metrieke als US customary units. Kijk hieronder naar het blikje 7UP.

12 vloeibare oncen of 355 mililiter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe u zal denken over die "grijze eenheidsworst" indien u een auto koopt in Brussel en in Antwerpen tot de ontdekking komt dat er geen nieuwe banden op passen omdat ze in Antwerpen een ander "cultureel verantwoord" maatsysteem gebruiken. Succes ermee zou ik zeggen.

En nogmaals "culturele maatsystemen" gaan om deze reden nooit terugkomen.
Standaardisatie is de kern van onze huidige moderne maatschappij.
Eén van de vaders van de moderne standaardisatie is Joseph Whitworth (een Britc.
U maakt er weerom een karikatuur van. Ik zeg niet dat ieder land of stad zijn eigen maatsysteem moet hebben maar dat de zowel het metrieke als het imperiale maatsysteem met hetzelfde respect dienen behandeld te worden. Als ik eis dat mijn auto de snelheid aangeeft in mijlen per uur moet ik daar het recht toe hebben. Als Jane hier om de hoek haar fruit en groenten wil afwegen in ponden en oncen moet zij daartoe het recht hebben. Daar gaat het om.
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 19:42   #203
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin, in de VS doet men nu aan duallabbeling dat wil zeggen dat geproduceerde producten uit de VS voorzien worden van zowel metrieke als US customary units. Kijk hieronder naar het blikje 7UP.

Eén van de grootste producenten in de VS: Proctor & Gamble (uitsluitend metrisch):

Citaat:
U maakt er weerom een karikatuur van. Ik zeg niet dat ieder land of stad zijn eigen maatsysteem moet hebben maar dat de zowel het metrieke als het imperiale maatsysteem met hetzelfde respect dienen behandeld te worden. Als ik eis dat mijn auto de snelheid aangeeft in mijlen per uur moet ik daar het recht toe hebben. Als Jane hier om de hoek haar fruit en groenten wil afwegen in ponden en oncen moet zij daartoe het recht hebben. Daar gaat het om.
Simpel: Nee.

Dit zet aan tot oneerlijke praktijken en willekeur.
Zo ga je praktijken van vroeger waarbij handelaren met een vijl de gewichten van hun weegschaal "aanpasten" opeens legaliseren. No way in hell.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 22 augustus 2009 om 19:44.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 19:55   #204
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En dan beweren dat je 50 mijl per uur mag rijden in de bebouwde kom zeker?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 20:07   #205
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het hoogst haalbare lijkt me, het soms omslachtige, duallabelling. Dat kan men niet aan komen zetten, met dat voorbeeld van 50 mijl per uur in plaats van 50 kilometer per uur. Hoewel dit niet altijd even praktisch is, kan het bij producten die de grens over gaan en dus ook auto's (of het nu verkoop of gebruik is) een idee zijn.
Oud 22 augustus 2009, 20:12   #206
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Twee sturen dus in elke auto ? Links en rechts.

Auto's die voldoen aan de milieunormen voor India zijn ook automatisch gehomologeerd voor hier ?

Onze grondwet moet onmiddellijk in het Russisch vertaald en wettelijk worden gemaakt ?
Oud 22 augustus 2009, 20:34   #207
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De SI-eenheden zijn meter per seconde en graden kelvin.
Inderdaad. Dat zijn ze ook. Wat is dan het probleem ? Jij pleit voor de keuze van de 2 grootste angelsaxische mogendheden. En wat doe je dan met China ? Misschien willen zij wel hun li als meetbasis opdringen aan de hele wereld ?

Sorry, je voert een nutteloos achterhoedegevecht. Ik zet wel een kaarsje op je oorlogsgraf. Met de groeten van Barosso. Je weet wel, jouw vermeende sexmaniak. Nog 8 keer slapen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 22:07   #208
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het imperiaal systeem wordt wel door de werelds 2 grootste economiëen gebruikt. Nu, ik heb nog gepleit voor de afschaffing van het metrieke systeem, enkel moeten beide systemen op voet van gelijkwaardigheid gebruikt worden. Britten en Yanks zullen nooit rekenen in kilometers, wen daar maar aan. Dat de rest van continentaal Europa geen zin heeft om in Miles, feet en Fahrenheit te meten is hun zaak, enkel moeten ze ophouden de USA en de UK onder druk te zetten hun systeem over te nemen. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Dat is mijn punt. En trouwens kilometer per uur en graden celcius zijn officeel geen SI-eenheden. De SI-eenheden zijn meter per seconde en graden kelvin.

is die man hier geen construct die hier wat zever komt verkondigen? komaan, zulke onzin kan er toch niet serieus verkocht worden

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 augustus 2009 om 22:07.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 22:45   #209
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Twee sturen dus in elke auto ? Links en rechts.

Auto's die voldoen aan de milieunormen voor India zijn ook automatisch gehomologeerd voor hier ?

Onze grondwet moet onmiddellijk in het Russisch vertaald en wettelijk worden gemaakt ?
Ik had het over duallabbeling, zoals in het voorbeeld, dus kilometertellers in km/h en m/h. Dát bedoel ik, praktische zaken, uiteraard hoeft er aan andere normen en standaarden niets te wijzigen, daar zijn zelfs de Britten (hun overheid dan) voor. U bent het aan ridiculiseren...
Oud 22 augustus 2009, 22:49   #210
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

is die man hier geen construct die hier wat zever komt verkondigen? komaan, zulke onzin kan er toch niet serieus verkocht worden
Inderdaad grootste economieën? Dat u de Verenigde Staten daar toerekent OK, maar het Verenigd Koninkrijk zou toch blijk geven van enige zelfoverschatting...
Oud 22 augustus 2009, 22:57   #211
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Omdat de volgende keer jij nog eens 3 koehoofden benzine gaat tanken en ik u daar een kwarts & een schup euro voor aanreken, je gaat willen weten voor hoeveel je nu eigenlijk hebt getankt...

Je kan dat na een keertje wel weten tot je het volgende dorp inrijdt en ze daar de benzinehoeveelheid uitdrukken in stierenkloten.

Wat je dus eigenlijk als antwoord wil: => standaarden
Oud 22 augustus 2009, 23:10   #212
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Omdat de volgende keer jij nog eens 3 koehoofden benzine gaat tanken en ik u daar een kwarts & een schup euro voor aanreken, je gaat willen weten voor hoeveel je nu eigenlijk hebt getankt...

Je kan dat na een keertje wel weten tot je het volgende dorp inrijdt en ze daar de benzinehoeveelheid uitdrukken in stierenkloten.

Wat je dus eigenlijk als antwoord wil: => standaarden
Ik zeg ook niet dat alles twee standaarden moet hebben, echter in het geval van twee verschillende standaarden vlak naast elkaar, dan kan in ieder geval een kilometer-mijlteller met beide getallen géén kwaad. Dat het verder voor producten die niet een verre afstand af hoeven te leggen niet hoeft, lijkt mij althans evident. Verder is op zakelijk niveau één standaard te prefereren boven meerdere, dat zie je bij vrijwel alle productstandaarden vaak blijft er een over. Wanneer men politiek de fictie op wil houden dat men toch niet veranderd, dan kan dat, maar dan is het hooguit zinvol om bij gebruiksvoorwerpen zoals auto's die men makkelijk meeneemt naar gebieden met andere standaarden om allebei te gebruiken. Daarmee wil ik niet zeggen, dat één standaard niet veel praktischer is, want dat is het ook. Maar slechts een haalbaar compromis, wanneer men ook andere standaarden wenst te eerbiedigen.
Oud 23 augustus 2009, 00:00   #213
<!-- / message -->
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
U bent het aan ridiculiseren...
Ik beken schuld.

Maar, indien marketing brood zou zien in twee sturen, het zou bestaan. Duallabbeling is een marketing gegeven. En niet meer dan dat.

Een kilometer-mijlteller met beide getallen lijkt mij verwarrend. Een onaangepaste snelheid wegens verwarring lijkt mij gevaarlijk.

Ik voel meer voor eenvoudige eenduidige eenheden. Die naar mekaar relateren in hetzelfde talstelsel.

Ik zie de noodzaak van verwarring scheppen niet.
Oud 23 augustus 2009, 00:14   #214
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik beken schuld.

Maar, indien marketing brood zou zien in twee sturen, het zou bestaan. Duallabbeling is een marketing gegeven. En niet meer dan dat.

Een kilometer-mijlteller met beide getallen lijkt mij verwarrend. Een onaangepaste snelheid wegens verwarring lijkt mij gevaarlijk.

Ik voel meer voor eenvoudige eenduidige eenheden. Die naar mekaar relateren in hetzelfde talstelsel.

Ik zie de noodzaak van verwarring scheppen niet.
Als u het verschil weet, het laagste (hogere) getal is het aantal mijlen, allicht een andere kleur?
Oud 23 augustus 2009, 07:46   #215
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als u het verschil weet, het laagste (hogere) getal is het aantal mijlen, allicht een andere kleur?
Groene LEDjes voor de km , blauwe voor de miles. Daarnaast groene LEDjes voor de temperatuur in Celsius en blauwe voor Fahrenheit. Verder nog groene LEDjes voor het verbruik in l/100 km en daarnaast blauwe voor het aantal gallons/100 miles. Enz ...

Paradise by the (dual) dashboardlights !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 08:38   #216
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Draaide jij met de draaibank op de foto tot op 1/100 ste ?
In welk jaar was dat ?
Ik heb geleerd om met de vijl en wetsteen tot op 1/100 mm te werken.
Voor nauwkeurig werk op een draaibank gebruikte ik een Zwitserse machiene, ik meen Schaublinn.
Maar de tijd staat niet stil, voor de fabricage van chips zag ik eens een foto in een vakblad van complete electromotor met tandwielkast zo groot als een speldepunt.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 10:05   #217
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het imperiaal systeem wordt wel door de werelds 2 grootste economiëen gebruikt. Nu, ik heb nog gepleit voor de afschaffing van het metrieke systeem, enkel moeten beide systemen op voet van gelijkwaardigheid gebruikt worden. Britten en Yanks zullen nooit rekenen in kilometers, wen daar maar aan. Dat de rest van continentaal Europa geen zin heeft om in Miles, feet en Fahrenheit te meten is hun zaak, enkel moeten ze ophouden de USA en de UK onder druk te zetten hun systeem over te nemen. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Dat is mijn punt. En trouwens kilometer per uur en graden celcius zijn officeel geen SI-eenheden. De SI-eenheden zijn meter per seconde en graden kelvin.
Ik zou Liberia nu toch niet beschouwen als de tweede grootste economie ter wereld. Ze hebben dan wel de grootste koopvaardijvloot ter wereld, maar dat zegt ook niet alles...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 10:09   #218
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu kunnen we die meter een veelvoud van pi op die omtrek passen. Het aantal keer dat we die meter kunnen passen is een radiaal. Maar dat is een onnodige omweg. Een hoek kan eenvoudig uitgedrukt worden in meter. Dat zou pas consequent zijn met het SI-stelsel. 180° wordt dan pi meter.

En om het geheel nog perfecter te maken passen we de meter in lengte aan. Voortaan defineren we de meter als 1 tiende van de omtrek van een eenheids cirkel.

De eenheid voor hoek wordt dan 1/1000ste van de omtrek van een eenheids cirkel. Of wel gewoon 1 centimeter.

Weg radiaal.
Hum, eh, vraagje.... je schijnt te vergeten dat in bovenstaande discussie, een radiaal 1 meter is als de straal van de cirkel ook 1 meter is.

Want nu is de vraag: wat is de straal van je "eenheidscirkel" om je hoek te definieren als 1 tiende van de omtrek van de eenheidscirkel die gelijk moet zijn aan 1 meter ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 13:18   #219
<!-- / message -->
Parlementslid

Standaard

1 Radiaal in een cirkel met straal 1 meter is niet gelijk aan 1 meter. De booglengte die 1 radiaal beschrijft in een eenheidscirkel beschrijft is 1 meter.

Dat komt op het zelfde neer ? Ja en nee. Niet als men(zoals jij) mij wil confronteren met de puntjes op de i.

Citaat:
Want nu is de vraag: wat is de straal van je "eenheidscirkel" om je hoek te definieren als 1 tiende van de omtrek van de eenheidscirkel die gelijk moet zijn aan 1 meter ?
Als je meet in radialen, 10 keer groter. Als je meet in iets anders, onbepaald.

Ik weet niet goed waarom je het eerste deel van het bericht quote. Het eerste deel van het bericht beschrijft de knoop die ontward dient te worden. Het voelt vrij oneerlijk aan. Het tweede deel is namelijk reeds een antwoord. Ik zal nog eens een poging doen om te verduidelijken.

We hebben (1) het si-stelsel. Een verzameling van afgesproken eenheden. Hoe minder eenheden, in het besef dat de meeste eenheden zijn terug te voeren (via wiskunde) naar enkele basiseenheden, hoe eleganter.

We hebben (2) het metriek stelsel. Dat stelsel behoort de eenheden uit het si-stelsel over te nemen en te linken aan (toe te passen) het tientallig stelsel. daarom dat het metriek stelsel onderverdelingen hanteert van 10, 100 en 1000.

We hebben dus ook (3) het tientallig stelsel.

Als de si-eenheid niet doordacht is dan kom je in de problemen in het metriek stelsel. Als het metriek stelsel een tussenoplossing moet bedenken, dan zit je in de problemen met het tientallig stelsel.

Bij het meten zitten we met 3 soorten objecten. Cyclisch ,continue en gerefereerd (temperatuur).

Jouw meter kan je alle richtingen afpassen. En het is zeer onwaarschijnlijk dat de natuur je verplicht om je zelf weer tegen te komen. Dat meet-universum is continue. Het doet er dus niet toe hoe groot je die eenheid voor meter maakt. Je kan er het universum toch een bijna oneindig aantal keer mee afpassen, dat meet universum is continue.

Een hoek is (te prefereren) cyclisch. Dat geeft een speciale beperking. Ook de frequentie is dan bij voorkeur een eenvoudige si-eenheid die op eenvoudige manier kan opgenomen worden in het metrisch stelsel dat leeft in het 10 tallig stelsel.

Een volledige hoek = een frequentie van 1. Bij voorkeur. En consequent.

In radialen is een volledige hoek = 6.2831853 radialen (2 pi).

Dat is niet praktisch en vooral niet consequent.

Nu zijn er 2 mogelijkheden om daar een mouw aan te passen.

Of wel veranderen we de (1)meter van lengte, of wel passen we de (2)eenheidscirkel aan.

1- Verander meter van lengte.

Je neemt een cirkel met straal 1. Een meter definieer je als 1/10 de van die omtrek.

Deze nieuwe meter is gelijk aan 0.628318531 oude meter. (of 2pi/10)

Dat wordt de si-eenheid van een nieuwe meter.
De eenheid voor hoek wordt dan een nieuwe meter/1000
een frequentie van 1 is dan 1000 eenheden hoek of 10 nieuwe meter.

Perfect op te nemen in het metriek stelsel. En perfect tien tallig.

2 - Verander de eenheidscirkel voor het afleiden van een hoek eenheid.

Je neemt een cirkel met straal 1/2xpi. De omtrek is dan gelijk aan 1 meter.

Voortaan is de eenheidscirkel voor het afleiden van een hoek dus gewoon een cirkel met straal 1.57079633 meter, of pi/2.

De eenheid van hoek wordt dan 1/1000ste meter of 1 milimeter.

Dat wordt de si-eenheid voor hoek.
Een frequentie van 1 is dan 1000 eenheden hoek of 1 meter.

Zowel eenheid als frequentie zijn perfect tientallig.

Ook de tijd is (bij voorkeur) cyclisch. En kan perfect op dezelfde manier benaderd worden.
Oud 23 augustus 2009, 15:21   #220
Arouet
Burgemeester

Standaard

2 systemen naast elkaar in het verkeer is gevaarlijk. Je moet dan alle snelheidsborden verdubbelen. (trouwens zone 30 wordt dan iets van een 18.65 in miles, hoe ga je dat ooit zien op een kilometerteller?)
Arouet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be