![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat in godsnaam ga je daar mee doen als je zoon nu een draaier wil worden? Je maakt dezelfde fout die een ganse generatie heeft gemaakt en kinderen nu laat aanschuiven op een sollicitatie van het gemeentehuis in de hoop toch ergens binnen te geraken omdat je als ouder vond dat het beter is veel van niks te kunnen. Laatst sprak ik bij een klant zo wat met de zoon des huizes. Het kwam zo ter sprake dat die kleine zei "ik wil landbouwer worden". Beetje vreemd want het was geen gezin van landbouwers...eerder zo wat elitaire mensen. Ik flapte er zo wat uit van " ha dan moet je naar de landbouw school, of tuinbouw school" . Ja zei die kleine, maar eerst ga ik economie gaan studeren want je moet economie kennen tegenwoordig. Het resultaat zal je wellicht ook wel kunnen voorspellen hé? Geen econoom zal hij worden en ook geen landbouwer...want het één past op het ander als een tang op een varken. En tegen dat het één voorbij is is het al lang te laat voor dat ander. De enige economie die deze kleine moet gaan studeren ligt voor hem op de landbouw school, de economie die past bij zijn studie en de rest is voor hem totaal nutteloze bagage waar hij niks mee aankan. Probeer dat eens te begrijpen. Mensen die retorisch en abstract hebben leren nadenken zouden dat moeten kunnen plaatsen. Laatst gewijzigd door Mambo : 31 juli 2011 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je blijft maar op hetzelfde punt hameren: je blijft altijd maar dat professionele als enig zaligmakende beschouwen, alsof mensen enkel maar dienen om een of ander beroep uit te oefenen. Ja, je moet ook wel zorgen dat je werk hebt, maar da's toch niet het voornaamste, en zeker niet het enige belangrijke in het leven zou ik denken. Het plezier van de ouder is niet "uwe kleine zijne wiskunde horen opzeggen" maar te weten dat hij nu een groter abstractievermogen en redeneervermogen opdoet, dat de waaier van kennis die hij daarmee verder zal kunnen opdoen groter wordt en dergelijke. Niks belet hem van bijvoorbeeld na een algemene humaniora, een hogere technische opleiding te volgen. Hij zal even goed met die draaibank kunnen werken, maar hij zal intellectueel rijker opgeleid zijn en de mogelijkheid hebben zich aan verschillende dingen te interesseren. Maar ja, als 'em echt daar niet van wil weten, moet ge hem natuurlijk zijn goesting laten doen, maar het is jammer om die capaciteiten te verspillen, gewoon om enkel maar een job te leren. Het leven is meer dan gewoon de handelingen van een job. Citaat:
De fout is misschien wel om te STOPPEN nadat je enkel maar een algemene opleiding hebt gehad. Die algemene opleiding, dat doe je voor je "leven". Je moet inderdaad OOK NOG eens iets leren om gaat te werken ook. Citaat:
Citaat:
Ik ken iemand die economie gestudeerd heeft, 25 jaar bij de politie is gaan werken, en nadien een landbouwschool is gaan doen. Je kan alle kanten uit. Behalve als je 1 enkele stiel hebt geleerd, geen grondige algemene basis hebt, en dus vast zit aan die stiel en niks kent buiten die stiel. Citaat:
Maar aan de andere kant zou het goed zijn dat er beroepsstudierichtingen zijn die een sterk algemeen programma hebben, maar het "beroeps" er bij nemen. Dat bestaat echter niet geloof ik. Vandaar dat die beroepsafdelingen vaak als "minderwaardig" worden beschouwd en dat is spijtig. Maw, een "landbouwschool" die U ongeveer evenveel geeft als een algemene humaniora, maar met ook nog landbouw erbij. Eventueel over een jaar of twee jaar langer.
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de eerste graad TSO en BSO krijgen de leerlingen een algemene opleiding en kiezen pas voor de derde graad hun echte richting. Een landbouwopleiding houd namelijk veel meer in dan enkel een koe leren melken en een aardappel poten en rooien. Landbouw is namelijk een TSO opleiding en geeft je na het behalen van je diploma voldoende bagage om naar de unief te gaan en daar zonder problemen te volgen. En ja, mensen voeren na hun opleidingen slechts één of andere professionele functie uit, of worden bediende/ambtenaar en denken dat ze heel wat zijn omdat ze in kostuum kunnen gaan werken zonder hun handen vuil te maken. Maar zelfs arts is een professionele beroepsbezigheid. En een arts is meer met een vooropleiding in de biologie dan met Latijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sedert vorig jaar is er ook de Se-n-Se-opleiding (secundair na secundair) waar de kandidaat-tuinbouwer een opleiding tot manager krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
|
![]() Sedert Bartjes bekendheid, heb ik ook spijt dat ik mijn Latijn vergeten ben. Ik kon beter mijn Nederlands vergeten zijn. zijn.
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien is die arts meer met een vooropleiding in de biologie (en *iedereen* zou een vooropleiding in de biologie moeten krijgen) om zijn JOB als arts te doen (hoewel hij waarschijnlijk alle nodige biologie daartoe zal krijgen in zijn artsen opleiding, maar het is juist dat die vooropleiding in de biologie het hem gemakkelijker zal maken om zijn artsenopleiding te voltooien). Maar misschien interesseert die "arts" zich wanneer hij zijn job niet aan het uitoefenen is, zich voor, zeg maar, taalkunde, of voor antieke geschiedenis, of voor de oorsprong van het rechtswezen. En misschien is het goed voor die mens dat die verregaand abstract heeft leren denken. En dan is dat Latijn voor hem wel van enig nut.
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ons apenland is Latijn enkel belangrijk omdat die vroeger nodig was om pastoor te worden. Ik heb zelf Latijn/wiskunde gedaan, kom mij dus niet vertellen welk nut Latijn heeft. Het dient enkel om geleerd te doen tegenover andere, maar 80% van zij die Latijn hebben gedaan, eindigen als bediende in een verloren hoekje van een kantoor. België is trouwens één van de weinige landen waar Latijn nog een hoofdvak in een opleiding is. in elk normaal moderne land is Latijn allang verhuist naar een keuze vak en nog slechts een bijvak zoals plastische opvoeding of lichamelijke opvoeding. En scholen moeten zich bezig houden met mensen op te leiden tot goede vakmensen, niet tot mensen die een uitgebreide mogelijkheid van hobby's hebben door overbodige balast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bof, een brede basis maakt het later gemakkelijker een geschikte opleiding aan te kunnen.
Maar het is een feit, wat moet je doen met mensen die zelfs die brede basis niet willen/kunnen kennen? Helaas werden/worden die in technische opleidingen geschoven, waar de paar geïnteresseerden opgaan in de onwillige massa. En aangezien het onderwijs van :"de besten worden beloond, de traagsten blijven zitten tot ze het op een aanvaardbaar niveau kunnen" naar :"iedereen is gelijk, dus de traagsten bepalen het gemiddelde" geëvolueerd, is de technische opleiding voor de minder studiegerichten ook maar een verwaterd afkooksel van wat het zou moeten zijn. Als ge ziet dat nieuw afgestudeerde "bankwerk" BSO's geen vijl meer kunnen gebruiken op een deftige manier, dan weet je waar je aan toe bent. Gelukkig dat er hier en daar nog ene zit die op eigen houtje meer doet dan het minimum vereist in de scholen.
![]() |
#210 |
|
![]() Het studiepeil van een land is af te leiden aan hun politici en hun begrotingstekort ( eigen citaat )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast denk ik dat je als arts nog meer bent met een stevig pakket chemie dan met biologie.
![]() |
![]() |
#212 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je beslist dat je na je TSO naar unief wil zou het mogelijk moeten zijn, naar mijn opinie, om in een derde graad een aantal vakken te kiezen die je helpen die overstap te maken. Overigens kan je landbouw zowel in BSO als TSO doen.
![]() |
![]() |
#213 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben het er volkomen mee eens dat Latijn enkel maar een "keuze" moet zijn, maar het is wel een interessante keuze, gewoon omdat het een van die dingen is die je waarschijnlijk niet meer zal kunnen leren nadien. Het opent, met andere woorden, een aantal leer-mogelijkheden. Citaat:
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar zit veel waarheid in. Normaal gezien is er een verschil tussen het abstractieniveau van een opleiding (bepaald door de "bekwaamheid" van de leerling), en het "vakgebied". Je kan elk "vakgebied" op verschillende niveaus onderwijzen. Het is niet dat sommige vakgebieden "voor domoren" zijn, en andere vakgebieden "voor slimmerikken". Je zou even goed een heel "zware" en abstracte richting kunnen aanbieden waar technische vakken en manuele vaardigheden in voorkomen, naast vakken zoals wiskunde, latijn, literatuur en weet ik veel. Het zijn eigenlijk die richtingen die wat ontbreken (ok, TSO doet dat een beetje). Nee, blijkbaar - en dat is het spijtige - moeten manueel georienteerde vakken samengaan met "domoor leerlingen" en redelijk lichte programma's op abstractie niveau. Het is daardoor dat die richtingen een slechte naam hebben. Er is geen enkele reden om bijvoorbeeld geen chef-kok te worden, en ook nog eens veel wiskunde en literatuur, he. Als je dat toch wil doen, dan moet je eerst ASO doen, en dan een studierichting aanvangen die je het beroep aanleert. Da's ergens spijtig. Ik zou het willen vergelijken met dingen zoals destijds de kadettenschool. Dat was nochtans een school op vrij hoog niveau, maar toch leerde men er ook heel "practische" typisch militaire dingen.
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het doel van schoolopleidingen is jongeren voor te bereiden op een loopbaan binnen onze maatschappij en niet om hen voor te bereiden op een hobby. Wat kan het een zieke of gewonde schelen dat een arts 20 talen spreekt of weet hoe ons rechtstelsel is ontstaan? Het enige dat voor die zieke of gewonde belangrijk is, is dat die arts zijn job kent. Wat kan het een eigenaar van een auto schelen dat zijn garagist weet hoe de piramides zijn ontworpen en gebouwd? Het enige dat die wil, is dat zijn garagist zijn job kent. Wat kan het jou schelen dat je bakker een goede amateur archeoloog is? Jij wil immers goed alleen goed brood en goede patisserie van hem. Wat kan het jou schelen dat je architect een goede amateur chemicus is? Hij moet enkel je woning deftig kunnen ontwerpen. Wat kan het jou schelen dat een politieagent criminologie beoefend als hobby? Als hij de wet maar laat volgen door iedereen en alle criminelen oppakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat een reducerende visie van onderwijs. Wat heb je aan heel goed opgeleide vakmensen in een maatschappij die toeters noch bellen snappen van wat er in de wereld en in hun land gebeurt omdat ze het denkvermogen ertoe niet ontwikkeld hebben, of de basiskennis die nodig is om de redeneringen te volgen niet hebben (of zelfs maar weten dat die bestaat) ? Wat heb je aan een maatschappij van mensen die niet eens genoeg hebben leren nadenken over wat filosofische vragen om te beseffen waar hun frustraties vandaan komen en hoe ze aan te pakken ? Dan krijg je een maatschappij vol vakidioten die niet weten hoe ze moeten leven en die door de eerste de beste populist en charlatan meegenomen worden, of die zich in een of andere sekte gaan verdoen omdat ze denken dat die goeroe het warm water heeft uitgevonden, terwijl die vraagstellingen al reeds meer dan 2000 jaar in antieke teksten zijn besproken. Maar frezen met hun draaibank, dat weten ze perfect te doen.
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar doe je zo ongeveer de rest van je leven mee verder. Haal nutteloze niet beroep gerelateerde studie vakken er uit en vervang ze door de vakken die meteen aansluiten op je beroeps keuze. Denk niet dat daar geen rekenen of wiskunde of talen of economie inzit. Ieder vak heeft zo zijn eigen gerelateerde benodigdheden om daar in verder te kunnen. Maar met jullie eeuwig beeldvullend nonsens programma's maken jullie van ieder vak een eeuwige opleiding die 99% niet zullen afwerken. Dat is spijtig en dom en een beslissing van mensen die er feitelijk niks van afweten allemaal. En dat komt uit de hoek van de eeuwige studentjes zoals jij er wellicht één bent. Anderen hebben zoveel tijd niet te spenderen, na school komt dikwijls hun huwelijk, kindjes en een huisje op afbetaling en die moeten vooruit in het leven. Op die manier zullen ze niet dom opgeleid worden maar 10 keer verder staan dan al de anderen. Laatst gewijzigd door Mambo : 1 augustus 2011 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wat blijkt, ik zie bij mijn studenten een duidelijke trend: de sterkeren hebben grieks-latijn, latijn-wisk of toch ten minste 4 jaar latijn/grieks achter de rug. De minderen helaas TSO of KSO.... Het studeren vlot hun gewoon beter. In de academische wereld is het ook zo dat je gaat voor een opleiding waar niet alles in direct nut voor moet hebben. Latijn en grieks zijn ideale vakken om het studeren op niveau aan te leren. En ik zou het jammer vinden dat latijn en grieks verdwijnen uit het ASO, want ik vind het wel een toegevoegde waarde. Het is deel van de humaniora. Het is deel van onze jeugd en onze opvoeding geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(*): Waarom worden de vakken Frans en Duits hier zo slecht onderwezen ? Omdat ze te veel focussen op Schoolfrans/-duits en te weinig op Franse/Duitse cultuur. Vaak kennen de leerkrachten er zelf te weinig van bovendien, en zijn ze derhalve niet gepassioneerd genoeg. Laatst gewijzigd door Weyland : 1 augustus 2011 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpelweg omdat je van niks technisch wat kent of weet hoe er aan te beginnen. Maar wel een oordeel over weet te vormen. Waarschijnlijk zat het vormen van meningen over andere mensen ergens in jullie lessen pakket. Laatst gewijzigd door Mambo : 1 augustus 2011 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |