Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 22:42   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als je morgen met je vrouw met vakantie naar Hongarije gaat, zal je daar met je vrouw in het Hongaars spreken (ik zeg wel met je vrouw, ik heb het helemaal niet over uw contacten met de plaatselijke bevolking)? Nee, je zal ze nog altijd in het Nederlands spreken. Wel, dat is hetzelfde hier. Onder hen spreken de kinderen de taal die ze willen.
Natuurlijk, maar in een gecontroleerde omgeving kan men eisen stellen. In een school bijvoorbeeld. Niet wanneer kinderen op een buurtpleintje met elkaar spelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:58   #202
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het feit dat mijn kinderen niet meer onder hen of met Franstalige klasgenoten in het Frans op het speelplein zouden kunnen spreken. Als Vlaamse leraars en directeurs van de regio grote fans van bekrompenheid zijn, is dat hun goed recht. We kunnen misschien hen oogkleppen kopen (u weet wel, wat de paarden hebben). Maar dan is het ook het recht van de Franstaligen om hun kinderen te sturen naar een normale school waar men de kinderen normaal verwelkomt.
U woont toch niet in de Rand?

Dat heet integratie, dat hebben uw taalgenoten trouwens wel ook gedaan in scholen zonder dat er een paar kilometer verder onderwijs in de eigen taal mogelijk was.

Ik vind dat het gewoon asociaal om Berbers, Turks,... te praten op een Nederlandstalige school, daardoor minoriseer je de kinderen die enkel Nederlands kunnen spreken.
Natuurlijk, op de Franstalige scholen komt dat probleem niet voor, misschien heb je zelf oogkleppen dordat je een "nous sommes 200 millions"-taal spreekt
Oud 31 augustus 2007, 09:05   #203
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_werklozen.htm

Werkloosheidsgraad in België: 8.3%
Vlaams Gewest: 5.0%
Waals Gewest: 11.8%
Brussel hoofdstedelijk gewest: 17.7%

[FONT=Arial]Werkloosheidskloof Vlaanderen-Wallonië groeit nog[/FONT]

Jan Van de Casteele 02-12-2005
[FONT=Verdana]Volgens de RVA-cijfers zijn er in Vlaanderen 166.161 werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen, in Wallonië 211.705. Rekening houdend met de (beroeps)bevolking ligt de werkloosheidsgraad in Vlaanderen op 8,3%, in Wallonië op 18,6% en in Brussel zelfs op 22%. [/FONT]
[FONT=Verdana]De werkloosheid is in vergelijking met november 2004 in Vlaanderen lichtjes gedaald (-0,2%), maar in Wallonië – ondanks alle mooie woorden en blijvende transfers – nog maar eens gestegen (+0,10%) [/FONT]
[FONT=Verdana]Welk "gemeenschappelijk" beleid nog kan inspelen op zo'n grote verschillen is onduidelijk. Een pleidooi voor regionalisering van het werkgelegenheidsbeleid, voor splitsing van de sociale zekerheid en voor differentiatie in het loonbeleid wordt met de dag zinvoller. [/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
Let op: in bijlage zijn de cijfers van de RVA nog eens netjes opgedeeld en gerangschikt....maar ik slaag er blijkbaar niet in die hier te pasten...
Oud 31 augustus 2007, 11:04   #204
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Als het niet stoort, ga ik Van de Casteele niet als bron gebruiken.
Je kan me altijd een linkje geven naar de bijlage van RVA.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 11:14   #205
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet waarom deze discussie is verplaatst naar "communautaire discussies". Het is geen communautaire discussie, het is puur een binnenlandse politieke aangelegenheid.
Oud 31 augustus 2007, 12:25   #206
Fieseler

Standaard

Citaat:
Als het niet stoort, ga ik Van de Casteele niet als bron gebruiken.
Je kan me altijd een linkje geven naar de bijlage van RVA.
Dat stoort mij hoegenaamd niet...het bewijst enkel dat je deze cijfrs op alle mogelijke manieren wil aanvechten ipv ze onder ogen te zien...
Een tip: deze cijfers zijn van 2002...als je nu rappekes verklaart dat ze ondertussen spektakulair zijn veranderd dan zijn we weer bij af...

maar alla...

at your service...

http://www.vvb.org/extra//12546/actu...ember_2005.xls

en nu kan je mij uiteraard het linkje vragen waar de RVA zijn cijfers vandaan haalt want de RVA is uiteraard Vlaams en dan kan je mij het adres vragen van de ambtenaren die daar werken want daar zijn ook vlamingen bij...enz enz...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 31 augustus 2007 om 12:27.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 12:32   #207
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

bron: gva

31/08 Vlaams Belang vindt het tijd voor Vlaamse onafhankelijkheid
Vlaams Belang gaat maandag in het bureau van het Vlaams Parlement vragen een debat op te starten dat moet leiden tot het afkondigen van een autonoom statuut en de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Dat kondigde Filip Dewinter, fractieleider in het Vlaams parlement, vrijdag aan op een internationale persconferentie.

Het Vlaams parlement is volgens de partij het enige legitieme parlement van Vlaanderen en dient zich gezien de huidige politieke crisis zelf bevoegdheden toe te kennen. "Er kan immers geen regering gevormd worden die aan beide kanten van de taalgrens de weerspiegeling is van de verkiezingsuitslag", stelde Joris Van Hauthem. Na de onafhankelijkheid dient het autonoom statuut van Vlaanderen via een referendum aan de bevolking te worden voorgelegd.

De top van het Vlaams Belang heeft naar eigen zeggen de jongste tijd veel vragen van buitenlandse journalisten gekregen over de toekomst van het land. "Voor de eerste keer willen we euthanasie toegepast zien ter wille van de twee kinderen die nog gezond zijn", aldus nog Dewinter.
Oud 31 augustus 2007, 13:10   #208
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Dat stoort mij hoegenaamd niet...het bewijst enkel dat je deze cijfrs op alle mogelijke manieren wil aanvechten ipv ze onder ogen te zien...
Een tip: deze cijfers zijn van 2002...als je nu rappekes verklaart dat ze ondertussen spektakulair zijn veranderd dan zijn we weer bij af...

maar alla...

at your service...

http://www.vvb.org/extra//12546/actu...ember_2005.xls

en nu kan je mij uiteraard het linkje vragen waar de RVA zijn cijfers vandaan haalt want de RVA is uiteraard Vlaams en dan kan je mij het adres vragen van de ambtenaren die daar werken want daar zijn ook vlamingen bij...enz enz...
Wat voor een zielig individu ben je eigenlijk.

Nu goed. De link werkt niet. Ik heb volgens die link het desbetreffende programma niet. Kun je ook naar iets linken dat géén banden heeft met het VVB? De site van de RVA zal logischerwijze volstaan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 31 augustus 2007, 14:10   #209
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Wat voor een zielig individu ben je eigenlijk.
Uit de mond van iemand van het argumentele niveau van U zou dat een compliment moeten zijn...toch ervaar ik dat zo niet....

Citaat:
Nu goed. De link werkt niet. Ik heb volgens die link het desbetreffende programma niet. Kun je ook naar iets linken dat géén banden heeft met het VVB? De site van de RVA zal logischerwijze volstaan.
Zoals U zal gemekrt heben ben ik iemand met veel goede wil, darom heb ik mijn best gedaan om U de cijfers op een zo duidelijk mogelijke wijze te duiden,linken en te omschrijven.
Als U aan mij, een pc-analfabeet notabene, nu ook nog komt verwijten dat U niet de nodige programma's kan downloaden dan moet ik U teleurstellen.
Vind U dat zielig?....kom dan eens van deze kant kijken...
Oud 31 augustus 2007, 14:58   #210
Fieseler

Standaard

nog effe in de rapte gegoogled....

De federale werkloosheidscijfers van juni 2004

Frank Vandenbroucke: Thursday, 01 July 2004
Het aantal uitkeringsgerechtigde volledige werklozen (UVW's) bedroeg in juni 2004 428.920 eenheden. In vergelijking met 12 maanden geleden is dat een stijging van 21.909 eenheden of 5,4%. Deze stijging doet zich voor in elk Gewest: in Vlaanderen gaat het om 4.022 eenheden (of +2,7%) , in Wallonië om 10.902 eenheden (of +5,6%) en in Brussel om 6.985 eenheden (of +11,4%).

Het aantal uitkeringsgerechtigde jongeren (minder dan 25 jaar) steeg in vergelijking met juni 2003 met 892 eenheden (-1209 in Vlaanderen, +1620 in Wallonië en +481 in Brussel) tot 77.673 eenheden (26.583 in Vlaanderen, 40.647 in Wallonië en 10.433 in Brussel). Het aantal oudere uitkeringsgerechtigde werkzoekenden (50 jaar of ouder) bedraagt 44.545 eenheden (19.213 in Vlaanderen, 18.955 in Wallonië en 6.377 in Brussel), 11.956 meer dan in juni 2003.

In juni 2004 waren bij de uitkeringsgerechtigde volledig werklozen 202.343 mannen en 226.577 vrouwen. Vergeleken met de cijfers van juni 2003 betekent dat een stijging van 13.347 bij de mannen en 8.562 bij de vrouwen.

In juni 2004 waren 99.198 mensen minder dan 6 maanden uitkeringsgerechtigd werkloos. Dat is een stijging van 938 eenheden tegenover juni 2003. De langdurige (meer dan 2 jaar) werkloosheid ligt nu op 172.483 eenheden (41.882 in Vlaanderen, 101.610 in Wallonië en 28.991 in Brussel). Ten opzichte van juni 2003 gaat het hier om een stijging met 19.054 eenheden (of +12,4%).

Op 31 juni 2004 waren er in totaal 542.722 niet-werkende werkzoekenden (NWWZ), waarvan 203.666 in Vlaanderen, 249.552 in Wallonië en 89.504 in Brussel. Dit betekent een stijging van 35.751 (of +7,1%) t.o.v. juni 2003 (+12.135 in Vlaanderen, +15.847 in Wallonië en +7.769 in Brussel).

De totale werkloosheidsgraad(2) bedraagt 12,4%, of 0,8 procentpunt meer dan in juni 2003. De mannelijke werkloosheidsgraad ligt nu op 10,5%, de vrouwelijke op 14,9%. De werkloosheidsgraad bedraagt in Vlaanderen 8,0% (6,6% bij de mannen en 9,8% bij de vrouwen), in Wallonië 17,7% (14,6% bij de mannen en 21,6% bij de vrouwen) en in Brussel 22% (22% bij de mannen en 22,4% bij de vrouwen).
Oud 31 augustus 2007, 15:02   #211
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Fieseler;2894700]
Citaat:
Uit de mond van iemand van het argumentele niveau van U zou dat een compliment moeten zijn...toch ervaar ik dat zo niet....
U slaat erin om niet veel meer te doen dan mij woorden in mijn mond te leggen. Dat vind ik zielig.

Citaat:
Zoals U zal gemekrt heben ben ik iemand met veel goede wil, darom heb ik mijn best gedaan om U de cijfers op een zo duidelijk mogelijke wijze te duiden,linken en te omschrijven.
Maar ik heb nog steeds geen bron gezien. De bron die je gaf was op zich ook een verwijzing naar het VVB en niet naar iets officieel.

Citaat:
Als U aan mij, een pc-analfabeet notabene, nu ook nog komt verwijten dat U niet de nodige programma's kan downloaden dan moet ik U teleurstellen.
Vind U dat zielig?....kom dan eens van deze kant kijken...
Ik vind het vooral zielig dat je nogal de neiging hebt om op de man te spelen. Dan kan ik dat alleen maar beoordelen als zielig. Want natuurlijk ook een persoonlijke interpretatie is van jouw zijn, maar ik gebruik het niet als argument.

Nu goed.

Dat rapport gaan we eens nader bekijken.
Oud 31 augustus 2007, 15:08   #212
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
In juni 2004 waren 99.198 mensen minder dan 6 maanden uitkeringsgerechtigd werkloos. Dat is een stijging van 938 eenheden tegenover juni 2003. De langdurige (meer dan 2 jaar) werkloosheid ligt nu op 172.483 eenheden (41.882 in Vlaanderen, 101.610 in Wallonië en 28.991 in Brussel). Ten opzichte van juni 2003 gaat het hier om een stijging met 19.054 eenheden (of +12,4%).

Op 31 juni 2004 waren er in totaal 542.722 niet-werkende werkzoekenden (NWWZ), waarvan 203.666 in Vlaanderen, 249.552 in Wallonië en 89.504 in Brussel. Dit betekent een stijging van 35.751 (of +7,1%) t.o.v. juni 2003 (+12.135 in Vlaanderen, +15.847 in Wallonië en +7.769 in Brussel).

De totale werkloosheidsgraad(2) bedraagt 12,4%, of 0,8 procentpunt meer dan in juni 2003. De mannelijke werkloosheidsgraad ligt nu op 10,5%, de vrouwelijke op 14,9%. De werkloosheidsgraad bedraagt in Vlaanderen 8,0% (6,6% bij de mannen en 9,8% bij de vrouwen), in Wallonië 17,7% (14,6% bij de mannen en 21,6% bij de vrouwen) en in Brussel 22% (22% bij de mannen en 22,4% bij de vrouwen).
Voor de duidelijkheid.
Vlaanderen: 203.666, waarvan 41.882 langdurig. Dit geeft een percentage van 8.0%.
Wallonië: 249.552, waarvan 106.610 langdurig. Dit geeft een percentage van 17.7%.
Brussel: 89.504, waarvan 28.991 langdurig. Dit geeft een percentage van 22%.

Naar de losse hand; 20% van Vlaanderen is langdurig werkloos en 40% van Wallonië is langdurig werkloos.
In 2004.

Dat zijn harde cijfers. Danku voor de bron. (Als je iets actueler vindt, mag je dat altijd geven.)
Oud 31 augustus 2007, 15:21   #213
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
bron: gva

31/08 Vlaams Belang vindt het tijd voor Vlaamse onafhankelijkheid
Vlaams Belang gaat maandag in het bureau van het Vlaams Parlement vragen een debat op te starten dat moet leiden tot het afkondigen van een autonoom statuut en de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Dat kondigde Filip Dewinter, fractieleider in het Vlaams parlement, vrijdag aan op een internationale persconferentie.

Het Vlaams parlement is volgens de partij het enige legitieme parlement van Vlaanderen en dient zich gezien de huidige politieke crisis zelf bevoegdheden toe te kennen. "Er kan immers geen regering gevormd worden die aan beide kanten van de taalgrens de weerspiegeling is van de verkiezingsuitslag", stelde Joris Van Hauthem. Na de onafhankelijkheid dient het autonoom statuut van Vlaanderen via een referendum aan de bevolking te worden voorgelegd.

De top van het Vlaams Belang heeft naar eigen zeggen de jongste tijd veel vragen van buitenlandse journalisten gekregen over de toekomst van het land. "Voor de eerste keer willen we euthanasie toegepast zien ter wille van de twee kinderen die nog gezond zijn", aldus nog Dewinter.
Je kan het filmpje hier downloaden:
http://media.vrtnieuws.net/2007/08/I....mxf_wmvhi.wmv
Oud 31 augustus 2007, 18:39   #214
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Voor de duidelijkheid.
Vlaanderen: 203.666, waarvan 41.882 langdurig. Dit geeft een percentage van 8.0%.
Wallonië: 249.552, waarvan 106.610 langdurig. Dit geeft een percentage van 17.7%.
Brussel: 89.504, waarvan 28.991 langdurig. Dit geeft een percentage van 22%.
Inderdaad...zoals ik dus initieel beweerde...

Citaat:
Naar de losse hand; 20% van Vlaanderen is langdurig werkloos en 40% van Wallonië is langdurig werkloos.
In 2004.
neen...20% van de werklozen...niet van de bevolking

Citaat:
Dat zijn harde cijfers. Danku voor de bron. (Als je iets actueler vindt, mag je dat altijd geven.)
Graag gedaan.
Echter...ik heb zo een vermoeden dat de huidige cijfers iets anders liggen...omdat Verhofstadt het heeft bestaan om nog eens tienduizenden mensen in de ambtenarij en andere openbare diensten te parachuteren...
Oud 31 augustus 2007, 20:24   #215
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
voor straf honderd keer schrijven :
Brussel ligt binnen Vlaanderen en zit grondwettelijk eraan verbonden!
edit : of denk jij echt dat onze hoofdstad buiten ons grondgebied ligt? En waarom hebben de walen hun hoofdstad in Namen?
...
excuseer Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een Gewest op z'n eigen. ligt helemaal niet grondwettelijk verbonden. En zowel de franstalige als de nederlandstalige gemeenschap heeft inspraak in de "zachte" materie.
Oud 1 september 2007, 11:37   #216
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik weet niet waarom deze discussie is verplaatst naar "communautaire discussies". Het is geen communautaire discussie, het is puur een binnenlandse politieke aangelegenheid.
Ik vraag mij dat niet meer af. Er zijn zo al verschillende 'verplaatsingen' geweest naar minder 'bevolkte' threads, die nogal onlogisch voorkomen. Beschouw het als een vorm van zelfcensuur!...
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be