![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() [quote]Dat heb ik verwoord
Citaat:
Er is een gemeenschappelijke kern van spiritualiteit in alle godsdiensten. Voor mij heeft dat niks met geloof en dogma te maken maar alles met zelfrealisatie. Wie op een hoge trap staat, valt op. Dat doet de Dalai wel en de Paus helaas niet. Laatst gewijzigd door eno2 : 26 december 2012 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Waren ze ook. Als zij waren doorgebroken zouden we vandaag mogelijk vér achterstaan. Heck, als ze hun visies consequent gevolgd hadden zouden we er niet zijn.
Citaat:
Citaat:
Kijk, je bent noch geschoold in de basis van het katholicisme, noch in de geschiedkunde, dus jij bent de enige die fantaseert. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Dalai Lama is populair omdat hij meeheult met moderne zaken en de geschiedenis van zijn godsdienst verbergt. Het blijven beiden echter autocratische leiders van dogmatische godsdiensten met een verleden dat niet koosjer is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Banneling
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door eno2 : 26 december 2012 om 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Helaas 25 jaar wel Citaat:
Wat ben jij? Studentje? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Bah Dogma is pure stupiditeit en machtsmiddel Citaat:
Ik ben van eigen maaksel, mijn eigen man, geen new age en geen cloon en geen meeloper van een irrationele godsdienst Laatst gewijzigd door eno2 : 26 december 2012 om 13:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||
Europees Commissaris
|
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Je zat aan het Hoger Technisch Instituut te Oostende, volgens je tekstje. Dat is dus volledig irrelevant in deze kwestie. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() U meent dat de katholieke geleerden en geschiedkundigen niet fantaseren? Dus iemand die geen belang heeft bij een van beide categorieën heeft het altijd bij het verkeerde eind?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, dogma's zijn spirituele leerstellingen die binnen een bepaalde religie niet betwist mogen worden.
Religieuze/spirituele bricolage is een term in de godsdienstwetenschappen, hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Europees Commissaris
|
![]() Alle geschiedkundigen en geleerden die de katholieke kerk bestuderen zijn zélf katholiek?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Hoelang geleden was dat? Omvatte dat überhaupt vakken geschiedenis, of nóg belangrijker: tekst- of bronnenkritiek? Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 26 december 2012 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#216 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat de paus niet op de hoogte is van elk akkefietje dat onder zijn gelederen voorvalt, daar kan ik inkomen. Maar de opeenvolgende pedofilieschandalen kan je toch niet echt akkefietjes noemen, laat staan 'het wangedrag van een broeder'. Zelfs al ging het maar om één enkel voorval, dan had hij nog daadkrachtig moeten optreden. Maar dat heeft hij niet gedaan. Pas wanneer het ene na het andere schandaal losbarstte, heeft hij dat schoorvoetend 'veroordeeld'. De wijze waarop het geval Van Gheluwe werd afgehandeld heeft de paus en de katholieke kerk geen al te beste publiciteit opgeleverd, om nog niet eens te spreken van de regelrechte kaakslag die het voor de slachtoffers betekende. Voor die wijze van afhandeling acht ik de paus rechtstreeks verantwoordelijk en niemand anders. Zulke zaken zijn niet verdedigbaar, Jan, ik hoop dat je het daarover met me eens zal kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat is zeker en vast zo. Maar ik neem aan dat je hier toch niet wil argumenteren dat de pedofilieschandalen binnen de kerk werden aangegrepen door de pauselijke administratie om de paus uit te rangeren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |