![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Allemaal afgewezen door zowel Wenen als Boedapest . Die onder leiding van dezelfde persoon stonden . Dus zo minderheden-minded was het hele complex niet . De gebieden werden zelfs zodaning ingedeeld dat de Slaven hoe dan ook , zowel in de Oostenrijkse als de Hongaarse zone , niet sterk waren (oké , de Hongaren voerden een veel represiever beleid ) , De rijken van Galicië kregen een eigen unief in de eigen taal (niet om de minderheden meer rechten te geven , nee , om hun politiek te ontmijnen door hen tevreden te stellen . De slavische boertjes in datzelfde Galicie , die konden naar een toekenning van rechten fluiten ) In Hongarije werden de Duitsprekenden ook rechten toegekend , ookal was het Hongariseringsproces zoals u dat noemt , al aan de gang . Waarom ? Omdat ze geld en invloed bezaten , dus omdat ze politiek belangrijk waren . Hetzelfde met Kroatië . Dat kreeg een speciaal statuut , eigen vertegenwoordiging (Ban) , waardoor de houding wat meer pro Oostenrij-Hongarije werd en aldus de Strategisch belangrijke buffer Kroatie trouw bleef . Het ging hem zowal in Oostenrijk als in Hongarije niet om het toekennen van rechten aan minderheden omdat men vond dat het hun goed recht was , nee , enkel omdat het het rijk in stand zou houden door de tijdbommen , die de minderheden waren , te ontmijnen . Komt nog bij dat : Oosnetrijk was inderdaad unitair in 1848 bij de Russiche interventie , maar België is ook lang unitair geweest . Heeft België terwijl het een unitaire staat was troepen gevraagd om zijn eigen minderheden militair te onderdrukken ? NEE !!! En dan gaat het hem er enkel om dat ik reageerde op de tekst van Belien , dat laatste zinnetje is toch iets wat bij in het verkeerde keelgat geschoten is .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() @Rudy'sfonduehuisje: knappe tekst! Veel gewone Vlamingen kennen dergelijke historische feiten niet. Meer van dat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb weet van het Hongaarse-Kroatische compromis dat hen rechten toekende, maar met Galicië twijfel ik daar sterk aan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#204 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind dat al lang niet meer grosso modo.
![]() |
![]() |
#205 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||||
Gouverneur
|
![]() [quote="El Cid"]
Citaat:
Te Praag was het Pan-slavisch congress bijeen . Op dat congress waren vertegenwoordigers uit Bohemen , Moravië en Silezië . Zij hadden zich met klem voor het behoud van het keizerrijk uitgesproken , op voorwaarde dat de Slavische nationaliteiten werden erkend en dat er aan de Slaven autonomie werd toegestaan . (Wat zou inhouden dat Bohemen een rijk op zich werd binnen het grote Habsburgse rijk . Volgens u droeg de keizer dat een warm hart toe.) Maar toch ; HET KEIZERLIJKE LEGER JOEG HET HELE CONGRES UITEEN . “De keizer bracht dus weinig erkentelijkheid op voor zijn warmste verdedigers” (Geschiedenis van de Nieuwste tijden , band 1 , Prof.dr. L.François en Prof.Em.Dr. R. Van Eenoo. Pg107) [niet echt minderheden minded , zou ik zo zeggen ] Er werd intussen aan een nieuwe grondwet gewerkt . De naties binnen het rijk zouden hun eigen parlement krijgen . (wat inderdaad een toegeving lijkt te zijn) Maar daar boven kwam een overkoepelend parlement met een kamer waarin de naties een afvaardigingkregen . Verder kwam er een tweede kamer die bij censitair kiesrecht verkozen werd . (Iets wat sowieso niet democratisch is , maar een typisch verschijnsel van de 19e eeuw) Nu komt de aap uit de mouw ; De keizer benoemde de ministers , provinciegouverneurs en ambtenaren . Verder behield hij het vetorecht tegen ALLE wetten die door het parlement of de deelparlementjes gestemd werden en mocht hij de staat van beleg afkondigen . (democratisch ? minderheden-minded ?) Ondertussen was de opstand in Hongarije nog niet onder controle . Rusland viel op vraag van Wenen Hongarije binnen en verpletterde de opstand . Samen met het Oostenrijkse leger ruimden de russen alle tegenstand op en in de weken die volgden werden duizenden arrestaties verricht en honderden Hongaren terechtgesteld . Ook minderheden-minded zeker ? “Tot in 1852 werd Hongarije als een wingewest beschouwd en onderworpen aan een bezettingsregime . Van enige oppositie was geen sprake meer . Alle verzetshaarden werden gedoofd . De keizer kon , met behulp van het leger , de kerk en de bureaucratie moeiteloos de macht herstellen . […]Een zeer streng toezicht en censuur werden ingesteld . De persvrijheid werd opgeheven , het bestuur van de provincies werd in handen gegeven van stadhouders met quasi onbeperkte macht . Er gingen geen verkiezingen meer door . Na een korte periode van taalvrijheid in het onderwijs , administratie en gerecht (inderdaad , voor een paar jaar was O-H dus wel wat minderheden-minded , maar blijkbaar was het niet echt gemeend) , werd het Duits meer en meer opgedrongen . Deze systematische en radicale verduitsing werd doorgevoerd door Duits-Oostenrijkers of Duitssprekende Tsjechen (zoals Frans-sprekenden Vlamingen ook wel eens probeerden het Vlaams de das om te doen) , de Bach-huzaren . Het regime van kanselier Bach dat op draconische wijze tot een totale gelijkschakeling en uniformisering van alle etno-linguistische groepen aanstuurde .[…] “(Geschiedenis van de Nieuwste tijden , band 1 , Prof.dr. L.François en Prof.Em.Dr. R. Van Eenoo. Pg. 113) Oostenrijk in 1866 : Redenen waarom Oostenrijk uiteindelijk tot het dualisme overging in 1866/1867 : De keizer leed nederlagen te Solferino tegen de Italiaanse nationalisten , ook binnen de Duitse bond had hij van Pruisen verloren . Bij de wapenstilstand van Villafranca had hij gebied ana Frankrijk moeten afstaan . De keizer was een deel van zijn prestige kwijt en kon niet meer steunen op een leger dat hij onvoorwaardelijk steunde . (Hij had een leger dat hem onvoorwaardelijk steunde nodig om de onrust door de minderheden in het rijk te kunnen onderdrukken) De minderheden roerden zich weer nu ze hun kans roken en de keizer moest overgaan tot toegevingen . Na de hele Ausgleich (opdeling in Oostenrijks keizerrijk en Hongaars koninkrijk waarvan Frans-Jozef de kroon droeg) , bleek dat eigenlijk alleen de Hongaren bevoordeeld waren . Doordat Frans-Jozef (met de Hongaarse en Oostenrijkse regeringen) weigerde het Dualisme te overschrijden (hoe kan hij dan een voorstander zijn van verder opdeling , zoals u meent te verstaan) , kon hij de chronische spanningen tussen de minderheden niet wegnemen . “Een ander plan , om het Habsburgse rijk tot een heptarchie om te vormen , WIMPELDE HIJ AF “(Geschiedenis van de Nieuwste tijden , band 1 , Prof.dr. L.François en Prof.Em.Dr. R. Van Eenoo. Pg. 160) In verband met Galicie en zijn universiteiten . Bij de ausgleich van 1867 kregen de Poolse grondeigenaars eigen universiteiten en eigen ambtenaren . Zij weigerden echter zelf die rechten aan de Roetheense inwoners die de meerderheid van Galicië waren , te geven . (Geschiedenis van de Nieuwste tijden , band 1 , Prof.dr. L.François en Prof.Em.Dr. R. Van Eenoo. Pg. 160) Binnen Hongarije kregen enkel de Kroaten een gunstregime . Verder bleef Hongarije de andere minderheden met geweld tot integratie dwingen . “Bij verkiezingen werden de kiesomschrijvingen zo handig uitgetekend dat de verkiezingen steeds in het voordeel van de Hongaren uitvielen” (Geschiedenis van de Nieuwste tijden , band 1 , Prof.dr. L.François en Prof.Em.Dr. R. Van Eenoo. Pg. 163) Het kan dus misschien lijken alsof Oostenrijk Hongarije beter voor de minderhedne binnen zijn grenzen zorgde dan de rest in Europa , in realiteit was het ten ander even erg en werden de minderheden dan nog steeds weer speelbal tussen allerhande politieke fracties zoals Liberalen, Conservatieven en dergelijke waardoor ze steeds weer kind van de rekening waren.
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||||
Gouverneur
|
![]() [quote="El Cid"]
Citaat:
Bekijk deze kaartjes misschien eens . dan kan je zien dat de Noord en zuidgrens van België zich reeds tijdens de Oostenrijkse tijd gevormd heeft . Waardoor het grosso modo wel overeenkomt . F Hayt , J Grommen , R Janssen , A Manet bij Van In te Lier : “Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis” ; pg 77 Cornelsen 2001 : “Putzger , historischer Weltatlas” : pg 120 Die lijken me accurater dan die antiek die jij daar geplakt hebt . Pure antiek ![]() En moestek weten hoe je die hierop krijgt , dan stonden ze er al op . Weet er soms iemand hoe dingen die je thuis in scant hieropgezet kunnen worden . (Een mens is immersnooit te oud om te leren en er zal wellicht toch om gevraagd worden) [/img]
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Gouverneur
|
![]() Nog een referentie :
ATLAS VAN DE WERELD GESCHIEDENIS door John Haywood in samenwerking met Brian Catchpole , Simon Hall en Edward Barrat . verschenen bij Uniepers Abcoude , Davidsfonds te Leuven . zie 4.14 Europa tijdens het Ancien Regime 1715-1783 , duidelijke gelijkenissen qua grenzen tussen de Oost-Nedn. en het huidige België zie 5.07 Europa in het tijdperk van de revolutie 1783-1800 , idem
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |||||||||||||||
Gouverneur
|
![]() Mooie tekst overigens, mijn complimenten.
Citaat:
![]() Bovendien spreken we over 2 verschillende keizers: Franz-Josef kwam pas aan de macht n�* Ferdinands troonafstand in 1848 omwille van de twisten. U heeft weer eens de klok horen luiden, maar de klepel weet u niet hangen. Citaat:
Bovendien vind ik het vreemd te lezen dat de keizer een tegenstander was van het koninkrijk Bohemen. Bent u echt zeker dat het de keizer is, en niet de regering? Want dat was geen letterlijke quote. http://www.firstworldwar.com/bio/franzjosef.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De karikaturale schets die u hier maakt, gaat over politieke autonomie. Over federalisme dus, en in die mate, waarbij er enkel culturele autonomie wordt gegeven en politieke autonomie wordt afgestraft, zou ik als BUB'er niet te veel lessen geven. Citaat:
Uw schets van absoluut vorst van Franz-Jozef is overigens niet compatibel met uw schets van zijn afkalvende macht. Citaat:
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/bio/f/frnzjosf.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Naar ik merk heeft men in Belgisch gezinde middens veel sympathie voor Oostenrijk-Hongarije. U bent blijkbaar een uitzondering.
![]() |
![]() |
#213 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Of verloren wij Oostenrijks Gelre onder de Oostenrijkers? Of kregen wij Loon-Luik er bij? Hoort Luxemburg volledig tot België? Bovendien verloren wij tevoren ook Artesië, Frans-Vlaanderen, Kamerijk. Een ander kaartje zal exact hetzelfde tonen, beste vriend. Dat het niet zo zou zijn, daarbij is uw wens vrees ik vader van de gedachte.
![]() |
![]() |
#214 | |||
Gouverneur
|
![]() @A
http://www.hungary.com/corvinus/lib/hunyadi/hu05.htm Citaat:
Citaat:
http://www.crvp.org/book/Series04/IVA-7/epilogue Citaat:
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een heel uitgebreide maar bijzonder interessante bijdrage, "El Cid"! Waarvoor dank!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Gouverneur
|
![]() Ten eerste , de gegeven referenties zijn er geen die ik uit mijn duim gezogen heb . U hoeft er voor mijn part niets van te geloven . Dat is uw goed recht . Ik geloof ook niet veel van uw referenties dus , dat gaat gelijk op .
Ten tweede , het is algemeen bekend dat Oostenrijk-Hongarije vooral problemen ondervond door de aanwezigheid van de Slaven , die in praktisch bijna alle delen van het rijk zich bevonden . Omdat de keizer en de regering die als een gevaar voor het springen van het rijk zagen , besloten ze de Slavische bevolkingsgroep te versplinteren . Uiteindelijk kwam men ertoe dat de Slavische bevolkingsgroep over de twee rijken , Trans en Cisleithanië verdeeld werd . In beide gebieden werden ze weinig of geen rechten toegekend . De Poolse grondeigenaren kregen wel hun universiteiten en hun ambtenaren in de grotere steden van Galicië ; Krakau en Lemberg . Die universiteiten gaan in tegen de Magyariseringspolitiek . Inderdaad ja , wanneer men er , zoals u blijkbaar doet (Ik zou dus eerst eens een paar fundamentele geografische gegevens checken moest ik van u zijn . U schijnt bepaalde feiten steeds weer om te wisselen .), vanuit gaat dat Galicië tot het Hongaarse rijk behoorde . Galicië behoorde echter tot Oostenrijkse deel van het rijk . Dat , daar hebt u gelijk , positiever stond t.o.v. minderheden . maar waarom gaf men die Poolse landeigenaren wel rechten en de Roetheense boertjes en arbeiders in datzelfde Galicië niet ? Als de keizer zo voor zijn minderheden zorgde , zou het toch wel het minste geweest zijn van hen ook wat rechten te geven . Zij waren echter politiek onbelangrijk . Geen geld , geen invloed , dus geen rechten . Zo ging het met alle minderheden . De keizer/regering stond enkel rechten toe wanneer dat strategisch nodig . De kroaten zijn sedert eeuwen een soort buffer geweest tegen invasies vanuit de Balkan in het rijk enerzijds en anderzijds is Kroatie steeds weer een gebied geweest dat ook als springplank voor Oostenrijkse uitbreiding richting Balkan was . (vb. eerst protectie over en alter aanhechting van Bosnië-Herzegovina .) Die Russische troepen , die de Hongaarse opstand neergeslagen hadden , bleven daar totdat het keizerlijke leger weer voldoende sterk was om zelf Hongarije onder de duim te houden . ( als u wil weten waarom de Russen toentertijd zo happig waren om de keizer te helpen ; In Hongarije hielden zich in die tijd redelijk veel revolutionaire elementen op die in Rusland zelf ook onrust hadden gezaaid . Het was een kans voor de tsaar om met hen af te rekenen. ) Bovendien was het FRANS-JOZEF (aan de macht gekomen in december 1848 ) die beroep deed op de Russen nadat Hongarije en zijn afhankelijke gebieden op 14 april 1849 de onafhankelijkheid had uitgeroepen . Dat er in Belgicistische middens sympathie voor O-H bestaat , dat kan zijn , maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook sympathie moet hebben voor O-H .
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De Artois (verdrag van de Pyreneeen 1659) , Cassel , St-Omer (verloren in 1678 na de vrede van Nijmegen) en Lille (verloren in 1668) verloren wij reeds in de periode 1659-1679 aan Frankrijk . Luxemburg (zowel Belgisch als groot-hertogdom) , hoorde volledig tot de Oostenrijkse Nederlanden . Het verlies van de Artois vond dus reeds plaats tijdens de Spaanse periode . Wat dat dus te maken heeft met onze discussie over O-H en de Oostenrijkse nederlanden , dat is mij een raadsel . Feit is en blijft dat gedurende het gros van de Oostenrijkse tijd , zich de noord en de zuid grens van België is beginnen vormen (vooral in de tweede helft van de 18e eeuw). Grosso modo kwam het dus overeen . Op het moment van de Oostenrijkse overheersing vormden de Oosternrijkse nederlanden trouwens als geheel de Bourgondische Kreis in het heilige Roomse Rijk . (Putzger pg114 ; Einteilung des Heiligen Römischen Reiches in Reichskreise) , ook hier zien we weer die grenzen zich vormen . U kan er niet naast kijken maar u moet er natuurlijk willen naar kijken . Heb ik ooit gezegd dat we er Luik bij kregen ? Als u zo star wil blijven vastpinnen aan uw kaartje , dan is dat uw probleem , maar ik denk dat u zich mis kijkt op het feit dat de grezen steeds weer in beweging waren en eind 18e eeuw zowal in het Noorden als het zuiden als heel dicht de huidige Belgische grenzen benaderden . Btw ; Dat Frans-Ferdinand voorstander was van Trialisme , dat wist ik al lang . Het wordt ten ander soms wel aangebracht als de reden waarom hij vermoord werd .
||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |